Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund  (läst 76024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet inte om denna tråd hamnar rätt. Du får väl flytta den rätt i så fall Rickard.

För det första:

Mycket roligt att se att alla gamla stötar i detta forum is still going strong och att antagonister som Rollo och Rickard håller matchen kondens vs. sorption vid liv. Dynamik är ordet! Dessa två gentlemen (+ flera andra här på VPF) har dessutom varit mig mycket behjälplig i att finna vettiga lösningar till min krypgrund. Tack igen!

I höst har det gått två år sedan jag installerade min kondensavfuktare efter att ha lagt ut plast på marken, täppt till ventiler och installerat en kanalfläkt till att skapa undertryck.

Jag led innan detta av kraftig sommarstugelukt. När jag lade ut plasten försvann på 2 dagar åtminstone hälften av lukten. Sedan har lukten sakta men säkert avtagit för att nu ha s a s stannat vid en svag men ändå omisskänlig "fuktlukt" Den känns när jag kommer ut till stugan, och den anas i kläder när jag kommer tillbaka till stan. Det skulle vara skönt att bli av med även detta.

Jag har idag satt in en (vad jag förstår ganska kraftig) ozongenerator i huset som jag kommer att få låna i en vecka. Om 2 dagar åker jag ut och flyttar på den till en annan del av huset och på fredag ställer jag ner den i grunden där den får stå till på söndag kväll.

Det ska bli spännande att se om det sista "sitter" i väggar och textilier, eller om det fortfarande "läcker" från grunden.

Några tips om hur man använder en dylik maskin? Räcker det med en vecka eller vad anses normalt? Hur giftigt är ozonet? Skulle det i värsta fall kunna läcka upp i huset från grunden när familjen vistas uppe i huset?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2008, 07:32:30 »
Jag tror nog att en veckas ozonbehandling är tillräckligt, har för mig att mina svärföräldrar bara hade maskinen i 1 dygn.
Ozon är giftigt, men hur farligt det är vet jag inte, vad mina svärföräldrar fick göra var att ta ut så mycket av sin elektronik som möjligt ur huset då metaller kan oxidera rätt kraftigt av ozonet.
I en stuga har du väl inte så mycket elektronik, så det borde vara rätt snabbt gjort att flytta ut allt sånt.

Lycka till.

(Du skulle köpt en sorbtionsavfuktare)  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2008, 10:34:02 »
Hej!

Har lite liknande problem. Känner igen det där med hur kläderna luktar när man kommer till stan. Har dock ännu ej ens kommit till steg 1, plast över krypgrunderna.

Hoppas Du skriver hur det går!
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2008, 14:35:15 »
Lycka till.

(Du skulle köpt en sorbtionsavfuktare)  ;)

  :) Tack Rickard! 

(Och det var ju ingen högoddsare direkt att du tycker det!) ;)

Försvann dina svärföräldrars luktproblem efter bara ett dygn? LÃ¥ter ju otroligt isÃ¥ fall. Vet inte hur stort hus det handlade om. Jag har 50 kvadrat och maskinen jag lÃ¥nat producerar (tror jag) 50 eller 100 gram ozon per timme.  När jag stängde dörren och Ã¥kte därifrÃ¥n tänkte jag att hur ska den där lilla maskinen kunna göra ngt Ã¥t dessa 50 kvm. Det kändes som om jag skulle behövt Ã¥tminstone en till. 
Vi får se, jag skall ut imorgon och flytta på den och sen ner med den i grunden ytterligare ett par dygn. Jag tror att jag vet om problemet är löst först när jag kommer ut helgen därpå.
Jag skall självklart rapportera hur det gått.

NÃ¥gon mer med ozonerfarenheter?
« Senast ändrad: 13 maj 2008, 15:14:44 av Dirk Diggler »

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2008, 11:53:59 »
Hej Dirk Diggler
Kan med egen erfarenhet av ozonbehandling säga att ozonet är endast en "luksanerande". åtgärd.
Har man en lukt som har pågått en massa år och trängt in i material i huset mm så kommer inte ozonet att ta bort allt.
Avfuktning undertrycksventilationer mm gör att lukten avstannar men att få bort all lukt är näst intill omöjligt utan att byta ut luktsmittat material.
Vill inte vara negativ men jag har själv kämpat med luktproblem i snart 1,5år.
Lycka till!!!!!

