Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!  (läst 17384 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« skrivet: 11 december 2010, 18:58:17 »
Var så otroligt klantig idag fick soppatorsk på kubotan. Diesel. Det är en -84 eller -85. Tankmätaren sitter ute på motorhuven typ flottörmätare. Jä.ligt dålig ursäkt från min sida men tomt vart det i tanken.  huvuddunk huvuddunk fiR:

Är inte bara kass på värmepumpar utan även på dieselpumpar  ;D.
Hittar ingen handpump utan har öppnat spridarna 3 st å kört med motorn. Tyckte mig skönja lite diesel vid en av spridarna ev lite vid en annan oxå. Däremot snustorrt på den mittersta.
Även provat med lite startgas. Utan resultat. fiR:

Så antagligen kan ni skylla på mig utifall det börjar vräka ner snö nu.  ;)
Vore väl antagligen ganska typiskt nu när traktorn är död. :'( :'(

Heta tips å glada tillrop tages tacksamt emot.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #1 skrivet: 11 december 2010, 19:04:05 »
Startgas på en diesel kan vara förödande, den högre kompressionen gör att explosionen kan ske när kolven är på väg upp, och inte när den skall ned. Dessutom är eter kraftigt uttorkande och det är bra om man verkligen får igång motorn när man använder det, så att bränslet kan smörja upp loppen igen.

lufta, lufta, lufta...

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #2 skrivet: 11 december 2010, 19:06:15 »
Hej tyke,

Det kan hända alla, aven de bästa ;)

Jag skulle provat med lite tryckluft i tankpåfyllningen samtidigt som man kör startmotorn.
Bara lagom övertryck i tanken, inte för mycket...

Lycka till

Mvh
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #3 skrivet: 11 december 2010, 19:36:22 »
Kände lite vagt till det där med startgasen därav att jag inte vräkte på med gas utan endast duttade lite.
Kanske inte spelar någon roll. Lovar att låta bli gasen hädanefter.
Apropå luftning öppnar man alla spridarna eller kör man en i taget  Sc:,h.

Vid tryckluftsproceduren antar jag att man får försöka täta så mkt som möjligt vid tankhålet  Sc:,h-.
Antar spridarna skall vara stängda vid denna tryckning.

Ursäkt nr 2 ang soppatorsk ;). Har vatten/fukt i hydralsystemet, tvungen att köra traktorn på tomgång ex antal minuter innan hydraliken funkar som den skall på vintern. a:gl
Vän av ordning skulle möjligtvis påpeka att man kan byta olja innan vintersäsong. :,v( :,v( *vinkar*

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #4 skrivet: 11 december 2010, 19:43:28 »
Jag har också kört gas på dieslar, ibland är inte allt man gör enligt boken ;D

Jag har dålig erfarenhet av luftning, är livrädd för det så jag brukar tanka med marginal. Klen tröst ;)

Dock har jag vid ett par tillfällen tvingats till detta, bl.a på en lånad truck och det var ingen lek. jag lossade det mesta lite grand efter pumpen, och drog därefter åt allteftersom jag tyckte det kom rikligt med diesel.

En annan sak kan vara om du kört slut på soppan, att det följt med något jox och täppt utloppet från tanken. Kan ju bli en del skit i en tank på tjugofem år. Blås försiktigt bakvägen isf.

Trägen vinner, inte kommer du ge dig för detta lilla Thumbsup

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #5 skrivet: 11 december 2010, 19:47:30 »
Yes, tyke

En trasa brukar duga.
Och du behöver inte lossa spridarrören eller liknande.
Det kan underlätta om man är två, en med luften och en kör på starten med full gas.
 
Kör hårt
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #6 skrivet: 11 december 2010, 19:50:09 »
Smidigt om man slipper lossa tryckrören, de sitter ju aldrig särskilt bra till heller. Hur länge behöver man mala på det här sättet?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #7 skrivet: 11 december 2010, 20:10:42 »
Tvingade ut min yngste son 11 år tidigare i kväll lät honom sitta mala på starten.
Tror att han hellre hade suttit kvar framför datorn. ;)
Men samtidigt fick han lära sig mkt som tex lite nya ord  >:D.

