Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 27 september 2022, 22:15:19 »

Spännande tråd! Intressant att följa felsökningen och diskussionen så här från soffan. Bra jobbat båda två!  tummenupp

Tur att det inte var januari, och ännu mer tur att det inte var jag som skulle göra mätningarna!  tOOmten
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 26 september 2022, 00:30:30 »

Skönt!

Nja det är bara mjukvaran som får signalen, själva motorskyddet löser inte av sånt glapp.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 september 2022, 22:40:05 »

nu har jag genomfört ett par kompletta körningar. jag ökade börvärdet en del och det har också gjorts några vv-körningar och allt ser perfekt ut. hetgasen ligger 27c över kondenseringstemp. alla deltan ser bra ut. maskinen låter bra och förbrukningen ser helt korrekt ut. Alla värden är precis som dom varit i 10 år.

jag ska mäta lite el i morgon men som det ser ut nu så var det en glappande kontakt som bröt motorskyddet och kanske gjorde det att mina gamla säkringar gick?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 september 2022, 10:31:08 »

Härligt!

De kabeltjuvarna borde förbjudas från denna jord. Finns så mycket dolda fel och framtida fel de kan skapa. När jag var runt 10 och använde min första så gick det av så många kardeler från ena kabeln att jag insåg bristerna redan där och så. Sen klämmer den inte kardelerna löpande på ett vettigt sätt heller.

---

Dags att felsöka kompressor och dess matning.

Mät V AC mellan inkommande plint till värmepumpen direkt från elcentralen och helst varje kabelsko på kompressorn. Det ska visa nära 0V när du mäter på samma fas hela vägen. Dyker det upp en spänning på några volt så kan du förkorta kedjan på mätningen till bara före och efter mjukstarten etc, kanske sitter någon kontaktor i serie också.

Du kan även få utlösta säkringar om du har glapp i husets elcentral. Du kan öppna och inspektera och efterdra måttligt där.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 september 2022, 10:09:36 »

från 309 310 går en vit och en röd men kollar man noggrant går den vita först iväg i ett eget rör och sedan tillbaka och ut med den röda.
Tog notis om detta och försökte hitta någonstans i värmepumpen där två vita är kopplade.
precis när jag var på väg att ge upp hittade jag en sladd som INTE är inkopplad, som aldrig har använts, som troligen är till för att koppla in mot något externt tillbehör.

Den usla blå mojängen har över tid skakat sig lite loss så dessa två vita inte längre hade kontakt. När jag klämde om denna så var 309 310 0 ohm. värmepumpen startade upp utan larm MS och jag gjorde ett manuellt test och kompressorn fungerade utan tvekan.......

Jesus va djupt inne den satt. och stort tack för hjälpen med felsökningen HBerggren!!!!

Nu är ju Edekyl som var bokade att komma hit på tisdag brutalt seriösa och riktiga proffs, men hade man haft ett vanligt serviceföretag hade det troligen slutat med en utbyten kompressor. :) och 30 000 mindre på banken.


Kanske är det inte läge att ropa hej ännu för jag förstår fortfarande inte varför säkringen gick från början. men det kan ju vara så enkelt att säkringen gick för att motorskyddet slagit från på glapp-vis?

På bilden ser man den blå mojängen som skapade problemet....
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2022, 14:03:26 »

hm en sluten krets är väl oändligt motstånd och en öppen är 0 i motstånd?

Jag ska mäta 95 96 igen!
Nej tvärt om. Tänk som titta på displayen när proberna inte är anslutna till något. Då står det 1 eller OL och motsvarar "oändligt hög" resistans.

När du sätter ihop proberna utan elektronik, då kommer en siffra nära 0 ohm. Ibland upp till 0,5 ohm.

Så - sluten krets är cirka 0 ohm.

---

Precis, då är det den andra komponenten som är den öppna. Om du kopplar loss 309 och 310 och ansluter dem till multimeterns ena kabel. Den kan du leta efter 0 ohm på övriga komponenter. Där kabeln verkar gå och alla pressotater. Elpatronen m.m.

