Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elsmockan som kommer för oss med fast pris  (läst 7433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #15 skrivet: 19 juli 2022, 10:04:29 »
Hej, sitter och kollar på elpriser för att få ett hum om läget då vårt elavtal kommer att gå ut under hösten.

Idag ett elpris på 56,63 öre utan årsavgift med beräknad årskostnad på c:a 10800 kr. Förbrukning c:a 18000 kWh.
Kollar på Elskling, billigaste kända stora bolag...

Rörligt pris Telge Energi 163,75 med årskostnad 31313 kr
1år Vattenfall 142,78 kr/kWh med årskostnad 27128 kr.
2 år Skelefteå kraft 125,84 kr/kWh med årskostnad 23900 kr
3 år Vattenfall 106,44 kr/kWh med årskostnad 20224 kr

Vi kan nog räkna på högre nätpris vi tillfälle man eventuellt tecknar om.

Sen har vi det där med strypt gas från ryssland som lär sätta käppar i hjulet rejält och vi kan nog räkna på elpris mellan 5-10 kr i sådant scenario.

I dagsläget så är det att räkna på minst en fördubbling av elkostnad exklusive nät men upp till c:a 3 ggr vid kortare bindningstid. Rörlig vågar jag mig nog inte på alls.

Inser att man i den mån man kan måste hitta på något för att få ner förbrukning och i det direkta måste man "snåla mer med elen" Trimma bergvärme lite till osv.

Det jag funderar på är om man nu skulle tjäna på att skaffa solceller och isf när kan man tänkas "tjäna på dom" efter investering? Tänker mig att kan jag hämta in halva förbrukningen via sol så borde det ganska snart ta igen investeringen för solceller med tanke på elpriser som kommer?

Kan det vara lönt att byta ut en gammal men fungerande bergvärme med tanke på om elen är kanske 3-4 ggr dyrare om något år och sparar in kanske 3000 kWh?

Vad mer kan man tänkas göra för att på något sätt parera det som kommer?


Det här med 5kr/kWh trodde jag skulle komma senare och visst vi är inte riktigt där än men nÃ¥gra öre skiljer om man tex kollar elomrÃ¥de 4 bundet 1 Ã¥r pÃ¥ Eon https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella  Synd om dessa som behöver välja mellan pest eller kolera, obundet eller bundet, ligga med obundet över vinter lär nog inte bli sÃ¥ kul och blir det som sist med kall Dec sÃ¥ blir det ingen kul jul för mÃ¥nga kan jag tro. 
« Senast ändrad: 19 juli 2022, 10:09:33 av nisse175 »

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #16 skrivet: 19 juli 2022, 19:57:35 »
Ta ett samlat grepp över ekonomin genom att granska alla räkningar och kolla på samtliga om de behövs eller kan avslutas. Vissa som vatten och el går att styra över till en viss del.

Vi gör det varje sommar och alltid finns det nÃ¥got som kan ändras. Denna sommar hittade vi  ca 700:- per mÃ¥nad som var nu onödiga utgifter.  Var bla. kanalen som vi ej tittar pÃ¥ och nÃ¥gra till abonnemang som vi ej har nyttjar.



Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #17 skrivet: 20 juli 2022, 07:13:01 »
Jo, just olika abonnemang är nog sånt som folk kommer att spara på när det blir mindre pengar kvar i plånboken, skall bli intressant att se vad branschen gör åt det, rimligen borde det resultera i sammanslagningar så att det blir färre aktörer att välja mellan, men man "Måste ha dem alla" för att få ett fullödigt utbud av både sport och serier, typ.

Jag tror även att det kommer att eldas som aldrig förr i elområde 3 och 4 i vinter, speciellt om det blir som jag tror, att Putin stänger kranarna och Kina tar Taiwan.
Att vara vedproducent/säljare i elomrÃ¥de 3/4 lär bli lukrativt i vinter.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #18 skrivet: 20 juli 2022, 09:47:30 »
Bor i 3 och har fyllt på vedförrådet såklart, innan det blir rusning till hösten. Ligger nu för tork. Fast att börja köra med natthöjning till typ 22-23 grader när elpriset är mycket lägre och sedan får värmen sjunka under dagen sparar en hel del. Och man får varma golv i badrummen nör man är nyvaken och duschar. Kräver såklart betongplatta och att man inte bor för långt norröver,
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #19 skrivet: 25 augusti 2022, 09:34:23 »
Hej, sitter och kollar på elpriser för att få ett hum om läget då vårt elavtal kommer att gå ut under hösten.

Idag ett elpris på 56,63 öre utan årsavgift med beräknad årskostnad på c:a 10800 kr. Förbrukning c:a 18000 kWh.
Kollar på Elskling, billigaste kända stora bolag...