Apropå trägen. Har inget val måste bara få eländet att funka... Mina grannar räknar med mig  ;).
Köpte den förra vintern. Tidigare har grannarna tittat lite snett på våran stökiga tomt men plötsligt var man en hjälte när man plogade fram deras bilar.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #8 skrivet: 11 december 2010, 20:14:15 »
Tvingade ut min yngste son 11 år tidigare i kväll lät honom sitta mala på starten.
Tror att han hellre hade suttit kvar framför datorn. ;)
Men samtidigt fick han lära sig mkt som tex lite nya ord  >:D.

Apropå trägen. Har inget val måste bara få eländet att funka... Mina grannar räknar med mig  ;).
Köpte den förra vintern. Tidigare har grannarna tittat lite snett på våran stökiga tomt men plötsligt var man en hjälte när man plogade fram deras bilar.

Mvh tyke :D


 mal inte för länge på starten så startmotorn brinner upp
 vänta lite mellan försöken så den hinner svalna
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #9 skrivet: 11 december 2010, 20:22:24 »
Finns det verkligen ingen pump runt dieselpumpen eller runt filtret? Ibland kan även filtret bli tomt..men öppna en spridare och blås i tanken..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #10 skrivet: 11 december 2010, 20:38:18 »
Började faktiskt min karriär i arbetslivet "Parkförvaltningen" i en likadan maskin runt 1982.
Har för mig att det fanns någon slags pump eller om jag blandar ihop det med någon annan maskin.
Fördelen var då att hade man bekymmer så ringde man bara till kommunverkstaden så dök det upp någon som fixade till det hela. ^-^
Var inte populär vintern -84 har jag för mig. Jobbade på idrottsförvaltningen på vintern skötte isbanor/rinkar -25 ºC till-28 ºC i en vecka eller två lyckades ha sönder "3" st förgasare till belos tvåhjulsdriven traktor med ståsulky. Förgasarna sprack antagligen av kylan kombinerat med ungdomlig fart.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #11 skrivet: 11 december 2010, 20:51:56 »
Jag vet att på några Japanska lastbilsdieslar så sitter pumpen integrerad med bränslefilterbehållaren, man skruvar lös en ratt och pumpar sedan med den.

Kubota är väl och Japansk?, kanske ett longshoot, men värt att kolla?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #12 skrivet: 11 december 2010, 21:03:41 »
Tackar för tipsen  :)

Samlar lite nya krafter inför morrondagen. Var precis ute å kopplade bort batteriladdaren.
Apropå filtret såg att det satt som en bult på ovansidan av filterhållaren.

God Natt på er alla.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #13 skrivet: 11 december 2010, 22:52:56 »
bulten unanpå filterhållaren är antagligen en luftskruv, lossa på den och se om du hittar en handpump (antingen uppepå själva filterhållaren eller nånstans på ledningen före filtret)
det kan ju även vara så att den vanliga bränslepumpen (inte insprutningspumpen då utan den sk. matarpumpen) har en inbyggd spak som fungerar som handpump.

annars så kör du med tryckluftmetoden, men lossa då denna luftskruv på filtret, så ser du när det kommer rent diesel där.
vet inte vad det är för insprutningspump på dessa men det borde väl vara en rotorpump, och då borde det finnas en returledning tillbaka till tanken, för isåfall skall den lufta sig själv efter tillräckligt mycket malande på starten.

jag har en diesel-fyrhjuling med en lombardini 2cyl motor, och den luftar själv just tack vare att det är en returledning.
men finns ingen retur så får du öppna alla luftskruvar och handpumpa om det går.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Kubota 245 Dt "Parktraktor" Klantat mig !!!!
« Svar #14 skrivet: 11 december 2010, 22:58:27 »
och angående startgas i dieslar så brukar det gå bra i direktinsprutade motorer (inte några större mängder då givetvis)
en direktinsprutad har kompförhållande på mellan 16 till 18:1, medan en förkammardiesel har betydligt högre, mellan ca 23 til 25:1
och i en sån motor gör startgasen nästan uteslutande stor skada.
förkammardieslar har alltid ett glödstift per cylinder.
direktinsprutade kan ha det, men oftast har dom inga glödstift eller ett sk. flamstift i insugningsröret.
en direktinsprutad går oftast få igång i minusgrader även utan nån som helst glödning, men det går inte med en förkammardiesel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!