Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 03 januari 2016, 18:58:00 »

Nu är tråden inte ny och TS har förmodligen redan köpt sin maskin.
Jag har en split som egentligen är likvärdig med 2040-12, och skulle jag köpa ny idag så skulle jag göra som Lmf skriver och köpa 2030 och docka flvp till den.
Split/2040 fungerar bra, men 2030 verkat mer genomarbetad och smidigare att äga och leva med.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 31 december 2015, 13:10:00 »

Om installationsmanual följer med Niben vet jag inte men det medföljde min Bosch
Dessutom finns båda att ladda ner på nätet (jag hittade ju den till niben)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 december 2015, 21:45:50 »

Om du läst min post så hade du kanske upptäckt att jag fetmarkerat ett visst ord.
Du borde veta att bara det nödvändigaste står i användarmanualen (i detta fall att tråget skall rensas).
För kunden skall väl inte behöva bry sig om hur kondensvattnet skall kopplas eller?

Och om man läser Nibes användar manual till Nibe 2030 så står det inte mer än i IVT användarmanual utan endast det som står nedan.
Kapitel 1. F2030 har förberetts för att kunna avleda kondensvatten.
samt i kapitel 2. Någon gång om året kan tråget och avloppsröret behöva rensas från löv
och liknande.

Så Nibe användarmanualär inte bättre än IVTs som du ser  .,;-


Skall man få reda på hur något skall kopplas måste man läsa installationsmanualen.

I IVT Air X installationsmanual nämns kondensvattenavrinningen/kondensvattenrör fem gånger i stycke 5.3 , en gång i 7.2 , en gång i 7.5 , tre gång i 11,1 samt i stycke 12 där man går igenom med bilder hur eventuell elkabel skall monteras.
vad som står i nibes installationsmanual har jag inte brytt mig om att ta reda på men jag antar att det är samma som i IVTs
Så vem är slöfocken av oss när du tar första bästa dokument och jämför äpplen och päron?
Följer installations manual med både Nibe samt Ivt ?
Skrivet av: nic
« skrivet: 25 december 2015, 16:57:50 »

Var kan man hitta denna? Nibe total driftskostnads kalkyl 2015 baserad på F2030 och F2040 eller hur mycket kan det röra sig om? Mvh Nic
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 17 oktober 2015, 17:21:28 »

Efter goda råd här och från Nibe så svängde jag i siste sekund från en F2040-12 till en F2030-9. Det som slutligen avgjorde var dels att Nibe kampanjar F2030. Sen tog Nibe fram en total driftskostnads kalkyl baserad på båda pumparna. Det visade sig att även om F2040 gav högre effekt så blev Ekonomin anmärkningsvärt lägre på årsbas.
Nu räknar jag med en varm höst
 
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 27 maj 2015, 18:01:12 »

Om du läst min post så hade du kanske upptäckt att jag fetmarkerat ett visst ord.
Du borde veta att bara det nödvändigaste står i användarmanualen (i detta fall att tråget skall rensas).
För kunden skall väl inte behöva bry sig om hur kondensvattnet skall kopplas eller?

Och om man läser Nibes användar manual till Nibe 2030 så står det inte mer än i IVT användarmanual utan endast det som står nedan.
Kapitel 1. F2030 har förberetts för att kunna avleda kondensvatten.
samt i kapitel 2. Någon gång om året kan tråget och avloppsröret behöva rensas från löv
och liknande.

Så Nibe användarmanualär inte bättre än IVTs som du ser  .,;-


Skall man få reda på hur något skall kopplas måste man läsa installationsmanualen.

I IVT Air X installationsmanual nämns kondensvattenavrinningen/kondensvattenrör fem gånger i stycke 5.3 , en gång i 7.2 , en gång i 7.5 , tre gång i 11,1 samt i stycke 12 där man går igenom med bilder hur eventuell elkabel skall monteras.
vad som står i nibes installationsmanual har jag inte brytt mig om att ta reda på men jag antar att det är samma som i IVTs
Så vem är slöfocken av oss när du tar första bästa dokument och jämför äpplen och päron?
Skrivet av: henke2
« skrivet: 27 maj 2015, 12:57:36 »

Jag ser att henke2 har läst användarmanualen till IVT AirX

Men eftersom du anser att IVTs användarmanual är skit och Nibes användarmanual för 2030 är höjden av ett mästerverk så kan du väl informera oss vad som står i denna utomordentliga användarmanual.