Har du fler än 6 kablar på mjukstarten, kolla även i det området.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 september 2022, 13:40:31 »

Jag mätte 95 96 igen, dvs anslutningspunkten på motorskyddet, kablarna sitter kvar i då är det 0 ohm.
Om dessa kablar går i en seriell slinga över diverse kontrollpunkter för att sedan landa på 309 och 310 och där är bruten med oändligt motstånd. Så är det kanske någon av grejerna i slingan som är paj. frågan är bara vad. det framgår inte av något dokument vilka punkter denna slinga går via
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 september 2022, 13:21:48 »

hm en sluten krets är väl oändligt motstånd och en öppen är 0 i motstånd?

Jag ska mäta 95 96 igen!
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2022, 13:12:39 »

Snyggt!
Då är det där felet är ser det ut som.

95-96 och en till komponent bildar en normalt sluten krets, som nu är öppen. Men det är synd att de inte har komponentlista.

Mellan 95 och 96, två prober rakt på bara - hade du 0 ohm på dem?


Är du supernyfiken så kan du bygla 309 och 310 för att se om larmet är borta. Men kör inte pumpen så.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 september 2022, 12:26:41 »

den verkar gå ihop med 95 96 som går in i motorskyddet?
Men jag förstår inte vart dom går. dessa kablar är liksom dragna bakom plåten så jag kan inte följa kablarna om jag inte monterar ner en massa.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 september 2022, 12:11:45 »

309 310 ligger på typ 1600 ohm...................


eller alltså, jag kopplade loss det kopplet från kretskortet. Annars kan man inte mäta. När jag mäter på mot sladdarna är det oändligt motstånd och när jag mäter på plintarna på kretskortet är det ca 1600.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 september 2022, 12:12:43 »

Inte hittat någon mer el-info såsom komponentlista etc. Inte ännu alla fall.

Jag ska mäta upp 309 och 310 och kollar vart "rapport" går ut från MS, 95 och 96, inte hittat ännu.

Ska även mäta upp mer detaljerat på motorskyddet.

När MS larmar som nu, direkt från start, kan jag inte ens testa att starta kompressorn via manuell test. När jag går in där och klickar kompressor till 1 från 0 så ändras inte siffran ens.

Du har nog rätt vad gäller fas/jordmätningen. Jag kunde notera att resistansen ökade när jag drog ut diverse aux-grejer såsom pumpar etc.


Tycker ändå det är positivt att mätningen av kompressorn såg ok ut...
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 september 2022, 11:18:14 »

Det ser ut som en klassisk mjukstartsinkoppling.

Jag saknar en komponentlista till elschemat för att kunna se vad varje komponent är. Finns hela manualfilen att ladda upp?

Men 309 och 310 på kretskortet, vad har du för ohm där? Det ska vara 0.

Så som jag ser det så har styrdatorn ingen "direkt" aning om mjukstarten fungerar eller inte. För du har lika många faser in i den som det går ur den väl? Och fas och nolla för att styra mjukstartens tillslag? I så fall saknas kommunikation.
Pajar mjukstarten och inte skickar vidare en fas till kompressorn, då ska motorskyddet lösa och stänga ner hela matningen till kompressorn.

Motorskyddet meddelar sin status via 95 och 96. Men om motorskyddet går sönder och matningskontakterna och hjälpkontakten går skilda vägar, det får man mäta sig till manuellt om det är så.

Om mjukstarten och motorskydd fungerar på matarsidan, det vill jag bara testa i drift. Man kan testköra trots styrningen larmar, rent manuellt. Men vitsen av det finns inte så länge styrningen läser aktivt larm. Det larmet kommer vara kvar.
Motorskyddet kan du mäta mellan inkommande och utgående på samma fas och se om du har 0 ohm där emellan. Bättre att mäta spänningsfall under drift, men det kanske duger just nu att mäta så, ifall du vill veta. Men oavsett, kommer en fas inte igenom så påverkar det inte larmet.

