Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elsmockan som kommer för oss med fast pris  (läst 7409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« skrivet: 14 april 2022, 13:48:08 »
Hej, sitter och kollar på elpriser för att få ett hum om läget då vårt elavtal kommer att gå ut under hösten.

Idag ett elpris på 56,63 öre utan årsavgift med beräknad årskostnad på c:a 10800 kr. Förbrukning c:a 18000 kWh.
Kollar på Elskling, billigaste kända stora bolag...

Rörligt pris Telge Energi 163,75 med årskostnad 31313 kr
1år Vattenfall 142,78 kr/kWh med årskostnad 27128 kr.
2 år Skelefteå kraft 125,84 kr/kWh med årskostnad 23900 kr
3 år Vattenfall 106,44 kr/kWh med årskostnad 20224 kr

Vi kan nog räkna på högre nätpris vi tillfälle man eventuellt tecknar om.

Sen har vi det där med strypt gas från ryssland som lär sätta käppar i hjulet rejält och vi kan nog räkna på elpris mellan 5-10 kr i sådant scenario.

I dagsläget så är det att räkna på minst en fördubbling av elkostnad exklusive nät men upp till c:a 3 ggr vid kortare bindningstid. Rörlig vågar jag mig nog inte på alls.

Inser att man i den mån man kan måste hitta på något för att få ner förbrukning och i det direkta måste man "snåla mer med elen" Trimma bergvärme lite till osv.

Det jag funderar på är om man nu skulle tjäna på att skaffa solceller och isf när kan man tänkas "tjäna på dom" efter investering? Tänker mig att kan jag hämta in halva förbrukningen via sol så borde det ganska snart ta igen investeringen för solceller med tanke på elpriser som kommer?

Kan det vara lönt att byta ut en gammal men fungerande bergvärme med tanke på om elen är kanske 3-4 ggr dyrare om något år och sparar in kanske 3000 kWh?

Vad mer kan man tänkas göra för att på något sätt parera det som kommer?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #1 skrivet: 14 april 2022, 14:23:27 »
Solceller är påväg uppåt i pris. Handla snabbt.

Jag har kört bvp dagtid nu då jag producerat egen el. I mars låg jag på 80% egenanvändning av produktionen. Förvisso mars är ingen wow månad för mig.

Hittar du någon där du kan köpa tillbaka energin vid ett senare tillfälle så kan det vara intressant.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #2 skrivet: 14 april 2022, 14:40:39 »
Såg att SCB räknade med 40 000 kr dyrare levnadskostnader innevarande år för en barnfamilj med två barn.
Miljöpartiet har varit dyrt i drift, och sossarna har låtit det hända.
Det extra som kommer nu p.g.a. Putin är att allt annat också blir dyrare p.g.a. råvarubrist.
Och Kineserna håller fast vid sin nolltoleranspolitik vad gäller Covid, DET kan bli hur fruktansvärt som helst när det gäller brist på varor, om de inte ändrar sig är snart hela landet i Karantän - och så fort ett flygplan tillåts landa där så är smittspridningen igång igen.
Jag hoppas verkligen att Kineserna ändrar sig snart och låter "det hända" som resten av världen gjort.
Jag som sitter och köper in saker varje dag ser nog mer än de flesta vart det är på väg, och jag säger bara en sak.
SPÄNN FAST ER - det kommer att bli stormigt.
Har du tänkt köpa något, och det finns att köpa nu. KÖP - vänta inte.
Såg igår att alla KIA Eniro (Tror den var den modellen) årsmodell 2022 redan var slutsålda.
Skulle gissa att det är likadant på alla de populärare modellerna av elbilar.
« Senast ändrad: 14 april 2022, 14:44:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #3 skrivet: 14 april 2022, 18:06:26 »
Ja alltså instinkten säger väl "håll i pengarna" så har det alltid varit.
Det är många år sedan elpriset gick från 30 till 60 öre och redan då undrade jag va fasen som hände. Folk har skrattat åt mig när jag testat allt möjligt för att sänka vår elförbrukning. Folk har lugnat sig nu och jag har iiiiiiinte gjort ett dugg nu när elpriset skenade. Att elpriset skulle stiga visste vi sedan länge.

