Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elsmockan som kommer för oss med fast pris  (läst 7444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #45 skrivet: 31 augusti 2022, 11:31:34 »
Det där med 30% för oss själva är inte korrekt, Svenska kraftnät garanterar att 70% av elnätets kapacitet skall vara tillgängligt för elhandel på börsen.

Som jag menar, detta gör att vi för den lilla del vi exporterar resulterar i en prisbild som ej motsvarar vad vi egentligen borde ha för den "brist" vi har i dagsläget. Eller som han sa om Norge, om man får 5 kr i England så får Norge slänga upp motsvarande för att inte mer ska säljas iväg....

Har lyckats att låsa el på 5 år på 1,05 men om man utgår från info från filmklipp så lär man få vara beredd på katastrof minst 10 år. Finns nog ingen annan utväg än att skaffa solpaneler framöver som kompenserar egna förbrukning rejält?

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #46 skrivet: 31 augusti 2022, 11:45:41 »
Vet inte om jag helt följer ditt resonemang om att något är lurt, du får nog redovisa dina tankegångar mer i detalj med siffror på diverse faktorer såsom elproduktion, förbrukning och elöverföringar till andra länder.

På sidan "Kontrollrummet" så ser du inte elpriset i alla närliggande länder, ej heller ser du om någon av kablarna som överför ström gick mot begränsning enligt dagen före handeln då priset sattes eller vad det fanns för ledig kapacitet att producera ännu mer el i ett visst elområde till det aktuella priset.
Jag rekommenderar att du komplettera din uppfattning av läget något genom att gå in på följande sida och gå till önskat datum. Där kan du se priset, kapacitet och planerad samt faktiskt elflöde timma för timma mellan länder och elområden.
https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Under 2022-02-05 så exporterade Sverige ganska lite el från SE4. Vädret den dagen var ganska milt och det var en lördag med därav relativt för vintern låg elförbrukning. Vindkraften producerade bra inte bara i SE1 och SE2 utan även i SE3 och särskilt i SE4 som annars har mycket begränsad egen produktion. När det blåser bra i SE4 så blåser det normalt bra även i Danmark och i norra Tyskland, vilket begränsar behovet av export till dessa länder. Danmark ville knappt ha någon el från Sverige denna dag och exporterade kraftigt till Norge (kunde ha exporterat till Sverige också). När det blåser mycket i Tyskland så sänker de å sin sida dessutom kapaciteten att importera el via kablarna från Sverige av tekniska skäl, vilket tydligt gjordes denna dag och minskade elbehovet i SE4+Export ytterligare.

Spana gärna in följande sida för att hitta information om vindkraftens produktion i respektive elområde i Sverige en viss dag/timma.
https://mimer.svk.se/ProductionConsumption/ProductionIndex

Det är ju inte främst ett problem för elpriset att Ryssland nästan har stängt av gasen. Det stora problemet är ju vilka följder som den bristen på gas för med sig till elsystemet. Kombinera det med sommar som ger låg elprodution från vind och kärnkraft i SE3 och SE4 samt i grannländerna, så förstår man kanske bättre varför gas-elpris slår igenom i Sverige idag även om vi själva inte producerar el med den idag svindyra gasen.

Det är för tidigt att ropa hej, men gaspriset har sjunkit rejält från senaste toppen i fredags. Den slutade på 254 €/MWh nu vid 18:00 jämfört med nära 340 €/MWh i slutet av fredagens handel på marknaden.

Tack för input och länkar, som du skriver behövs mer info för att se mer exakt hur det ser ut just då.

