Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenkollektor  (läst 2935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piratman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vattenkollektor
« skrivet: 24 juni 2017, 12:06:51 »
Fundera på att installera en 50 kW värmepump och ta energin från Ljungan.
Det är väldigt strömt och det fryser inte till is på vintern.
Tittat på sjökollektorer som är byggd på rullad slang, men dessa blir stor till ytan och besvärlig att förankra.
Då PVC slang har mycket dålig värmeledningsförmåga funderar jag på att bygga en egen med kopparrör.
För att kunna få till bra energiöverföring så måste man ha väldigt mycket slang för 50kW därför tror jag att man kan bygga en mycket effektiv enhet med mindre "strömfångyta".
Jag har några funderingar runt detta, koppar i vatten, vad kan detta innebära för hållfastheten, det måste till skarv mellan koppar och kollektorslangen, vad säger regler om detta.

Tankar och funderingar emottages tacksamt.
 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2017, 12:24:57 »
Skarvar är nog inget problem , hur har du tänkt dig med kopparrör , behövs rätt mÃ¥nga meter inte gratis i förhÃ¥llande till slang ,  oxiderar ,  högt vattenstÃ¥nd grejer som kommer flytande kan ställa till det , eftersom det är stor VP med mÃ¥nga KW
så är väl inte pumpdriften något problem , funderat på s.k. grundvattenpump , ta in från älven och kasta ut sedan

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vattenkollektor
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2017, 12:38:59 »
Kom bara ihåg att även om vattnet inte fryser på vintern så är det nollgradigt och det kommer högst troligt att frysa när VP sänker temperaturen på vattnet några grader. Så fort VP stannar och cirkulationen upphör. Fördelen med en sjökollektor är att bottenvattnet i en sjö är betydligt varmare (ca 4 plus) än det ytvatten som "rinner vidare" (ca 0 grader).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2017, 13:16:27 »
Att jag skrev så är för att ska tänkas till vad som kan vara relevant för en så stor VP , den behöver ca 11kbm för
att ge något , vet inte om det är en lagun det hands , då strömmar det inte så mycket bara virvlar , detta med att frysa
när VP stannar är inget problem ( kan vara ) annat än i växlaren vid drift , då ska den vara beräknad så stor att flödet överstiger fryspunkten för rinnande vatten , och vara ett s.k. öppet system , annars du rätt i frysrisken och tempen på botten
men kanske inte i en älv

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vattenkollektor
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2017, 13:24:22 »
Då temperaturen i tex Jungan ligger mycket nära eller just under noll grader (underkylt) är risken mycket stor att vattnet i ledningarna och växlare omedelbart fryser när cirkulationen upphör. När vattnet i ledningarna väl frusit så måste det tinas för det kommer inte att tina själv så länge temperaturen är på noll eller lägre. Jag har sett mer än en anläggning med grundvattenvärme som har haft stora problem med frysningar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2017, 13:50:08 »
Då temperaturen i tex Jungan ligger mycket nära eller just under noll grader (underkylt) är risken mycket stor att vattnet i ledningarna och växlare omedelbart fryser när cirkulationen upphör. När vattnet i ledningarna väl frusit så måste det tinas för det kommer inte att tina själv så länge temperaturen är på noll eller lägre. Jag har sett mer än en anläggning med grundvattenvärme som har haft stora problem med frysningar
HÃ¥ller med dig till 100% om frysningar  och underkylning av det , men om flödet inte slutar i ett öppet system
med flöde genom VX sÃ¥ fryser det inte , gäller bara att fÃ¥ till det med diverse automatik för detta , kan vara knepigt  och
förutsätter nÃ¥gon med kunskap som ska installera det , kan även bli lite mycket grejer omkring som ska fungera  , vad händer om nÃ¥got fallerar , det är ett risktagande med sÃ¥ kallt vatten , vÃ¥gar man , bättre dÃ¥ med sprit i slingor pÃ¥ botten
Vattenfall gjorde en anläggning för mÃ¥nga Ã¥r sedan pÃ¥ prov , där dom satte ned , tror det 3 st  ,nÃ¥got i stil med fläktbatteri i älven ,  dom frös pÃ¥ ganska häftigt med is pÃ¥ utsidan och en automatik som flyttade flödet mellan dom , den med is töade
i strömmen , men dom lade ner  detta projekt  dÃ¥ det inte blev helt för deras visioner i ekonomi 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vattenkollektor
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2017, 20:42:01 »
Hur mycket av Ljungan har du?
Minst 1 km sjökollektor borde funka, PEM väl förankrad på botten.
Det måste vara minst 2 slingor så 250 m Ljungan kan funka om man lägger dubbla slingor fram och tillbaka.
Nått som står upp från botten kommer troligen gå sönder och grundvatten blir inte heller bra på grund av temperaturen på vattnet.
Men om det blir lite is runt slangen på botten gör inget, slangen måste dock vara väl förankrad för att inte lyfta av isen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2017, 21:25:14 »
Hur mycket av Ljungan har du?
Minst 1 km sjökollektor borde funka, PEM väl förankrad på botten.
Det måste vara minst 2 slingor så 250 m Ljungan kan funka om man lägger dubbla slingor fram och tillbaka.
Nått som står upp från botten kommer troligen gå sönder och grundvatten blir inte heller bra på grund av temperaturen på vattnet.
Men om det blir lite is runt slangen på botten gör inget, slangen måste dock vara väl förankrad för att inte lyfta av isen.
Det är nog bra med slang i älven , men det finns andra gropar att falla i , vad är det för förutsättningar att förlägga
den , är hans del av älven  i en lagun  , innerkurva med lugnvatten eller ytterkurva stridande ström , islossning e.t.c. blir nog svÃ¥rt att ankra den sÃ¥ , ska ju ankras ned med nÃ¥gon form av tyngder  som kommer att dras med av is  när den kommer farande , det gäller att tänka till vid sÃ¥dana installationer  om det möjligt att utföra över huvud taget , enda sättet
är dÃ¥ att gräva ned den i kanten , men är det ekonomiskt försvarbart och möjligt , samt om det ska till en VX för grundvattenpumps installation sÃ¥ mÃ¥ste ett intag  ligga  sÃ¥ pass djup  att den fÃ¥r vatten vid lÃ¥gt flöde , är djupet intill brinken eller lÃ¥ngt ut ,  inget vi vet om , det är inte enkelt i hans fall