Räntorna böjar snart stiga. Har alla amorterat nu när det funnits utrymme? Internetforum och FB grupper kommer snart domineras av frågor rörande deras lån.
Det kan iofs vara intressant läsning men samtidigt vet man att det blir kännbart ekonomiskt för vissa.
Jag har givetvis räknat även pÃ¥ det och flyttat bolÃ¥net till en bank som gav lÃ¥g ränta.  Nu fÃ¥r vi se hur det blir. Kommer nischbankerna att chockhöja sina rörliga räntor eller blir det fortsatta tävlingar om vem som kan hÃ¥lla lägst ränta. Där trodde jag faktiskt att de lÃ¥ga räntorna skulle hÃ¥lla i sig i alla fall ett par Ã¥r till. VÃ¥ra ränteutgifter är nu en tredjedel mot för tvÃ¥ Ã¥r sedan och bolÃ¥net har vi amorterat av rejält.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #4 skrivet: 14 april 2022, 21:53:27 »
Solceller är påväg uppåt i pris. Handla snabbt.

Jag har kört bvp dagtid nu då jag producerat egen el. I mars låg jag på 80% egenanvändning av produktionen. Förvisso mars är ingen wow månad för mig.

Hittar du någon där du kan köpa tillbaka energin vid ett senare tillfälle så kan det vara intressant.

Problemet i dagsläget gällande solpaneler är att taket är i behov av byte av papp för det är ingen ide att montera nu innan byte. Alternativ så skulle man kunna montera några på lekstugan samt så finns plats på tomten för liten "solcellspark" och carport tak.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #5 skrivet: 15 april 2022, 11:59:38 »
Problemet i dagsläget gällande solpaneler är att taket är i behov av byte av papp för det är ingen ide att montera nu innan byte. Alternativ så skulle man kunna montera några på lekstugan samt så finns plats på tomten för liten "solcellspark" och carport tak.
Men eventuellt skaffa material nu?

Har aldrig byggt med takpapp, men om taket byts så finns det ju möjlighet att förplanera för solceller?!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #6 skrivet: 16 april 2022, 08:26:38 »
Ja alltså instinkten säger väl "håll i pengarna" så har det alltid varit.
Det är många år sedan elpriset gick från 30 till 60 öre och redan då undrade jag va fasen som hände. Folk har skrattat åt mig när jag testat allt möjligt för att sänka vår elförbrukning. Folk har lugnat sig nu och jag har iiiiiiinte gjort ett dugg nu när elpriset skenade. Att elpriset skulle stiga visste vi sedan länge.

Räntorna böjar snart stiga. Har alla amorterat nu när det funnits utrymme? Internetforum och FB grupper kommer snart domineras av frågor rörande deras lån.
Det kan iofs vara intressant läsning men samtidigt vet man att det blir kännbart ekonomiskt för vissa.
Jag har givetvis räknat även pÃ¥ det och flyttat bolÃ¥net till en bank som gav lÃ¥g ränta.  Nu fÃ¥r vi se hur det blir. Kommer nischbankerna att chockhöja sina rörliga räntor eller blir det fortsatta tävlingar om vem som kan hÃ¥lla lägst ränta. Där trodde jag faktiskt att de lÃ¥ga räntorna skulle hÃ¥lla i sig i alla fall ett par Ã¥r till. VÃ¥ra ränteutgifter är nu en tredjedel mot för tvÃ¥ Ã¥r sedan och bolÃ¥net har vi amorterat av rejält.
Vi har varit skuldfria länge, men skall man vara helt ärlig så har vi nog varit förlorare på den strategin, de som lånat mest har haft det bäst på många sätt eftersom det varit så billigt att konsumera för lånade pengar.
Nu kanske vi får en liten upprättelse.
Om räntorna kommer upp till i vart fall 3-4% så blir det jobbigt för alla som köpt hus i starstadsregionerna de senaste 10 åren...
Och vi kanske kan börja få lite ränta på pengarna.

