Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP skillnad vid olika nivÃ¥er pÃ¥ VPIN/VPUT?  (läst 4197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Jag använder även ECOAir 107 för att värma poolen och det sker genom en VV växlare mot nedre pannan. Jag har möjlighet att ställa hur låg temp jag som lägst vill ha i pannan och det ger indirekt värdet på VPIN. CTC tycker att jag skall ligga runt 35/43 men är det optimalt från verkningsgradsperspektivet. Om jag istället kör på tex 42/50 så fixar jag ju även varmvatten... men grundfrågan, skiljer det något i COP beroende på IN/UT nivån.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: COP skillnad vid olika nivåer på VPIN/VPUT?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2011, 17:58:58 »
Vattnet till kondensorn tas ju från botten av pannan så självklart blir kondenseringstemp lägre om temperaturen i pannan är lägre.
Och lägre kondenseringstemp ger högre COP.
« Senast ändrad: 17 maj 2011, 18:01:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: COP skillnad vid olika nivåer på VPIN/VPUT?
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2011, 22:09:59 »
Att COP blir högre var inte självklart för mig iaf, men om du säger att jag bör hålla cirkulationen så kall som möjligt så stämmer din teori med vad CTC säger. Nackdelen är ju att man får elspetsa varmvattnet.

Men temp deltat ligger ju i princip alltid på 8 grader mellan VPIN o VPUT, men du menar att VP drar mer ström om den får jobba med högre vattentemperaturer..., skulle man även kunna gå lägre än 36 grader, kanske ner mot 30?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: COP skillnad vid olika nivåer på VPIN/VPUT?
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2011, 14:02:05 »
På en CTC så är det ju en balansgång mellan VV-komfort och COP.
Man vill ju tillverka varmvattnet med VP:n så långt som möjligt och normalt går VP:n upp till ca 55 ºC varje laddning på sommaren.
Men i ditt fall tar du värme till poolen så då kör den till 55 ºC var 4:e laddning eller?
Om detta inte räcker så blir det elspets för att hålla värmen på varmvattnet.
Jag skulle nog ändå försöka undvika elspets så långt som möjligt och då köra så pass hög temp i pannan att varmvattentemperaturen räcker ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
 SÃ¥ här tror jag.
 400V anta 3A=2,1 kW och +15grader ute.
 Sugtryck 4 bar(e)=5bar(a)=FörÃ¥ngning vid 2,9 grader. 10grader pÃ¥ kompressorns sugrör ger 7K överhettning.
 2 driftfall, 42/50 , 35/43 grader vattentemp pÃ¥ kondensorn. HetgasinnehÃ¥llet i avgÃ¥ende vattentemp är försumbart sÃ¥ kondenseringstemperaturen kan anses ligga samma som avgÃ¥ende vattentemperatur.

 Driftfall 42/50
 21,2 bar(e)=22,2bar(a) ger kondenseringstemperatur 49,9 grader. Teoretisk Hetgastemp. 78,8 grader
 Anta Hetgas 80 grader. Kondensering 50 grader. Underkylning till 42 grader. Det ger 9,8 kW kondensoreffekt, 7,1K överhettning, 7,9K underkylning och COP 4,7.
 Anta Hetgas 90 grader ger kondensoreffekt 6,4 kW, 7,1K överhettning, 7,9K underkylning. COP 3,1
 Anta Hetgas 100 grader ger kondensoreffekt 4,6 kW,7,1K överhettning,7,9 K underkylning. COP 2,2

 Driftfall 35/43
 17,8bar(e)=18,8bar(a) ger kondenseringstemperatur 43,1 grader. Teoretisk Hetgas 69,4 grader.
 Anta Hetgas 70 grader ger kondensoreffekt 11,8 kW. COP 5,7
         Hetgas 80                 kondensoreffekt 7,4 kW.   COP 3,5
         Hetgas 90                 kondensoreffekt 5,1 kW    COP 2,5

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: COP skillnad vid olika nivåer på VPIN/VPUT?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2011, 19:46:20 »
... jag skall alltså köra med lägsta möjliga temp i pannan för att maximera COP?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: COP skillnad vid olika nivåer på VPIN/VPUT?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2011, 10:20:14 »
Ja.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
 PÃ¥ ecoelen där vv givaren sitter anslut en separat termostat som styr en växelventil som växlar poolvärmeväxlare -  ecoel. Ställ in sommarläge pÃ¥ ecoelen. Ställ vv 50-55 grader. Ställ den nymonterade termostaten 45-48 grader. Nu kommer Vp att värma poolen med lÃ¥gkondensering samt att när temperaturen sjunker pÃ¥ vv kommer växelventilen att växla över och göra vv till den temp som termostaten är inställd pÃ¥. Eftersom vv produktionen dÃ¥ upphör kommer Vp att fortsätta köra, men pÃ¥ poolen
 Dessutom montera en termostat som känner pooltempen och som bryter manövern till växelventilen när pooltempen kommer upp. DÃ¥ Ã¥tergÃ¥r systemet till normalläge och kör upp ecoel temperaturen till den inställda. För att fÃ¥ igÃ¥ng Vp mÃ¥ste vv spolas om det är hög temp i ecoelen.Sommarläge pÃ¥ ecoelen mÃ¥ste vara aktiv annars kan det bli lÃ¥g temp pÃ¥ vv. Inget ingrepp i ecoel/vp elektriska system behöver göras, bara vattnet.
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 11:37:23 av lödläckan »

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: COP skillnad vid olika nivåer på VPIN/VPUT?
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2011, 19:48:03 »
PÃ¥ ecoelen där vv givaren sitter anslut en separat termostat som styr en växelventil som växlar poolvärmeväxlare -  ecoel. Ställ in sommarläge pÃ¥ ecoelen. Ställ vv 50-55 grader. Ställ den nymonterade termostaten 45-48 grader. Nu kommer Vp att värma poolen med lÃ¥gkondensering samt att när temperaturen sjunker pÃ¥ vv kommer växelventilen att växla över och göra vv till den temp som termostaten är inställd pÃ¥. Eftersom vv produktionen dÃ¥ upphör kommer Vp att fortsätta köra, men pÃ¥ poolen
 Dessutom montera en termostat som känner pooltempen och som bryter manövern till växelventilen när pooltempen kommer upp. DÃ¥ Ã¥tergÃ¥r systemet till normalläge och kör upp ecoel temperaturen till den inställda. För att fÃ¥ igÃ¥ng Vp mÃ¥ste vv spolas om det är hög temp i ecoelen.Sommarläge pÃ¥ ecoelen mÃ¥ste vara aktiv annars kan det bli lÃ¥g temp pÃ¥ vv. Inget ingrepp i ecoel/vp elektriska system behöver göras, bara vattnet.

Har en liknande styrning men utan att trigga upp varmvattnet så högt, vp går 24h ändå.
Vidare går ovanstående tempnivå på 45gr emot logiken att hålla så låg temp som möjligt..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!