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2008, 19:00:06 »
Hej Dirk Diggler
Kan med egen erfarenhet av ozonbehandling säga att ozonet är endast en "luksanerande". åtgärd.
Har man en lukt som har pågått en massa år och trängt in i material i huset mm så kommer inte ozonet att ta bort allt.
Avfuktning undertrycksventilationer mm gör att lukten avstannar men att få bort all lukt är näst intill omöjligt utan att byta ut luktsmittat material.
Vill inte vara negativ men jag har själv kämpat med luktproblem i snart 1,5år.
Lycka till!!!!!

Jo, jag tycker nog också att det verkar för bra för att vara sant. Men kanske en början iallafall!

Och lyssna här: Jag var ute igår och placerade om ozonapparaten. Jag vädrade ur ordentligt innan jag gick in (det luktar kommunal bassäng, alltså typ klor om ozonet) och placerade om den.
Nu skulle jag ställa den i farstun och blivande duschrum, en tillbyggnad från -80 talet ca 10 år yngre än resten av huset. Denna del är det enda som har en plastmatta på golvet. Jag fick för mig att lätta lite på den, för den verkade inte limmad utan bara skuren tight precis vid väggen och under trösklar. Lyckas få upp den lite och stoppade dit näsan: Den lukten gick att känna igen: fukt och sommarstugelukten vi försöker bli av med. Det enda golvet i huset som inte andas. Kan detta vara en orsak till problemet? Ihop med den förut icke åtgärdade krypgrunden? Det är tveklöst så att lukten är påtagligast i just denna tillbyggnad.

Vi var tvungna att sticka därifrÃ¥n (gnälliga och trötta ungar) men vi ska ut imorgon och riva ut plastmattorna och ställa ozonmaskinen där över natten (vi fÃ¥r sova i gäststugan). De tvÃ¥ rummen är inte större än gissningsvis 5 kvm.  Lovande!
 studs studs

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2008, 20:10:26 »
Hej
Det låter bra men du ska tänka på en sak.
Luktar det under golvmattan så betyder det att golvet varigt fuktbelastat och en sådan lukt går inte att få bort helt med ozon.
Om du kan leva med en svag lukt så ozonbehandlar du och byter golvbeläggning men ska lukten bort helt så finns det endast en utväg.
Riv bort innergolvet byt ut det samt isolering i med nytt material sedan monteras ex avfuktare.
Naturligtvis måste du göra som du själv vill men jag säger som det är pga att jag själv har testat massa olika lösningar utan nämnvärt resultat.

Fortsätt att skriva hur det går
Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2008, 22:27:55 »
Hej
Det låter bra men du ska tänka på en sak.
Luktar det under golvmattan så betyder det att golvet varigt fuktbelastat och en sådan lukt går inte att få bort helt med ozon.
Om du kan leva med en svag lukt så ozonbehandlar du och byter golvbeläggning men ska lukten bort helt så finns det endast en utväg.
Riv bort innergolvet byt ut det samt isolering i med nytt material sedan monteras ex avfuktare.
Naturligtvis måste du göra som du själv vill men jag säger som det är pga att jag själv har testat massa olika lösningar utan nämnvärt resultat.

Fortsätt att skriva hur det går
Mvh Proson

Tjenare Proson, Titta på bifogad bild, när vi köpte huset för fyra år sedan hade det regnat in från taket i det röda hörnet på kartan. Torra fuktrosor på väggarna, samma gamla plastmatta som i de angränsande rummen och muggig lukt.

Vi trodde att vatten hade runnit ner i isoleringen och skapade lukt. Vi rev ut plastmattan och sågade upp spånskivan precis vid det röda hörnet och konstaterade till vår förvåning att det inte var ngt fel på isoleringen. Sen dess har vi inte lagt något nytt golv där och har inte kopplat lukten till plastmattorna. Det skulle kunna vara så att spånskivorna är impregnerade med lukten efter många år utan att få andas och fuktig grund med emmision uppåt.
 
Jag tror inte att det är bara detta som skapar lukt men möjligtvis kan jag vara ngt på spåret.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2008, 08:04:28 »
Hej igen
Kan vara som du säger men vad jag försöker att säga är att om spånskiva/spånskivor varigt fuktig samt tagit lukt så luktar det genom hela spånskivan.
Om det dessutom är lukt under huset så innebär det att det finns fukt även där.
Isolering kan se ut friskt för ögat men kan ändå vara luktsmittat.
Gör så här: Ta med en bit av spånsivan och lägg i en plastpåse gör så med isoleringen också samt golvmattan kom bara ihåg att lägga de bitarna i separata påsar.

