Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SmartGrid  (läst 5115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne_c

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SmartGrid
« skrivet: 12 augusti 2021, 13:59:15 »
Hej.

Är det någon som använder SmartGrid funktionen i sin frånluftsvärmepump och kan återkoppla om hur det fungerar och om det ger någon besparing. Har själv en Bosch Compress 3800i EW 9 där jag funderar på att aktivera funktionen tillsammans med timdebitering av elen.

Tack på förhand!

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SmartGrid
« Svar #1 skrivet: 07 september 2021, 05:35:59 »
Hej.

Är det någon som använder SmartGrid funktionen i sin frånluftsvärmepump och kan återkoppla om hur det fungerar och om det ger någon besparing. Har själv en Bosch Compress 3800i EW 9 där jag funderar på att aktivera funktionen tillsammans med timdebitering av elen.

@danne_c
Har nyligen köpt en liknande maskin och vill också nvända funktionen. Vet du om kompress 3800i har Wifi inbyggt eller om m man ska dra sladd? fick du rätt på smartgridfunktionen?

Tack på förhand!

Utloggad danne_c

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SmartGrid
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2021, 22:29:29 »
@danne_c
Har nyligen köpt en liknande maskin och vill också nvända funktionen. Vet du om kompress 3800i har Wifi inbyggt eller om m man ska dra sladd? fick du rätt på smartgridfunktionen?

Tack på förhand!

Hej. Bosch 3800i måste kopplas med kabel till routern. SmartGrid funktionen fungerar delvis. Av någon anledning får den in fel elpris till och från och tror att elpriset är lågt men det är egentligen dyrt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: SmartGrid
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2022, 12:37:34 »
Har ni fått igång SMARTGRID?
Har dom fixat till felet?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: SmartGrid
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2022, 14:04:13 »
Jag fick ett telefonsamtal från IVT för någon månad sedan efter att ha pushat på varför jag inte kan använda Smart grid funktionen.
Fick till svar att utvecklarna i Tyskland inte prioriterar det och att de kommer stänga av tjänsten tillsvidare.

Min VP är dryga två år så de erbjöd mig en Ngenic som kompensation. Jag godtog det, då jag inte tyckte att funktionen varit så bra innan.

Fick höra i samtalet att de kollar på en lösning med ett öppet API i framtiden istället men finns inga prognoser på det.
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: SmartGrid
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2022, 20:44:20 »
Jag fick ett telefonsamtal från IVT för någon månad sedan efter att ha pushat på varför jag inte kan använda Smart grid funktionen.
Fick till svar att utvecklarna i Tyskland inte prioriterar det och att de kommer stänga av tjänsten tillsvidare.

Min VP är dryga två år så de erbjöd mig en Ngenic som kompensation. Jag godtog det, då jag inte tyckte att funktionen varit så bra innan.

Fick höra i samtalet att de kollar på en lösning med ett öppet API i framtiden istället men finns inga prognoser på det.

Oki. Funderar själv på Ngenic...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad RaXha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SmartGrid
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2022, 10:31:21 »
Någon som hört mer om smartgrid? Bosch är ju värdelösa på att gå ut med information och nästan omöjliga att få tag på… funderar lite på vad konsumentköplagen säger om att utan varning inaktivera en såhär funktion.

Är det bättre att satsa på ngenic? Någon som vet vad som gäller med garantin om man monterar en sån?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: SmartGrid
« Svar #7 skrivet: 01 september 2022, 06:42:22 »
Någon som hört mer om smartgrid? Bosch är ju värdelösa på att gå ut med information och nästan omöjliga att få tag på… funderar lite på vad konsumentköplagen säger om att utan varning inaktivera en såhär funktion.

Är det bättre att satsa på ngenic? Någon som vet vad som gäller med garantin om man monterar en sån?

Har man en nyare NIBE ingår NIBEs Smart Prisanpassning på köpet som kostar NOLL!
Smartgrid i BOSCH  funkade INTE! Kunde bränna pÃ¥, när timpriset var som högst!

Nu påstår dom (BOSCH) att dom jobbar på funktionen.
Och ja. Det var falskt marknadsföring!

Ngenic fungerar perfekt. Mot värme! I motsats till Nibes tar den inte hand om v v tillverkningen...


Vad är det för värmepump du har?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad RaXha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SmartGrid
« Svar #8 skrivet: 22 september 2022, 22:50:08 »
Jag har en Bosch Compress 6000 AW. Har en ngenic på gång nu som Bosch erbjöd sig att betala. 4-8 veckors leveranstid, så vi får väl se när den dyker upp.

Utloggad famta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: SmartGrid
« Svar #9 skrivet: 07 december 2022, 15:20:32 »
Någon som hört mer om smartgrid? Bosch är ju värdelösa på att gå ut med information och nästan omöjliga att få tag på… funderar lite på vad konsumentköplagen säger om att utan varning inaktivera en såhär funktion.

Är det bättre att satsa på ngenic? Någon som vet vad som gäller med garantin om man monterar en sån?

Smartgrid är aktiverat igen from november någon gång. Det är fortfarande lite problem med hur den behandlar datat från Nordpool, se bilden. SmartGrid verkar tolka datum/tid fel. På kurvorna från Greenly vs SmartGrid så är värdena rätt fram till 12 på dagen sen har den tagit midnattsdatat från nästa dag. Jag har meddelat kundtjänst om detta.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: SmartGrid
« Svar #10 skrivet: 09 december 2022, 16:01:57 »
Har kört igång smartgrid ihop med min nyinstallerade compress 3800. Nordpools priser i appen matchar tibbers uselt emellanåt. Igår drog pumpen på fullt under tibbers dyraste timme.
Fattar inte vad bosch håller på med? Hur svårt kan det vara?

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: SmartGrid
« Svar #11 skrivet: 09 december 2022, 16:46:29 »
Har ändrat till elprisområde SE4 istället nu då det matchar bättre även om jag är i SE3.

Peter Johansson

  • Gäst
Peter Johansson
SV: SmartGrid
« Svar #12 skrivet: 14 december 2022, 15:00:26 »
Hej! Jag har kört smart grid i 3 dagar och får inte upp värmen i huset över 16-17 grader. Verkar inte jobba alls på dagen. Förbrukningen blir ju låg och fin men det blir alldeles för kallt. någon som vet eller har löst detta problemet?

Marinus Andersson

  • Gäst
Marinus Andersson
SV: SmartGrid
« Svar #13 skrivet: 17 december 2022, 12:32:16 »
Jag har motsvarande problem. Uppkopplad till Nord Pool via SmartGrid och jag använder Anywhere-appen.
Anywhere appen sänker "rumstemperaturen" till 17,5 grader oavsett vad jag ställer temperaturen på. Om jag t.ex. ställer temperaturen på 20 grader på displayen på värmepumpen, så sänks den i appen till 17,5 efter ett par minuter. Det resulterar i en inomhus värme på 15-16 grader då vi har en utegivare.
Hur kan jag tvinga Anywhere/pumpen till att hålla den värme jag vill?
Pumpen är en IVT Geo 312c.

Utloggad Per_Marinus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SmartGrid
« Svar #14 skrivet: 17 december 2022, 13:57:26 »
Mitt problem är nu löst. Tack "arvidshus" på byggahus.se. Man ska stänga av SmartGrid göra temperatur-ändringen och sedan sätta på SmartGrid.
Inte sÃ¥ smart  ;).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!