Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man satsa pÃ¥, ny värmepump eller solceller?  (läst 2567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joonte84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline HT C7 -06
Hej,

Inte varit aktiv här på många år men står nu inför ett beslut. Min VP (IVT, jordvärme) från 2009 börjar bli till åren. Elpriserna fluktuerar mer än någonsin. Vill göra något för att få ner förbrukningen. Vi har ett äldre hus som slukar ganska mycket, sen 3 barn på det. Vi förbrukar mellan 20-25.000kwh/år.

Alt. 1 En ny Nibe 1255 (inverter, superdupersmart etc) Ca 120k installerad och klar
Alt. 2 En solcellsanläggning på ca 8,5 kW. Ca 120k installerat och klart.

Alla skriker givetvis "SOLCELLER" överallt för det ska rädda världen etc. Men vilket alternativ sänker VERKLIGEN min elräkning i slutändan? Någon som har några erfarenheter eller rentav ett bra svar?

 help

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man satsa på, ny värmepump eller solceller?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2022, 13:07:57 »
Solcellerna bestämmer våra kära politiker över, ena ytterligheten är att du får sälja el till spotpris per timme utan extra bidrag om några år och andra ytterligheten är att du får kvitta det du producerar på sommaren mot det du förbrukar på vintern kWh mot kWh utan några avgifter eller skatter alls i 15 år framöver. Svårt att förutsäga hur det går, jag tror dock mer på det förstnämnda och har därför inte satt upp några solceller.

Vad gäller värmepumpen så är väl frågan om den du har är lite snål dimensionerad idag? En ny maskin plus mer slinga kan i så fall se till att du inte behöver köra något på elpatron och på så vis spara en slant varje vinter. Att det är lite bättre COP på den nya än en gammal maskin kommer inte att göra någon revolution även om leverantören vill påskina det.

Sedan är väl frågan om det finns något annat att göra för att minska förbrukningen? Isolera mera? (det sparar både kWh, sänker effektbehovet och max framledningstemperatur, helt plötsligt kan din VP jobba bättre och kanske utan tillskott) Ny torktumlare? Slänga ut den där 35 år gamla frysen i källaren? (min gamla drog 800 kWh om året, nya 200 kWh)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Vad ska man satsa på, ny värmepump eller solceller?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2022, 14:01:47 »
Den befintliga pumpen är ca 13 år. "Att bli till åren" tycker jag är fel uttryck. Jag skulle vilja kalla pumpen medelålders. Den kan gå många år till.

Jag tycker det är fel att se enbart till elräkningen. Räknar man med att den nya pumpen kommer att hÃ¥lla 15-20 Ã¥r kostar den 6-8 tusen kr per Ã¥r i avskrivning. Blir besparingen i elräkningen sÃ¥ stor? Om inte, kör vidare med gamla pumpen.   

Vad gäller solceller håller jag med Driver.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska man satsa på, ny värmepump eller solceller?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2022, 14:55:58 »
Solcellerna bestämmer våra kära politiker över, ena ytterligheten är att du får sälja el till spotpris per timme utan extra bidrag om några år och andra ytterligheten är att du får kvitta det du producerar på sommaren mot det du förbrukar på vintern kWh mot kWh utan några avgifter eller skatter alls i 15 år framöver. Svårt att förutsäga hur det går, jag tror dock mer på det förstnämnda och har därför inte satt upp några solceller.

Jo det vore ju mumma om man fick kvitta dyrköpt el när spotpriset är flera kronor/kWh mot billig el när den ligger pÃ¥ nÃ¥gra öre/kWh.  ^-^
Men sÃ¥ dumma är väl inte ens politiker?  :o

Så risken är stor att när du säljer din solcellsel så säljer alla andra sin solcellsel också och spotpriset åker ner i en djup djup dal.
Och när du behöver köpa el sÃ¥ mÃ¥ste alla andra köpa el ocksÃ¥ och gisses vilket berg som spotpriset traskar upp pÃ¥.  ::)
« Senast ändrad: 20 januari 2022, 14:58:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joonte84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline HT C7 -06
SV: Vad ska man satsa på, ny värmepump eller solceller?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2022, 14:33:31 »
Så kontentan blir då, vänta ut värmepumpen, den kan ju pumpa på 5 år till..:)

Solceller, osäkert.

Någon som vet hur mycket effektivare en ny VP är jämfört med en gammal? Kan jag spara några tusen kwh/år så känns det som en tryggare investering än solceller...

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad ska man satsa på, ny värmepump eller solceller?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2022, 18:20:21 »
Köp solceller och ha 120k i besparingar redan nu så du kan köpa en ny pump då den går sönder.

Och varför ska den vara superdupersmart? Köp en extra dum för halva (nästan) priset.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!