Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 12 LR-N verkar inte ge värme som den ska  (läst 805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 780xlt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
IVT 12 LR-N verkar inte ge värme som den ska
« skrivet: 14 februari 2021, 19:26:34 »
Hej

Jag har tidigare själv haft en 12 KHR-N för ett antal år sedan som jag var väldigt nöjd med.
Nu hjälper jag en anhörig som har en 12 LR-N som satt i huset vid köp.

Till att börja med; vad står LR-N bokstäverna för? Vad är det som skiljer mot KHR-N så att säga?

Den LLVP det gäller nu verkar inte ge så mycket värme. Den verkar klen rent verkningsmässigt. Hur gör jag för att testa och se om den mår bra?
Om kompressorn inte fungerar, är det digitalt så att säga? Antingen så fungerar den som den skall eller inte alls, inget mellanläge fungerar halvbra?


Jag minns att min 12 KHR-N vintertid gav mycket kondens från kompressorn i utedelen.
Denna 12 LR-N är helt kruttorr under på marken. Bara det kanske är ett tecken på något konstigt? För den borde ge kondensdropp?
 

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 LR-N verkar inte ge värme som den ska
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2021, 23:17:06 »
https://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=334&comparisonProducts=1274,1275,1268&printTable=print

IVT 12 LR-N förefaller vara marginellt svagare än IVT 12 KHR-N, men ingen stor skillnad.

Nog borde även en IVT 12 LR-N ge kondensvatten från evaporatorn på liknande sätt som en IVT 12 KHR-N, men om det sker vid en viss tidpunkt beror ju i allra högsta grad på temperatur och luftfuktighet. Om den aldrig någonsin ger kondensvatten/frost, så är något helt klart märkligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!