Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme med fjärrvärme  (läst 29563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #60 skrivet: 11 november 2010, 00:18:17 »
Säger bara ur mitt perspektiv, och vart bodde trådskaparen? Pris i hans kommun, avgifter?

I denna stad går folk ur fjärrvärmen, för priset bara stiger..

Jo, min 'kalkyl' byggde på Ridax uppgifter om fjärrvärmen i Göteborg. Här i Sundsvall är det inte riktigt samma förhållande - Installation 55 000:-, sedan 72,5 öre/kWh.



Nu har dom höjt till 76 öre/kWh och dom lär ju fortsätta höja.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #61 skrivet: 11 november 2010, 09:22:48 »

Nu har dom höjt till 76 öre/kWh och dom lär ju fortsätta höja.
Höjningarna lär aldrig ta slut. En klassiker på smyghöjande är försäkringsbolag.

Har dom (FV) inget avtal liknande riddax? Då kan de extra 45 metrarna vara en ringa kostnad för dig att stå för. Eller försök dela den med FV!!

ÄÄÄääH! Köp en VP så får du många nya vänner på forumet. Dessutom lite spänning i livet om 15-25 år. Ska vp'n orka en vinter till?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #62 skrivet: 11 november 2010, 10:13:59 »
Boverket har gjort en konsekvensutredning avseende de föreslagna nya husbyggnadsreglena. Det ingår i remissen som är ute nu
Myckat att läsa http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/diarium/Remisser/energihushallning/Konsekvensutredning%20-%20Remissutskick.pdf

Men där står faktiskt på sid 27 "medan Göteborgs kommun hade det högsta fjärrvärmepriset för småhus, 97,5 öre per kWh."

Då räknar de räknat med den fasta kostnaden + rörlig i fjärrvärme 1 paketet.
Dvs del av investeringen/anslutningsavgiften är då med i energipriset. Liiiiite ovanligt :)
Det blir svårt att jämföra om man friskt kan välja vad i investeringskostnad som skall räknas på energipriset.
Räknar man pÃ¥ samma sätt med VV-VP blir den fasta kostnaden kanske  mellan 100000/10 Ã¥r - 150000/20 Ã¥r ==> 7500-10000 per Ã¥r.

Remissen är annars mycket intressant dÃ¥ den i princip kräver FTX eller FLVP i alla  nya hus. Inkl fjärrvärmeanslutna.


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #63 skrivet: 12 november 2010, 18:28:38 »
Nybyggda hus med fjärrvärme är undantagna BBR kraven..fjärrvärmen anses så miljövänlig! Tycker nog alla ggr att värmepump som går på grön är bättre alla ggr.

Umeås fjärrvärme ligger ganska billigt det man hört, men alldeles för dyrt! Statkraft, nej tack..

Om jag förbrukade 20 000kwh/år med fjärrvärme, så är det årskostnaden som är intressant, Gbg pris är kanske 38 öre, men lär inte ligga halva priset motför resten av landet, sen tillkommer avgifter mm, samt höjningar varje år..
« Senast ändrad: 12 november 2010, 18:38:37 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #64 skrivet: 12 november 2010, 21:17:02 »
Om jag förbrukade 20 000kwh/år med fjärrvärme, så är det årskostnaden som är intressant, Gbg pris är kanske 38 öre, men lär inte ligga halva priset motför resten av landet, sen tillkommer avgifter mm, samt höjningar varje år..
Vilka dÃ¥ avgifter menar du tillkommer?  Förutom investeringskostnaden en gÃ¥ng pÃ¥ 130,000:- sÃ¥ tillkommer INGA avgifter.  Inte ens faktureringsavgift.  Varför har du sÃ¥ svÃ¥rt för att fatta detta?  Du tycker helt enkelt det är för otroligt bra för att vara sant?  Varför gör du inte lite egen efterforskning om du nu tvivlar pÃ¥ det och ringer och frÃ¥gar dem vilka avgifter som tillkommer?

Det kostar 38,3 öre/kWh (Ã¥r 2010).  INGA AVGIFTER TILLKOMMER WHAT-SO-EVER.

