Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC integration med Home Assistant  (läst 25839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Massivus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #30 skrivet: 03 juli 2022, 12:57:34 »
Är det någon som har en BMS/Internet som skulle kunna tänka sig att öppna den och fota kretskortet? Jag är extremt nyfiken på vad denna svindyra lilla låda egentligen innehåller.
Med några tydliga bilder finns det en chans att luska ut om det på ett enkelt sätt går att köra direkt med en Raspberry eller liknande.

Jag har en svag misstanke att BMS/Internet kanske bara innehåller en TTL-RS485 converter och isåfall bör man kunna snacka modbus på ttl-nivå direkt i RJ12-kontakten.
Några bilder på innanmätet där man kan se vilka kretsar som finns skulle kunna styrka eller motbevisa denna teori!

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #31 skrivet: 28 augusti 2022, 20:39:53 »
Har du fått fram någon info om detta? Jag har samma misstanke, men sitter nu hovrar över köpknappen på en bms/internet-modul. Hutlösa pengar som gärna lagt på annat :)

Är det någon som har en BMS/Internet som skulle kunna tänka sig att öppna den och fota kretskortet? Jag är extremt nyfiken på vad denna svindyra lilla låda egentligen innehåller.
Med några tydliga bilder finns det en chans att luska ut om det på ett enkelt sätt går att köra direkt med en Raspberry eller liknande.

Jag har en svag misstanke att BMS/Internet kanske bara innehåller en TTL-RS485 converter och isåfall bör man kunna snacka modbus på ttl-nivå direkt i RJ12-kontakten.
Några bilder på innanmätet där man kan se vilka kretsar som finns skulle kunna styrka eller motbevisa denna teori!

Utloggad reidar6@gmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #32 skrivet: 30 augusti 2022, 07:43:40 »
Här är bild på BMS.
Lånar gärna ut den tillfälligt om någon då sedan kan hjälpa mig få kontakt med HA.
« Senast ändrad: 30 augusti 2022, 07:58:14 av reidar6@gmail.com »

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #33 skrivet: 03 september 2022, 20:32:14 »
Här är bild på BMS.
Lånar gärna ut den tillfälligt om någon då sedan kan hjälpa mig få kontakt med HA.

Tack för bilderna. För min del är det för många okända parametrar för att jag ska börja labba med detta, jag har nu beställt en egen. Om jag lyckas så kan jag berätta hur jag gjorde för att få in den i HA. Har du någon modbusmodul till din HA som kan prata med bms-modulen? Själv beställde jag en sådan här https://r-pi.se/products/stod-for-rs485-till-rj45-ethernet-industriell-seriell-server-tcp-ip-till-seriell-skena?_pos=2&_sid=0bc79702b&_ss=r

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #34 skrivet: 06 september 2022, 20:43:50 »
Tack för bilderna. För min del är det för många okända parametrar för att jag ska börja labba med detta, jag har nu beställt en egen. Om jag lyckas så kan jag berätta hur jag gjorde för att få in den i HA. Har du någon modbusmodul till din HA som kan prata med bms-modulen? Själv beställde jag en sådan här https://r-pi.se/products/stod-for-rs485-till-rj45-ethernet-industriell-seriell-server-tcp-ip-till-seriell-skena?_pos=2&_sid=0bc79702b&_ss=r

Nu har jag fått igång det. Det var väldigt förvirrande att errorlampan lyste hela tiden på bms-modulen. Efter många timmars felsökning testade jag helt enkelt att koppla upp homeassitant mot min modbus-gateway. Detta visade sig vara den enkla lösningen. Errorlampan lyser alltså även när det inte sker någon kommunikation, så fort homeassitant började prata med gatewayen så slocknade den.

Än så länge har jag inte gjort mer än att hämta in datan från utegivaren till HA, men det är bevis på att det fungerar.

Jag lånade configen som delades tidigare här i tråden.