Åk hem med påsarna och lukta i dem i en neutral miljö så du kan bedömma hur djup skadan har luktsmittats.
Du kan även lägga en påse åt gången i microvågsugnen och värma upp dem lite grann för när du hettar upp materialet så framträder dofterna tydligare.
Om du inte hittar något av det bör du nog göra samma i vägg och tak för du säger att det har regnat in.

Lycka till Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2008, 09:50:38 »
Bra ide! skall kolla detta i helgen Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2008, 21:53:18 »
Det är extremt mycket psykologi inblandat i dessa historier. (tror de flesta håller med mig)

Om du har undertryck i krypgrunden så kommer du rimligtvis inte att besväras av illaluktande isolering eller golvspånskivor i trossbotten.
Konstigt nog är det nästan ingen som byter ut väggspÃ¥nskivorna, eller isoleringen i vägarna, vid sina "saneringar", trots att de bör ha ackumulerat lika myckat lukt...  ??? ??? ???

Jag tror att en riktig (sorbtions)avfuktare med ständig undertrycksventilering löser de allra flesta problemen, även om de inte kan lösa de allra värsta fallen där det krävs en totalsanering.
« Senast ändrad: 16 maj 2008, 21:56:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2008, 11:29:55 »
Rickard
Om man har testat alla "standardlösningar" som brukar bli bra vad tycker du då att man ska göra om lukten kvarstår efter detta.

Har du varigt med om sådana hus där det inte blivigt bra?
Du har mycket bra ideer och tips samt hjälpt många så jag menar inte något illa med vad jag skriver.
Mvh Proson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2008, 11:47:27 »
I de värsta fallen jag själv känner till har man bytt ut all isolering i golven + trossbotten, men de har inte först provat sorbtionsavfuktare + undertrycksventilation.
BÃ¥da fallen jag relaterar till hade undertrycksventilation, men inte avfuktning innan de bytte ut isoleringen.
Efter saneringen satte de både in undertrycksventilation + avfuktning.

Jag tror även att man kanske måste ta bort gamla tapeter, golvmattor mm mm och sedan innan man sätter på de nya ytmaterialen ozonsanera.

Personligen tror jag att utbyte av alla ytmaterial och ozonsanering (innan man tapetserar och lägger in nya golv) i kombination med sorbtionsavfuktning och ständig undertrycksventilation är minst lika effektivt som att "bara" byta ut materialet i trossbotten och sätta in en avfuktare.

I riktigt svårt drabbade hus tar det nog åratal innan all lukt är borta även om man gör sitt allra bästa, men då menar jag hus där det luktat illa inne under lång tid.
80-90% av besvären försvinner dock rätt omgående, och resterande är nog mest "irriterande" och inte direkt skadligt.

Detta är mina erfarenheter, det finns säkert de som har betydligt mer erfarenhet än mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2008, 22:02:09 »
Hej Rickard
Visst låter det rimligt det du skriver.
Bara någon fråga.
När du skriver sorbtionsavfuktare+undertrycksventilation,menar du både sorbtionsavf+kanalfläkt eller menar du att avfuktarens fläkt för kontinuerlig drift.

Sedan: tror du på att täta mellan vägg/golv i bostaden eller att ha öppet?
För ska man ha sådant undertryck så att lukt vid golvlister dras ned i grunden så är min erfarenhet att fläkten i avfuktaren har lite för liten kapacitet,kan möjligen ha fel rätta mig i så fall.
Ifall du undrar så har jag en corroventa 300tt vet ej data på denna om det bara är skrot eller?

Mvh Proson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2008, 13:03:10 »
Den inbyggda fläkten bör räcka, i vart fall om man har ett någorlunda tätt hus (nedåt).

På vårt hus är det masonit ned mot krypgrunden, jag har försökt täta alla läckage jag kunde se där, bland annat runt avloppsrören hade de nog bara sparkat sönder skivorna för att få ned rören...

I utbyggnaden jag gjorde för tre år sedan har jag tätat med fogmassa mellan vägg/golvspånskivorna, och likadant trossbotten mot krypgrunden, tätat med fogmassa och silikon. (ingen plast alls i golvkonstruktionen)

Har man en trossbotten av spontat virke skulle jag rekommendera tätning bakom alla golvlister.

