Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Spara pengar i allmänhet  (läst 2280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Spara pengar i allmänhet
« skrivet: 20 augusti 2022, 13:36:42 »
En tråd om vad man kan snåla in på eller vad man hört att någon gjort. Högt och lågt och inga värderingar i det. Men inte rent kriminella handlingar.

Kan börja. Tvätta kläder, duscha, skita och diska på jobb. Även tvätta bilen på jobbet.

Baka bröd, göra flera maträtter i ugn samtidigt.






« Senast ändrad: 20 augusti 2022, 14:11:56 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2022, 14:54:13 »
Skippa tobak och öl/sprit, sälj bilen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2022, 16:27:19 »
Jag ringer varje år till Telia och Verisure för att säga upp tjänsten. Brukar då bli erbjuden att behålla tjänsten till ett lägre pris.  Som nu höjde Telia fibern 100/100 till 499kr i månaden. Ringde direkt och blev erbjuden 100/100 Mbit för 299kr i månaden i ett år, som jag redan hade.
Ja duschar redan på jobbet och bastar. Hemma måste man inte stå och slöa i duschen.
Laga mycket mat varje gång så det blir flera matlådor.
Släpp in varmluft från altan vår och höst.
Åk mindre bil. En promenad ner till stan för att handla kan i alla fall vi ta.
Låt inte en massa saker framme vid TVn stå i standby. Stäng av allt när det inte används. Vi ligger på knappt 200W/h normalt när "inget är igång". Jag har optimerat så bra jag kan för flera år sedan och nu vet jag typ inget jag kan göra för att sänka förbrukningen ytterligare.

Så länge man har jobb tycker jag inte att man ska behöva snåla för mycket.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #3 skrivet: 13 september 2022, 12:21:36 »
Standbyförbrukning på elektronikprylar som egentligen är avstängda, ska inte vara något större problem om det rör sig om någotsånär moderna saker som ska uppfylla myndighetskrav på den punkten.
En sak som det däremot kan löna sig att hålla efter, är allehanda nätverks- och hemautomationsprylar som står och drar 10 W här, 20 W där osv. I synnerhet verkar moderna routrar med höga prestanda kunna vara anmärkningsvärt strömslukande. Är man inte beroende av att kunna få fram 10 olika videoströmmar i HD-kvalitet samtidigt eller har onlinespelande tonåringar, så kan det nog rent av löna sig att betala för en ny router med lägre effektförbrukning och prestanda.

Och några allmänna snålhetstips:
Utnyttja kampanjer och extrapriser på matvaror som har lång hållbarhet och där man vet att extrapriserbjudandena återkommer med ett par månaders mellanrum (t ex Arlas fyrkantiga ostar). Bunkrar man upp med ett antal när de kostar 59,90/kg så kan man le överseende åt kyldisken under de månader priset ligger på 118 kr.
Passa på att köpa säsongsvaror då de är billiga och av god kvalitet, lös matbehovet på annat sätt under andra årstider (t ex kan det löna sig ur både kostnads- och näringssynpunkt att undvika potatis under vår och försommar då det bara är långlagrad fjolårspotatis som finns).
Ta med egen kasse till mataffären, det är ju inte bara beskattade plastkassar som är dyra nu utan en del nasare har sett chansen att ta hutlöst betalt för papperskassar också. Det finns en Icahandlare här som tar 5,90 för en papperskasse!
Sprätta upp t ex fil- och yoghurtpaket och skrapa ur det sista ur dem. Paket med skruvlock kan man gärna ställa upp och ner i kylskåpet ett dygn efter att de egentligen är tömda.
Håll koll på vilka matvaror som är billiga och bra att köpa på vilket ställe, vissa varor kan det vara stor skillnad på mellan olika butiker/kedjor. Det kan löna sig att t ex omväxlande handla på två olika affärer.
Har man t ex kokat potatis, så häll inte bort hetvattnet i slasken utan låt kastrullen stå kvar i köket tills den har avgett sin värme till huset. Samma sak med diskvatten mm, det kan gärna få vara kvar inomhus tills det har kallnat.
Om det ofta värms små mängder vatten i vattenkokare (en kopp åt gången), använd en liten vattenkokare så man inte behöver värma en dryg halvliter för varje gång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #4 skrivet: 13 september 2022, 15:54:43 »
Köp en Apple-dator med M1-processor, löjligt låg förbrukning jämfört med andra system. Eller använd bara iPad/surfplatta/telefon.
Jag använder till 99,99% min iPad med M1.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #5 skrivet: 13 september 2022, 17:22:31 »
Alla sådana här åtgärder som folk frågar efter dagligen på forum och i olika grupper. Det är väl något man egentligen göra naturligt. Inte tusan låter man väl saker stå igång i onödan eller?
Är det så att vi börjar duka av och gå in från altan då stänger vi av infravärmaren. TVn stänger vi av innan vi går kvällspromenaden med hundarna. Datorer stängs av när arbetsdagen är slut. Ingenting "glöms" av lixom.

