Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MIG Svets  (läst 8988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
MIG Svets
« skrivet: 22 januari 2007, 00:38:22 »
Värmepumpen tuffar och gÃ¥r i källaren och det verkar som den inte behöver mig längre  :'(

För att fÃ¥ tiden att gÃ¥ under den kalla (?)  vintern funderar jag pÃ¥ att köpa mig en äldre bil och renovera upp som hobbyprojekt. Den kanske till och md gÃ¥r att köra sÃ¥ smÃ¥ningom.

Med stor sannolikhet kommer bilen att ha ett antal rosthål lite här och var och dessa behöver ju lagas. Visst går det med Plastic Padding och lite aluminiumnät men det är ju inte riktigt seriöst. Speciellt inte om jag tänkt att den ska bli en fin sommarbil som står och blänker i solen.

Svetsning har aldrig varit min grej. Visst har jag svetsat en och annan Opel, Amazon eller 142:a i min ungdom. Men då gällde ju helt andra krav på resultatet. Så nu tänkte jag faktiskt gå en "kurs" i svetsning av tunnplåt/bilplåt. Förhoppningsvis blir man lite kunnigare och slipper spackla så förbenat mycket som man gjorde på Opel Rekorden.

Och nu till min första fundering. Duger det med de billigare MIG svetsarna som finns på Jula, Biltema eller Classe. Dom kostar ju "bara" 3-4000kr eller måste man köpa en ESAB för 15papp för att det ska vara något att ha?

Sen kommer nästa fundering. Det går ju att köra både med gas och med flusstråd när man använder de "moderna" MIG svetsarna. Som jag förstått så är det egentligen ingen skillnad på slutresultatet. Men det finns ett par fördelar fördel med flusstråden, den går att använda även om det blåser och den ska tydligen ge något lägre temperatur i plåten. Om det stämmer har jag ingen aning men det vet säkert någon initierad.

Och en liten fundering till. Hur många ampere behöver svetsen vara på för att man ska kunna svetsa bilplåt och helst lite till, kanske upp till 2-3mm

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: MIG Svets
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 10:30:32 »
Fluss tråd duger att svetsa bilplåt med men ska du gå på lite grövre saker så blir inträgningen helt kass.

Ang svetsar så är det ju så att man får vad man betalar för.Jag skulle kollat på blocket efter något begagnad halv
proffs maskin av känt märke.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: MIG Svets
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 14:55:15 »
Fluss tråd duger att svetsa bilplåt med men ska du gå på lite grövre saker så blir inträgningen helt kass.

Det är väl ungefär vad jag trodde. De flesta nyare MIG svetsar verkar klara av både fluss och gas. Nackdelen med gasen är att man måste köpa (hyra?) en flaska men dom kanske inte är så dyra.

Ang svetsar så är det ju så att man får vad man betalar för.Jag skulle kollat på blocket efter något begagnad halv proffs maskin av känt märke.

Så är det naturligtvis. Fast det verkar vara tunnsått med semiproffs svetsar på marknaden. Eller så finns dom långt från mig vilket ger dyr frakt.

/Johan


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: MIG Svets
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 15:10:17 »
Låter roligt, men jobbigt. Jag hade en Einhell 130A, en hobbymaskin med gas, sålde den för att det var dyrt att fylla flaskan och använde den sällan samt att jag har tillgång till svets på jobbet. Den fick för övrigt helt godkänt. Funderar du på en med flussmedel i tråden finns det bara ett alternativ, proffsmaskinen. Jag köpte impulsivt en billig sådan på Biltema, var går gränsen för vad man får kalla för svets? Det var det sämsta skit jag skådat, värre än ankskit, är du intresserad kan jag leta fram den från skrotbunken. Håll utkik efter en TIG svets, det är som att svetsa med gas fast mycket mer kontrollerat och så kan man svetsa rostfritt och punktsvetsa, utan att göra hål först. En mycket nyttig svets från 6 tusen kr och uppåt, men + gas och klocka. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: MIG Svets
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 16:13:14 »
Låter roligt, men jobbigt. Jag hade en Einhell 130A, en hobbymaskin med gas, sålde den för att det var dyrt att fylla flaskan och använde den sällan samt att jag har tillgång till svets på jobbet. Den fick för övrigt helt godkänt. Funderar du på en med flussmedel i tråden finns det bara ett alternativ, proffsmaskinen. Jag köpte impulsivt en billig sådan på Biltema, var går gränsen för vad man får kalla för svets? Det var det sämsta skit jag skådat, värre än ankskit, är du intresserad kan jag leta fram den från skrotbunken. Håll utkik efter en TIG svets, det är som att svetsa med gas fast mycket mer kontrollerat och så kan man svetsa rostfritt och punktsvetsa, utan att göra hål först. En mycket nyttig svets från 6 tusen kr och uppåt, men + gas och klocka. :)

Men man tiggar inte gärna bilplÃ¥t  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: MIG Svets
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2007, 16:27:05 »
Låter roligt, men jobbigt. Jag hade en Einhell 130A, en hobbymaskin med gas, sålde den för att det var dyrt att fylla flaskan och använde den sällan samt att jag har tillgång till svets på jobbet. Den fick för övrigt helt godkänt. Funderar du på en med flussmedel i tråden finns det bara ett alternativ, proffsmaskinen. Jag köpte impulsivt en billig sådan på Biltema, var går gränsen för vad man får kalla för svets? Det var det sämsta skit jag skådat, värre än ankskit, är du intresserad kan jag leta fram den från skrotbunken. Håll utkik efter en TIG svets, det är som att svetsa med gas fast mycket mer kontrollerat och så kan man svetsa rostfritt och punktsvetsa, utan att göra hål först. En mycket nyttig svets från 6 tusen kr och uppåt, men + gas och klocka. :)

Men man tiggar inte gärna bilplÃ¥t  :)


Trodde inte jag heller, men vi hade en licens svetsare på jobbet som skulle svetsa järnrör, han lånade min Tig . Då måste ju jag prova så klart, fungerade utmärkt till svartplåt med. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: MIG Svets
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2007, 18:05:04 »
Hej utopiazz

Har svetsat bilplåt i en massa år med "hyggligt" resultat med hjälp av en enkel Esab miggy 125.

