Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höja värme i källaren - inställninghjälp!  (läst 1192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pjaddnave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag upplever fuktigt klimat i källaren och önskar höja värmen på radiatorerna för att möjligen få ett bättre klimat.

Jag har under autolägesinställningar ökat upp till 30 grader.  Är det nÃ¥gon mer inställning som mÃ¥ste göras för att systemet ska skicka pÃ¥ värme?
Jag har inte någon rumsgivare aktiv och den som finns sitte på övervåningen.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja värme i källaren - inställninghjälp!
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2019, 20:24:31 »
Själv kör jag med en avfuktare i källaren sommartid, den går hela tiden.
Den både sänker fukten och höjer temperaturen i källaren.

Jag antar att du ökade max utetemp på sommarläget, du måste nog också höja minframledning till ca 25 C.
Men om du inte vill höja värmen i övriga huset så rekommenderas en avfuktare.
Att stänga av övriga radiatorer och bara köra mot de i källaren rekommenderas inte, för lite vattenvolym och troligen för dåligt flöde för att värmepumpen ska funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pjaddnave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja värme i källaren - inställninghjälp!
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2019, 20:51:35 »
Tack för svar, jag har inte ökat min framledning, antar att det är därför det inte fungerar.
Men nu överväger jag att kanske följa ditt råd?! det är eller kan vara skadligt för pumpen då? även om jag endast höjer lite grann?


Själv kör jag med en avfuktare i källaren sommartid, den går hela tiden.
Den både sänker fukten och höjer temperaturen i källaren.

Jag antar att du ökade max utetemp på sommarläget, du måste nog också höja minframledning till ca 25 C.
Men om du inte vill höja värmen i övriga huset så rekommenderas en avfuktare.
Att stänga av övriga radiatorer och bara köra mot de i källaren rekommenderas inte, för lite vattenvolym och troligen för dåligt flöde för att värmepumpen ska funka bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Höja värme i källaren - inställninghjälp!
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2019, 08:41:09 »
Du kommer ju att vingas stänga alla termostater utom de i källaren, det kommer att resultera i rätt många start och stopp på kompressorn, kanske dessutom snabbt stigande frameldningstemp (på grund av den lilla vattenvolym som värmepumpen får arbeta emot) med höga tryck som följd. Många start och stopp, i kombination med hög temperatur och höga tryck är väl de tre saker som sliter mest på en värmepump.

Jag tror mer på en avfuktare som både ger torrare och varmare luft i källaren.
Eller möjligen en liten billig luftvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!