Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar pÃ¥ 230V 3fas  (läst 3624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepumpar på 230V 3fas
« skrivet: 01 oktober 2006, 00:33:08 »
I Norge og Albania har vi et el-nett som de fleste steder er 230V IT, mens ni svanskar har 400V TT.

På grund av priset ønsker jeg å kjøpe min luft-vatten varmepumpe i Sverige.
Rinkaby Rør har prisar vi bare kan drømme om i Norge.

Det store spørsmålet er derfor om f. eks en Eco Air lar seg bygge om fra 400V til 230V ved å koble om på något vis eller om de pumpene som leveres från Sverige til Norge er spesialvarianter.

Umulig å installere en 400V 3fas TT, men någon med litt mer kunnskaper om dette fortalte at ofte kan man koble om fra stjernekobling til triangelkobling eller motsatt og da blir det riktig spenning.

NÃ¥gon som vet hur detta fungerar?



CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar på 230V 3fas
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2006, 01:08:05 »
Jeg hadde samme tanke, og undersøkte litt mer om saken.

Så langt jeg kunne se er kompressorenes motor alltid likt koblet i stjernekobling med et temperatur vern i sentrum, hele kompressoren er forseglet og man får ikke tak i viklingene løst, ser håløst ut å koble om.

Når de bygger en 3x230V VP bytter de bare spec på kompressoren så den får viklinger tilpasset 3X230V og øker tilsvarende på rating (effekten er konstant så strømmen må gå opp) av kontaktorer og motor vern/ softstartere. Endringene gjøres bare på selve kompressor delen så langt jeg har sett, resten er likt koblet på 3x400V og 3x230V.
Elektronikk og alt ikke kompressor relatert drives av en 230V avtappning, ved 3x400 fra en fase mot N, ved 3x230 fra to faser.

Det man kanskje kunne gjort er å kjøpe en større model 3X400V og så kjøpt hele kompressordelen som reparasjonssats men da for 3x230V, da får man kontaktorer og vern som er passe til den høyere strømmen som den nye trenger.
Så må man "bare" selge den kompressordelen man tar ut...
kompressordel leveres som en hel enhet med varmevekslere og sensorikk for kjølemedieovervåkning til litt over halve prisen på hele produktet.

Et annet alternativ er å lage seg et 3x400V nett selv med trafo men dette er dyrt, lett 10KNOK for en som tåler ~5KVA om jeg minnes rett.

Endte opp med skrinlegge prosjektet for min del, ser isteden etter en rørleggere som vil "assistere" innkjøpet av VP mot en avanse som passer med å sende en faktura videre.

Om du gjør fremskritt, fortell oss hva du finner.
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar på 230V 3fas
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2006, 01:29:21 »
Takk for infoen. Regnet egentlig ikke med at det var en enkel sak siden CTC Norge selger alle Eco Air 400V modellene men bare 2 varianter Eco Air 107 og 109 for 230V 3fas.
Får gjøre som deg: Finne en rørlegger som tar en avanse som passer med å sende en faktura videre.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar på 230V 3fas
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2006, 18:27:17 »
Om du derimot finner en modell som kjører med kun en fase (typisk inverter baserte LLVP utedel) så er det ingen problemer å kjøpe i sverige, er jo ikke problem å trekke ca 2-3kW på 1x230V, 13A sikring holder vel til ca 3kW og siden det er inverterbasert får man ikke stygge strømtopper ved oppstart.

Jeg har bare sett på Væske/Vann pumper, der er det bare 3fas drift for pumper over 5kW uteffekt, og selv 5kW ser ut til å være angitt som 3fas hos rinkaby, men står som 1fas hos Nibes norske sider.
(5kW er uansett for lite for meg)


Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Värmepumpar på 230V 3fas
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2006, 22:20:55 »
Har inte ni olja i Norge ;)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Värmepumpar på 230V 3fas
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2006, 07:39:41 »
Hej
Iden med en trafo är inte dum , vi gör så på mitt jobb när vi flyttar maskiner mellan olika länder med olika spänning i nätet. Leta på skrot det bör gå att hitta begagnad.
Visserligen har en trafo en viss förlust men om man placerar den inomhus så kan man ta tillvara den värmen med.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar på 230V 3fas
« Svar #6 skrivet: 08 november 2006, 10:51:21 »
10.000:- för en transformator verkar mycket.

Beställ en sparkopplad (autotransformer) istället. Bara halva vikten. Och mindre förluster.
Tror inte att priset hamnar högre än 4000:-
Begär offert från flera transformatortillverkare.
Exempelvis Tramo-ETV i Eslöv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!