Kodstycke: [Välj]
modbus: 
- name: "ctc"
  type: tcp
  host: IP till min gateway
  port: Port som gateway svarar pÃ¥
  delay: 3
  retry_on_empty: true

  sensors:
         
    - name: "ctc_outdoor_temperature"
      unique_id: 6acd0e80-9da9-42e2-87fe-e05e3824f966
      unit_of_measurement: "°C"
      device_class: "temperature"
      address: 62000
      slave: 1
      scale: 0.1
      precision: 1
      # utomhustemperatur (givare)

Utloggad reidar6@gmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #35 skrivet: 08 september 2022, 12:30:16 »
Grymt! MÃ¥ste genast testas.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #36 skrivet: 09 september 2022, 13:56:37 »
Är det någon som lyckats lista ut vilket register som ska sättas för att blockera elpatron? Det går ju att göra via plintarna men det borde gå via modbus också tycker jag. Det hade varit fint att kunna blockera elpatron när elpriset är som högst.

Edit: Upptäckte att på den nya 600 serien så kan man nyttja "virtual digital in" på register 1100 (enligt modbusregistret på ctc hemsida). Där kan man tilldela Di0-Di7 smartgridstyrningen. Detta verkar inte vara implementerat på gsi 12, ev senare firmware. Troligen blir jag tvungen att koppla ett smart relä till plintarna för att lösa detta.
« Senast ändrad: 10 september 2022, 20:01:43 av Tompa_ »

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #37 skrivet: 13 september 2022, 19:22:40 »
Nu har jag fått svar från CTC. På gsi-modellerna med gamla displayen går det inte att blockera elpatronerna via modbus. Istället rekommenderas att sätta max tillåten effekt till 0W för att skapa samma funktion. Detta görs på register 61590 för värme och 61591 för varmvatten.

Den nya displayen som klarar modbus över tcp/ip kan styra smartgrid-funktionerna på register 1100 på samma sätt som man styr via plintarna.

Utloggad grottman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #38 skrivet: 19 september 2022, 06:59:03 »
Nu har jag fått svar från CTC. På gsi-modellerna med gamla displayen går det inte att blockera elpatronerna via modbus. Istället rekommenderas att sätta max tillåten effekt till 0W för att skapa samma funktion. Detta görs på register 61590 för värme och 61591 för varmvatten.

Den nya displayen som klarar modbus över tcp/ip kan styra smartgrid-funktionerna på register 1100 på samma sätt som man styr via plintarna.

Hur skulle man kunna skriva till register 1100 över modbus? Jag får bara timeout om jag försöker läsa eller skriva till det! Och vad står egentligt di0-di7 för? Det nämns ingen annanstans i BMS-listan!

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #39 skrivet: 19 september 2022, 08:02:15 »
Hur skulle man kunna skriva till register 1100 över modbus? Jag får bara timeout om jag försöker läsa eller skriva till det! Och vad står egentligt di0-di7 för? Det nämns ingen annanstans i BMS-listan!

Använder du Home Assistant kan du göra såhär:
Kodstycke: [Välj]
service: modbus.write_register
data:
  address: 1100
  value: 8
  slave: 1
  hub: ctc

DI0-7 är 8 bitar bara
Så i det här fallet är det omvandlat till decimalt
DI3 satt till 1:
00001000

DI0 = bit 0 = 1
DI1 = bit 1 = 2
DI2 = bit 3 = 4
DI4 = bit 4 = 8
osv..

Så vill du skriva till flera ingångar samtidigt så får du räkna ihop, t.ex: DI0+DI1 = 00000011 = 3


Alla ingångar måste definieras upp under inställningar -> definiera -> fjärrstyrning
Efter det är gjort så måste man även definiera upp hur portarna skall hanteras under respektive funktion, t.ex:
inställningar -> definiera ->värmesystem -> värmesystem 1 -> program ekonomi ext. konfig -> Ingen/NO/NC (jag har satt dem till NO, alltså Normally Open), står den kvar på Ingen här så kommer du inte kunna styra något

/Linus
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad grottman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #40 skrivet: 19 september 2022, 13:30:27 »
Använder du Home Assistant kan du göra såhär:
Kodstycke: [Välj]
service: modbus.write_register
data:
  address: 1100
  value: 8
  slave: 1
  hub: ctc

DI0-7 är 8 bitar bara
Så i det här fallet är det omvandlat till decimalt
DI3 satt till 1:
00001000

DI0 = bit 0 = 1
DI1 = bit 1 = 2
DI2 = bit 3 = 4
DI4 = bit 4 = 8
osv..

