Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil  (läst 2244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangulf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« skrivet: 04 februari 2019, 21:06:39 »
Funnet.

Hejsan, har en ecodan PAR-WT50R-E står det på den, med tillhörande EHSPT20. Har enbart golvvärme på dito.
Upptäckte idag att det lÃ¥ter som att det "spolar" vatten helatiden. Som att det läcker nÃ¥nstans.  Den har nu mest troligt lÃ¥tit sÃ¥ hela dagen, mig veterligen.   Jag är helt nollställd ang denna typ av vvs grejer, tyvärr. Jobbar med styr och regler.
Tackar för svar.

Mvh Mangulf
« Senast ändrad: 05 februari 2019, 00:28:58 av Mangulf »

Utloggad Mangulf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan ljud
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2019, 22:33:59 »
Hejsan, har en ecodan PAR-WT50R-E står det på den, med tillhörande EHSPT20. Har enbart golvvärme på dito.
Upptäckte idag att det lÃ¥ter som att det "spolar" vatten helatiden.  Den har nu lÃ¥tit sÃ¥ hela dagen, mig veterligen. Är det nÃ¥gon som vet vad  pannan hÃ¥ller pÃ¥ med?  Jag är helt nollställd ang denna typ av vvs grejer, tyvärr. Jobbar med styr och regler.
Tackar för svar.

Mvh Mangulf


Har nu konstaterat att det pissar lite ur en trycksäkerhetsventil, till synes för sanitärkrets. Åker ner i dräneringen.
« Senast ändrad: 05 februari 2019, 00:08:36 av Mangulf »

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2019, 06:57:36 »
Undra om inte du har läckage mellan radiatorkretsen och varmvattenberedaren.
Tyvärr vanligt på denna modell.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Jan Tveten

  • Gäst
Jan Tveten
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 29 november 2019, 17:16:29 »
jeg har også problemer med at det stadig lekker litt fra sikkerhetsventil på varmtvannstank. Har også byttet sikkerhetsventil. Trykket på vann nettet hos meg ligger på ca 6 bar, så det er godt under 10 bar som sikkerhetsventil skal løfte på.
Siden det er sikkerhetsventil på varmtvannstank/bereder, har det jo ikke noe med lekkasje inn på varmesløyfe, da er det jo den sikkerhetsventilen som skule lekke. den åpner på 3 bar.

Noen som har et tips om dette?

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 29 november 2019, 17:23:48 »
Då det sitter en backventil mot färskvatten kommer det lite vatten från säkerhetsventilen när varmvatten värms, det är helt normalt.

Det som låter är troligen luft i värmesystemet, kolla så att lilla svarta pluppen på avluftning ventilen på vänster sida framåt är utskruvad några varv så att den kan lufta av sig automatiskt. Prova även lufta golvvärmen, brukar sitta avluftning på fördelaren. Se bara till att du har minst 1 bar i systemet när du luftar, man brukar få fylla på om det funnits luft.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 29 november 2019, 18:44:35 »
"""    Trykket pÃ¥ vann nettet hos meg ligger pÃ¥ ca 6 bar, sÃ¥ det er godt under 10 bar som sikkerhetsventil skal løfte pÃ¥. """
Använder du mycket varmvatten sÃ¥ kallnar vattnet och när det värms sÃ¥ ökar trycket och säkerhetsventilen öppnar (kan bli stora tryck om termostaten stÃ¥r pÃ¥ 90 C )  sänk till ca 75 C  och prova

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 29 november 2019, 23:02:12 »
Jag får också vatten ur säkerhetsventilen från VVB, inga stora mängder men kommer ibland. Min maskin är bara någon månad gammal.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 03 december 2019, 20:03:05 »
Dum fråga kanske, men har inte installatören dragit ut spillrör från säkerhetsventilerna till närmaste golvbrunn alternativt om sån inte finns, till en hink på golvet? Har alltid gjort det när jag installerat nåt med VVB och trodde det gjordes av alla.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Johan Liedholm

  • Gäst
Johan Liedholm
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #8 skrivet: 22 december 2019, 18:02:46 »
Jag har en zubadan som också droppar varje gång varmvattnet värms. Ska det inte finnas ett inbyggt expansionskärl? Övertrycksventilen blir väl utsliten efter ett tag? Känns ju konstigt att den ska stå och droppa. Vore inte bra om den hängde sig i öppet läge när man inte är hemma. ???

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #9 skrivet: 28 december 2019, 21:30:17 »
Jag har en zubadan som också droppar varje gång varmvattnet värms. Ska det inte finnas ett inbyggt expansionskärl? Övertrycksventilen blir väl utsliten efter ett tag? Känns ju konstigt att den ska stå och droppa. Vore inte bra om den hängde sig i öppet läge när man inte är hemma. ???

Jag förstår inte heller syftet riktigt. Visst det leds till en golvbrunn men jag har lite dåligt fall till brunnen, så jag måste fixa ett längre rör.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan pissar lite ur trycksäkerhetsventil
« Svar #10 skrivet: 28 december 2019, 23:23:37 »
Jag har en zubadan som också droppar varje gång varmvattnet värms. Ska det inte finnas ett inbyggt expansionskärl? Övertrycksventilen blir väl utsliten efter ett tag? Känns ju konstigt att den ska stå och droppa. Vore inte bra om den hängde sig i öppet läge när man inte är hemma. ???
Fullt normalt vid större uttag av VV , vattnet utvidgar sig när det värms ( vatten kan inte komprimeras )  stort uttag mycket KV som ska exspandera, dÃ¥ kan säken öppna när det blir ett övertryck p.g.a att det värms,  bara att ha hink eller rör till brunn och gilla läget

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!