Rörligt pris Telge Energi 163,75 med årskostnad 31313 kr
1år Vattenfall 142,78 kr/kWh med årskostnad 27128 kr.
2 år Skelefteå kraft 125,84 kr/kWh med årskostnad 23900 kr
3 år Vattenfall 106,44 kr/kWh med årskostnad 20224 kr

Vi kan nog räkna på högre nätpris vi tillfälle man eventuellt tecknar om.

Sen har vi det där med strypt gas från ryssland som lär sätta käppar i hjulet rejält och vi kan nog räkna på elpris mellan 5-10 kr i sådant scenario.

I dagsläget så är det att räkna på minst en fördubbling av elkostnad exklusive nät men upp till c:a 3 ggr vid kortare bindningstid. Rörlig vågar jag mig nog inte på alls.

Inser att man i den mån man kan måste hitta på något för att få ner förbrukning och i det direkta måste man "snåla mer med elen" Trimma bergvärme lite till osv.

Det jag funderar på är om man nu skulle tjäna på att skaffa solceller och isf när kan man tänkas "tjäna på dom" efter investering? Tänker mig att kan jag hämta in halva förbrukningen via sol så borde det ganska snart ta igen investeringen för solceller med tanke på elpriser som kommer?

Kan det vara lönt att byta ut en gammal men fungerande bergvärme med tanke på om elen är kanske 3-4 ggr dyrare om något år och sparar in kanske 3000 kWh?

Vad mer kan man tänkas göra för att på något sätt parera det som kommer?


Dom priser som man funderade på när jag skrev detta måste vara rena drömmen idag.

Jag funderar på hur det kommer att bli framöver med hushåll som har en förbrukning kanske från 8000 kWh/år och uppåt. Att priser allmänt kommer att gå ner pga ökad ränta är ju liksom "normalt" men om man tänker sig driftkostnad som kan uppstå med dagens elpriser om vi utgår från att tex en familj tänkt sig köpa ett radhus med förbrukning på 10000-15000 kWh och tvingas köpa el från 5 kr och uppåt, det blir ju ohållbart ekonomisk med kostnader på kanske ett spann på 5000-15000 i månaden.

Detta mÃ¥ste resultera i att även om bostäder sjunker i pris sÃ¥ kommer det bli svÃ¥rt att sälja dÃ¥ mÃ¥nga blir "tvingade" att teckna dyr el till nya bostaden och kommer nog avstÃ¥ att köpa.  Lite som att folk ska köpa bil men när den drar 2-3l milen sÃ¥ blir det inte sÃ¥ mÃ¥nga spekulanter kvar.

Känns som att när det blir lite kallare ute och förbrukning ökar så lär nog priser följa efter ytterligare men nuvarande läge och det kommer bli tvärstopp i försäljning av hushåll.

Närmaste lösningar som kan hjälpa är att säga upp allt onödigt som streaming, skaffa kontantkort, all utemat, dra ner värme osv osv.

Gissar att många nog får problem med sina anläggningar då dom kanske drar ner värmen i flera rum och vattenvolym försvinner då tex arbetstank inte finns för att spara el.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #20 skrivet: 26 augusti 2022, 08:50:49 »
Jo, det lär påverka huspriserna markant i södra delarna av landet, så att huspriserna blir mer relevanta än de är idag, inget ont som inte för något gott med sig.
Synd bara om de som betalt 10 miljoner för ett radhus på 88 m2.

De som det verkligen kan bli tufft för är väl de som bor i "familjegårdar" med flera hus som skall hållas varma, typ småjordbruk som blivit till vanliga bostäder när jordbruket lagts ned, de kan ju ofta ha elförbrukningar på 30 000 till 100 000 kWh/år.

Vi själva förbrukar t.ex. runt 30 000 kWh/år, varav kanske 6000 kWh går till uppvärmning av huset, och resten till Pool, SPA-bad, Avfuktare i krypgrunden, motorvärmare till bilarna som står ute på vintern, TV, Data, belysning, kylar, frysar och annat lull-lull.
Visst, man kan ju tänka sig att stänga ned pool och SPA-bad, öka luftfuktigheten i krypgrunden, och låta bilarna stå kalla (gå till jobbet) i större utsträckning.
OCH, detta är ju precis vad MP vill att vi skall tvingas göra, även om vi inte är fattiga så skall vi tvingas sluta konsumera, sluta köpa nytt, och helst vara hemma, eller bo i storstäder.

Om alla på planeten agerade så så kanske det skulle ha effekt på klimatet, men vad vi gör i Sverige har tyvärr ingen som helst betydelse (blir 0.0027 grader mindre varmt fram till år 2100 om vi i Sverige blir helt CO2-neutrala enligt IPCC:s beräkningar)

Med nu förda politik så kommer vi att bli fattiga, företagen flyttar utomlands, eller lägger ned, och vi blir arbetslösa.
Vi blir en fattig nation där alla som kan på sikt lämnar landet.

