Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT E11 Tillskott gÃ¥r inte in  (läst 957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad folke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
IVT E11 Tillskott går inte in
« skrivet: 08 december 2022, 08:44:07 »
Har en gammal pump och tillskottet går inte in som det ska.

Tillskottstimern står på 60 minuter och tillskottet startar då och går en stund (<30min). Sedan fortsätter pumpen att gå timme efter timme utan att tillskottet går in. Någon som vet vilka stenar jag ska börja vända på? Finns det några temperaturer då tillskottet inte går in? Framledningstemperatur?

Tacksam för hjälp.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #1 skrivet: 08 december 2022, 10:08:31 »
Om pumpen är så gammal att det är samma reglersystem (Rego600) som i min pump där returtemperaturen styr pumpen fungerar det i princip så här.

Reglersystemet beräknar utifrån utetemperaturen ett börvärde. När börvärdet minus halva kopplingsdifferensen underskrids startar kompressorn. När returtemperaturen når börvärdet plus halva kopplingsdifferensen stannar pumpen.

När kompressorn startar börjar tillskottstimern räkna ner. Har inte börvärdet uppnåtts när tillskottstimern har räknat färdigt kopplas elpatronen in när ramptidstimern har räknat tillräckligt långt. När returtemperaturen når börvärdet plus 1/4 av kopplingsdifferensen börjar timern för urkoppling av elpatronen räkna ner. När temperaturen har sjunkit till börvärdet minus 1/4 av kopplingsdifferensen börjar ramptidstimerna räkna ner för inkoppling av elpatronen.

Det kan alltså vara så att returtemperaturen ligger under börvärdet men inte tillräckligt mycket för att starta nedräkningen för start av elpatronen. Men om värmekurvan är korrekt inställd och det blir för kallt inne ska elpatronen så småningom kopplas in.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad folke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #2 skrivet: 08 december 2022, 12:04:23 »
Tack för svar!

Jag är nyinflyttad så om värmekurvan är korrekt eller inte låter jag vara osagt :). Men visst är det en urgammal Rego600, inte ens husdata har stöd för den... :)

Kopplingsdifferensen står på 5 grader (fabriksinställning). När den står och kör kompressorn utan att starta elpatronen är den inom ett par grader från stopptempen, utan att riktigt nå dit. (just nu vid -7 ute, 43 grader, är det börvärdet förresten?). Och fast tillskottstimern har räknat ner till 0, startar den inte elpatronen.

Kan det hjälpa att minska koppplingsdifferensen?

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #3 skrivet: 08 december 2022, 12:13:09 »
Hej

Det är först tillskott fördröjning sedan ramptid upp till påslag av el.

Kolla på min gamla sida https://www.abc.se/~m5938/ för mer info
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #4 skrivet: 08 december 2022, 13:29:48 »
När den står och kör kompressorn utan att starta elpatronen är den inom ett par grader från stopptempen, utan att riktigt nå dit. (just nu vid -7 ute, 43 grader, är det börvärdet förresten?).

Är kopplingsdifferensen 5 grader är börvärdet stopptemperatur - 2,5 grader. Eller mer korrekt uttryckt: Stopptemperaturen = Börvärdet + halva Kopplingsdifferensen, Starttemperaturen = Börvärdet - halva Kopplingsdifferensen

Är returtemperaturen inom ett par grader från stopptemperaturen är det sannolikt att starttemperaturen för elpatronen in nås. Är stopptemperaturen 43 grader måste returtemperaturen vara lägre än 43 - 2,5 -1,25 = 39,25 grader för att elpatronen ska gå in.

Ramptiden för urkoppling bör var kort. Är den för lång kan man råka ut för att returtemperaturen hinner bli så hög att kompressorns stopptemperatur nås. Det är en dödssynd att kompressorn stannar när det är så kallt att elpatronen behövs. Ramptiden för inkoppling beror på inställd elpatroneffekt. Är det 6 kW bör man välja rätt lång tid då 3 kW kopplas in när halva ramptiden har gått. Den effekten ska hinna verka innan ytterligare 3 kW går in.

Har man ställt in 3 kW, vilket inte är troligt pÃ¥ en 11 kW pump, kan man välja en kort tid. Det är ju ingen risk att högre effekt än 3 kW gÃ¥r in.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad folke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #5 skrivet: 08 december 2022, 13:37:07 »

Ramptiden för urkoppling bör var kort. Är den för lång kan man råka ut för att returtemperaturen hinner bli så hög att kompressorns stopptemperatur nås. Det är en dödssynd att kompressorn stannar när det är så kallt att elpatronen behövs. Ramptiden för inkoppling beror på inställd elpatroneffekt. Är det 6 kW bör man välja rätt lång tid då 3 kW kopplas in när halva ramptiden har gått. Den effekten ska hinna verka innan ytterligare 3 kW går in.

Har man ställt in 3 kW, vilket inte är troligt pÃ¥ en 11 kW pump, kan man välja en kort tid. Det är ju ingen risk att högre effekt än 3 kW gÃ¥r in.   

Ursäkta min okunskap, men är inte ramptid när man har shuntat tillskott? Jag har bara VPns elpatroner.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #6 skrivet: 08 december 2022, 13:59:55 »
Om du har 8.3.4 Ramp Öppna   10    minuter och tillskottet ställt pÃ¥ 6kW sÃ¥ kopplas 3 kW in vid 50% dvs 5 minuter och 6kW vid 100% dvs efter 10 minuter
Om du har 8.3.5 Ramp stänga   2       minuter sÃ¥ kollas tillskottet ner vid 1 respektive 2 minuter

Om man inte kopplar ner snabbt finns risken att pumpen bryter på 9.2 Stoppa pump som jag ahde ställt till 51 grader men original var 49 och då stannde pumpen ibland.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #7 skrivet: 09 december 2022, 09:47:51 »
Ursäkta min okunskap, men är inte ramptid när man har shuntat tillskott? Jag har bara VPns elpatroner.

Ramptiden styr elpatronerna. IVT:s definition av shuntat tillskott inkluderar elpatronerna. I och för sig inte ologiskt när man tänker efter men helt klart förvirrande för nyblivna pumpägare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad folke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #8 skrivet: 15 december 2022, 22:31:57 »
Efter att ha pillat lite så är jag rätt säker på att jag låg och hovrade för nära frånkopplingstemeraturen för att tillskottet skulle gå in. Vilket ni fattade på en gång :)

En till fråga som säkert har diskuterats till förbannelse tidigare. Vad är lagom delta på radiatorkretsen? Enligt IVT är 7-10 grader lagom på varma sidan men jag tänker att det är GT8 och GT9 (där ligger jag på 7 grader) men när jag mäter på rören utanför maskinen är deltat några grader lägre än så. Tankar om det?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Tillskott går inte in
« Svar #9 skrivet: 16 december 2022, 10:06:03 »
Det bör finnas ett bypassrör som går mellan värmepumpens in- och utlopp. Det är till för att säkerställa att det blir cirkulation på radiatorvattnet även när pumpen gör varmvatten eller står still. Flödet i det röret bör vara nära noll när pumpen går. I det här fallet verkar det vara rätt högt flöde så att det varma vattnet från pumpen späds med kallare returvatten. Prova med att ställa ner farten på den externa cirkulationspumpen ett snäpp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!