Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥gt tryck endast vid minus grader  (läst 17733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kesv9087

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« skrivet: 12 december 2010, 20:29:49 »
Har haft problem med ECOEL o ECOAIR 107 nu i en vecka men bara när det är minus ute.
Nu när vi haft plus i helgen har den gått felfritt fram till nu i kväll när vi fick minus igen.
den är 2 år gammal och det här är första gången den bråkar med oss.
Vad kan vara fel ?
Ecoel 1550 + ecoair 107  och en 300L vvb i serie efter Vp. Villan är pÃ¥ 230 m2 plus 40 m2 värme garage frÃ¥n 1968.
Tre barn och två vuxna.
Tilläggsisolerat vinden med 1m lösull. Nya 3 glasfönster
Framledning vid 0 ute är 29 och har då en temp inne på ca 21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 20:44:43 »
Det är många som fått problem med lågtryckspressostaten på sina EcoAir.
Jag läste någonstans att CTC har problem med styrkortet.
Ring ditt serviceombud och kolla upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #2 skrivet: 13 december 2010, 09:15:46 »
Hej! Hade samma problem, service killen bytte pressostat och datakort,
har funkat felfritt sen Thumbsup
Ctc Ecoel+ Ecoair 105.

Utloggad FRIBO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #3 skrivet: 26 december 2010, 18:38:13 »
Jag har samma problem, larmar för Pressostad lågt tryck och att motorskyddet löst ut.
Ute på manöverpanel står det A45 (A blinkar)
I manualen finns inte detta felkommando med.

Detta har hänt nu vid minusgrader.

Utloggad mrHelming

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 20:10:07 »
Hej hej!
Jag är ny på forumet, men gick med just pga att jag har samma bekymmer. bor i skåne
Ecoel1550, Ecoair105, ett år gammal

Den stannar bara just när den ska frosta av. "pressostat lågtryck"
Går med flera intervall när det inte är så kalllt. (typ några minus)

min fråga:
Hur fÃ¥r man lättast hem en kyltekniker som KAN ctc? Min installatör är ju VVS-are och kan inte byta t ex pressostatgivare  (säger han iaf)
har också ringt CTC-direkt och anmält men det verkar som om de har mkt just nu... :-\

/tack

Utloggad binU

  • Micklande värmepumpsägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Micklande värmepumpsägare
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2011, 23:01:28 »
Hej.Jag fick larm 4 gånger sen ringde jag till en kille som kom och bytte ett styrkort som omfattas av förlängd 2-årsgaranti.Efter det har det larmat ytterligare 2 gånger,och igår var samma kille här och byglade larmet.
Han sa att han skulle återkomma med åtgärd senare,dock kunde han inte nämna vilket åtgärd men även detta skulle tydligen omfattas av garanti.
Min pump installerades 2008 och jag har hittils bytt mjukstartskort,styrkort samt byglat bort larm presstostat lågtryck,kan även nämna att jag har 1 bekant som har bytt kompressor.
ctc ecoel v3+ecoair 107 v3.Installerats okt-2008 Hus i blekinge byggt 1949

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2011, 20:50:52 »
Hej,

Vi har också haft problem med pressostat lågtryck vid några tillfällen i vinter (vår ecoair är från 2009). Jag ringde CTC i dag för koll av vad det kan vara. Serviceteknikern på CTC-direkt bokade en CTC-tekniker som kommer att kontakta oss i nästa vecka för kontroll. Enligt CTC kan det vara flera saker, såsom givare, kompressor, isbildning etc. Vidare undersökning får utröna vad det vara.

Min rekommendation är kontakta CTC ifall du har installerat själv eller kontakta din installatör. Det verkar som att man inte kan åtgärda felet själv.

MVH

Erkan
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 20:09:15 »
I dag har CTC-teknikern varit här och han bytte styrkortet ute i pumpen till ett nytt styrkort med fördröjning. Hela bytet tog 10 minuter. Enligt teknikern har CTC haft en del problem med just detta. Oroväckande dock att han också nämnde att CTC har fått byta många kompressorer främst på pumpar från 06-07 och framåt. Kompressorerna går sönder inom cirka fyra år. Teknikern menade att CTC inte haft några större problem med de äldre pumparna mellan åren 2001-2006. Undra vad det kan bero på. Tur att man har försäkring som sträcker sig fram till sex år. Är det många som har tecknat försäkring mellan år 6 och 10? Känns som att det kan vara värt den extra kostnaden.

Erkan

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2012, 12:52:48 »
Ni som fått styrkortet bytt på garanti har er pump varit äldre än 2 år?

Min installerades för 2 Ã¥r och 2 mÃ¥nader sedan och först nu de senaste veckorna har detta problemet uppstÃ¥tt  även pÃ¥ min

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2012, 13:03:08 »
Är det förresten CTC eller installatören man skall kontakta när det gäller sådan här saker? Har inte haft något strul tidigare.

OM jag tolkat det rätt så kan ändå inte installatören göra något om det handlar om att krångla med kompressorer köldemdium och liknande om de är en ren VVS firma? vilket jag tror är fallet.

Ringde CTC för en stund sedan men de hade lunchstängt och har svårt att ringa inom närmsta timmarna

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2012, 21:08:05 »
Ring till "CTC Direkt" numret finns på hemsidan www.ctcvarme.se de är mycket trevliga och service inriktade utifrån min erfarenhet.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2012, 07:59:48 »
Jag fick också lösningen med att bygla över felet så länge, kyltekniker skall skickas ut någon gång under våren för att göra en permanent fix.

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #12 skrivet: 04 april 2012, 21:19:01 »
Vi har både Styrkort och prestostaten bytt. Byte av styrkortet gjorde att ecoair:en fungerade vid lite lägre temperaturer men fortfarande en massa problem. Prestostaten byttes i ett senare skede och efter detta byte har vi inte haft några felmeddelanden men en massa starter. Starter har vi 30-40 starter/24h och en gångtid på bara 6 timmar o nu funderar jag ifall ni har råkat ut för liknande problem?

Mvh,

Markus
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #13 skrivet: 04 april 2012, 22:25:53 »
Ibland vet nog inte maskinen riktigt vad som är fel så felmeddelandena blir lite skumma. Min stoppade på Pressostat högtemp, fast felet var en läckande backventil som hör till avfrostningen, som gjorde att hetgasen aldrig kom över 50 grader (eftersom den kylde gasen med gas som hela tiden "avfrostade"). Kylkillen som felsökte (med CTC som stöd i telefonen) och sen reparerade sa att man inte ska lita för mycket på felmeddelandena. Man måste mäta sig fram.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck endast vid minus grader
« Svar #14 skrivet: 05 april 2012, 06:54:33 »
Ibland vet nog inte maskinen riktigt vad som är fel så felmeddelandena blir lite skumma. Min stoppade på Pressostat högtemp, fast felet var en läckande backventil som hör till avfrostningen, som gjorde att hetgasen aldrig kom över 50 grader (eftersom den kylde gasen med gas som hela tiden "avfrostade"). Kylkillen som felsökte (med CTC som stöd i telefonen) och sen reparerade sa att man inte ska lita för mycket på felmeddelandena. Man måste mäta sig fram.

Vi har haft en kylkille från Callidus o kollat värdena för kompressorn och dessa var alla ok så nu misstänker jag att det nya styrkortet eller prestostaten av nån anledning strular till det.
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!