Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasol i Nibe 2010  (läst 23601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #30 skrivet: 11 april 2015, 22:03:33 »
Jag har dock en väldigt stark känsla av att expansionsventilen kommer att ge upp eller visa sig på dåligt humör i framtiden om den inte byts för jag kan även nu när den går bra känna på röret att det kommer "puffar" med kallt kondensat från txvn mot kompressorn.

Och med stämmer med coolpack menade jag att det stämmer när jag matar in det jag mäter och det gÃ¥r säkert att optimera en del, men jag vet iallafall att det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ kompressorn  tummenupp


Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #31 skrivet: 11 april 2015, 22:10:06 »
När mina uppmätta värden används i coolpack får jag det till att kompressorn har 0.667 i isentropisk verkningsgrad, och då är ändå hetgasen i coolpack nästan 10k högre än i verkligheten så jag tror nog att man får byta expansionsventilen om man vill ha en tillförlitlig vp. Jag antar såklart att hetgasen trycks ner av KM läckaget via tryckutjämningsröret, och detta kan och kommer troligtvis att sabba smörjningen på sikt :(

Frågan är om man skall ta nästa steg i "utbildningen" och byta...


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #32 skrivet: 12 april 2015, 13:28:49 »
Klart du ska gÃ¥ vidare!   a:gl
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #33 skrivet: 12 april 2015, 22:17:27 »
Ja, det är klart att jag ska :)

På tal om xxargs förslag på att använda propylen för att öka trycket och få lite högre effekt så såg jag att det finns slangpaket som verkar passa på julas mapgas hos http://www.butik.briklas.se/o-grill-1000/1236-0 (dom säjer även samma mapgas som jula)


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #34 skrivet: 13 april 2015, 08:17:10 »
Fel kön - adaptern skall ha invändig gänga om det skall fungera på propylenflaskorna - denna slangpaket simulerar en US1-anslutning istället för själva flaskan med dito US1-anslutning. det finns en förlängningsslang med kran på anslutningen mot tuben på Rimacs-generalagent-företag (kommer inte på namnet just nu)

Sådana här grejor dräller det av i USA men här är det svåråtkomligt.

---

Isentropisk verkningsgrad av 0.667 är i den bättre kanten - det är få mindre maskiner (10 kW och mindre) som överstiger 0.7

Isentropisk verkningsgrad pÃ¥  0.7  och högre är ganska sÃ¥ reserverade för maskiner pÃ¥ bra bit över 10 kW och högre.

Detta har med skalverkan att göra - dvs volymen ökar i kubik medans ytan ökar i kvadrat vilket gör att friktion och läckage minskar per andel pumpad massa ju större maskinen är i cylindervolym etc. Det är också orsak varför scroll inte syns förrän vissa lite större storleksklasser på kompressor (läcker mer) och turbiner när det är ännu större (läcker ännu mer, men kapaciteten har ökat mer än vad läckaget har ökat per andel pumpad gas och alltså mindre läckage per pumpad andel än scroll och tom kolvkompressor i dom mindre storlekarna)

 
« Senast ändrad: 13 april 2015, 08:28:51 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #35 skrivet: 13 april 2015, 09:21:16 »
Vad är det för vits med MAP-gas?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #36 skrivet: 13 april 2015, 09:38:44 »
Map-gas aka Propylen aka R1270 ger lite högre tryck och mer uteffekt än R290 dock minskar COP något men det är fortfarande bättre än R407. En annan fördel är att kompressionen blir lite varmare och det blir inte lika noga med suggasöverhettningen som det är med r290 för att hindra att oljan skummas upp.

I ditt fall med en överdimensionerad VP och rejäl kondensor med suggasöverhettning är det nog bättre med R290 för att hålla verkningsgraden så hög som möjligt.



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #37 skrivet: 13 april 2015, 09:42:20 »
Men är MAP-gas verkligen ren polypropylen?
Jag sÃ¥g detta:  http://en.wikipedia.org/wiki/MAPP_gas
Ser ut att vara en obestämd blandning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #38 skrivet: 13 april 2015, 11:46:14 »
Inte nödvändigtvis, men julas eller rättare sagt Rimacs är minst 99.5% ren Propylen och resterande 0-0.5%är propan se http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/msds/218533218534_se.pdf


Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #39 skrivet: 13 april 2015, 11:55:09 »
Fel kön - adaptern skall ha invändig gänga om det skall fungera på propylenflaskorna - denna slangpaket simulerar en US1-anslutning istället för själva flaskan med dito US1-anslutning. det finns en förlängningsslang med kran på anslutningen mot tuben på Rimacs-generalagent-företag (kommer inte på namnet just nu)

Sådana här grejor dräller det av i USA men här är det svåråtkomligt.

---

Ok, jag såg fel på julas bilder där jag tyckte att det var invändig gänga på flaskan men det är ett lock på flaskan.

Denna kostar lite mer men skall passa isåfall, huruvida det är en hanterbar slang vet jag inte:
http://www.butik.briklas.se/mapgasslang/1224-0

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #40 skrivet: 13 april 2015, 12:24:29 »
Inte nödvändigtvis, men julas eller rättare sagt Rimacs är minst 99.5% ren Propylen och resterande 0-0.5%är propan se http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/msds/218533218534_se.pdf

Aha!
Citera
Professionell, värmer, lyser och kyler för fritidsändamål
   tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #41 skrivet: 13 april 2015, 18:42:09 »
Professionell, värmer, lyser och kyler för fritidsändamål

Aha!   tummenupp

Haha :D


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #42 skrivet: 13 april 2015, 19:47:57 »
Själv önskade jag att jag ocksÃ¥ hade nÃ¥got att leka med, som ni grabbar gör  ;-), AC:n pÃ¥ toyotan vill ju aldrig gÃ¥ sönder eller ens visa minsta antydan till köldmediebrist  trots nu 10 Ã¥r och är ganska välpreparerad för detta ifall det skulle ske - sedan typ 6 Ã¥r tillbaka ;-)  trÃ¥kigare bil fÃ¥r man fan leta efter, ingenting gÃ¥r ju sönder ;-)

Har full förståelse för fascinationen att få igång gammalt men fungerande 'skrot' där en 'professionell' skulle neka direkt och börja med blanketthuvudet på beställningen av ny utrustning fast det inte är detta man vill...



Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #43 skrivet: 14 april 2015, 09:04:20 »
Bra läsning (i mest) detta, tackar ödmjukast! tummenupp

xxargs, varför då inte köpa något gammalt skrot att leka med? Det ska det väl inte vara så svårt att få tag på för billig penning...
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #44 skrivet: 14 april 2015, 10:54:56 »
 tummenupp
Blocket, Xxargs!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!