Jag jämförde den dokument jag hittade på respektive hemsidor. Läs själv slöfock.
Skrivet av: henke2
« skrivet: 27 maj 2015, 12:56:41 »

Behovsstyrd elvärme finns även på IVT för avloppsröret från tråget...

Ja du ser, bara en lösning är bäst.

Jag förstår fortfarande inte vad som är så förträffligt med Nibes lösning och dåligt med alla andras.  dontknow

Nä precis, men det gör jag som jobbat med det under 7års tid. Sen är det ju inte så konstigt att konkurrenternas lösningar råkar bli i princip kopior av det som fungerar. Det gynnar ju oss kunder i slutänden.
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 18 mars 2015, 15:48:55 »

Om kondensvattenavledningen är ett problem är det väl bara att komplettera en termostatstyrd värmekabel (om den inte går att styra från systemet. kostar ju knappt något. Skickar man ner tråden i röret och släpper vattnet i dagvattnet under mark, så skall det väl till mycket. Om det är så stora problem med kondensvattenavledning som det beskrivs här, så borde ju hela forumet vara fullt av folk med problem om detta. trots allt ganska många som varken har en världsbäst F2030 eller en världsbäst IVT tummenupp
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 10 mars 2015, 18:18:00 »

Jag ser att henke2 har läst användarmanualen till IVT AirX

Men eftersom du anser att IVTs användarmanual är skit och Nibes användarmanual för 2030 är höjden av ett mästerverk så kan du väl informera oss vad som står i denna utomordentliga användarmanual.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 mars 2015, 09:51:24 »

Tråget kyls inte under värmedrift och hur det kan rinna vatten utanför tråget förstår jag inte. Iallafall inte på IVT Air-modellerna. Jag har iallafall aldrig haft problem med varken is i tråget eller utanför det, däremot har man läst mycket om folk som har problem med att få eftermonterade tråg att samla upp allt vatten och inte frysa igen och värmekablar som går sönder efter några år.

Behovsstyrd elvärme finns även på IVT för avloppsröret från tråget...


Jag förstår fortfarande inte vad som är så förträffligt med Nibes lösning och dåligt med alla andras.  dontknow
Skrivet av: henke2
« skrivet: 10 mars 2015, 06:19:26 »

Varför då inte välja bosch/IVT som har inbyggt hetgasvärmt kondenstråg? Enligt min mening bäst i världen jämfört med alla konkurrenter med eftermonterade elvärmda tråg.  tummenupp
Bosch/IVT är världsledande på den biten....

Det är enkelt på ett sätt. Man måste ha en komplett lösning som fungerar, det har inte IVT. Dem nämner endast kondensvatten på ett ställe i sin manual och då att det är normalt att det rinner lite utanför tråget. Att avleda vattnet rätt är en mycket stor och avancerad del av det hela som dem har förbisett helt. Inte ett ljud om hur mycket det blir eller att man måste leda undan vattnet och släppa det på frostfri plats.

Du drar felaktiga slutsatser om eltrågen. Dem har en enormt viktig fördel, nämligen behovsstyrningen. Tråget är inte beroende av vad övriga VP gör utan kan förvärmas innan avfrostning och hållas varmt tills vattnet runnit undan. Ett hetgasvärmt tråg blir ju en del av förångaren samma sekund som man vänder tillbaka till värmedrift och vattnet som är kvar fryser. Man kan aldrig smälta is, man måste se till att det inte blir is.  Så nej, IVT är inte bäst utan riktigt usla, främst baserat på stycke ett av mitt svar.  Om IVT gör som CTC gjorde och kopierar Nibes manual i princip rak av med bilder och allt så tar dem sig alltså upp ett snäpp på direkten.
Skrivet av: Adrian.rusu
« skrivet: 09 mars 2015, 20:57:46 »

When you buy a air to water heat pump you expect to heat your house and to produce domestical hot water .
 
 1. Heating : you have to check the power in different outdoor temperature ( +7 , -7 , -15 Celsius ) and in different outgoing water temperature ( +35 , +45 ,  + 55 ) , and also the COP in those condition .
2. Domestical Hot water : you have to be sure that the heat pump can make hot water in the summer ( let's say outside temperature is + 30 ) and also in the winter ( outside -15 Celsius ) ; this facts can happend ONLY if the heat pump can do +55 Celsius outgoing water when outside are +30 or -15 .
 
