Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! Underdimensionerad FrÃ¥nluftsvärmepump (NibeF730)  (läst 6839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #15 skrivet: 18 augusti 2022, 09:08:30 »
Intressanta uppgifter. Värmebehovet (läckage plus ventilationsluft) får jag till ca 160 W/(m2 * K). Det 2/3 av vad mitt hälften så stora hus drar. Man bygger lite annorlunda idag jämfört med för 70 år sedan.

Det finns i mitt tycke några konstigheter i energikalkylen. Man har räknat med värme från de boende som motsvarar 5 personer som vistas i huset hela tiden. Å andra sidan har man räknat med en hög varmvattenförbrukning så det tar nog ut varandra. Man har räknat med 1 kW hushållsel vilket blir lite under 9000 kWh/år. Det låter lite högt men är inte orimligt om det flera barn i familjen.

I energikalkylen har man, helt enligt anvisningarna, multiplicerat den beräknade elförbrukningen med en faktor 1,6. Dividerar man kWh med 1,6 får man ca 6000 kWh vilket är vad huset ska behöva för värme och varmvatten. Även med 9000 kWh hushållsel går kalkyl och verklighet inte ihop.

Frågan är hur mycket värme biytan drar. Kan det vara så att det är där problemet ligger. När det blir så kallt att biytan behöver värmas är redan värmepumpen så hårt belastad att uppvärmningen där i princip blir med elpatronen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Frågan är hur mycket värme biytan drar. Kan det vara så att det är där problemet ligger. När det blir så kallt att biytan behöver värmas är redan värmepumpen så hårt belastad att uppvärmningen där i princip blir med elpatronen.

Precis min tanke också, är det möjligen också så att ingen återvinning sker därifrån så blir det stora förluster. Ingår garaget också i biytan som värms med samma värmepump?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad JiWe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #17 skrivet: 18 augusti 2022, 09:58:03 »
Garaget är biytan och den värms med golvvärme. Vi har den inställd på 11 grader men då det är så dåligt isolerat (portarna och på vinden) så kämpar värmepumpen och när det var som allra kallast i vinter (ca -20) så var temperaturen nere runt 2 grader. Det finns ingen återvinning i garaget.

Jag vågar ju inte dra ner termostaten där heller för då riskerar det väl att frysa?

Vi har fått en varning på VP "Fel på avrostningselement EB16 (326)" men efterforskning här på forumet har gett att det inte var något jag behövde göra något åt Så vi lär få samma varning i höst när det blir kallare. Kanske jag har fattat fel och detta leder till mer förbrukning?

vi är två personer i hushållet samt en dotter på 2år och vi gör av med väldigt lite energi. Duschar inte så ofta eller länge. Fönster och altandörrar är något tyskt PVC. ytterdörren är något polskt aluminium så dem misstänker jag släpper in mycket kyla.

Jag börjar luta mer och mer mot att byta ut FLVP till en LVVP vilka rekommenderar ni?
« Senast ändrad: 18 augusti 2022, 10:01:44 av JiWe »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #18 skrivet: 18 augusti 2022, 11:40:21 »
Mitt hus har ca 120 m2 uppvärmd yta och drar ca 230 W/K. Jag har också ett växthus på 18 m2, enkelglas och aluminiumstomme. Växthuset drar ca 400 W/K. Jag undrar om det inte är något liknande här, garaget är en värmetjuv. Man kan fråga sig hur det är med isoleringen under garagegolvet. Ska golvet tåla att man kör in en bil tycker jag det bör krävas antingen en rejäl betongplatta över isoleringen eller också ingen isolering alls.

Det kan också vara så att de värden på värmetransmission som har använts i energikalkylen är för låga jämfört med värdena för de komponenter som har installerats, men det tycker jag inte kan betyda så mycket.

Det finns ett rätt enkelt sätt att undersöka var problemet ligger. Vänta till sen höst när det är runt noll grader ute.  November är en bra tid. Helst ska det vara mulet sÃ¥ att solen inte stör och det är nÃ¥gorlunda jämn temperatur över dygnet. Läs av elmätaren, stäng av värmepumpen sÃ¥ enbart elpatronen värmer huset. LÃ¥t det gÃ¥ ett dygn och läs av elmätaren igen. Försök att använda sÃ¥ lite varmvatten som möjligt under den tiden.

Upprepa sedan försöket med värmen till garaget avstängd. 

Elförbrukning och ute- och innetemperaturer ger tillsammans indata för beräkning av husets värmebehov med och utan garage.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Det finns ingen återvinning i garaget

Det här ju inte bra alls,det betyder att all värme som levereras där inte kan återvinnas alls

Jag tror, med tanke på storleken på hus, att ni verkligen bör försöka ta bergvärme. Samt stänga av/tömma slingan till garaget och sätta en LLVP där istället
« Senast ändrad: 18 augusti 2022, 13:56:32 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #20 skrivet: 18 augusti 2022, 13:55:54 »
Jag börjar luta mer och mer mot att byta ut FLVP till en LVVP vilka rekommenderar ni?

Om ni vill byta till LVVP innan ni har utrett faktiskt verkligt effektbehov och energiförbrukning får man gissa. Då skulle jag gissa på att NIBE F2120-16 med innerdel VVM S325 är ett lämpligt val av LVVP för er. Då har ni en värmepump som ger ca 10 KW från kompressorn vid -15° ute. Tyvärr är leveranstiderna långa och osäkra nu så ni bör ta in offerter på motsvarande modeller från t.ex. IVT, CTC, Thermia, och Daikin beroende på vilka återförsäljare ni har på rimligt reseavstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JiWe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #21 skrivet: 18 augusti 2022, 14:20:07 »
Ni ska ha stort tack för alla bra svar jag får.

