Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor  (läst 8372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…ke I.

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« skrivet: 26 april 2010, 21:10:36 »
Har köpt en gÃ¥rd där där den som byggde det nya boningshuset (1993) installerade jordvärme. De c:a 600 - 800 m  jordvärmeslingorna ligger i/under en Ã¥ker. Är nu tvungen att dränera om (täckdika) Ã¥kern. Hur kan jag hitta det exakta läget av "värmerören" sÃ¥ att dessa inte blir avgrävda. Tidigare ägare, grannar m fl har endast luddiga minnen om rörens placering. NÃ¥gra tips?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #1 skrivet: 27 april 2010, 07:40:31 »
Borde gå tillsätta en radioaktiv isotop och sedan pejla in dem, men jag kan för lite om det där.
Kolla med kommunens VA-snubbar, de borde veta hur man kan göra och vem som säljer tjänsten.

Gissar att det inte blir så mycket dyrare att byta ut kollektorerna än att leta rätt på dem, men kan ha fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #2 skrivet: 27 april 2010, 08:03:39 »
Isotop...  nja. Men slagruta vet jag att de använder. Det blir nog till att gräva försiktigt där man tror slangen finns. Gräv med fräs kommer att bli svÃ¥r använt.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 08:06:22 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #3 skrivet: 27 april 2010, 19:44:58 »
Helikopter och värmekamera??  ::)
Antar att det blir billigare att gräva ner ny slang som Rickard var inne på
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #4 skrivet: 28 april 2010, 11:05:23 »
Värmepumpen och annat som är hopkopplat med jordvärmeslingorna torde ju elektriskt sett hänga ihop med elnätets skyddsjord, och därmed kan man räkna med att radiostörningar frÃ¥n diverse elapparater i huset sprider sig ut pÃ¥ slingan. Prova att ta en transistorradio med AM-omrÃ¥de och inbyggd ferritantenn, lyssna pÃ¥ AM (helst pÃ¥ dagtid dÃ¥ avlägsna utländska sändare inte gÃ¥r in sÃ¥ starkt)  och se om du kan pejla in och följa en störning över Ã¥kern. Det kan förstÃ¥s bli problem om det finns andra starka källor för luftburen störning, t ex högspänningsledning eller elektrifierad järnväg i närheten. I värsta fall fÃ¥r man slÃ¥ pÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt av egna störkällor – t ex dimmers, lysrör, datorer, tv i hopp om att fÃ¥ tillräckliga störnivÃ¥er även längst bort pÃ¥ slingan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #5 skrivet: 28 april 2010, 11:08:53 »
Värmepumpen och annat som är hopkopplat med jordvärmeslingorna torde ju elektriskt sett hänga ihop med elnätets skyddsjord, och därmed kan man räkna med att radiostörningar frÃ¥n diverse elapparater i huset sprider sig ut pÃ¥ slingan. Prova att ta en transistorradio med AM-omrÃ¥de och inbyggd ferritantenn, lyssna pÃ¥ AM (helst pÃ¥ dagtid dÃ¥ avlägsna utländska sändare inte gÃ¥r in sÃ¥ starkt)  och se om du kan pejla in och följa en störning över Ã¥kern. Det kan förstÃ¥s bli problem om det finns andra starka källor för luftburen störning, t ex högspänningsledning eller elektrifierad järnväg i närheten. I värsta fall fÃ¥r man slÃ¥ pÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt av egna störkällor – t ex dimmers, lysrör, datorer, tv i hopp om att fÃ¥ tillräckliga störnivÃ¥er även längst bort pÃ¥ slingan.

Då är nog slagruta bättre...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #6 skrivet: 28 april 2010, 11:17:53 »
Värmepumpen och annat som är hopkopplat med jordvärmeslingorna torde ju elektriskt sett hänga ihop med elnätets skyddsjord, och därmed kan man räkna med att radiostörningar frÃ¥n diverse elapparater i huset sprider sig ut pÃ¥ slingan. Prova att ta en transistorradio med AM-omrÃ¥de och inbyggd ferritantenn, lyssna pÃ¥ AM (helst pÃ¥ dagtid dÃ¥ avlägsna utländska sändare inte gÃ¥r in sÃ¥ starkt)  och se om du kan pejla in och följa en störning över Ã¥kern. Det kan förstÃ¥s bli problem om det finns andra starka källor för luftburen störning, t ex högspänningsledning eller elektrifierad järnväg i närheten. I värsta fall fÃ¥r man slÃ¥ pÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt av egna störkällor – t ex dimmers, lysrör, datorer, tv i hopp om att fÃ¥ tillräckliga störnivÃ¥er även längst bort pÃ¥ slingan.

Det 'döda' vattnet har inte så bra konduktivitet... Isåfall kanske man först skall fylla på nytt vatten i systemet.
Men, jag håller med om att slagruta verkar bättre. Eller så får man helt enkelt chansa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #7 skrivet: 28 april 2010, 11:20:52 »
Alla medtoder som tagits upp gÃ¥r under chansa ...  ^-^
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #8 skrivet: 28 april 2010, 11:50:21 »
Har inte provat , men skulle varit intressant
att se vad en värmekamera kan visa.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Ã…ke I.

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2010, 21:14:03 »
Fick efter mycket letande tag i den som utförde grävjobbet (en 78 årig gentleman). Han mindes att han hade grävt men inte var. Han föreslog - slagruta (i form av en stor mutter i en tråd).

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #10 skrivet: 19 maj 2010, 22:48:54 »
Tror tyvärr inte pÃ¥ värmekamera, slangarna är normalt för djup nedgrävda för att man ska fÃ¥ nÃ¥n vettig temperaturgradient pÃ¥ jordytan. 
Slagruta kan jag inte yttra mig om, men jag är alltid skeptisk till metoder som ingen vet hur de fungerar...

På ett tidigare jobb så löste vi det så att vi tog en förstärkare och en tongenerator, sen körde vi ut någon kHz växelström genom vattnet i slingorna (vatten med diverse föroreningar leder ström kanska bra). Därefter var det bara att gå runt med en spole och hörtelefon/signalstyrkemätare på plattan och leta efter maximal signal. (Jobbet gjordes på en av Sveriges flygplatser där man glömt att markera var man gjutit in värmeslingor)


Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2010, 08:37:28 »
NÃ¥got jag inte har testat ännu. Men ska göra det vid tillfälle. 
Med varmvatten i slangarna en kall natt finner
jag inte otroligt att det går att hitta slingorna med värmekamera.
Kulvertar är lätta att hitta.
Så här ser en värmeslinga ut i ett golv tex.
Se en bild .
 

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #12 skrivet: 28 maj 2010, 16:52:53 »
Skillnaden är att slingan i golvet ligger under 5 cm betong, medan slingan i marken ligger under 1-2 meter lera/jord/sant/gegga.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta exakt läge av jordvärmeslingor
« Svar #13 skrivet: 29 maj 2010, 15:48:23 »
Återkommer då jag provat . Tyckte kanske det var intressant för folk att
se hur en värmeslinga i ett ser ut med värmekamera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!