   Check those condition when you buy a heat pump !
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 mars 2015, 13:31:42 »

Varför då inte välja bosch/IVT som har inbyggt hetgasvärmt kondenstråg? Enligt min mening bäst i världen jämfört med alla konkurrenter med eftermonterade elvärmda tråg.  tummenupp
Bosch/IVT är världsledande på den biten....
Skrivet av: henke2
« skrivet: 09 mars 2015, 08:09:59 »

Så här långt norr ut så behövs en LVP som verkligen kan hantera avfrostning och kondensvattenavrinning. :o  F2030/F2300 är bäst i världen på den biten i kombination med KVR10. tummenupp Det blir rätt installerat en skottsäker lösning medan F2040 helt saknar möjlighet att leda bort kondensvatten och har en avfrostning som inte riktigt når upp till F2030 för att vara snäll i orden. Just kondensvattnet är ett dilemma som är betydligt mer avancerat att förstå sig på än man någonsin kan tro.  Sc:,h F2030 är som sagt världsledande på den biten. F2040 är för södra europa medan F2030 regerar i norra europa och i synnerhet i norden. "love"
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 06 mars 2015, 15:29:32 »

Tack för bra input.
Ja 12KW har jag fastslagit som minsta pump. Insåg tidigt i denna tråd att 9KW definitivt är i underkant.
Utökningen av yta till 280m2 kommer sannolikt göras om 5 år. Men med den kommer jag också köra ett FTX, och då bör det kompensera för de kvadraten. Egentligen blir husytan samma. men pga snedväggar och krypvind utgör bara "vinden" idag ca 45-50m2 golv. När vi lyfter taket, så ökar golvytan med ca 30m2. Samtidigt så kommer isolering i väggar och tak på övervåningen öka kraftigt, så jag är tveksam till om den takhöjningen kommer öka energibehovet så markant.

Dessutom värms idag bara källaren, 22 garder till 40% av ytan. Resterande som är förråd/verkstad, får bara det som läcker ut från de värmda rummen. Även om jag kommer öka med någon Fläktkonvektor så kommer vi nog nöja oss med en lägre temp 15 grader etc här.

Intressant input ang Kyla. Har läst end el trådar ang kyla genom FTX, många varnar, vissa hissar. Jag inser att det är extremt begränsat att gå den vägen, men funderar ändå på om det kan vara en bra ide. Jag känner inget behov av att kyla ner extremt mycket. utan ta udden av det värsta.  Idag kör vi kyla med vår LLVP. Men det kanske rör sig om 10 dagar på året. Hallen blir svinkall. Bra att ingen varmluft stiger upp i trapphuset. sovrummet blir lite nedkylt (ligger bredvid Hallen). Resten blir knappt något. Tänkte att köra ut lägst 16-17 grader i FTX för att slippa kondens.
Även om jag bara kan dra ner ett par grader från 26-27 till 23-24 grader, så ökar det komforten markant. Om jag drar ut kylsystem till 2-3 fläktkonvektorer så kommer jag kunna få ut betydligt mer effekt. Men den blir mer koncentrerad, och väsnas.

Sen kom nästa fundering, ger kyla med FTX någon återvinningsgrad?, dvs omvänd FTX funktion. I så fall kan ett 2,5KW Vattenbatteri (Större är inte realistiskt) ändå kunna ge en del effekt tror jag.

Sen får jag väl köpa några extra koftor om kölden slår in a:gl



Som jag skrev i mitt förstta inlägg
Det är inte lätt att välja storlek med så lite information.

sen har jag saxat vad du skrivit i din andra trådDet är detta jag gått på för att ha något som helst att dimensionera på och några andra siffror fanns inte från början.
för att nu låta så här
Men eftersom du nu inte vet hur du skall gör med ombyggnaden och redan bestämt dig för en 2040 så ta en sådan men ta isåfall en 12kW
Ha i åtanke att om du skall kyla med den så dra inte kyla i ventilationen då venten har alldeles för dåligt flöde samt att du kan få problem med kondens i kanalerna.

