Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga stort  (läst 6002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Bygga stort
« Svar #15 skrivet: 04 april 2007, 22:40:23 »
Klart det går om man inte skall ha något överdådigt. Smälla upp en Stuga kostar inte mycket. För många år sen tittade jag på Bl.a. Sorselestugan dom är ju små men det kostar ju knappt någonting. Jag har tidigare refererat till K-rautas Jubileumshus dom kör med varje år, Där ingår allt d.v.s. kök, vitvaror, kamin,bastu,centraldammsugare o.s.v. under 50.000 euro bara 125 m2 men iallafall.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #16 skrivet: 05 april 2007, 09:29:04 »
hej
joo det e det jag ochså ger mifg den på,bygger man så billigt det går...

med nya men billiga grejrer så tycker jag att det ska gå landa runt 250 000 komplett
virket e inte speciellt dyrt.spånplatta+gips är billigt

köper man dessutom lite beg som kökinredning,,vitvaror  mm mm sÃ¥ sänks priset rejät
det ska inte va nått problem att skaka fram en fräch beg spis,,toa stol,tvättställ,mm mm
men man måste va inställd på att det kommer att ta sin tid att bygga...jag hadde 3-4 år som planerad byggtid...håller man bara ögonen öppna under tiden dyker det säkert upp
billiga grejer som går att använda

jag hadde bland annat tänkt bygga så att tvättmaskin + torktumlaren skulle stå på dass
brevid duchen ..då spar jag in ett rum för tvättstugan

synd som fan att jag inte har nån tomt...farsan har en bra tomt där det står ett ruckel till kåk ..men han vägrar sälja tomten ???
det e lite synd för där har huset passat perre...
kolla min bifogade pdf fil=)

« Senast ändrad: 05 april 2007, 09:32:07 av Dr Chun-Lan »

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Bygga stort
« Svar #17 skrivet: 05 april 2007, 18:46:34 »
Såg bra ut Chun-Lan, ja någon gång skall man väl få till det. Trägen vinner som sagt.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #18 skrivet: 06 april 2007, 09:41:12 »
Såg bra ut Chun-Lan, ja någon gång skall man väl få till det. Trägen vinner som sagt.
hej
joo killen som gjort ritningen e inte helt borta på att göra ritningar,han har tyvär missat lite men han lovade att göra en ny om jag gjorde en vanlig pappers ritning å mailade ner till han

det e fattas balkong på över våning å nån vägg nere i huset men den duger som grov mall
som jag fattat det så är det bo ytan ssom räknas in i bygg lovet,,,inte total byggyta
det e därför jag ommer att ha rejält med altan å balkonger på kåken
det går ju att glasa/bygga in sen,om man behöver större kåk

har ochså tänkt snåla in på golvet mellan över våning å nedervåningen,det bör gå att spika
så man har öppna takstolar i taket nere,dvs inte bygga nån tross mellan våningarna
uan lägga ett rejält furu golv på övervåningen å ev skruva gips/spån platta i inner taket nere
det bör funka...

har ochså starkt funderat på att få tag på ett beg kök,men det e inte lätt...jag vill ha ett med sneda dragluckor,sånna som fanns på 50 talet där man kunde klämma sig
men tyvär e det inte lätt att hitta dom beg...
vet nån av ett sånt kök så hör av er ...

fördelen med ett riltigt gammalt kök e ju att stommen är i furu å inte i nån jädra spånplatta
jag hatar sånplatta i möbler ....på vägg duger det gott men inte i möbler



« Senast ändrad: 06 april 2007, 09:46:48 av Dr Chun-Lan »

Swetrot

  • Gäst
Swetrot
SV: Bygga stort
« Svar #19 skrivet: 06 april 2007, 11:33:02 »
Jag köpte en kåk i trä, med 534m2 boyta fördelat på två plan, en källare på 100m2, samt ett garage på 60m2. Tomt c:a en halv hektar. Bergvärme installerat, mycket av ytskikten i kåken nyligen åtgärdade. Driftskostnaden med fastighetesskatt, försäkring, värme, vatten, sophämtning etc för detta beräknas till c:a 5000kr/månad. Jag fick ge strax över en miljon för det hela.

Att bygga nytt, så stort, kan bli rätt så jobbigt ekonomiskt. Men det finns ju gott om stora hus en bit utanför storstäderna med fantastiskt bra pris. Många små frikyrkoförsamlingar som vill sälja sina kyrkor, brandstationer som läggs ned, små hyreshus på bruksorter som ingen längre vill bo i etc.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!