God tillgång till säker, stabil, billig och miljövänlig energi är en förutsättning för tillväxt och utveckling.
Kraftvärme, vattenkraft och kärnkraft är i dag de energislag som uppfyller de kriterierna.
Den dag vi storskaligt och utan nämnvärda förluster kan spara energi skapad med sol eller vind över längre perioder så kan även de energislagen vara till nytta, men idag så orsakar de bara höga elpriser och ökade CO2-utsläpp.
De höga CO2-utsläppen kommer dels från bygget av vindkraft (stål och betong ger stora utsläpp) och dels för att reservkraften när det inte blåser ofta är fossil.
De material som krävs innebär dessutom stora ingrepp i naturen i form av gruvor, långa transporter med höga utsläpp, och även här används ändliga resurser på ett sätt som inte är hållbart.
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 08:54:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #21 skrivet: 26 augusti 2022, 09:19:32 »
24000 kwh är en otroligt hög förbrukning av hushÃ¥lls el i en vanlig villa vi ligger nog pÃ¥ lite drygt 10000 kwh och har ju naturligtvis allt du nämner men inget spa eller avfuktare. Om din förbrukning är normal i Sverige sÃ¥ kanske det inte gör nÃ¥tt om priserna blir lite högre sÃ¥ det lönar sig att spara lite pÃ¥ elen  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #22 skrivet: 26 augusti 2022, 09:38:36 »
Jo, så är det.
Fattar egentligen inte vad som drar all el, men avfuktaren drar nog runt 3000 kWh/år, SPA:t nästan 4000 kWh, Poolens cirkpump drar ca 2700 kWh/år och Poolvärmen (via värmepumpen) drar ca 3000 kWh.
Motorvärmare till 2 bilar, kanske 3 timmar/dygn i 6 månader blir väl runt 1500 kWh/år.
Sen har vi totalt 4 kylar och tre frysar som går hela eller delar av året, det blir väl kanske också 1000 - 2000 kWh/år.
Bastun går också ett par gånger i veckan under vintern, så det kostar ju lite mer än att värma huset med värmepump.

Troligen går det inte mer än runt 4500 kWh för själva husvärmen, via värmepumpen, så 6000 kWh där var nog högt räknat.

Datorn står på dygnet runt, det ger väl ca 1300 kWh, men att stänga av den tror jag saknar betydelse, jag är ändå där nästan dygnets alla timmar, så där finns lite att spara.
Belysningen är nog också en bov, minns för några år sedan när jag släckte 43 ljuskällor, och 13 fortfarande lyste när jag la mig.
Det har inte blivit färre ljuspunkter i vårt hus sedan dess, inte minst ute lyser det ljusslingor i princip året runt, strömsnåla LED förstås, men alla bäckar små...

Som sagt, det går säkert göra mycket, men ger det oss ett rikare liv, och påverkar det klimatet nämnvärt?
Jag är skeptisk.

Stabil billig, klimat och miljövänlig energi är det absolut viktigaste för utveckling, demokrati och civilisation.
Det är det vi borde fokusera på.
Och det hade vi för bara nÃ¥gra Ã¥r sedan.  dontknow
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 09:40:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #23 skrivet: 26 augusti 2022, 09:46:56 »
Bara man är vedveten om att det går att göra nått åt det men väljer att fortsätta (slösa) för att det ger en ett rikare liv då har man ju gjort ett val och jag tycker man själv ska få bestämma själv vad man lägger pengarna på. Första 2 åren vi bodde i hus gjorde vi av med runt 3800 kwh per år men inget aktivt snålande men var 2 vuxna jag jobbade borta på veckorna ingen torktumlare eldade med ved.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #24 skrivet: 26 augusti 2022, 11:04:59 »
Det man kan säga är väl att ändrade politiska förutsättningar riskerar göra investeringar på hundratusentals kronor omöjliga att använda, det blir aggregerat för hela Sverige ett enormt slöseri med kapital, det gör landet fattigare, folk arbetslösa, och i stora drag borde det det göra folk olyckliga - i värsta fall deprimerade och suicidala.
Att leka "doktor" på att se ogenomtänkt sätt som våra politiker gjort de senaste 10 åren borde vara straffbart, man har förändrat systemet från CO2-fritt, billigt och pålitligt, till opålitligt, dyrt, och med större CO2-utsläpp - och gjort folk fattigare och olyckliga/oroliga utan någon som helst positiv effekt på vare sig klimat eller miljö, troligen har det bara förvärrat situationen.