Detta är mina tankar:

---120-134 A räcker gott till
--- flusstrÃ¥d/rörtrÃ¥d känns "B" men har bara provat nÃ¥gon gÃ¥ng - dock tror jag den "Ã¥ldras" fort  om den ligger fuktigt.
--- TIG är för "hemmaproffs", då det är lätt att plåten slår sig = ännu mer PP
--- Att byta/fylla en 5 -literflaska kostar cirka 250 kr = är de enda man kan köpa loss, tror jag d.v.s större måste man hyra ( hör med gas/svetsfirma)
--- Nackdel med 220 svets är lite ojämnare ström + kräver mer rengöring av det som skall svetsas = 380 är "roligare" att svetsa med.

lycka till

mvh Kgust

Utloggad Kjell G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvkarleby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MIG Svets
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2007, 18:53:54 »
Hejsan!
Du kan använda kolsyra till vanlig bilplåt! Det funkar bra och är billigt!
Själv kör jag med en mig från Cemont och Mison som skyddsgas.
« Senast ändrad: 22 januari 2007, 18:55:44 av Kjell G »
Med en Panasonic på kåken, Är du alltid varm och belåten!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: MIG Svets
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2007, 20:07:17 »
Hmm, hammare och mothåll istället för slipmaskin och spackel. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: MIG Svets
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2007, 20:21:26 »
Pssst...nyfiken, vilken typ av objekt har du tänkt dig?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: MIG Svets
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2007, 23:10:24 »
Pssst...nyfiken, vilken typ av objekt har du tänkt dig?

Jag vet inte ännu men det kan bli en Cheva HiTop :-\ . Dom brukar rosta upp i dörrar och trösklar men kan vara hyfsade i övrigt. Nackdelen är att dom tar stor plats och inte går att vända på rygg med vagga. Är väl tänkt att bli en bra semesterbil så småningom.

Annars kan det egentligen bli vad som helst men det blir inte en Fiat Uno.

/Johan

PS Såg förresten att det går att få en hobby ESAB för under 4000:- vilket känns som ett bättre alternativ än Biltema varianterna
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=558159163&pf_id=SE-210040
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 14:16:05 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: MIG Svets
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 10:22:34 »
En bekant har en sådan och han är nöjd med den.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: MIG Svets
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007, 21:35:07 »
Pssst...nyfiken, vilken typ av objekt har du tänkt dig?

Jag vet inte ännu men det kan bli en Cheva HiTop :-\ . Dom brukar rosta upp i dörrar och trösklar men kan vara hyfsade i övrigt. Nackdelen är att dom tar stor plats och inte går att vända på rygg med vagga. Är väl tänkt att bli en bra semesterbil så småningom.

Annars kan det egentligen bli vad som helst men det blir inte en Fiat Uno.

/Johan

PS Såg förresten att det går att få en hobby ESAB för under 4000:- vilket känns som ett bättre alternativ än Biltema varianterna
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=558159163&pf_id=SE-210040


Har du vagga? Var köper man en sån? är den bra? Du har väl ingen ritning? Kan du skicka foto,så bygger jag en. 8) Jag känner mig för gammal för att ligga under bilen, men stå vid sidan av, kan jag ju.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: MIG Svets
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2007, 01:54:44 »
Har du vagga? Var köper man en sån? är den bra? Du har väl ingen ritning? Kan du skicka foto,så bygger jag en. 8) Jag känner mig för gammal för att ligga under bilen, men stå vid sidan av, kan jag ju.

Nä jag har ingen vagga  :(
Men det vore praktiskt att ha. Om det blir en mindre bil med rost under ska jag nog svetsa ihop en vagga så jag kan ställa bilen på högkant. Jag har ingen ritning men i enkelhet är principen två bågformade delar som monteras mot hjulaxlarna. Sen ska man kunna justera höjden på bilen i bågarna efter tyngdpunkten så att den blir någorlunda lätt att rulla upp på högkant. Bågarna sitter ihop med tvärstag så att dom hela tiden är "låsta" mot varandra. Jag hade en länk till en (engelsk) site där det fanns en ritning. Men den länken fungerar inte längre.

EDIT
Kom just pÃ¥ namnet pÃ¥ den Svenska varianten  :-[ Tippgirl heter den. Hittade tom en annons pÃ¥ Blocket http://www.blocket.se/vi/10639221.htm?ca=6_s
EDIT

/Johan
« Senast ändrad: 27 januari 2007, 02:04:48 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: MIG Svets
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2007, 17:34:18 »
Har lånat en Esab miggy enfasare och tycker den är klart godkänd för lättare svetsning.
Man bör dock ha ett 16 ah, uttag för att kunna köra lite grövre plåt.

Ska man hålla på med rost på bilar så är bra verktyg en förutsättning tycker jag.
Hur ser övriga maskinparken ut?
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!