Väntar man sig utgifter kanske man kan jobba lite extra. Nått dubbelpass eller helgskift gör en hel del på lön. Tjänar man mer kan det även ge mer i pension. Jobbar jag mycket ett år brukar det ge fin semesterersättning året därpå.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #6 skrivet: 24 september 2022, 06:25:32 »
Sen har jag spritt mina inkomster.

Hyra kommer in från en fastighet.
Lön från jobb.
Utdelningen från aktier.
Egen firma på sidan av ordinarie arbetet.

Rekommenderar alla att ha en liten firma på sidan av. Jag hyr ut byggställning med montering och frakt sedan 2011.

Utgifterna hålls i schack med gratis ved och låga boende kostnader.

Tyvärr så pendlar vi många mil. Men skulle arbetet vika, så minska utgifterna också.

« Senast ändrad: 24 september 2022, 06:46:44 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #7 skrivet: 24 september 2022, 09:19:33 »
För drygt 4 år sedan drog jag ut elkontakten till TV:n och den har varit utdragen sedan dess. Detta innebar att mitt välmående blev avsevärt bättre och fritiden rikare, dessutom blev elförbrukningen lägre.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #8 skrivet: 24 september 2022, 10:12:52 »
Köpte större istället.  a:gl
« Senast ändrad: 24 september 2022, 10:14:26 av Mike »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #9 skrivet: 24 september 2022, 10:41:05 »
Stäng av spa badet  :)

Mitt är avstängt nu men vete tusan hur jag skall göra i vinter. Det är omöjligt att få ur allt vatten om man inte demonterar allt.
Tänkte ställa det på lägsta möjliga och klä in det med cellplast och dra en pressening över  >:(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #10 skrivet: 26 september 2022, 10:18:58 »
Stäng av spa badet  :)

Mitt är avstängt nu men vete tusan hur jag skall göra i vinter. Det är omöjligt att få ur allt vatten om man inte demonterar allt.
Tänkte ställa det på lägsta möjliga och klä in det med cellplast och dra en pressening över  >:(

Går det inte att blåsa igenom med tryckluft för att få ut vattnet? Eller plocka loss enheten med pump, filter mm och förvara den inomhus? Eller blanda vattnet med något lämpligt frostskyddande för att undvika frostsprängning. Det räcker med 5-10 % glykol, man kan också använda t ex glycerol.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #11 skrivet: 26 september 2022, 22:06:42 »
Går det inte att blåsa igenom med tryckluft för att få ut vattnet? Eller plocka loss enheten med pump, filter mm och förvara den inomhus? Eller blanda vattnet med något lämpligt frostskyddande för att undvika frostsprängning. Det räcker med 5-10 % glykol, man kan också använda t ex glycerol.

Nä det är så jäkla mycket rör och pumpar så det är inget jag ger mig på..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #12 skrivet: 27 september 2022, 07:40:28 »
Jag gick ur Svenska kyrkan för 2 år sedan, inte bara för att spara pengar, utan helt enkelt för att jag inte tror på det de sysslar med, och speciellt inte Svenska kyrkan som är politiskt styrd och har blivit mer eller mindre kidnappad av feminister och HBTQ-personer.
Vore jag religiös skulle jag antagligen gå med i någon frikyrka och lägga pengarna i kollekten istället.
Är stödmedlem i EFS för att de har en bra ungdomsverksamhet i byn, kostar en hundring/år, det kan dom få. Det var för övrigt jag som föreslog att de skulle öppna upp för stödmedlemmar, nu har de fler stödmedlemmar än "fullvärdiga" medlemmar.

SPA-badet har jag tömt och stängt av, körde med vattendammsugare i alla öppningar i hela badet, skruvade ur dräneringspluggarna på pumparna. Håller tummarna att det inte fryser sönder. Brorsan har gjort på samma sätt sedan han köpte sitt bad för ca 5 år sedan, och det har i alla fall fungerat för honom.