Så till min fråga om du bodde mitt i stan
Gå till din länk http://www.hurvarvadret.se/stationer/92
Titta högst upp
Där står Lat. 57.72, Long. 11.99 (vilket är samma som WGS84)
Nu kan du gå till denna sida som visar SMHIs station 513 i Göteborg  http://www.ffe.slu.se/FF/GMap.cfm?IDC=513&APPL=W&ID2=L

Jag tror du har haft det kallare i Partille än vad det varit på stampens kyrkogård  ;)
Fast du är inte medveten om det.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 06 mars 2015, 07:37:20 »

Som jag skrev i mitt förstta inlägg
Det är inte lätt att välja storlek med så lite information.

sen har jag saxat vad du skrivit i din andra tråd
Citera
Vi planerar dessutom en takhöjning (Som kommer öka golvytan till ca 280m2, inkl källare) inom de närmsta åren.
Det är detta jag gått på för att ha något som helst att dimensionera på och några andra siffror fanns inte från början.
för att nu låta så här
Citera
Men man kan inte dimensionera för vad som kanske händer om 5 år

Men eftersom du nu inte vet hur du skall gör med ombyggnaden och redan bestämt dig för en 2040 så ta en sådan men ta isåfall en 12kW
Ha i åtanke att om du skall kyla med den så dra inte kyla i ventilationen då venten har alldeles för dåligt flöde samt att du kan få problem med kondens i kanalerna.

Så till min fråga om du bodde mitt i stan
Gå till din länk http://www.hurvarvadret.se/stationer/92
Titta högst upp
Där står Lat. 57.72, Long. 11.99 (vilket är samma som WGS84)
Nu kan du gå till denna sida som visar SMHIs station 513 i Göteborg  http://www.ffe.slu.se/FF/GMap.cfm?IDC=513&APPL=W&ID2=L

Jag tror du har haft det kallare i Partille än vad det varit på stampens kyrkogård  ;)
Fast du är inte medveten om det.
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 05 mars 2015, 13:51:42 »

Du kanske bor i ett köldhål :o
Jag bor 12 Km öster om GBG Centralstation (Partille). Jag grundande temperaturen på SMHI mätningar för Göteborg. Ingen mätning under -16,7 Sen 2003 på Göteborgs mätstation. 1987 var sist temperaturen understeg -20 grader http://www.hurvarvadret.se/stationer/92

Jag har inte gjort någon vettig loggning av förbrukning etc. men Förra året som var ganska kall var Min Nibe 310p trasig. Så jag hade i princip en Mitsubishi luftvärmepump (8 år), som värmde huvudplan. Källaren en 2KW Frico el fläkt samt VVB (Kommer kvarstå dockad med ny VVM310). När det var som kallast så satte vi en 1,2KW Radiator i bortre ändan av huset på huvudplan och en på övervåningen. (här har vi annars inget, utan det räcker normalt med det som stiger upp). Skall tilläggas att ventilationen har ju inte varit bra under denna period.

Gjorden Ventialations beräkning och inser att energibehovet för att värma ventilationsluften är knappt 17000KW/h Vilket med snitt COP 3 ger behov 5700KW/h El via VP. Sen skall vi kompensera varmvatten ca 5-6000KW/h mao 2000KW/h via pump. En total gissning baserat på lite fakta jag hittat borde transmissionsförlusterna bli runt 20-25000kW/genom transmission. Det borde då ge storleksordningen 8000KW/h. Totalt Tillförd energi borde då hamna runt 15700KW/h vilket jag tror är i överkant baserat på min nuvarande elförbrukning. Det ger ett medeluttag ur pumpen på 1800W tillförd el. Men topputtaget en dag med -10 grader borde uppskattat bli 10-11KW, och vid -15 kanske ytterligare 1-2KW, i detta är Varmvatten inräknat, som jag dessutom kan spetsvärma med VVB vid behov. Min kalkyl pekar därför på att F2440-12Kw blir bästa alternativ för mig. Jag kommer få ut 8Kw, vid -10 grader vilket kräver el tillskott med ca 2-4Kw vid enstaka tillfällen.

Kompletterar jag dessutom med FTX om ett par år i samband med planerat tak lyft, så bör det minska energibehovet med drygt 14000kW/h, och topp effekten med 4kW. Så med FTX är jag övertygad om att 9KW hade räckt. Men man kan inte dimensionera för vad som kanske händer om 5 år ;). Dessutom är F2030 drygt 10000 dyrare, och saknar kylfunktion.