Bergvärme vore ju förståss det allra bästa. Vet dock ej förutsättningarna för det är. Och det blir ju en rejäl kostnad.
Några tillverkare påstår ju att dom är nära effektivitieten av bergvärme med sina LVVP:ar

Finns det några andra frågesällningar jag borde ha tänkt på om jag börjar ta hem återförsäljare för värmepumpar för att få offerter?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #22 skrivet: 18 augusti 2022, 14:28:38 »
Du kan titta pÃ¥ SGU brunnsarkivet för se om det finns grannar i närheten som har borrat för bergvärme och hur djupa borrhÃ¥l de har: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html  Tycker man utedelen är okej brukar man säga att en LVVP numera fungerar lika bra som bergvärme söder om Gävle.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JiWe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #23 skrivet: 18 augusti 2022, 15:19:38 »
Har inga problem med utedelen så länge den går att placera på "rätt" ställe så att säga. Man skulle behöva dra rör genom garaget för att komma till där FLVP står idag. ca 15m

Tror vi att energiförbrukningen skulle minska med en LVVP eller ska jag räkna med samma förbrukning men att jag faktiskt kommer kunna ha en temperatur över 20grader inomhus hela vintern?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Om du istället får 10 kW från kompressorn istället för dina 4,8 så blir ju 5,2 kW betydligt "billigare" att producera mot idag då allt över 4,8 kommer från elpatroner. Om du då får 10 kW "billig" kompressorvärme så kanske det även räcker till för garaget. Varken LV eller BV jobbar ju med återvinning men du kanske då ska överväga även FTX (kanske redan sagts)

Samtidigt är en sak skum; du har idag tillgång till 4,8 + 6,8 = 11,6 kW och det räcker inte till för att hålla värmen i huset på önskad nivå och samtidigt värma garaget lite grann!? Det tyder ju på att 10 kW inte heller kommer räcka eller hur? Sedan står det i ditt underlag att 730 ger en värmeeffekt på bara 3,7 kW, då har du ju faktiskt bara 10,5 kW, oklart vad som gäller

Att det trots allt inte räcker tyder på rätt stora förluster, jag känner spontant att det är i garaget du har den stora boven. Varför inte köra en test den här vintern och stänga av värmen från vämepumpen till garaget och se hur den klarar huset då? Tömmning av slingorna i garaget kanske måste ske om du inte fixar grundvärme där på annat sätt

Våra hus är inte jämförbara storleksmässigt men vi klarar oss ner till runt minus 10 med bara 5 kW från kompressorn, först därefter har den svårt att hålla temperaturen uppe och behöver elpatron. Samtidigt, vårt hus är från 1989 och ditt borde vara betydligt bättre isolerat än vårt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #25 skrivet: 18 augusti 2022, 16:32:58 »
Billigaste lösningen är att sätta en L/L i huset, alternativt att komplettera er FLVP med en Monoblock som booster på returenledningen innan FLVP.

/D

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Billigaste lösningen är att sätta en L/L i huset, alternativt att komplettera er FLVP med en Monoblock som booster på returenledningen innan FLVP.

Den förstår inte jag riktigt faktiskt. Här har du ett nytt fint stort hus där man investerat i golvvärme och radiator och sedan föreslår du L/L, skulle jag aldrig välja i det här läget. Möjligen sätta L/L i garaget som jag redan föreslagit. Eller i sommarstugan.

Att boosta returen gör ju bara att 730 lättare kan värma upp sitt vatten till inställd temperatur men hjälper ju inte till med ev återvinning i garaget så att förlusterna minskar. Du får ju fortfarande tillföra energi motsvarande värmeförlusterna i garaget oavsett vilken kompressor som gör jobbet

Eller har jag fattat fel??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad JiWe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #27 skrivet: 18 augusti 2022, 18:31:51 »
Nä LLVP är jag inte jättesugen på heller då jag inte tror att vi kan placera den så bra. Josth har ju också föreslagit det så där tänker ni olika krambriw?

Det lÃ¥ter iaf som att isolera bättre pÃ¥ vinden och runt porten  i garaget borde ge nÃ¥got iaf.

Huset har puts, 10cm frigolit samt 20cm lättbetongblock. Vad jag har förstått så ska blocken isolera bra? Annars är det som sagt dörrarna jag misstänker är dåligt isolerade. Sen garaget då.

Mycket bra input där angående att 10kw inte lär räcka, jag bör tänka större pump då.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Mycket bra input där angående att 10kw inte lär räcka, jag bör tänka större pump då

Alltså, en noggrannare beräkning kombinerat med mätningar som typ Roland föreslog så man verkligen kan få fram behovet bör styra val av utrustning. Du kunde ju också mäta med ir termometer i vinter innanför de dörrar/fönster du misstänker isolerar dåligt

Citera
så där tänker ni olika
Jo så är det, jag är inte speciellt pigg på sådana lösningar, jag tänker även estetiskt och ljudmässigt, gillar inte fläktar som låter eller där man tydligt känner ett luftdrag. Om det bara handlar om att få billigare uppvärmning, visst. Men för kyla på sommaren, fick jag önska skulle jag också ha bergvärme och nyttja frikyla, det är elegant. Roland vet troligen massor om detta
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #29 skrivet: 18 augusti 2022, 19:10:57 »
Nä LLVP är jag inte jättesugen på heller då jag inte tror att vi kan placera den så bra. Josth har ju också föreslagit det så där tänker ni olika krambriw?

Det var jag som läste inläggen lite slarvigt och fick luftvattenvärmepump att bli luftluftvärmepump vilket var helt fel ???  Kanske för att jag tänkte pÃ¥ det alternativet ocksÃ¥ och själv uppskattar kyla väldigt mycket pÃ¥ sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!