Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felmeddelande 14-2  (läst 11116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #15 skrivet: 16 december 2013, 08:40:38 »
Om effektivvärdet är under 207 Volt så ligger det på nätägaren att förstärka nätet.

Jo, det är det ingen tvekan om. Problemet är att du sa att pumpen kan ta skada redan när spänningen har sjunkit mindre än till 207V. Eftersom spänningen då fortfarande ligger inom godkänt intervall så lär det inte vara så lätt att få nätägaren att göra nåt...
« Senast ändrad: 16 december 2013, 08:43:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #16 skrivet: 16 december 2013, 09:19:57 »
Jag tror inte problemet blir större oavsett vad jag säger eller tycker, tekniken ser ut som den gör och avhandlingen jag refererade till tidigare (läs den) tar upp detta också. IVT använder sig av samma teknik som andra leverantörer och implementerar andra tillverkares lösningar i sina produkter, precis som alla andra.
Jag vet inte heller om jag blivit misstagen för utvecklingsenheten på IVT, men tanke på de frågor som ställs så får jag nästan känslan av det. Så är alltså inte fallet.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #17 skrivet: 16 december 2013, 11:00:07 »
Jag känner till en Thermia bergvärmepump där kompressorn havererat tre gånger på typ 7 år, och där man tror att skälet är att de ligger långt ut på nätet och ofta drabbas av underspänning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #18 skrivet: 16 december 2013, 12:51:07 »
Efter kontakt med IVT service, som gjorde en djupdykning i tillverkarspecifikationerna, kan jag meddela att larmet 14 -2 utlöses vid 200 volt effektiv nivå. Larmet hos Lemli beror troligen på en defekt brytare eller ett synnerligen svagt nät.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!