Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "toppa upp" med gas efter 10Ã¥r?  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik82

  • Gäst
Henrik82
"toppa upp" med gas efter 10Ã¥r?
« skrivet: 18 februari 2022, 10:52:11 »
Hejsan!

jag har en panasonic LVP som idag är ca 11 år gammal. dessa tekniska livslängd borde närma sig slutet, men den tuffar på bra. inga missljud eller liknande. det enda jag egentligen gjort med den är att jag bytt motorn i innerdelen pga lagerhaveri (galvaniska strömmar vill jag minnas standardfelet var)
men jag har märkt att i år, och ev förra året att den värmer sämre än tidigare. då jag loggat elförbrukningen sedan start så kan även se att el-konsumtionen gått upp kanske 30-50% jämfört med när den var nyare.
tidigare kunde jag märka av att det blev kallare inne om det var ca -15 ute, nu märker jag det redan när det är -5.

då det inte är något övrigt fel på maskinen så tänker jag helt enkelt att tidens tand har gjort att jag tappat en del gas genom åren. 100% tät gas-system under 10-11 år känns som en utopi, och liknande en AC på bilen som kan behöva påfyllning då och då även om ingen läcka finns tänker jag att det kanske är samma sak med LLP.

så vad säger ni, är kontroll av tryck och gasmängd något som man bör göra vart 5:e år, eller är tanken att man ska kasta pumpen och köpa en ny vart 10e år? det borde väl vara normalt med ett visst läckage sett över 10års tid?

pumpen var "top of the line" när jag köpte det, vill minnas COP-värdet låg runt 4.5, så det är en fin maskin i grund och botten, som jag tror har några år till att ge mig.

mvh Henrik

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: "toppa upp" med gas efter 10Ã¥r?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2022, 12:49:18 »
Är värmepaketet i innerdelen ordentligt rengjort och är fläkttrumman ren från damm/skägg?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad busgraab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: "toppa upp" med gas efter 10Ã¥r?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2022, 18:31:01 »
Hejsan, hittade visst mitt gamla login 🙂
Jag rengör dom yttre filtren kanske en gång i månaden och dammsuger innerdelen då och då, det man kommer åt utan filyer. Men plockat loss "värmepaketet" samt gjort rent fläkten har jag inte gjort sen jag bytte motor. Det var nog 7år sedan...

Är det mer sannolikt än ett långsamt läckage?

Funderar även på utedelen, kan man blåsa rent kondensorn eller vad nu den delen heter med högtryckstvätt för att underlätta för luften att passera?

Mvh Henrik

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: "toppa upp" med gas efter 10Ã¥r?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2022, 19:04:22 »
Du kommer inte åt mellan lamellerna med dammsugare , ångtvätt eller kemikalier behövs troligen efter att man blåst rent försiktigt med tryckluft.
Fläkttrumman är viktig att den är ren
Ingen högtryckstvätt på utedelen, är den skitig så är ångtvätt eller kemikalier bäst.

Nylonfiltren du dammsuger bör man även emellanåt skölja med ljummet vatten och ett milt diskmedel för att få bort hinnan som ofta finns där .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!