Det känns aningen förenklat när man hör politiker prata om vad och vem som gjort fel osv, och igår sa Ebba Busch att det var under deras tid med moderaterna de började med problematiken med kärnkraften och nerläggning men som nu sossarna får allt skit för.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #47 skrivet: 31 augusti 2022, 17:15:23 »
Många har nog varit motståndare till kärnkraften, och inte förstått dess betydelse, det gäller även för mig.
Först när jag insåg att klimatalarmisterna går segrande ur striden rörande klimatförändringarna (jag är inte så säker på att det beror på utsläpp av CO2 allena, mycket beror också på det storkskaliga jordbruket som frigör CO2 urt marken, och degenererar jordarna globalt) så måste man ju sätta sig in i frågan mer ordentligt, och jag kan i alla fall inte komma fram till annan slutsats än att vi under överskådlig tid kommer att behöva både vind, vattenkraft och kärnkraft, vinden kan bara stå för 5-10% av totalen utan att fossil energi krävs för att garantera eltillgången, och därför att det så viktigt att man kommer igång med kärnkraften så snart som möjligt, och lägger på vindkraften dess faktiska systemkostnader, och kostnaderna för minskade huspriser, helt enkelt att de får kompensera de som drabbas.
Miljöförstöringen i vatten, och för de stora fåglarna och insekterna är inte inräknade, och det är väl svårt att ta betalt för, men vi som lever på denna jord får inte glömma att de bidrar till att utrota an fler arter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #48 skrivet: 31 augusti 2022, 18:20:07 »
Idag föll priset på gasen ytterligare till 240 €/MWh vid stängning av börsen, vilket bör synas på elpriset kommande dagar genom sänkta elpriser utomlands om det håller i sig.

Situationen för SE3 och därmed för SE4 inför kommande månader försämrades dock kraftigt idag i och med att de på Ringhals 4 lyckades köra sönder två elpatroner i tryckhållaren i samband med ett standardtest under förberedelserna inför uppstarten efter revisionen. Till elmarknaden har man skickat uppskattningen att kraftverket kommer vara ur drift fram till sista november efter att först ha bedömt att det skulle fördröjas några enstaka dagar i ett tidigare meddelande till marknaden.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/52b6c17e-401f-442b-bf20-13f81f3d46be/5
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/52b6c17e-401f-442b-bf20-13f81f3d46be/6

För en verksamhet som mest förväntas tjäna pengar på att elen blir dyrare i och med minskad produktion, så undrar man ju mest hur de lyckades köra sönder dessa två elpatroner i ett standardtest. Vad var det som hände som avvek från det normala och fick två elpatroner att gå sönder samtidigt?

Ytterligare en reaktor (Forsmark 1) kommer lämna elnätet mellan 4 september och 8 oktober (enligt planen) för revision, vilket ytterligare försämrar läget på elmarknaden samtidigt som höstkylan kan börja komma. Revisioner kan dock både gå snabbare än plan och ta längre tid om något oplanerat upptäcks eller händer under revisionen.

https://www.nyteknik.se/energi/markant-prispaverkan-vantar-av-ringhalsstopp-7037020
« Senast ändrad: 31 augusti 2022, 18:24:17 av Perfa76 »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #49 skrivet: 31 augusti 2022, 20:14:09 »
Om det är så här så blir det som jag försökt beskriva att priset inte avspeglar dom problem vi har utan det är prissättning som stjälper det hela.

Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/34LLrA/bengt-ekenstierna-elprismodell

Det hela blir ganska märkligt att det till stor del går att undvika extrema priser genom att införa en annan beräkningsmodell och krisen delvis löses pengamässigt i ett nafs??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #50 skrivet: 01 september 2022, 07:09:43 »
Nu kan jag inte läsa Aftonbladet plus, så jag vet inte vad som skrivs, men visst måste modellen ändras.
Tyvärr är jag inte så säker på att det blir bättre om beslutande i EU skall försöka få skutan på rätt köl.
Men jag vill hemskt gärna bli positivt överraskad.  tummenupp

I grunden har vi faktumet att vi behöver pålitlig kraft som kan leverera när behoven uppstår, utan att kostnaderna blir för stora.
Vindkraften är inte lösningen på den ekvationen, utan en komplicerande faktor med en gräddfil vad gäller kostnader och samhällsansvar.

