Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Nocria 14  (läst 7887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Problem med Nocria 14
« skrivet: 30 oktober 2009, 18:45:42 »
Hej!

Har haft en Nocria 14 i precis en vecka nu och redan börjar den orsaka bekymmer.

Idag dÃ¥ sambon kikade till stugan där den är installerad sÃ¥ tyckte hon utedelen gick bÃ¥de hÃ¥rt och ojämnt.  Vid en närmare titt sÃ¥g hon att lamellerna pÃ¥ baksidan blivit alldeles buckliga.  PÃ¥ sidan var dom tydligen helt okay.

Någon som känner igen detta?

Givetvis har jag reklamerat pumpen.
Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 18:50:20 »
Lamellerna kan inte bli buckliga av sig själva.
Antingen har installatören ställt till det, eller så har ni råkat ut för sabotage.
Om lamellerna är allt för tillplattade kommer maskinen inte att fungera som den skall, och speciellt inte när det blir riktigt kallt.
Just för tillfället borde det inte påverka så mycket, men som sagt när det blir kallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2009, 18:54:34 »
Hmm.  Det lÃ¥ter ju inte bra.

Min fundering var dom det kunde vara avfrostningen som fÃ¥tt tupp-juck.  Vi har haft dom första frostnätterna nu i veckan.

Ingen aning om installatören ställt till det.  Vi var där bÃ¥da tvÃ¥ och märkte inget ovanligt.  Tyckte det gick bÃ¥de fort och smidigt.  Kollade iofs inte bakpÃ¥ utedelen.
Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2009, 18:57:51 »
Jag har sett många igenisade maskiner, men aldrig har det resulterat i buckliga lameller.
Iofs kan det väl ha hänt nåt extremt ovanligt, som gjort att lamellerna bucklat sig (förmodligen hög värme i så fall, var ligger smältpunkten för aluminium...) men det låter långsökt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009, 19:06:16 »
Iofs kan det väl ha hänt nåt extremt ovanligt, som gjort att lamellerna bucklat sig (förmodligen hög värme i så fall, var ligger smältpunkten för aluminium...

660,33 °C (ren aluminium)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aluminium
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2009, 19:13:22 »

Sökte och försökte hitta liknande fall här på forumet men utan resultat.

TrÃ¥kigt för en vecka gammal pump.  Borde ju dock vara ett garantiärende.

Ska dit och kika om en stund sÃ¥ fÃ¥r jag se själv hur det ser ut.  FrÃ¥n MMS:et som sambon skickade gick det inte att se nÃ¥got.  Vet inte om dom är tillplattade eller ihoptryckta...  om du förstÃ¥r vad jag menar.  Dom kan ju liksom bli tillbucklade pÃ¥ tvÃ¥ hÃ¥ll.   Sc:,h   Antingen utifrÃ¥n frÃ¥n yttre vÃ¥ld eller typ frÃ¥n sidan.  Kanske ojämn isbildning som pressat isär vissa av lamellerna.

Smält aluminium!?    Precis jag var ocksÃ¥ pÃ¥ wikipedia och kikade.  DÃ¥ mÃ¥ste nÃ¥got ha brunnit.


Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2009, 19:14:19 »
Jag ska kasta i mig lite mat och dra iväg och titta.  Det är det enda raka.  Kanske inte är sÃ¥ farligt som rapporterat fÃ¥r jag hoppas.
Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2009, 19:19:44 »
Du skall inte acceptera några krökta/tillplattade lameller beroende på en klumpig installatör, det kommer att försämra maskinens prestanda under hela livslängden och är inte acceptabelt.
Är det sabotage så borde hemförsäkringen stå för allt (utom självrisken) då den är helt ny.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2009, 20:42:00 »
Är ingen expert, men alla pumpar jag sett har haft några böjda lameller. Däremot inte helt tillplattade förstås... Fanns på min Nocria oxå när den packades upp och den går som den ska= SKÖN värme, MYCKET värme :-)

R.
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2009, 21:07:16 »
Jag ska kasta i mig lite mat och dra iväg och titta.

Hmm... det var inte snabbmat tydligen.
Vi väntar pÃ¥ din rapport.  --/
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2009, 21:57:06 »
Jag ska kasta i mig lite mat och dra iväg och titta.

Hmm... det var inte snabbmat tydligen.
Vi väntar pÃ¥ din rapport.  --/


Väntar på en rapport , gärna ett foto ochså !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2009, 22:16:35 »
Väntar på en rapport , gärna ett foto ochså !

Verkar som att det blev minst trerätters.  ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2009, 22:38:33 »
Nja det är en lite bit att åka tur och retur.

Det sÃ¥g inte sÃ¥ farligt ut som jag befarat.  Lamellerna verkar vara lite tillplattade ganska ytligt.  Precis som om enheten legat pÃ¥ nÃ¥got.  Kikade även in framifrÃ¥n och noterade ett par ställen pÃ¥ insidan där lamellerna blivit nÃ¥got böjda.  Vad jag kan se inget genomgÃ¥ende genom hela paketet.  Det blÃ¥ste rätt friskt frÃ¥n den där mÃ¥ste jag säga.

Ovarsam hantering i tillverkning/montering/frakt/installation?  Sabotage vet jag inte. Det är mitt ute i ingenstans och grannarna verkar hÃ¥lla sig till sitt.

Jag stod och studerade varningssymbolerna som är klistrade pÃ¥ kÃ¥pan en stund, men dristade mig ändÃ¥ att till slut att känna lite pÃ¥ lamellerna.  Dom är ganska veka.  Helt klart skulle dom kunna bli lite knycklade av pumpens egentyngd.

Utedelen gÃ¥r lite hÃ¥rdare nu än vid installation.  DÃ¥ var det plus +8ºC och nu +4ºC.  Det kanske är som det ska trots att vi sänkt börvärdet frÃ¥n 30ºC till 19 ºC.  Dock tappade den varv för en sekund dÃ¥ och dÃ¥.

Killen som installerade får komma och kika.

Jag får helt klart tacka för hjälp med klurandet.

Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2009, 22:46:01 »
Jag försökte fota frÃ¥n alla möjliga vinklar... som inte är sÃ¥ mÃ¥nga dÃ¥ det är trÃ¥ngt att komma Ã¥t.  Det blir antingen bara sudd eller sÃ¥ blänker det frÃ¥n blixten.  Provade att försöka lysa med en ficklampa modell större för att kunna fÃ¥ bort blänket, men det sket sig dÃ¥ den Ã¥kte i backen och lampan gick.   >:(

Ytterliggare svordomar blev det dÃ¥ jag upptäckte att Biltemas däckställ inte hÃ¥ller för nÃ¥gra vanliga sommardäck.   :-\   
Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nocria 14
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2009, 22:50:18 »
Vad beträffande pumpen i övrigt sÃ¥ verkar den ju klockren.   Den är helt klart överdimensionerad för vÃ¥ra hus.  Dock medför det att vi kan köra den pÃ¥ ganska lÃ¥gt varv (=tyst) och ändÃ¥ fÃ¥ ut värmen i alla vinklar och vrÃ¥r.  Dessutom blev inneluften mycket bättre bara över ett dygn.


Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!