Dubbelkolla så du har 0 ohm 309 till 310 till att börja med.

400-ohm mätningen är nog allt som blir spänningssatt så snart du slår på pumpen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 september 2022, 08:42:41 »

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2022, 20:29:13 »

Tar gärna hjälp i att förstå mätresultaten på fas L1 som jag skrev om tidigare.

Jag vill då förtydliga att det jag mätte var olika punkter där fas L1 passerar och mätte detta mot värmepumpens jord. Inte jordkabeln på inkommande.

Dvs samma förfarande jag hade när jag mätte upp kompressorn, fast mot jord i värmepumpen.

Gör jag fel och hur ska jag tolka värdet jag får när jag mäter mellan L1 och jord (rör i värmepumpen). Vore skönt att veta om det låter korrekt och därmed kunna gå vidare med felsökningen på andra ställen.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2022, 15:51:42 »

jag förstår att mina mätningar är lite knasiga, läs gärna tidigare inlägg gällande jord/fas-mätning. Min tanke var alltså att motorskyddet känner av någon typ av kortis i systemet. Låter långsökt. Jag utgår nu från att resistensen mellan jord och fas 1 i värmepumpen avser brukarens resistens (interna brukare i värmepumpen, styrkort etc etc)?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2022, 14:14:53 »

jag har tryckt HÅRT :)
och tillskottet fungerar ju... kör den som elpanna just nu, för varmvatten.

Jag har bara hittat ett kabelpar ut från motorskyddet och det är till en pressostat som ger ca 0hm i värde, vilket verkar vara korrekt.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 september 2022, 14:12:41 »

Om jag inte mins helt fel var det en gång i tiden så att motorskyddslarmet satt i serie med överhettningsskyddet på elpatronen. Nu mins jag inte vilken maskin det var på men det kostar ju inget att HÅRT trycka på elpatronens återställning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2022, 14:01:34 »

har mätt vidare:
kopplat loss kompressorn från mjukstartskortet och mätt varje "lindning" mot jord. ser bra ut. Ingen kontakt mellan fas och jord över kompressorn. Mellan respektive fas över kompressorn 3 ohm åt alla håll och kanter. dvs exakt samma värde, om än inte så exakt mätare.

så då mätte jag vidare på plinten L1 till kompressor på mjukstart, när kompressorns L1 kabel var borta, mot jord. 400ohm, samma led L2 och L3 helt isolerat, ingen kontakt.
Här kan jag ju erkänna min inkompetens kring starkström/växelström, jag har ingen aning om det är normalt, det bara känns fel...

Eftersom det kändes fel tänkte jag eureka, mjukstartshelvetet är dött och om det är en kortis där då kan ju det förklara varför MS larmar. Om den har som en jordfelsbrytare i sig.

Så jag följde L1 vidare upp mot motorskyddet, noga med att koppla ur nedåt i flödet så att säga för att isolera den felaktiga kretsen, men jag kom ju hela vägen till inkommande plint inuti värmepumpen.

Just L1 kopplar vidare till en 1-fas snabbsäkring som ser ut att gå vidare till styrkortet, samt att jag också kopplar vidare L1 ut ur värmepumpen till ett uttag för diverse aux-tillbehör såsom VVC osv, alltså bara för ren ström.

Någonstans här insåg jag att just vad gäller detta har jag 0 koll. huruvida det är normalt med ca 400-500ohm mellan "jord" och fas. Eftersom de tillbehör jag har kopplade på detta uttag, ext cirkpump, VVC, en frys..... alla fungerar ju fint.

Så då är jag väl tillbaka till att det sjukt udda är att motorskyddet är kvar i larm eller inte går ur. I läge A ska den cykla när strömmen bryts och i läge H när man trycker reset. Inget av lägena återställer larmet. Även om jag har styrdatorn inställd på OFF och slår på strömmen till anläggningen så går larm om motorskydd igång, trots att inget har startat eller belastats.



Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 22 september 2022, 12:52:33 »

Motorskyddet har ju ingen aning om hur kompressorn mår förrän jag försöker starta den, vilket så klart inte går när motorskyddet är löst.
Det är viktigt att få reda på vad som ger styrningen den varningen. Hoppades på det kunde vara något avbrott vid någon av tre pressostater eller MS-kontakten, som berättar läget.
Vet inte om det finns något mer som kan meddela den felkoden?

Elmotorn i kompressorns mätvärden är inte så viktiga just nu. Det brukar vara en liten avvikelse om du mäter ohm mellan alla faser, tre mätningar.
Finns finare instrument, men tycker inte det är nödvändigt, du får ju samma värde varje gång du mäter samma fas. Du vill bara jämföra mot de andra. Vad den faktiska resistansen är spelar ingen roll.
Nästa steg efter multimeter är att megga mot jord.

Men åter, felkoden, vad triggar den, måste finnas någon bra förklaring.

Har du lyckats hitta någon manual med elschema?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2022, 09:08:58 »

Vad avser mätning av kompressor antar jag en vanlig multimeter inte fungerar. Är det IRT som gäller då? Läste lite på nätet och man kan ju kanske komma en liten bit längre än jag gjort. men gissningsvis inte så tillförlitligt. Kanske finns fler, andra saker, att testa.

Måste säga jag tycker ändå det är udda att motorskyddet är löst vid uppstart och inte kan återställas. Motorskyddet har ju ingen aning om hur kompressorn mår förrän jag försöker starta den, vilket så klart inte går när motorskyddet är löst.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2022, 08:58:44 »

jag kopplade loss pressostatkablage från MS och mätte på motsvarande platser på MS och det var OK, även när jag mätte pressostaten var det ok.

Hade på kontinuitetsläget på multimetern och testade lite olika punkter på mjukstartskortet. När jag mäter mellan L1 och L2 eller L2 och L3 mot kompressorn så piper det och jag har ca 3 ohm. När jag mäter precis ovanför på mjukstartskortet på motsvarande inkommande faser så är det inte öppet.

Nu har jag ingen aning om vad man ska få för värden när man så här enkelt mäter mot kompressorn. Men lekmannamässigt känns ju 3 ohm hyfsat kortslutet? Jag har inte öppnat doslocket där faserna går in till kompressorn.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 september 2022, 20:18:32 »

Koppla bort alla pressostatkablar. Mät 95 och 96 på motorskyddet, du vill se 0-0,5 ohm där.
Mät ohm nu över alla pressostater (utan kablarna) och det du vill se är 0-0,5 ohm.

Sen är det utvärdering igen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2022, 14:31:42 »

hm ok.. ja men det är ju udda. det är så vitt jag kan se enda övriga kablar som går till motorskyddet förutom faserna. Just att den står i larm även efter omstart. Jag får kolla mer noggrant då. Kanske finns några fler.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 september 2022, 10:52:58 »

Alla pressostater ska mäta kortis på en avstängd pump.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2022, 10:24:58 »

när värmepumpen är strömsatt men inte kör (annat än som elpanna) har jag larm motorskydd och motståndet mellan röd/vit mot pressostat som går in i motorskydd är 0.

Antar det är anledningen att motorskyddet står i larmläge även efter omstart av vp.


Det är ju lite udda om jag summerar.
1. det hela börjar med att jag får larm pga att elpatronen löst troligen i samband med en legionellakörning. Troligen uppstod larmet pga att en säkring gått vilket gjort att en av faserna va borta vilket gjorde att cirkulationspumpen inte gick (den interna på framledningen) då kommer ju elpatronen lösa ganska snabbt.

Här kan man ju fundera på varför säkringen gick, som aldrig har gått....

2. jag förstod ju inte att en säkring hade gått, eller kanske att två hade gått, så när jag återställde larm och försökte dra igång värmepumpen så misstänker jag att jag inte hade alla säkringar på plats. Oavsett. det som hände var att ny säkring gick, ganska direkt.