Vet inte något om Corroventa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #15 skrivet: 19 maj 2008, 21:43:00 »
Corroventa 300TT är en av de avfuktare som anticimex brukar använda sig av och den är (mycket?) kraftigare än bla munters och acetecs avfuktare har jag för mig. (Och är troligtvis rejält med overkill för de flestas behov skullle jag gissa på)
Bifogar Tekniskt data för den.
« Senast ändrad: 19 maj 2008, 21:44:39 av MangeH »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #16 skrivet: 19 maj 2008, 22:14:30 »
Den där bör definitivt räcka till, effekten är rätt lik som på min egen "stora" munters, men jag har mindre luftflöden.

Lite overkill, men bättre det än för klent.
Hade varit intressant att se fläkteffekterna, och inte bara flödet, man får en känsla av att fläktarna kanske drar onödigt mycket energi med tanke på de höga flödena.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #17 skrivet: 19 maj 2008, 22:19:37 »
Var alltså på landet för finalen av ozonveckan. Skulle också riva ut plastmattorna i tillbyggnaden.

Under plastmattorna hittade jag: MÖGEL!  Vilket ju förklarar den muggiga lukten. Gott om vita fläckar med mögel torrt som fnöske.
Det ligger en spånskiva under mattorna som jag dammsög först, sedan skurade med clorin, sedan 2 dygn med ozongeneratorn.
Jag är dock, precis som Proson, rädd att spånskivan är inpregnerad av mögel och fuktlukt, och därmed fortsätter att släppa ifrån sig lukt sakta men säkert. Jag gjorde som Proson föreslog, jag borrade upp en bit av spånskivan och fiskade upp lite isolering ur hålet och stoppade i varsin plastpåse som jag förslöt ovh tog hem.
Vi har luktat på dom i omgångar hemma och så jäkla illa är det inte trots allt. Visst känner vi någon, mycket svag men oangenäm doft ur påsarna, men inte speciellt skarpt och inte så tydligt att det första man tänker är : Mögel! Vi har tänkt be några kompisar lukta också utan att säga vad det är för att höra vad objektiva näsor tycker.

Det är ju definitivt inget pågående det är jag ganska säker på. Det här är gammalt. Så jag hoppas att undertrycket i torpargrunden fixar det. Är dock lite osäker om min kanalfläkt lyckas fixa undertryck.

Önskar att undertryck gick att mäta pÃ¥ ett enkelt sätt.  :(
 
 

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #18 skrivet: 19 maj 2008, 22:35:09 »
Den där bör definitivt räcka till, effekten är rätt lik som på min egen "stora" munters, men jag har mindre luftflöden.

Lite overkill, men bättre det än för klent.
Hade varit intressant att se fläkteffekterna, och inte bara flödet, man får en känsla av att fläktarna kanske drar onödigt mycket energi med tanke på de höga flödena.

Stod tyvärr inte i deras produktblad. Knepigt att företag som Corroventa inte slänger ut produktbladen eller specar på nätet.
Var tvungen att maila dem för att få ett sådant när jag funderade på vad jag ville ha till min grund...

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #19 skrivet: 19 maj 2008, 22:57:06 »
Hej MangeH
Skriv vad fläkten tar i ström om du får tag i värdena.


Dirk diggler fortsätt att skriva hur det går.
Jag skulle också vilja att du försöker precisera hur du upplever lukten som blir i dina kläder.
Själv tycker jag att den i mitt hus blir svagt söt lite instängd möjligen att jag kan känna en svag ton av halvruttet trä.
Mvh Proson

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #20 skrivet: 19 maj 2008, 23:28:53 »
Hej MangeH
Skriv vad fläkten tar i ström om du får tag i värdena.