Att köpa energi från diktaturer och olika producenter i kartell är också ett problem.
Kombinationen av diktaturer och karteller är ett recept för katastrof.

Kan vi lösa problemen med kriminella organisationer och nationer som leverantörer av energi, och den intermittenta energiproduktionen så har vi kommit en bra bit på väg.
I min värld betyder det nationell produktion av pålitlig energi som kan leverera det vi behöver till ett pris som aldrig blir så högt att det kan skada företagens livskraft.
Det är alltså ett system som vi hade för ett decennium sedan i Sverige.
Jag påstår inte att allt blir bra bara för att vi "går tillbaks till det gamla" - det blir det sällan, men vi vet vad som fungerade, och har vi löst det en gång så bör vi kunna lösa det igen.

Ovanpå det så behöver reglerna för export och prissättning troligen regleras på något sätt.

När det gäller Ringhals så var min första tanke att det verkade påpassligt med en nedstängning två veckor innan valet, det borde kunna väga över till den sida av politiken som vill satsa på kärnkraft långsiktigt och ge både befintliga och nya kraftverk bättre och stabilare förutsättningar att långsiktigt spela en viktig roll i Svensk samhällsutveckling och konkurrenskraft.
Huruvida en sådan "medveten" handling skulle kunna mörkas är högst osäker, så troligen är det väl bara en helt vanlig "olycka" troligen den mänskliga faktorn som sett till att utrustningen överbelastades av någon anledning.
« Senast ändrad: 01 september 2022, 07:15:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #51 skrivet: 01 september 2022, 07:38:35 »
Nu kan jag inte läsa Aftonbladet plus, så jag vet inte vad som skrivs, men visst måste modellen ändras.
Tyvärr är jag inte så säker på att det blir bättre om beslutande i EU skall försöka få skutan på rätt köl.
Men jag vill hemskt gärna bli positivt överraskad.  tummenupp

I grunden har vi faktumet att vi behöver pålitlig kraft som kan leverera när behoven uppstår, utan att kostnaderna blir för stora.
Vindkraften är inte lösningen på den ekvationen, utan en komplicerande faktor med en gräddfil vad gäller kostnader och samhällsansvar.

Att köpa energi från diktaturer och olika producenter i kartell är också ett problem.
Kombinationen av diktaturer och karteller är ett recept för katastrof.

Kan vi lösa problemen med kriminella organisationer och nationer som leverantörer av energi, och den intermittenta energiproduktionen så har vi kommit en bra bit på väg.
I min värld betyder det nationell produktion av pålitlig energi som kan leverera det vi behöver till ett pris som aldrig blir så högt att det kan skada företagens livskraft.
Det är alltså ett system som vi hade för ett decennium sedan i Sverige.
Jag påstår inte att allt blir bra bara för att vi "går tillbaks till det gamla" - det blir det sällan, men vi vet vad som fungerade, och har vi löst det en gång så bör vi kunna lösa det igen.

Ovanpå det så behöver reglerna för export och prissättning troligen regleras på något sätt.

När det gäller Ringhals så var min första tanke att det verkade påpassligt med en nedstängning två veckor innan valet, det borde kunna väga över till den sida av politiken som vill satsa på kärnkraft långsiktigt och ge både befintliga och nya kraftverk bättre och stabilare förutsättningar att långsiktigt spela en viktig roll i Svensk samhällsutveckling och konkurrenskraft.
Huruvida en sådan "medveten" handling skulle kunna mörkas är högst osäker, så troligen är det väl bara en helt vanlig "olycka" troligen den mänskliga faktorn som sett till att utrustningen överbelastades av någon anledning.

Artikeln va upplåst igår...  Den beskriver att beräkningsmodellen för köpt el inte fungerar som tänkt med dagens läge utan det skulle egentligen vara ett pris på el för under kronan om man använde en annan beräkningsmodell.