När det gäller prisutvecklingen, så har fjärrvärmepriset höjts mycket långsammare än bränsleindex.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #65 skrivet: 12 november 2010, 21:45:52 »
Här är min senaste faktura frÃ¥n Göteborg Energi för fjärrvärme.  Observera att jag körde pÃ¥ fjärrvärmepaket 3 (82,000:- insats och 54,3 öre/kWh) pÃ¥ den tiden.  HÃ¥ller just pÃ¥ att uppgradera till fjärrvärmepaket 4 (dÃ¥ betalar man mellanskillnaden mellan 130,000 och 82,000).

« Senast ändrad: 12 november 2010, 21:51:51 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #66 skrivet: 12 november 2010, 21:52:56 »
Så du ska lägga in 48' för att få några ören billigare pris?? Tyckte föregående talare sa att Gbg var dyraste fjärrvärmen, alla har olika upplägg med fasta avgifter samt pris och installationpris..men i slutändan är det nog ganska lika, precis som med elpriset.

Fjärrvärmen kostar lika mycket att tillverka över landet, bara att olika delar av landet kräver olika mycket energi och kallare klimat, samt att vissa har fördelen att kunna använda spillvärmen från fabriker eller dylikt, tex Luleå.

Umeå eldar sopor, samt fastbränsle, och värmepumpar, och olja om tempen hamnar under va -14.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #67 skrivet: 12 november 2010, 22:05:21 »
Så du ska lägga in 48' för att få några ören billigare pris?? Tyckte föregående talare sa att Gbg var dyraste fjärrvärmen, alla har olika upplägg med fasta avgifter samt pris och installationpris..men i slutändan är det nog ganska lika, precis som med elpriset.
Jaha, sÃ¥ om alla är ganska lika, sÃ¥ kan alltsÃ¥ alla fÃ¥ fjärrvärme för 38,3 öre/kWh genom att betala 130,000:- i engÃ¥ngskostnad.  Utmärkt... dÃ¥ behövs det ju inga värmepumpar där det finns fjärrvärme alls dÃ¥?

Tror inte alls att alla är samma.

AngÃ¥ende att jag själv tänker lägga in 48' för att fÃ¥ ner priset 16 öre, sÃ¥ stämmer det.  Jag gör av med ca 40,000 kWh/Ã¥r (värmer upp ca 300kvm) sÃ¥ det hela är intjänat pÃ¥ ca 8 Ã¥r om man räknar pÃ¥ investeringen.  Om man istället tittar pÃ¥ avkastning av satsat kapital sÃ¥ fÃ¥r jag ju ca 13% avkastning pÃ¥ satsat kapital.  Eftersom jag har pengar stÃ¥ende pÃ¥ bankkonto till 2% ränta, sÃ¥ är det inget jättesvÃ¥rt val.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #68 skrivet: 12 november 2010, 23:18:03 »
Är det inte så att man helt enkelt satt sig ner och räknat fram ett konkurrenskraftigt prisalternativ för fjärr gentemot VP anl i göteborg??? Vilket får en del som går i VP tankar att koppla in sig på fjärr.... ???

Det blir typ en diskussion om huruvida en billigare luftpump, än en dyr bergvärmeinstallation är lönsam.
Alla om och men. Eller kanske ungefär blir avgörande.

Sedan hade jag en bestämd uppfattning att Ridax redan tillbakalutad betalade 38,3 öre för värmen.
Jag har svårt att förstå hur man kan ha 48 tusen på banken ock till 2% ränta då man redan för 2 månader sedan skulle ha fixat ett bättre avtal. Ska man låna 48 tusen kanske man gruvar sig. MEN!

Det enda som är säkert att vi småkonsumenter i slutändan betalar kalaset.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #69 skrivet: 13 november 2010, 06:26:02 »
Är det inte så att man helt enkelt satt sig ner och räknat fram ett konkurrenskraftigt prisalternativ för fjärr gentemot VP anl i göteborg??? Vilket får en del som går i VP tankar att koppla in sig på fjärr.... ???
Det är ganska självklart att det är sÃ¥ att alternativet att betala 130,000:- och komma ner i kWh-pris pÃ¥ 38,3 öre/kWh är för att erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till bergvärme.  Jag kan ju ocksÃ¥ tala om att detta 4:e alternativ inte fanns frÃ¥n början utan har tillkommit de senaste Ã¥ren.