Ojojoj
Då måste du bo mitt inne i stan då. ;)
Själv bor jag strax norr om Göteborg inte långt från havet och jag försöker läsa av alla data inklusive tempen varje dag ca kl22:40 och kan säga att det är ganska många dagar som det varit kallare än -10, ibland någon vecka i streck.
(om man bortser från denna vintern då som inte varit normal)

Dessutom så har min pump (vad jag vet ) stannat 2 gånger för att det blivit för kallt vilket är -20grader sedan jag installerade den 2011 samt att min Zibro L/L fick även den kämpa i tempar under -20grader när den var installerad år 2009-2010.

Jag värme 176m² plus håller ytterligare 40 frostfritt med en 8kW maskin och jag klarar mig kanske till -12 eller -15°C innan elpatronen går på.
Hade jag gjort som ni funderar på och tagit 70% av min max effekt (max för mitt hus är ca 8900W) så skulle jag bara ha en 6kW maskin vilket skulle betyda att elpatronen troligtvis skulle börja arbeta någonstans mellan -5 och -10°C.

När jag köpte min maskin blev jag rekommenderad en 6kW maskin av i stort sett alla försäljare men trots det valde jag en 8kW och med facit i hand kan jag säja att hade jag köpt idag hade jag tagit en 10kW för att klara ett par grader lägre temperaturer.

Nu vet du hur jag har tänkt i min rekommendation till dig.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 04 mars 2015, 21:42:10 »

Citera
De få dagarna som är kallare än -10 i Göteborg kan jag räkna på en hand. Har inga mätningar på SMHI på kallare än -16 på 2000 talet.

Ojojoj
Då måste du bo mitt inne i stan då. ;)
Själv bor jag strax norr om Göteborg inte långt från havet och jag försöker läsa av alla data inklusive tempen varje dag ca kl22:40 och kan säga att det är ganska många dagar som det varit kallare än -10, ibland någon vecka i streck.
(om man bortser från denna vintern då som inte varit normal)

Dessutom så har min pump (vad jag vet ) stannat 2 gånger för att det blivit för kallt vilket är -20grader sedan jag installerade den 2011 samt att min Zibro L/L fick även den kämpa i tempar under -20grader när den var installerad år 2009-2010.

Jag värme 176m² plus håller ytterligare 40 frostfritt med en 8kW maskin och jag klarar mig kanske till -12 eller -15°C innan elpatronen går på.
Hade jag gjort som ni funderar på och tagit 70% av min max effekt (max för mitt hus är ca 8900W) så skulle jag bara ha en 6kW maskin vilket skulle betyda att elpatronen troligtvis skulle börja arbeta någonstans mellan -5 och -10°C.

När jag köpte min maskin blev jag rekommenderad en 6kW maskin av i stort sett alla försäljare men trots det valde jag en 8kW och med facit i hand kan jag säja att hade jag köpt idag hade jag tagit en 10kW för att klara ett par grader lägre temperaturer.

Nu vet du hur jag har tänkt i min rekommendation till dig.
Skrivet av: Adrian.rusu
« skrivet: 04 mars 2015, 20:38:07 »

Take in consideration that F2040 can go up to 58 Celsius and F2030 can go to 65 ; it is important for domestical  hot water ;
I am not from your country , but i have experience with Nibe F2300 / F2030 / F2040 / F1145 / . I read this forum only to learn , today i made the acount   just to help you choose the best heat pump.
Also you must know that F2030 and F2300 have " passive defrost " meaning that until +4 Celsius only the fan in used for defrost  ;  as soon as the outside temperature is above +7/+8 Celsius the F2030/F2300 wil not defrost any more .
Good luck!
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 04 mars 2015, 20:20:41 »