Efter att ha läst/sett bra länkar här och sett på tv så förstår man att de verkliga problemen med dom brister det pratats om ser ut att komma snart och det pekar på att det ser mörkt ut i många år och med vad som beskrivs så blir det konstigt att bygga batterifabriker och omställning för ståltillverkning mm. Lägg där till laddstolpar i mängder som ska upp.

Som det låter så skulle tex 1000 vindkraftverk kunna vara sämre för elnätet än om man hade en stor generator så det känns som det är bättre att använda dessa 1000 som exempel till att producera vätgas till fordon istället helt enkelt för att avlasta elnätet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #52 skrivet: 01 september 2022, 09:02:46 »
Att producera vätgas med vindel blir dyrt om de skall få betalt så mycket som de behöver.
Tror inte det blir lönsamt att göra vätgas av vindel som kostar vad de behöver för att göra vinst, men OK, men kunde tvinga dessa producenter att bara få konkurrera när det finns behov, och övrig tid bara sälja till producentera av vätgas och andre e-bränslen.
Vindkraften tjänar ju primärt pengar när de är billigare än kärnkraften, och när de så att säga sätter käppar i hjulen för trygg och pålitlig energi som kan bygga ett land starkt.

Här ser jag en nisch där partier som verkligen värnar miljön skulle kunna göra en insats, att man bygger vindkraft i statlig regi, där produktionen är vikt för, och subventionerad, för produktion av vätgas och e-bränslen för flyg, tunga transporter och vätgasproduktion till industrin.

Ovanstående är skrivet med utgångspunkt i en positiv samhällsutveckling där man säkerställer att industrin har tillgång till "obegränsad" energi till förutsägbara priser och där vi kan ställa om de "svåra" branscher som ändå måste ställas om utan att det blir för dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 840
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #53 skrivet: 01 september 2022, 09:24:03 »

Elen blir billigare i SE1 än i SE2 om ledningarna från SE1 till SE2 inte kan exportera mer el söderut än vad SE2+SE3+SE4+Export kräver.
Elen blir billigare i SE2 än i SE3 om ledningarna från SE2 till SE3 inte kan exportera mer el söderut än vad SE3+SE4+Export kräver.
Elen blir billigare i SE3 än i SE4 om ledningarna från SE3 till SE4 inte kan exportera mer el söderut än vad SE4+Export kräver.
Elen blir billigare i SE4 än i grannländerna om ledningarna från SE4 till grannländerna inte kan exportera mer el än vad exporten kräver.

Om huvudskälet är dyr inhemsk produktion i SE3 eller SE4 eller att eltillgången i SE4 bara inte räcker för att mätta exportledningarna till grannländerna det går att ta reda på om man vill.
Det faktum att SE3 har mer eller mindre exakt samma pris som SE4 samtidigt som SE2 har samma pris som SE1 vilka ligger långt under priset i SE3 betyder hur som helst att begränsningen i nätet för tillfället ligger främst mellan SE2 och SE3.

Man funderar vad som kommer att hända framöver, och vad vi kan göra?

-Får SE2 och SE1 mycket snart samma priser som SE3?

-Har Norge samma begränsning från Trondheim/Molde?
Vad beror detta på?
Har de också lagt ned stora generatorer/vattenkraft?
När utjämnas deras flaskhalsar och hur påverkar detta SE2 ?

Känns som vi blir lurade hela tiden och råkar ut för marknadsekonomin fullt ut.

Vad kan vi göra?
Hur många nya kärnkraftverk krävs för att sänka priset till låg nivå?
10st?  100st?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #54 skrivet: 01 september 2022, 10:13:40 »
Både Norge och Sverige exporterar ju mer eller mindre hela tiden, så det är väl i sak inte en fråga om hur mycket vi skulle behöva mer - det begränsas ju bara av överföringskapaciteten till andra länder, och om vi bygger mer produktion så kommer det säkert att byggas fler ledningar ut i Europa också
.
Problemet är dels kriget som gjort att EU saknar energi, och dels att våra producenter tillåts exportera till den marknad som betalar bäst, samtidigt som det byggs nya ledningar ut ur Skandinavien då och då, nu senast en ny ledning från Norge till UK, troligen kan väl Svenska producenter sälja till UK också om de vill?