Det bästa med sol och vind är väl att elpriset kommer att bli nära noll stora delar av året, när vi har överskott.
Bara någon månad/år lär det vara så dyrt att det blir jobbigt, men det får man väl försöka ha avtal som motverkar, som t.ex. mitt avtal med jämtkraft "jämtpris".
Att köpa solceller tror jag inte på, dels skall vi bekosta hanvsbaserad vindkraft via höjda nätavgifter (regeringen gick förra året med på kraven från EU på att infrastrukturen för den havsbaserade vindkraften inte längre skall ligga på de som bygger vindkraften, utan skall fördelas på alla anslutna Svenska kunder.
Sedan skall den el vi producerar exporteras till andra EU-länder - ännu ett gigantiskt klavertramp av regeringen som vi kommer att få betala för i generationer, i vart fall de av oss som blir kvar i landet.
10% av befolkningen som aldrig kommer i arbete, höjda elnätsavgifter, 100-tals miljarder i stödpengar åt dåligt skötta EU-länder, höga elpriser som ett resultat av nedlagd kärnkraft, skyhöga räntor som ett resultat av att regeringarna runt om i världen stängde ned mot Covid och istället tryckte pengar som aldrig förr, en lånebörda på länder, företag och hushåll som kommer att vara ohållbar över tid. Som lök på laxen allt dyrare drivmedelspriser, som i sin tur gör matproduktion och transporter mycket dyrare kommer att göra väldigt många fler människor i världen fattigare.
Experimentet med att försöka motverka CO2-utsläpp istället för att anpassa oss till ett delvis annat klimat kan komma att ta oss tillbaka närmare stenåldern än många önskar... Sverige är ju bara en liten bit på väg, men se hur det drabbar oss redan nu.
40 000/år för en vanlig barnfamilj är som jag ser det bara början, jag tror man får addera ytterligare några tiotusen de kommande åren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #7 skrivet: 20 april 2022, 17:31:25 »
Men eventuellt skaffa material nu?

Har aldrig byggt med takpapp, men om taket byts så finns det ju möjlighet att förplanera för solceller?!

Tyvärr är det som en balja på taket, inte det bästa precis men stor yta att lägga paneler på annars. Kör lite "förbättringar" med det jag kan utan för stora ingrepp och ser. Tyckte bergvärmen blev klen på slutet nu av kalla dagarna och fick för mig att kolla kollektorslangar, typ 7-8m is och is runt båda, har nu grävt upp allt och tinat, isolerat och dränerat då det lätt rinner till vatten mot borrhålet. Ganska omgående så har jag c:a 5 grader in mot kanske runt 0,5-1,5 innan. Blir intressant att se nästa vinter om det ger resultat.

Vidare så kör jag mer på luftpumparna samt att bv får vila mer på dagarna så i dagsläget har det gått att få ner förbrukning med c:a 35-40% med lite hjälp av soliga dagar.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #8 skrivet: 26 april 2022, 20:56:11 »
https://sverigesradio.se/artikel/polen-ryssland-har-stangt-av-all-gas

Jaha har vi en början på hoten Putin lade fram tidigare om att vi skulle inte gnälla så mycket om dyr el nu utan vänta och se...

Man ska tänka om Putin som när man följde Trumpen och hans galenskaper att det som folk hade i sin vildaste fantasi som Trump kunde göra gjorde han...  Putin gör exakt likadant och kör sitt race och skiter fullständigt i allt annat osv...

Angående elpriset så lär det knappast gå ner till dom nivåer som man haft så kanske inte så dumt att binda på dubbla priset idag och 3 år framåt eller vad tror ni?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #9 skrivet: 27 april 2022, 08:50:28 »
Den 1 mars i år band jag elpriset i knappt 5 år till 75,6 öre/kWh inkl. moms.
Det blir ca 2-3000 kr/år i ökade elkostnader för mig jämfört med vad jag hade de tidigare tre åren.

Det tyckte jag var en helt OK ökad kostnad för att hantera den osäkerhet som rådde då med Putins hotande krig, risker för stoppade olja och gasleveranser, risker för skenade elpriser mm. Jag tror inte att detta elpris kommer att ge mig speciellt många sömnlösa nätter de närmaste åren.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #10 skrivet: 27 april 2022, 09:40:26 »
Vilket elbolag?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #11 skrivet: 27 april 2022, 11:01:28 »
Den 1 mars i år band jag elpriset i knappt 5 år till 75,6 öre/kWh inkl. moms.
Det blir ca 2-3000 kr/år i ökade elkostnader för mig jämfört med vad jag hade de tidigare tre åren.

Det tyckte jag var en helt OK ökad kostnad för att hantera den osäkerhet som rådde då med Putins hotande krig, risker för stoppade olja och gasleveranser, risker för skenade elpriser mm. Jag tror inte att detta elpris kommer att ge mig speciellt många sömnlösa nätter de närmaste åren.

