Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?  (läst 11319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad espa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« skrivet: 05 februari 2007, 20:41:20 »
Hej
Har sen ett par mÃ¥nader haft en E9EKEB uppsatt och har funderat över detta band av is som blir kvar efter avfrostningen, jag har frostat av den flera gÃ¥nger genom att köra den pÃ¥ kyla men efter alltifrÃ¥n nÃ¥gra timmar till ett par dar beroende pÃ¥ väderlek sÃ¥ har isen varit där igen. Har provat att inte frosta av den pÃ¥ ett par veckor när det var jävligt kallt och jag inte hade nÃ¥gon lust att kyla ner kÃ¥ken yttrligare och dÃ¥ växte islagret ända ner. har läst pÃ¥ detta forum att det beror pÃ¥ brist pÃ¥ gas, sÃ¥ i dag tog jag ut en kille som tömde pumpen och fyllde pÃ¥ nytt, bra problemet ur vägen tänkte jag..  visst nu när jag gick ut och kollade pÃ¥ pumpen efter avfrostningen sÃ¥ är isen där igen.
Mina frågor är: Är detta normalt ? om inte vad kan va fel? för mycket gas?

Tacksam för svar av nÃ¥n kunnig // Esbjörn   

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2007, 21:07:35 »
Troligen så har du fortfarande brist på gas,kan räcka med att du har så lite som 50 gram för lite soppa så kan sådana fenomen uppstå som du nämner,se till så att du har pumpen ren från is på baksidan och låt den jobba och kolla sedan på den hur den beter sig efter en avfrostning,troligen kommer du att se att det är en lite smal strimma med frost kvar när avfrostningen är klar,och är det så då så kommer det att bygga på med mer is efter varje avfrostning då kondensvattnet fastnar på is strimman som fanns kvar sedan förra avfrostningen.

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad espa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2007, 21:24:42 »
Ok kan man fylla på lite mer då eller måste det tömmas och fyllas på nytt, borde inte kylinstallatören ha vetat hur mycket som skulle fyllas på? det finns inga andra fel som kan orsaka dessa symptom?

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2007, 21:32:13 »
Det är  sÃ¥ lite som gör det själv trodde jag att min pump här hemma gick perfekt,men fick samma fenomen som du när kylan kom, och jag kompleterade med en skvätt extra soppa och pumpen blev helt bekymmersfri.den behöver inte tömmas utan endast kompletteringfyllas om det nu är det som är bekymmret vilket jag misstänker.

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2007, 22:46:50 »
blaskande med soppa i och ur en invertermaskin är inte så lätt ,elektroniken ser till att kompressorn kompenserar för skiftande utetempraturer/fuktighet, och den ser brist/överfyllnad som en felaktig utetemp/fuktighet . det är av den anledningen man rekomenderar tömning och återfyllning med rätt mängd. att få rätt mängd på "känn" kräver mycket lång erfarenhet av inverterpumpar.
ps:har du minst min-mått mellan vägg och pump(har sett liknande tendenser på pumpar som suttit alldeles för nära vägg.)
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2007, 07:48:52 »
Vi har haft problem på 3st E9 EKEB pumpar som isar igen jag har bytt kretskort,tömt o fyllt ny gas m.m utan att problemet försvunnit till sluthar vi varit tvungna byta utedel

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2007, 07:56:31 »
Vad har du för innetemp där pumpen sitter??? den sitter inte i ett garage eller så?? *vinkar*

Utloggad espa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2007, 10:22:29 »
Inne tempen är ca 20- 22 grader och kylinstalatören mätte upp utblås till 50,2 i går så det verkar kanske ok
men den isar igen gång på gång, den har satts upp av behörig och det är bra utrymme mellan vägg och pump ( vad är minimum? )
dom som satt upp pumpen säger att jag ska köra ren den med kyla när den har isat igen men ska man verkligen behöva hålla på så?
dom som har haft en pump med detta problem men sen fått det åtgärdat har ni även märkt någon skillnad i effekt?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2007, 10:43:45 »
nej du skall inte behöva manuellavfrosta......

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2007, 19:31:26 »
Mängden köldmedia kan först bestämmas beroende av hur långa rör man har,har du långa rör så kan det behövas mer gas,och då stämmer det inte med märkskylten på maskinen. *vinkar*

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2007, 20:12:32 »
20g/m vid rörlängder över 7m.  Sc:,h
de flesta av oss kan bortse från detta !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad espa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2007, 11:12:42 »
Mina rör är 3,50 m inte alls särskilt långa alltså, Fan ! jag blir galen på det här jävla krånglet, jag tycker nu att isbandet har hamnat lite längre ner efter kyl killen va ut och fyllde om , va kan det bero på ?
Tack för alla svar förresten.
//Esbjörn

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2007, 12:10:38 »

Hej Esbjörn !

Det där med rätt mängd kylmedia är inte så himla lätt och det enda är att tömma systemet och få det påfyllt igen av någon som är auktoriserad/proffs på området.

A) Har du ett "ofrostat" band mitt på kondensorn som varierar i storlek/bredd beroende på utetemperatur och luftfuktighet ?
B) Är kondensorn jämt påfrostad (utan band) vid kallare väderlek och i samband med att du belastar maskinen ?

Ett smalt "Ofrostat" band på utedelen i samband med temperaturer kring 0 och att maskinen inte jobbar så hårt är inte onormalt även vid rätt mängd kylmedia. Däremot om "bandet" inte blir mindre för att helt försvinna (jämn påfrostning hela kondensorn) när maskinen måste börja jobba mer vid lägre temperaturer så är det med all säkerhet kylmediabrist.


Utloggad espa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2007, 13:23:40 »
Jag har nyligen fått den tömd och fylld på nytt men problemet kvarstår, han som gjorde jobbet var aktoriserad.
När maskinen jobbar så tycker jag att den verkar vara jämt påfrostad, problemet kommer när den ska frosta av då frostar den av allt utom ett band en bit neranför mitten, alltså inte på mitten utan en bit neranför (om det kan ha nån betydelse)
tempraturen verkar inte ha nån betydelse bara det är kallare än 0 grader.
//Esbjörn

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: E9EKEB Har dom kass avfrostning eller?
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2007, 16:55:08 »
Det är för lite köldmedium be någon hälla på 50-100 gram till så kommer det troligen att fungera,jag hade exakt precis samma som du nu förklarar.efter att ha fyllt en skvätt som jag tidigare nämnde så försvann problemen.

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!