Jag svänger mellan att vara oförstående till detta vansinne, till att vara direkt arg på de som förstört vår världsledande elförsörjning.
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 11:11:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #25 skrivet: 26 augusti 2022, 11:08:13 »
Men blir det bättre om vi producerar mera el vi har väl egentligen ingen brist på el och producerar vi mera så kan vi exportera mera och bristen blir lika stor i Sverige i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #26 skrivet: 26 augusti 2022, 11:16:44 »
Bristen hade inte varit lika stor om vi hade haft kärnkraften kvar, i vart fall de tre som lades ned sist.
Det hade kunnat göra att färre industrisatsningar hade fått kalla handen på grund av elbrist, och hållit ned priserna i vart fall på marginalen.
Det där med obegränsad export till marknader där politikerna inte tar eget ansvar för sin energiförsörjning måste självklart lösas på sikt, men nu är vi ju där vi är.
Kanske är detta en kris som på lite sikt säkerställer att vi får mer statlig styrning, och ett överskott av energi som i sin tur pressar priserna, det brukar ju bli utfallet av en kris, att man överkompenserar, men det kommer att ta åratal innan vi kan vara där.
Det som kan rädda det hela är om man fortsätter höja räntorna tills hela världsekonomin står still, då lär det bli billig el också.
En 20% lägre dollarkurs skulle också lindra skadeverkningarna.
Jag tror man slutar höja räntorna långt innan inflationen är nere på två procent, och dollarkursen kommer att stiga så länge världsläget är osäkert.
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 11:19:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #27 skrivet: 26 augusti 2022, 11:40:13 »
Bristen hade inte varit lika stor om vi hade haft kärnkraften kvar, i vart fall de tre som lades ned sist.
Det hade kunnat göra att färre industrisatsningar hade fått kalla handen på grund av elbrist, och hållit ned priserna i vart fall på marginalen.
Det där med obegränsad export till marknader där politikerna inte tar eget ansvar för sin energiförsörjning måste självklart lösas på sikt, men nu är vi ju där vi är.
Kanske är detta en kris som på lite sikt säkerställer att vi får mer statlig styrning, och ett överskott av energi som i sin tur pressar priserna, det brukar ju bli utfallet av en kris, att man överkompenserar, men det kommer att ta åratal innan vi kan vara där.
Det som kan rädda det hela är om man fortsätter höja räntorna tills hela världsekonomin står still, då lär det bli billig el också.
En 20% lägre dollarkurs skulle också lindra skadeverkningarna.
Jag tror man slutar höja räntorna långt innan inflationen är nere på två procent, och dollarkursen kommer att stiga så länge världsläget är osäkert.

Hur fungerar det egentligen med elpriset mm?
Här kan man läsa om olika orsaker till priset mm https://www.bixia.se/energi-i-fokus/hur-bestams-elpriset---sa-funkar-det

Men om man kolla aktuellt läge när jag skriver detta så har vi väldigt mycket vatten norröver, borde göra så priset går ner?
Vi har ganska soligt vilket borde bidra något till lägre priser?
Vi har skaplig temperatur, inte för varmt direkt så alla måste köra ac och inte heller värme direkt, borde hålla ner pris?
Vi har export på nästan 4000 MW och en prognos på 14132 MW och förbrukning på 14072 MW och total produktion på c:a 17500 MW.

Det finns inget som passar in på Bixias modell som säger att elpriset skall vara där det nu är utan frågan är om man helt enkelt "säljer ut" all producerad el till Nordpool och köper in den via den prissättning som görs där? (På pappret) Det är ju bara c:a 4000 MW som lämnar Sverige.

Så om vi nu kopplar på 1-2 kärnkraft, skulle det då hjälpa nämnvärt på elpriset egentligen i dagsläget just nu?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #28 skrivet: 26 augusti 2022, 12:23:04 »
Jag tror inte det hjälper att producera lite mera så länge vi har överföringskapacitet kommer den exporteras ska det bli nån ändring måste exporten begränsas har för mig att Frankrike har nån typ av begränsning trots att det inte är riktigt ok enlige Eu men Sverige lär inte välja att gå den vägen vi tolkar alla regler åt fel håll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #29 skrivet: 26 augusti 2022, 12:46:05 »
Jag tror inte det hjälper att producera lite mera så länge vi har överföringskapacitet kommer den exporteras ska det bli nån ändring måste exporten begränsas har för mig att Frankrike har nån typ av begränsning trots att det inte är riktigt ok enlige Eu men Sverige lär inte välja att gå den vägen vi tolkar alla regler åt fel håll.

Ja men har vi för dålig överföringskapacitet just nu? Jag kan inte se hur 1-2 nya kärnkraftverk skulle i dagsläget göra det så mycket bättre när inte siffror visar på brist eller är det något annat mygel i bakgrunden? https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!