Så vill du skriva till flera ingångar samtidigt så får du räkna ihop, t.ex: DI0+DI1 = 00000011 = 3


Alla ingångar måste definieras upp under inställningar -> definiera -> fjärrstyrning
Efter det är gjort så måste man även definiera upp hur portarna skall hanteras under respektive funktion, t.ex:
inställningar -> definiera ->värmesystem -> värmesystem 1 -> program ekonomi ext. konfig -> Ingen/NO/NC (jag har satt dem till NO, alltså Normally Open), står den kvar på Ingen här så kommer du inte kunna styra något

/Linus

Tyvärr verkar jag inte ha någon inställning på min ecologic S för att definiera olika program, endast för "fjärrstyrning". Det jag är lite nyfiken på är vad de olika bitarna representerar. Vad blir resultatet när jag skriver det ena eller det andra? Det kanske inte går alls för ecologic s?

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #41 skrivet: 19 september 2022, 14:07:22 »
Tyvärr verkar jag inte ha någon inställning på min ecologic S för att definiera olika program, endast för "fjärrstyrning". Det jag är lite nyfiken på är vad de olika bitarna representerar. Vad blir resultatet när jag skriver det ena eller det andra? Det kanske inte går alls för ecologic s?

De är valbara, man väljer alltså vilken funktion de skall påverka
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad grottman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #42 skrivet: 19 september 2022, 14:22:47 »
De är valbara, man väljer alltså vilken funktion de skall påverka


Ah, den menyn saknar jag. Då finns det ju en logisk förklaring till varför jag inte kommer åt den funktionen. Jag kommer bara åt fjärrstyrning och ethernet.

Utloggad grottman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #43 skrivet: 20 september 2022, 07:51:46 »
Nu klurar jag lite igen kring hur man bäst ska styra värmepumpen genom home assistant. Målet är att skapa en variant av "smart grid"-styrning mot nordpool integrationen.

Är det bästa sättet genom automatiseringsfunktionen i home assistant genom att kontinuerligt mata start och stopp över register 1000 utifrån temperatur och elpris? Eller är det bättre att justera max(register 61534)/min(register 61538) framledningstemperatur mot elpriset över dagen för att sedan höja max/min framledningen igen när elpriset är lågt?

Crosskungen

  • Gäst
Crosskungen
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #44 skrivet: 06 oktober 2022, 21:29:32 »
Gammal tråd, men jag tänkte att jag delar med mig vad jag har hittat, eftersom det inte verkar finnas någon "rådata" vad CTC pumparna kommunicerar med varandra.
Men detta har jag börjat göra för att få in min CTC Ecopart 400 serie till Home Assistant. Pumpen står helt standalone och är kopplad till mitt befintliga system.

Från pumpen satt en färdig Modbus LIYCY-kabel.
Kopplade grön till RX- och Vit till RX+.
9600 Baudrate
Jämn paritet
8 databitar
1 stoppbit
(ingen paritet = 2 stoppbitar tydligen)
Slavadress 1
Bas 0

Pumpen kan svara på MAX 100 adresser åt gången.
Kopplade in modbusen till en Schneider ETG100 och ställde in IP på den.
Sedan var det bara att köra på.

Har hittat följande adresser: (tänk på bas 0 när det skall in i Home Assistant)
2 Brine in temp
3 Brine out temp
4 Returtemp
6 framledning
209 Setpoint värme
210 Differenstemp (dödzon)

I Configuration.yaml:
modbus:
  - name: CTC
    type: tcp
    host: "Ditt IP till modbusgateway"
    port: 502
    climates:
      - name: CTC Setpoint
        temperature_unit: °C
        slave: 1
        address: 208
        target_temp_register: 208
        scale: 0.1
        temp_step: 1
        max_temp: 54
        min_temp: 15
        count: 1
    sensors:
      - name: "Framledning"
        unit_of_measurement: °C
        address: 5
        scale: 0.1
        slave: 1
      - name: "Returledning"
        unit_of_measurement: °C
        address: 3
        scale: 0.1
        slave: 1
      - name: "Brine ut"
        unit_of_measurement: °C
        address: 1
        scale: 0.1
        slave: 1
      - name: "Brine in"
        unit_of_measurement: °C
        address: 2
        scale: 0.1
        slave: 1
      - name: "Difftemp"
        unit_of_measurement: °C
        address: 209
        scale: 0.1
        slave: 1
        scan_interval: 10       

Fyll gärna på med mer adresser om det är någon som hittar.
Jag uppdaterar med mer adresser när jag hunnit hitta fler.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!