Citera
Sedan hade jag en bestämd uppfattning att Ridax redan tillbakalutad betalade 38,3 öre för värmen.
Jag har svårt att förstå hur man kan ha 48 tusen på banken ock till 2% ränta då man redan för 2 månader sedan skulle ha fixat ett bättre avtal. Ska man låna 48 tusen kanske man gruvar sig. MEN!
Jag har i denna trÃ¥d diskuterat vilka fjärrvärmepriser som finns, inte vilka priser som JAG har.  Jag tycker det är viktigare vad som erbjuds än vad just jag har.  Anledningen till att jag inte har detta paket frÃ¥n början är ju helt enkelt att detta alternativ inte fanns när jag kopplade in mig pÃ¥ fjärrvärmen.  Sedan har det helt enkelt inte blivit sÃ¥ att jag räknat pÃ¥ det hela sÃ¥ mycket.  Men nu tycker jag att det är ett bra alternativ för mig och dessutom är jag trött pÃ¥ att snÃ¥la pÃ¥ värmen, sÃ¥ jag planerar att öka förbrukningen lite för bättre komfort i vissa utrymmen.

Men jag noterar den diametralt motsatta Ã¥sikten mellan Stig-H pch Apan.  Stig-H kan inte förstÃ¥ att man inte för länge sedan har betalat 48,000:- för att komma ner i pris, medan Apan förundrar sig över att man ens kan komma pÃ¥ tanken att göra detta... ::)

 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #70 skrivet: 13 november 2010, 08:32:25 »
Jag skulle gladeligen betala 130.000 SEK för att få billig värme.

Vilka tidsbegränsningar finns i detta fina avtal, Ridax?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #71 skrivet: 13 november 2010, 13:25:39 »
Och priset bara ökar när tillräkligt många blivit lurade..för oss finns ej fjärrvärme för nya huset, och kommer aldrig konkurera med VP, de nya ägarna till detta hus skulle ansluta sig fj värmen, och dubbla driftkostnaden, men slippa Nocrian är nog anledningen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #72 skrivet: 13 november 2010, 14:25:16 »
Och priset bara ökar när tillräkligt många blivit lurade..
DÃ¥ antar jag att elbolagen tycker att tillräckligt mÃ¥nga har blivit lurade att skaffa värmepump redan, eftersom priserna pÃ¥ el bara gÃ¥r upp...  ;D  SÃ¥ du tror att Göteborg Energi inte tycker de har tillräckligt med kunder att lura redan dÃ¥?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #73 skrivet: 13 november 2010, 14:36:15 »
Det blir spännande på sikt att se hur priserna förändras.
Bara detta med vindsnurror som i början var toppen toppen för att de kunde placeras nära där man behövde elen. Små förluster mm.mm...... Nu bygger man vindsnurror i Norrland så man måste bygga ut stambanan för att leverera ström söderut!!??

De bli lite knepit tänk ibland bland de bestämmande.

Men vad Gb's avtal klart visar, är att det finns rejäla marginaler i utpriset till kund. Så vist är alla lurade! Mer eller mindre.
         
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #74 skrivet: 06 oktober 2022, 19:04:45 »
Det blir spännande på sikt att se hur priserna förändras.
Bara detta med vindsnurror som i början var toppen toppen för att de kunde placeras nära där man behövde elen. SmÃ¥ förluster mm.mm...... Nu bygger man vindsnurror i Norrland sÃ¥ man mÃ¥ste bygga ut stambanan för att leverera ström söderut!!??         
12 Ã¥r senare...  Letade bland gamla inlägg efter nÃ¥got helt annat när jag stötte pÃ¥ den här trÃ¥den.  Fjärrvärmen lugger nu pÃ¥ 51 öre/kWh och elen kostar ca 320 öre/kWh (september mÃ¥nadsrörligt) och alla bävar för ännu högre priser i vinter.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!