Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polaris indy 600. Olja i bensinen?  (läst 1910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Polaris indy 600. Olja i bensinen?
« skrivet: 30 december 2013, 14:58:18 »
Hej. Jag har en Polaris Indy 600 XLT -95'a och undrar om man måste ha tvåtaktsolja i den separata tanken eller om det går bra att blanda den i bensinen istället? Jag har bara konstaterat att oljeslangarna går in på sidan av förgasaren, men frågan är om dom smörjer trotteln eller nåt annat där på vägen till insuget?

Eftersom jag har ett par andra skotrar som går på blandad bensin så skulle det underlätta om man kunde köra med samma i alla...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Polaris indy 600. Olja i bensinen?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2013, 17:35:20 »
Om separatsmörjningen fungerar som den ska brukar det vara bäst att använda den. Om inte annat så spar man en hel del olja jämfört med att köra med oljeblandad bensin, och man slipper risken för bottensats och avlagringar i tanken om det finns tillsatser i oljan som inte riktigt vill lösa sig i bensin.

På en del skotrar (t ex John Deere och vissa Arctic från tidigt 80-tal som har Kawasakimotorer) finns det ett extra utlopp från oljepumpen som smörjer det mittersta ramlagret, pga packboxarna skulle det inte få tillräcklig smörjning annars.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!