3. efter detta, när jag insåg att fler säkringar eventuellt var inblandade, har jag konstant haft larm om motorskydd. och när jag mäter upp pressostaten som går in i motorskyddet så indikerar den kortis.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 16 september 2022, 13:11:23 »

Vissa pumpar har motorskyddets hjälpkontakter i serie med pressostarterna, andra inte. Så man kan t ex ha gasbrist och få larm motorskydd. Hur din är kopplad vet jag inte utan att kolla upp det.

Mät resistans mellan de inkopplade hjälpkontakterna på motorskyddet, infoga gärna bild på det så man ser vad det står på det vid skruvarna.

Mät resistans över pressostaterna.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 september 2022, 11:15:12 »

nu har det blivit lite av en vändning sedan i går. har inte gjort något annat än att bytt säkringar.

Jag har larmet motorskydd

Det är en typ av larm som brukar försvinna om man bryter strömmen och sedan sätter på igen.

Jag har värmepumpen inställd på AV vilket innebär att inget försöker köras, inga pumpar, ingenting. Och ändå när jag slår på strömmen så kommer larmet. jag har testat att trycka in reset på motorskyddet samt att jag testat att flytta motorskyddets inställning från A till H och därefter använt reset.

Det är som att den inte ens försöker?

Motorskyddet kan väl inte slå ifrån om den inte ens försökt starta.

Finns det något bättre sätt att nollställa larmet. För så länge larmet är där kan jag ju inte ens starta kompressorn mha manuellt test.


Det fungerar fortfarande utmärkt att köra maskinen som en elpanna.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 september 2022, 08:15:31 »

Ja nu fungerar allt bra som elpanna, både för värme och VV.

Jag ska som du rekommenderar mäta motståndet vid kompressorn på samtliga faser samt eventuellt testa att koppla bort mjukstartskortet och testa att köra kompressorn utan mjukstart.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 16 september 2022, 00:28:56 »

Mät ohm mellan alla tre ledningar vid kompressorn.
Mät ohm på elpatronen och se om du hittar något avvikande.
Koppla ur mjukstartens matning och styrning som felsökning och låt elpatronen vara standard som test.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 september 2022, 23:32:09 »

nästa steg.

1. I morgon skall jag köpa nya 16amp säkringar så jag kan testa vidare.
2. säkerställa att alla säkringar är hela och sedan göra manuellt test där jag försöker starta VP.
3. är det något jag kan titta efter för att utröna huruvida det är något relä/mjukstartskort som bråkar eller kan jag utgå från att det är kompressorn som är död.
4. jag har utrustning för att mäta upp plintar osv och är bekväm att göra så givet tidigare erfarenheter inom områden och utbildning inom el, om än svagström, dock har jag begränsad erfarenhet av vad jag skall mäta och vilka värden som är önskvärda.
4. Ringa serviceteknikern för att komma och felsöka, beroende på utfall av ovanstående, eller bara boka upp ny kompressor.

Jag har endast 15 000 gångtimmar på kompressorn varav 2665h är VV. jag har ca 200h tillskott 3kw vilket bara avser legionella under 11 år.

Då jag har en arbetstank har jag även jämförelsevis få antal starter av kompressorn. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 september 2022, 23:26:27 »

tes 3, very sad path

Kompressorn är död på något sätt... Alla komponenter i systemet fungerar förutom kompressorn. Så fort kompressorn får ström och börjar köra så går något helt åt helvete och säkringarna ryker.

talar emot:
bara säkring 1 och 2 har gått varför aldrig den 3e. Om jag tror att en fas går rätt igenom på mjukstart så skulle dom andra två gå igenom mjukis.. osv osv

talar emot:
jag har bra koll på värmepumpen och har inte noterat några förändringar i drifttider eller elförbrukning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 september 2022, 23:23:21 »

test 2. också ganska happy path

mjukstartskortet har pajat på något sätt. När jag inte hade alla säkringar och värmepumpen indikerade att den va på (1) fast den inte var det..... så kunde jag se att när jag satte den till av så släcktes grön led på mjukstartskort och när jag satte den till på så tändes grön led och det klicka till i relät.