Det finns för och nackdelar med EU, detta med en gemensam marknad för elen gör oss utsatta för risker, som t.ex. politiker som lägger ned stabil baskraft och ersätter den med Gas från diktaturer, och intermittent vindkraft.

I princip skulle ju ett land kunna vara helt utan egen produktion och kunna handla till samma pris som alla andra.  dontknow

Om det är mer regleringar, eller en total avreglering, som krävs är jag inte rätt man att svara på.
Men "Nordpool" ser jag som en illegal kartell som gör upp om priserna.
« Senast ändrad: 01 september 2022, 10:16:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #55 skrivet: 01 september 2022, 11:52:37 »
Här i finland har nu flera bolag höjt sina priser för gamla trogna kunder. Ett bolag tänkte höja från 13 cent till 46 cent, de blev nedringda av kunderna och kommer imorgon ut med ett nytt pris för lojala kunder på elbolagets område, övriga får ett annat pris.

Ett annat bolag tänkte nog köra med samma pris som tidigare, 9cent, och ändå beräknar de göra tillräcklig vinst då de har ”egen produktion”. Någon kommer att tjäna ofantligt med pengar…
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #56 skrivet: 01 september 2022, 17:32:41 »
Här i finland har nu flera bolag höjt sina priser för gamla trogna kunder. Ett bolag tänkte höja från 13 cent till 46 cent, de blev nedringda av kunderna och kommer imorgon ut med ett nytt pris för lojala kunder på elbolagets område, övriga får ett annat pris.

Ett annat bolag tänkte nog köra med samma pris som tidigare, 9cent, och ändå beräknar de göra tillräcklig vinst då de har ”egen produktion”. Någon kommer att tjäna ofantligt med pengar…
Ja så kan man ju tänka att det skulle vara för flera av de stora elhandlarna i Sverige också, men det gäller bara om de har den egna produktionen i samma elområde som elen säljs till.
Inom samma elområde (som i Finland) gäller:
Om de har egen produktion som deras anläggningar säljer till sina egna elhandlare, så har de denna att tillgå att leverera till sina egna kunder för det pris de betalar "internt". De säljer dock ändå all el som produceras till marknaden och får för det dagens marknadspris timme för timme. Sedan får de köpa in till mer eller mindre samma pris den volym som deras egna kunder behöver timma för timma.
Med andra ord går det jämnt upp för dem på den egna elmängden. Så länge som en elhandlare har mer egen produktion inköpt på långa kontrakt som de säljer på börsen än de har förbrukning i den egna kundbasen som de måste köpa på börsen, så gör deras elhandlare en stor vinst oavsett hur lite vinst de gör på de egna kundernas elköp.

Problemet är om man som producent av billig elkraft (vanligt i Sverige) har mycket egen produktionen i SE1 och SE2 där elpriset på marknaden är lågt men merparten av sina kunder i SE3 och SE4 där elpriset är högt. Där kan inte elhandlarna ge sina egna kunder det mycket låga elpriset för såld el bara för att de har egen produktion. Deras elhandlare får lite betalt för elen de säljer i SE1 och SE2 och får betala dyrt för det som de måste köpa in för kunderna i SE3 och SE4. Mellanskillnaden på det som går från SE2 till SE3 går till Svenska kraftnäts kapacitetsavgifter för flaskhalsarna (som skall bekosta bortbyggnad av desamma).

Fallet för Finland är alltså inte applicerbart på Sverige fullt ut.
Detta är en av de stora nackdelarna som kommer av elområden inom landet som ger väldigt olika elpris och då produktionen sker där priset är lågt och merparten förbrukas där elpriset är högt.
« Senast ändrad: 01 september 2022, 17:35:41 av Perfa76 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!