Det priset hade jag tagit lätt, dom jag hittar på 5 år är c:a 30 öre upp minst. Jag undrar vad elen kan kosta om 5 år egentligen med allt stök som kommer? Tror 1 kr eller strax över är bra pris då även om det är en fördubbling mot nuvarande.

Som sagt vilket bolag valde du?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #12 skrivet: 27 april 2022, 12:02:50 »
Vi har varit skuldfria länge, men skall man vara helt ärlig så har vi nog varit förlorare på den strategin, de som lånat mest har haft det bäst på många sätt eftersom det varit så billigt att konsumera för lånade pengar.
Nu kanske vi får en liten upprättelse.
Om räntorna kommer upp till i vart fall 3-4% så blir det jobbigt för alla som köpt hus i starstadsregionerna de senaste 10 åren...
Och vi kanske kan börja få lite ränta på pengarna.

Jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ hur ni kan fÃ¥ en upprättelse för att andra fÃ¥r högre mÃ¥nadskostnader.  Sc:,h
Väldigt många har låst sina lån, så för att du ska få en upprättelse måste räntorna nog vara höga i 4-10 år men då skenar lönerna iväg och inflationen äter upp mer av ditt sparande än vad du kan få i upprättelse. :-\

Dessutom är det inget bra att ha pengar på banken oavsett om ni nu får lite ränta, historiskt har börsen över tid gett en avkastning på ca 8%. Just nu är börsen inte skitrolig och det finns dom som säger att det kommer en krasch, förmodligen samma människor som säger att bostadspriserna kommer krascha och det har dom ju sagt i över 30 år. I år har våra papper gått ner ungefär lika mycket som min första villa kostade och den låg ca 1 mil utanför tullarna, man bör inte ha pengar på börsen som man inte kan vara utan, då får man så lätt bromsspår i kallingarna.

Dom som lånat för att spendera kommer aldrig att ha haft det bäst, det är som att handla på kreditkort, det brukar oftast sluta med en bajsmacka senast den dagen dom går i pension och måste sälja sitt boende som dom förmodligen inte vill, bara för att dom rest och haft nya bilar på uppfarten som belånats på huset.

Hade din dotter köpt en bostadsrätt "som jag sa" då hon studerade i Sthlm och hon hade sålt den idag hade hon varit skuldfri med en villa i Pite och förmodligen ett par hundra tusen på banken, bara på den affären.

2.5 miljoner om året/snitt steg dottern och hennes mans bostadsrätt som dom precis sålt, idag kan dom köpa en villa för ca 12-13 miljoner och ändå vara skuldfria efter några års boende i en bostadsrätt i sthlm. Och den villan ska historiskt sett också dubbleras i pris var 10 år, med lite svängningar upp och ner precis som på börsen. Fast dom ska tydligen köpa sig en herrgård med en massa jaktmark istället, bönder!

Folk tror hela tiden att nån gång ta slut med alla värdeökningar, det är ungefär lika troligt som att matpriserna ska rasa till halverade priser och det är ju inte många som tror på. ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #13 skrivet: 27 april 2022, 19:02:24 »
BestEl! Men elpriserna verkar röra sig väldigt mycket nu! För några veckor sedan erbjöd dom inte längre 51 månaders fast elpris och nu ligger dom på 103,8 öre.

Så jag hade nog tur att dom inte hunnit höja priset när jag fick 75,6 öre inkl moms från den 1/3
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elsmockan som kommer för oss med fast pris
« Svar #14 skrivet: 28 april 2022, 06:51:05 »
@tågråttan, upprättelse i så mån att vi i alla fall får lite ränta på pengarna, och att vi i jämförelse med de som är belånade får bättre nettomarginaler om vi har jämförbara intäkter.
Tror inte att det är så stor andel som har låst sina lån, det har varit billigt att ha rörliga lån så länge att många drar sig för att frivilligt skriva under på en högre ränta. Jag kan självklart ha fel - och för de som sitter med 10 miljoner i lån så hänger väl resten av deras ekonomiska liv på att räntorna inte stiger för mycket - för då får de gå från hus och hem med miljoner kvar i skuld om de rörliga räntorna stiger till säg 4%.
Nu tror jag inte att de tillåts bli så höga av våra politiker, de kommer i så fall att göra som med el och bensinkostnaderna, subventionera folk så de inte går i personlig konkurs.