80% av huset har golvvärme 20mm rör . Jag är definitivt på Adrians linje. Inte överdimensionera pumpen för mycket. 14Kw kanske är bra, men till ett enormt högt pris. 30000 dyrare än F2045, och 20000 dyrare än F2030. Det kan jag dra elpatroner ett bra tag för..
 De få dagarna som är kallare än -10 i Göteborg kan jag räkna på en hand. Har inga mätningar på SMHI på kallare än -16 på 2000 talet. Så toppvärmning med elpatron ett fåtal dagar kan jag leva med. Jag har i tidigare trådar och av andra fått rådet att jag borde kalra mig med en EX65L med 6,5KW, dock har jag inte vågat gå på den linjen. Det känns för klent. Så mitt dilemma kvarstår i F2040 12KW, eller F2030 på 9KW. Jag behöver ta i beräkningen att 2030 definitivt ligger under mitt topp behov. Jag måste också ta i beräkningen att jag aldrig eller extremt sällan kommer gå under -20grader. Troligen Har jag bara -15 grader någon dag med etrt apr års mellanrum. Vid denna temp ger 2030-9 6KW vid 45, medans F2045 kan leverera 7,8Kw id 45. Så jag kan få ut mer effekt när den behövs med F2040 om än med lite sämre verkningsgrad. Men vid dessa dagar kan jag leva med det. viktigast att få varmt då tummenupp.

Så min största fråga nu är hur stor kvalitetsskillnad vi talar om. När jag pratat med Nibe så säger de att 2030 är deras flaggskepp, och en extremt välbyggd pump...etc. Adrian är på samma linje att byggkvalitet mm är högre. Prisskillnaden är netto 10000:- Inte helt avskräckande i sammanhanget. Räcker dock för ett kompressorbyte, etc, när tillköpt garanti går ut om 14år  8). Om jag bortser från effekt dimensioneringen, som nog oftast kommer räcka, med något större el tillskott. Är det värt att välja F2030 framför F2040. Jag får sämre årsverkningsgrad med F2030. Den är egentligen bara bra vid fullt effektuttag som den har lite bättre verkningsgrad. All annan tid så vinner Invertern om vi bara ser till effektförbrukning.

Jag tar fortsatt gärna synpunkter på kvalitetsskillnader mellan dessa pumpar. Finns det några som installerar som har hands-on erfarenhet av båda pumparna?????
Skrivet av: Adrian.rusu
« skrivet: 04 mars 2015, 19:44:15 »

Do you heat the house with underfloor heating ? Normaly for 250 qm with underfloor heating 10 kw is ok ; my advice is not to buy a big compressor ( big price , high flow , a lot of energy consumption , high price for spare parts ) ; buy a heat pump that covers 90%-95% of the winter time and for the remaining of 5%-10% use heat pump with back up .
The best solution is F2030 with VVM310 ( VVM310 has 7 kw internal electrical immersion build in ) .
Here :
http://www.nibe.se/nibedocuments/15165/639512-3.pdf
at page 18 you can check the power for F2040
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 04 mars 2015, 19:08:55 »

Att välja storlek på pump med så lite information blir inte lätt.

Nu har jag förvisso rotat fram din andra tråd så jag vet att huset är 250m² och om man räknar snabbt på den ytan så skulle du redan nu behöva en maskin på ca 12,5kW

Sen har du tänkt bygga ut lite till (280m²) och efter denna utbyggnad behöver du ca 14kW

Därför skulle jag inte ta någon av de maskiner du tittat på eftersom de som jag ser det redan är för små för den yta du skall värma utan jag skulle istället inriktat mig på en Nibe2300-14
Samma koncept som Nibe2030 maskinerna och samma arbetsområde
dessutom så kan 2030 och 2300 leverera högre vattentemperatur än vad 2040 modellen kan och jobba till -25°C mot 2040 som stannar vid -20°C.

Komplettera sedan med ett FTX agregat (om du har både tilluft och frånluft kanaler dragna annars endast frånluftsfläkt)
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 04 mars 2015, 17:12:21 »

Thanks for good input about differences in quality...
I will take that under consideration. The F2040-12 is 12Kw thought (They do have the smaler F2048-8, but I find it to small for me). So for me it is either F2030 9KW, or F2040 12KW. I thought the Inverter Machines was the new way to go today. When you say Defrosting every 37min with 90-100% that will rarely happen here. At Winter,  I think 65-75% is more normal, how much would that affekt defrosting. In summertime for cooling I can accept more frequent defrosting..

