Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ritning ved + tank + LVP  (läst 621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henriksss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ritning ved + tank + LVP
« skrivet: 19 augusti 2022, 11:31:11 »
Någon som har ritning på sitt system, som man kunde få kika på. Skulle vara där man har kombinerat vedeldning, ackumulatortank och luft/vatten-värmepump?


/Henrik

Utloggad Fransroland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ritning ved + tank + LVP
« Svar #1 skrivet: 01 september 2022, 13:32:57 »
Hej

Jag har inget svar men går i samma tankar.

Jag har en bergvärmepump och kommer att, efter ha tänkt om mitt värmesystem, få en golvvärmeshunt med pump över. Min första tanke var att sätta låta shunten ta värme från acc-tanken och trycka ut i slingan innan BVP med exakt samma kurva. På så vis kommer BVP inte att behöva värma vattnet alls för att hålla sin framledningstemperatur. Borde fungera tycker jag men en kompis till mig trodde att BVP kommer att larma hela tiden för att den tror att någonting är fel med slingan. Vet inte vad som är rätt.

Kopplar man den efter BVP (parallellt) är ju fördelen att jag kan elda med ved utan BVP ifall strömmen går. Givetvis med ett batteri med inverter till shunten.

Ska tillägga också att jag enbart har golvvärme i huset så därför blir shunten mellan ved/acc nödvändig.

// Fredrik
« Senast ändrad: 01 september 2022, 13:49:20 av Fransroland »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ritning ved + tank + LVP
« Svar #2 skrivet: 01 september 2022, 14:11:54 »
Så här ser det ut enligt NIBE's modell. Man kan elda när man vill och när ackumulatortanken blivit tillräckligt varm stänger värmepumpen automatiskt ner och värmen hämtas i ackumulatortanken så länge den är varm. Prioriterad tillsats kallas det. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31432/M11345SV-9.html?7=1&37=1&38=1&16=1
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!