Här skulle då tesen vara att när alla säkringar är i vilket gör att den faktiskt teoretiskt ska kunna starta kompressorn så går en eller fler säkringar pga att mjukstartskortet har någon felande komponent.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 september 2022, 23:21:07 »

tes 1. Happy path.
När legionella kördes så gick en/två säkring av någon outgrundlig anledning, aldrig hänt tidigare, och jag kör bara på första steget 3kw.... men låt oss antaga att så är fallet. vi tänker oss att detta får Tillskottets larm att gå. Ok redan nu låter det fel men vi kör på.

Om bara en säkring gick kanske den andra gick när kompressorn försökte starta, eller så var 2 paj pga tillskottet.

När jag byter en säkring, fast 2 var paj, och försöker starta kompressorn så går säkringen igen för jag har bara 2 faser. Jag gissar att mjukstarten har 1 fast utan mjuk och 2 med, eller vice versa.

Här är då tesen att om jag hade säkerställt att alla 3 säkringar fungerade så hade kompressorn startat.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 september 2022, 23:16:15 »

Blir lite komplicerat här. Var i pannrummet och noterade att cirkpumpar gick fast kompressorn inte gick vilket jag reagerade på. Funderade lite och kom på att det är torsdag och var eller varannan, vilket det nu är, torsdag brukar legionellakörningen ske. Då är det ju inte så konstigt.

Senare på kvällen skulle jag diska och noterar att det inte blir så varmt VV, det brukar ju vara tvärt om efter en legionellakörning... gick till VP och kolla och den stod fortfarande och gick med alla pumpar utan kompressor. Såg även att det var ett larm, vilket jag aldrig har, Tillsatts larm.

Öppnade fronten och nollade T1, typ, vet man någonsin om man lyckats, och tror även jag strömcyklade VPn.

När VP ganska kort därefter gick igång var det likadant. Kollade servicemenyn och där noterar jag att kompressorn står på 1, som att den går, men det gör den ju inte.

Mecklar runt hit och dit. Stänger ner automatik och kör manuell test och kör bara tillskott och då noterar jag inte ena CPn inte startar (såsom jag har kopplat ska båda starta när tillskott går in). Kan heller inte notera att temperaturen går upp. Pumparna går men ingenting annat verkar fungera. När jag manuellt testar starta VP så ser jag hur, vad jag tror är, mjukstartskortet klickar till och en grön LED därpå lyser, men inget händer.

Kollar säkringarna, har en undercentral bara för pannrummet med 3st 16 amp (huvudsäkringen därefter är på 25amp). Noterar att en har gått (3an). Skruvar i en ny och börjar testa igen. På 11 år har aldrig någon säkring i denna undercentral gått.

Försöker starta VP kompressor och den brummar till men sedan dör den kort därefter. Går ut och kollar och då har fas 2 säkring gått. Byter den. Går till VP igen och fokuserar nu på tillskott. Fortfarande går bara ena CP och när jag kör tillskott 1 eller 2 eller båda så skallrar det i någon plint/relä och det blir inte varmt.

Efter många långa tester går jag ut till säkringsskåpet igen och noterar att säkring för fas1 också är paj. Då inser jag att en stor del av problemen jag noterat, med CP och TS som inte fungerat, troligen beror på att redan från början var 2 säkringar paj men jag bytte bara 1.

När jag har 3 korrekta säkringar i centralen och gör manuella tester så går alla pumpar igång som dom ska. När jag testar TS 1 och 2 så är det knäpptyst förutom startögonblicket och det blir direkt varmt. Så nu fungerar eldrift. Jag har ställt in den på automatik fast i ren eldrift och det som ska bli varmt blir varmt. Såsom varandes elpanna fungerar allt utmärkt.


Nu har jag inga fler 16amp säkringar och butiken stängde 22 så jag vågar inte göra några fler tester, låter den gå på eldrift.



Så där är bakgrunden. Nu hjälp med felsökning och teorier om vad det kan vara.




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!