Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kvarnfastighet  (läst 16691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #15 skrivet: 22 oktober 2010, 19:33:35 »
Håller också på och undersöker om det skulle gå att göra vattenkraftverk i en mindre å som är ett biflöde till en stoppad älv. Blir nog svårt men vi ska försöka i allafall. Det är 58 m fallhöjd, skulle läggas en tub på 1700 m och det skulle kunna gå att få ut 12 GW/år.
Det har blivit lite protester direkt när det kom ut att vi skulle titta på det. Debatt i tidningen bl.a.
Synd att en del  folk som bor här inte ser möjligheten att fÃ¥ in lite pengar till bygden istället för att bromsa det. Men alltid den sista öringen, kräftan, musslan och andra fiskar som försvinner,
om man hjälps åt skulle det nog gå att ordna så att alla djur trivs.
Med pengar skulle det gå att göra mycket.
Tycker vattenkraft är bättre än kärnkraft och kompleterar vindkraft bra eftersom det är lätt att stänga av o på snabbt.
Ett ganska gott skäl till att inte utöka vattenkraft enligt mig. Alla uppförda kraftverk har skadad fiskbestånd och andra arter i större eller mindre utsträckning.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Kvarnfastighet
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2011, 11:09:14 »
En gammal tråd nu men jag vill bara fråga om det var fler som såg motorprogrammet Gran Turismo för nån månad sen där, i bilsportsammanhang kände Pico Troberg var med där han visad upp sin gamla tre hjuliga Morgan?
Det som var mer intressant var hans "sommarstuga" i småland.
En gammal kvarn vid en å som han har som sommarställe, där han har en genarator driven av vattenkraft som ger han en rejäl hacka, kommer inte ihåg siffrorna nu men leta gärna upp programmet på nätet och se det.
Programledaren verkade mer impad av vattenkraften än tre hjulingen.. ;D

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Kvarnfastighet
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2011, 20:49:16 »
En gammal tråd nu men jag vill bara fråga om det var fler som såg motorprogrammet Gran Turismo för nån månad sen där, i bilsportsammanhang kände Pico Troberg var med där han visad upp sin gamla tre hjuliga Morgan?
Det som var mer intressant var hans "sommarstuga" i småland.
En gammal kvarn vid en å som han har som sommarställe, där han har en genarator driven av vattenkraft som ger han en rejäl hacka, kommer inte ihåg siffrorna nu men leta gärna upp programmet på nätet och se det.
Programledaren verkade mer impad av vattenkraften än tre hjulingen.. ;D
Det huset är till salu har jag sett, kommer inte ihåg pris. Har dock för mig att ca 800.000kwh producerades av anläggningen. Det fanns ett avtal med något kraftbolag som köpte denna produktion till underpris så klart.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!