Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: fritt utrymme framför utedelen  (läst 8510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mosquito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
fritt utrymme framför utedelen
« skrivet: 19 november 2009, 23:16:15 »
Vilket avstånd måste man ha till vegetation (typ vintergrön prydnadsbuske) framför utedelen? Jag vill gärna dölja utedelen i möjligaste mån, då den inte är en direkt prydnad.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #1 skrivet: 19 november 2009, 23:21:06 »
I installationsmanualen...

finns i allmänhet minsta avstånd till fast lufthinder specade. Typ vägg, plank eller mur Men jag antar att buskar är specialfall. På två av mina pumpar har jag buskar på 1m avstånd. Aldrig märkt några problem.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #2 skrivet: 20 november 2009, 07:12:05 »
Ju mer du bygger in den/döljer den, ju sämre COP får den.
Det är inget man "märker" utan att göra COP-mätningar med och utan hinder - utan du får helt enkelt använda ditt sunda förnuft.

Om utblåsningsluften inte har fritt blås framåt kommer den att stoppas upp, och till vissa delar recirkulera in i förångaren igen, vilket ger en lägre temp på luften som blåses genom förångaren, med lägre COP som följd.

Hur mycket sämre hänger helt ihop med hur trångt den står, eller rättare sagt - hur mycket du försöker dölja den.

En chansning, mellan tummen och pekfingret, vintergrön prydnadsbuske ca 1 meter framför kan ge 5-15% mindre besparing - men maskinen kommer att fungera ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #3 skrivet: 20 november 2009, 09:30:00 »

En chansning, mellan tummen och pekfingret, vintergrön prydnadsbuske ca 1 meter framför kan ge 5-15% mindre besparing - men maskinen kommer att fungera ändå.

Mja Rikard....

det var nog en chansad gissning. Men troligen överskattad! Antar att CTC inte rekommenderar något som sätter ner effektiviteten på pumpen. I installationsanvisningen för Ecoair står faktiskt:

"Placering i uthus eller carport är direkt olämplig. Detta
eftersom luften så fritt som möjligt ska kunna strömma genom
värmepumpen, och den använda luften inte ska kunna
återsugas i inloppet på baksidan.
Avstånd till buskar o dyl framför produkten skall vara minst
1 meter."

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #4 skrivet: 20 november 2009, 11:25:29 »
Minst 1 meter...

Min bedömning är ändå att det påverkar - men inte så mycket, kanske 5 - 15%.
Eller rättare sagt, runt 3% COP/grad kallare insugningsluften blir.

Jag har stått bredvid luftvärmepumpar och riktigt känt draget som kan bli mellan framsida och baksida även om det är fritt luftflöde framåt (när förångaren är påfrostad och luften kastas mer utåt sidorna än rakt fram av fläkten)

Naturligvis måste man mäta upp temperaturpåvekan för att kunna specificera en skillnad, så visst är det en gissning - men inte helt gripen ur luften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mosquito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #5 skrivet: 20 november 2009, 11:52:31 »
Tack för svaren. Det blir tydligen en fråga om hur stor besparing man är beredd att offra för utseendet. Vad anser ni förresten om att bygga in aggregatet i en trälåda med något slags snedställda ribbor framtill. Om dessa upptar låt oss säga 20 procent av frontarean bör väl besparingen minska med lika mycket? Det lär finnas sådana "burar" i handeln.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #6 skrivet: 20 november 2009, 16:18:27 »
MGkea har testat sin luftvärmepump med värmepumpsskydd, och hans enkla test gav vid hand att energiförbrukningen ökade med ca 100 W, och en luftvärmepump när det är så varmt som det varit senaste tiden borde inte förbruka mer än max 1000 W, så alltså kring 10% sämre COP...
Problemet med alla inbyggnader är att du får en större mängd luft som recirkulerar från värmepumpens framsida (kyld) - och tillbaks till insuget, vilket gör att du får kallare luft in och kompressorn förbrukar då mer energi men ger ut mindre värme. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #7 skrivet: 30 november 2009, 08:28:06 »
Hej jag vet att ni skriver om utblåset här men jag är fundersam över förhållandet bakåt dvs insuget hamnar det inte väldigt nära vid tex vägghängda konsoller används. I min värld borde det vara av intresse att luften har så lätt som möjligt att passera in som ut. Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #8 skrivet: 30 november 2009, 10:26:34 »
Visst stämmer det säkert - all typ av flödesbegränsning påverkar, men att sätta den trångt både fram och bak blir ju dessutom kaka på kaka och gör säkert en större skillnad än om den bara sitter nära väggen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #9 skrivet: 30 november 2009, 10:36:18 »
Jag rekommenderar  inte...

att man skall bygga in VP i låda. Dock tror jag Rickard häftigt underskattar hur mycket luft en stor L/V, med stor fläkt och öppning, och med stort lamellavstånd vispar runt i sin närmiljö.

Tror inte att mängden avkyld luft, som passerar VP en andra gång, har någon betydelse, om man följer tillverkarens rekommendationer på avstånd.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #10 skrivet: 30 november 2009, 14:28:31 »
Hej Rickard i mitt fall så har jag inga hinder framåt. Jag tänkte mest på förhållandet inåt. Installatören av min split tyckte att jag skulle sätta den 10-15 cm ifrån vägg både av estetiska skäl plus att det var brukligt jag struntade i det å satte/gjöt ett markstativ 30-35 cm ifrån vägg mest för att man lättare skall komma åt utedelen eller husväggen(målning tex) men även som det känns som att luften skall få en bättre inpassering. Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #11 skrivet: 30 november 2009, 20:33:30 »

Avståndet bakåt påverkar inte alls lika mycket som avståndet framåt.
Ett bra exempel på det är ett stearinljus. Inga problem att blåsa ut men du får ligga i om du ska suga ut det fast luftmängden som passerar läpparna är den samma.
Luftenvolymen går från en "oändlig" area ner till en begränsad area genom fläkten vilket ger ökad hastighet under förutsättning att luftmängden är den samma.
Såvida du inte sätter den kloss så borde det inte vara några problem

KURIOSA: Inom ventilationstekniken säger man att hastigheten över ett intagsgaller inte bör överskrida 2,5 m/s för att motverka medryckning av regndroppar och snö. Har man en area på, säg 0,5x0,5m så kan man ta in drygt 600l/s eller 2160 m3/h.
Jag skulle tro att det tänket funkar här utan att veta säkert.  b00k

/Mats 
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: fritt utrymme framför utedelen
« Svar #12 skrivet: 30 november 2009, 21:56:54 »
Hej Raptor du har säkert rätt behöver dock lite tid för att "suga" in det du har skrivit. Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 486
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!