Kolla upp äldre LED-armaturer med ringkärnetransformatorer, de är energitjuvar, transformatorn kan bli så pass varm att man inte vill ta i den.
Vi har bytt ut 4 sådana.
Har man företag så finns det ofta rabatter att få på bensin/Diesel, vi har 50 öre rabatt på Diesel på Preem.

Drick vatten istället för läsk, över ett år blir det många tusenlappar om man slentrianmässigt dricker läsk istället för vatten. Det blir klart dyrare än notan för öl och sprit om man är måttlig vad gäller det.

Ska man bli filosofisk kan man å andra sidan fundera över om man verkligen skall spara så mycket, är det inte bättre att unna sig så mycket man kan, och som är rimligt.
Se bara hur det ser ut nu, med en skyhög inflation, de som har t.ex. 3 miljoner sparat förlorar 300 000 kronor/år bara till inflationen, har man dessutom haft pengarna placerade på börsen så har man "i snitt" förlorat runt 700 000 kr bara på nedgången i år, "man" kunde gjort mycket kul för de pengarna om man spenderat dem istället...
Den som gick in i detta år med 3 miljoner sparat på börsen har i runda slängar blivit av med 1/3-del av pengarna.

Att rösta på rätt parti kan också vara ett långsiktigt sparande, men på den punkten tycker nog många inte samma.  ;)

Man kan också flytta till Turkiet och "leva på lånade pengar", där är räntan bara runt 15% och inflationen 80% - det betalar av lånen snabbt.  ::)

Bästa sparandet just nu är väl att inte ha sparade pengar, och de skall definitivt inte vara inne i börsen det närmaste halvåret, ett tryggt jobb med skaplig inkomst är väl det som känns mest relevant för överlevnaden, sparat kapital kan vara historia inom något år om den kris vi nu befinner oss i förvärras, inte säkert att fiat-valutorna överlever det vi är på väg in i, så att investera i fast egendom kan vara en lösning också, fastigheter, mark, guld, silver är exempel så sånt som brukar hålla sitt värde rätt bra.

Jag köpte ju huset i Spanien förra sommaren, och sålde alla värdepapper innan de värsta nedgångarna, har klarat mig med bara 6% ned i år.
Andra fasta tillgångar har jag dock inte investerat i, inte intresserad av att äga mark, och tycker det känns krångligt och osäkert att köpa äkta guld eller silver, för många som skall skära mellan både när man köper och säljer för att det skall kännas vettigt, och "pappersmetaller" som man handlar på börsen är ju bara strunt, det finns flera hundra gånger mer guld på börsen än det finns i verkligheten...

Jag vet att vi slänger massor med mat, där har vi ett stort svinn, det man skulle göra vore egentligen att äta som en ungkarl, med kanske 10 saker i kylen.
Nu är det ju svårt om man lever med en kvinna som behöver 4 kylskåp för att rymma alla olika sorter av produkter som finns att köpa på marknaden, och som finns med i de recept som för dagen tillagas...
« Senast ändrad: 27 september 2022, 07:48:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #13 skrivet: 27 september 2022, 09:32:56 »
Försöka efter förmåga att odla skaffa höns o slaktkaniner likt många Svenskar hade under ww2. Minska på onödig konsumtion utan mer köpa på loppis osv… Inget av detta gynnar iofs handeln. Tror att många butiker som säljer ting som spabad dyra kök osv… kommer slås ut framöver.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #14 skrivet: 27 september 2022, 10:42:59 »
Jag tror det blir en rätt kortvarig sättning, men brutal för många tillverkare och återförsäljare, gissar att det börjar lätta nästa sommar, och speciellt om kriget får ett slut.
Det tar tid att bygga upp ny produktion av kol olja och gas, så det måste få ta lite tid.
På längre sikt kommer mer vind, kraftvärme och kärnkraft in dessutom, lärdomen av detta bör rimligen bli att vi behöver överskott av energi, men för det krävs framsynta och långsiktiga politiker. Inte utopiska politiker som tror man kan ha en industri som drivs av vindkraft eller solenergi.

Fokus på klimatpolitiken bör också bli mer av anpassning än nolltolerans mot utsläpp, att ställa om kommer att ta några årtionden, det får vi acceptera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!