Utloggad piratman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #8 skrivet: 24 juni 2017, 23:04:02 »
Ja det finns tillgång till både strömmande och lugnare vatten beroende på vart jag går ut.
Det är oftast en "ränna" där det inte finns någon is, in i viken blir det is.
Ville bara ha ett enklare sätt än att lägga ner 1000 meter slang med vikter, det blir mycket vikter....
Därför var tanken att bara lyfta ner en vattenkollektor på lämpligt ställe med kranbil.
 


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vattenkollektor
« Svar #9 skrivet: 24 juni 2017, 23:11:16 »
Tyvärr så är det nog inte den bästa idén, du ska satsa på den lite lugnare och djupare delen av "ån", trots vikter och lite mer arbete i början. Med en slang som innehåller brine får du aldrig problem med frysningar och eftersom du hela tiden har rörligt vatten runt kollektorn så kommer du att få en effektiv anläggning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad piratman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2017, 23:33:05 »
Varför jag tänker mig rör istället för PEM slang var den mycket bättre värmeledningsförmågan, då skulle det inte behövas lika lång slang.
PEM-Slangen ligger på ca 0,4 W/mK, koppar ca 400, tanken var då att det skulle behövas mycket mindre kontaktyta för att överföra samma energi med koppar och därför går det inte åt några stora mängder kopparrör.
Värmekapaciviteten är förmåga att magasinera termisk energi, och då vatten är trögt (hög värmekapaciviteten) bör motståndet mellan dessa vattenmassor hållas så lågt som möjligt är min tanke.

Vet inte om tanken stämmer....

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
SV: vattenkollektor
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2017, 02:07:51 »
Kolla ecoclime.se. De har en form av kollektor som stämmer in på det du efterfrågar.
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vattenkollektor
« Svar #12 skrivet: 25 juni 2017, 13:23:02 »
Tror inte på de där kollektorerna som man lyfter på plats i en älv.
Förr eller senare kommer drivved eller liknande och pajar grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vattenkollektor
« Svar #13 skrivet: 25 juni 2017, 18:50:38 »
Jag skulle tro att en kollektor mycket lätt fryser och blir till en stor isklump i det nollgradiga vattnet. Dom fungerar säker i lite sydligare nejder där vattnet på vintern inte når noll grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vattenkollektor
« Svar #14 skrivet: 26 juni 2017, 10:54:58 »
Jag skulle tro att en kollektor mycket lätt fryser och blir till en stor isklump i det nollgradiga vattnet. Dom fungerar säker i lite sydligare nejder där vattnet på vintern inte når noll grader.
Tittade lite pÃ¥ den , väldigt tätt mellan lamellerna blir nog is för att flödet inte blir sÃ¥ stort  igenom , samt även i rinnande vatten sÃ¥ blir det pÃ¥växt av grönsaker ,mÃ¥ste nog tas upp med jämna mellanrum och rensas  , titta bara pÃ¥ bropelare vid broar 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!