Jo du, det där med att jag skulle köpt en lägenhet åt dottern enligt ditt råd för 5 år sedan hade jag lyckats förtränga, men du har nog rätt, de hade kunnat välja fritt vilken villa som helst i trakterna av Piteå för vinsten...
Två problem, hon fick ju inte låna, så hade vi köpt så hade det varit jag och hennes mamma, och då hade vi både blivit barskrapade och med skulder så länge lägenheten inte såldes.
Hade vi sålt idag så hade det troligen varit till henne (för att hon blivit kvar i Stockholm - Hemska tanke) utan vinst eller så hade vinstpengarna varit våra, inte hennes. Att jag på något sätt skulle vilja underlätta för henne att bli kvar i Stockholm finns inte på kartan, inget ont om Stockholm, men det ligger rätt avsides om man skall ha familjen där...

Detta kännetecknar bara det faktum att man alltid har rumpan bak, hade vi köpt nåt i panik utan att känna till marknaden där nere så hade vi troligen lyckats hitta en av få bostadsrätter som inte stigit, eller så hade vi väntat med att sälja så länge att räntorna blivit så höga att priserna fick en sättning och sålt för samma pengar som vi köpt för 5 år tidigare...
Eller sÃ¥ hade Putin bombat Stockholm med kärnvapen.  dontknow

Mot bakgrund av detta så ångrar jag inte att vi lät bli att köpa, pengarna har ju utvecklats väl på börsen också, så vill jag ge ett hus åt dottern så är det väl mer en fråga om vilja än om pengar.
I vår uppfostran ingår inte att erbjuda allt i livet på silverfat, så de får gott bekosta sitt eget boende, jag tror inte att det gagnar barnen att få allt serverat på silverfat.
Är det något kvar när man dör så får dom det då.
Eller om man blir så skröplig att man inte hinner/orkar göra av med några pengar - då kan man ge dem en slant då i så fall.

Jag är inte vidare orolig för några av våra barn när det gäller ekonomin, de startar i alla fall sina liv i en bättre position än vad jag gjorde när jag började jobba, grabben kommer ju troligen att ta över firman om några år och dottern är färdig Jurist och lär väl ha en skaplig intjäningsförmåga.
Så länge de får vara friska borde det inte gå någon nöd på dem.

När det kommer till de ständigt stigande priserna, som på senare år skenat både på bostadsmarknaden och börsen, så har jag nog en annan syn på detta än vad du har.
Jag tror att det kommer en rejäl sättning på båda tillgångsslagen, alternativt att det blir någon form av "great reset" som vissa världsledare verkar planera för.
Det kommer att drabba de som har pengar/tillgångar, och gynna dem med skulder.
Det är därför många miljardärer nu köper mark och företag i rasande takt för att placera sina tillgångar i annat än FIAT-valutor och annat som kan konfiskeras.
Bill Gates är nu t.ex. USA:s största markägare...

Om inte annat så kommer man att införa rejäla skatter på både värdepapper och fastigheter för att stoppa värdeökningarna och utjämna skillnaderna mellan "rika och fattiga".
Som saker och ting utvecklats de senaste 10 åren kan det i alla fall inte fortsätta, på 10 år har värdeutvecklingen på mitt börsinnehav varit 332%, och då har jag ändå inte varit särskilt lyckosam, samma sak med huspriserna.
Extrapolera detta i något årtionde till så kommer allt ägande att vara väldigt få på planeten förunnat.
Jag sålde hela mitt innehav på börsen den 4 februari och har under innevarande sättning köpt lite aktier och så köper jag Avanza Zero för 25 000 varje dag börsen går ned och jag hinner kika på utvecklingen, satsar mer på fonder nu, då index de flesta åren gått bättre än mina aktieinnehav.
Jag lär nog aldrig mer vara fullinvesterad i börsen just med tanke på vad jag skrev ovan.
Å andra sidan är det mesta av mitt sparande i tjänstepension, så det är svårt att realisera några större summor utan att låna upp på tillgångarna.
Troligen vore det vettigaste man kunde göra att långa upp maximalt på tillgångarna och placera det på börsen...

Nackdelen med demokrati är just svårigheten/oviljan för våra politiker att ta tag i problem som är uppenbara, som t.ex värdeökningarna på värdepapper och hus jämfört med den generella inflationen - det är sjukt, men vilket parti vill presentera en plan som sätter stopp för det, och OM så vore fallet, skulle de få några röster?
« Senast ändrad: 28 april 2022, 07:17:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!