If i were in your position i would chose F2030 ; this machine is EVI ( electronic vapor injection ) . F2040 -12 has  8 kw power , defrosting takes place every 37 minutes ( with umidity from 90% to 100% ) ; The F2030 is more stabil ( non inverter machine ) and iti is made to outstand extreme condition , defrosting every 60 minutes
  The electronics inside the F2030 are better protected to extreme condition ( umidity , wind low temperature ) .
   The inverter machine ( F2040) is sensible cu low and high voltage  and has more electronics inside , and the spare parts are more expensive
Skrivet av: Adrian.rusu
« skrivet: 04 mars 2015, 11:17:25 »

If i were in your position i would chose F2030 ; this machine is EVI ( electronic vapor injection ) . F2040 -12 has  8 kw power , defrosting takes place every 37 minutes ( with umidity from 90% to 100% ) ; The F2030 is more stabil ( non inverter machine ) and iti is made to outstand extreme condition , defrosting every 60 minutes
  The electronics inside the F2030 are better protected to extreme condition ( umidity , wind low temperature ) .
   The inverter machine ( F2040) is sensible cu low and high voltage  and has more electronics inside , and the spare parts are more expensive
Skrivet av: mojjen
« skrivet: 04 mars 2015, 08:24:22 »

Har tidigare skapt en tråd för att utreda om jag skall byta ut en FLVP mot ny FLVP eller LVVP.
Jag har nu slutgiltigt bestämt mig för en Nibe Luft vatten, med VVM310. Sista funderingen är nu om jag väljer rätt pump ??? Jag har siktat in mig på F2040-12, den känns modernare med inverterdrift än F2030-9. Samtidigt Klassar Nibe själva sin 2030 som sitt Flaggskepp. Till att börja med så Bor jag i Göteborg. Vi har inte haft  under -16  på minst 10-15 år. Det är 50 år sedan vi sist hade -25. Så Drift till -25 är egentligen det enda jag inte bryr mig om.
Några funderingar. F2030 är avsevärt dyrare, det skiljer ca 13000:- mellan dem, och då har F2040 3KW högre toppeffekt, som jag kan ha nytta av. Jag känner att F2030 ligger mer på gränsen. men båda skulle fungera, (Annars hade tråden varit rätt meningslös tummenupp).
Vad jag kan få fram så har F2030 lite bättre verkningsgrad (COP), frågan är vad det innebär på årsbasis, mot F2040 som med inverterstyrning inte kommer dra kompressorn hårdare än den behövs. Här är kanske kärnan i min fråga.

Är Inverterdrift så mycket energi-effektivare, att det kompenserar Scrollkompressorns högre verkningsgrad. Då skall man ha i åtanke att med årsmedeltemperatur på +7 grader så är det inte särskilt ofta man kommer nyttja full kapacitet ur någon av pumparna. Å andra sidan om värmeackumuleringen är tillräckligt god och "trög" i VVM310 så borde det inte ha så stor betydelse att man öser på lite för mycket effekt varje gång F2030 går, eller? (Separat ytterligare actank är inget alternativ)..

Sen kommer vi till nästa praktiska detalj, avsäkring. F2040 kär 1-fas, märkström 25A så mycket kan jag inte praktiskt säkra av. Jag komemr säkra av 16A. Efter att ha granskat effektkurvorna så är det anmärkningsvärt lite skillnad i avgivande effekt när den är nedsäkrad. I synnerhet om man kan acceptera lite lägre framledningstemp, 45 grader. Skall tillägga att jag spetsvärmer varmvatten med en extra VVB Nibe Compact 300L. Så lite lägre vattentemp ser jag inte som bekymmersamt.

Så har man ett mer markant tapp vid minus -3- till -7 grader jämfört med full 25A. Men fortfarande högre än F2030 vid samma temperaturer. Så effektmässigt ser jag inget problem med att nyttja 1-Fas nedsäkrat. Övrig nätbalansering, går att lösa med lite omläggning i el-skåpet, blir ändå alltid obalanserat när elpatroner stegar. Finns det något annat som talar för att en 3-fas som 2030 är att föredra. Har hittat en del trådar med synpunkter som "3-fas skall det vara", "välj inget annat" etc. men varför, kan någon övertyga mig om kvalitetsskillnad livslängd etc??

F2040 har en fördel med kylfunktion, jag kommer om några år i samband med ombyggnad sätta in FTX, det känns som en trevlig lösning att kunna tillföra lite kyla denna vägen. Det är inte avgörande för valet, även om det givetvis påverkar.

Så min fråga till er som har större erfarenhet av Luftvatten värmepumpar och Nibe i synnerhet. Vad borde vara bästa valet för mig. Känns som att båda teknikerna har funnits på marknaden ett bra tag nu. Dock har jag inte sett någon som övervägt dessa mot varandra..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!