Dirk diggler fortsätt att skriva hur det går.
Jag skulle också vilja att du försöker precisera hur du upplever lukten som blir i dina kläder.
Själv tycker jag att den i mitt hus blir svagt söt lite instängd möjligen att jag kan känna en svag ton av halvruttet trä.
Mvh Proson

Är man nyfiken så är det väl bara att maila dem och fråga.
Tjejen som jag fick Produktbladet ifrån har adressen catta (a) corroventa . se
Jag hittar ingen information i det tvåsidiga produktblad som jag fick av dem iaf och mitt intresse för deras lösning försvann totalt pga Anticimex oprofisionella beteende. (Obs. detta är inte menat som en känga mot corroventa eller deras produkter som jag tror är riktigt bra om än rätt dyra utan mer som en känga till det oprofisionella bemötande som jag fått av anticimex som även ville sälja denna avfuktare till mig)


Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #21 skrivet: 20 maj 2008, 07:56:40 »
Mange H

Hur stor är din grund i m3? Hur många omsättningar per timma får du med denna avfuktare? Undrar bara eftersom jag tidigare argumenterat och visat (tycker jag) att "vädring" av grunden är negativt ur energisynpunkt eftersom det dels ökar värmeförlusterna o dels drar in mer fuktig luft. Hur stor är din energiförbrukning?


Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #22 skrivet: 20 maj 2008, 09:18:14 »
Mange H

Hur stor är din grund i m3? Hur många omsättningar per timma får du med denna avfuktare? Undrar bara eftersom jag tidigare argumenterat och visat (tycker jag) att "vädring" av grunden är negativt ur energisynpunkt eftersom det dels ökar värmeförlusterna o dels drar in mer fuktig luft. Hur stor är din energiförbrukning?

Som sagt, jag har inte ovannämnda avfuktare. Jag skaffade mig ett specblad på den efter att bluff-anticimex varit hos mig och försökt pracka på mig ovanståënde med motiveringen att "Ja en munters homedry som du funderar på klarar visst av att avfukta din grund men den skulle få gå så mycket att du tjänar igen mellanskillnaden till denna på ett par år"

Mellanskillnaden var ca 25 000 kr.  Dvs jag skulle tjäna 12 500 per Ã¥r pÃ¥ deras jämfört med tex Munters Home Dry. (Ställ detta i relation till min tot förbukning el pÃ¥ ca 8000kwh. Dvs ca 60% mer än min totala elförbrukning)

En munters drar ca 800-900w har jag för mig.
Dvs skulle den gÃ¥ dygnet runt sÃ¥ skulle det bli 0.9 * 24 * 365  < 8000 kw timmar per Ã¥r.

Vilket jag konfronterade snubben med. DÃ¥ började han snacka om att min grund var pÃ¥ 300 kubik och att muntes inte skullle klara av den alls.  (Skapligt ombytlig)
"Vänta nu. Jag har ett hus pÃ¥ 110 kvadrat. Jag kan där det är som djupast stÃ¥ pÃ¥ knä och är 1.82 meter lÃ¥ng. Den är pÃ¥ sin höjd ca 130-150 kubik"  Nej den var minsan pÃ¥ 300 kubik för han hadre mätt med sitt instrument...... Av nÃ¥gon konstig anledning skickade han aldrig offerten han utlovat heller.
Anticimex är som sagt även säljare och inte enbart besiktningsmän... Man får hoppas att alla inte är som han som var hos mig.

Det hela slutade med att jag köpte en AceTec avfuktare.
Idag inser jag att jag var lite väl ivrig. Det som fick mig att ta steget var att anticimex satt upp nån typ av alfa sensor i taket på min grund som hade slagit i botten.
Grunden isig var väldigt fräsh. Ingen lukt. Man kunde se lite grÃ¥tt skrovel som ser ut som grus totalt ca 1 kvadrat dm om man lyser med ficklampa längs blidnbotten. Det är allt som hänt sen huset byggdes 1974.  Idag vet jag att alla krypgrunder har hög luftfuktighet nÃ¥n gÃ¥ng pÃ¥ Ã¥ret. SÃ¥ hade stÃ¥tt inför samma beslut idag sÃ¥ hade jag börjat med att skaffa en hygrometer och bara hÃ¥lla koll pÃ¥ fukten. Hade jag bestämt mig för en avfuktare sÃ¥ hade jag nog gÃ¥tt pÃ¥ en kondensare som första test. Hade det funkat sÃ¥ hade jag varit nöjd och pÃ¥ vintern när avfuktningsbehovet är lÃ¥gt kan man ju använda den till att torka tvätt med pÃ¥ vintern när avfuktningsbehovet är litet.
Hade det visat sig att jag behövt avfukta även när det var kallt ute så hade man ju fortfarande haft användning för kondensaren så helt bortkastat hade det ju inte varit.

Visst är det som du säger att ökad ventilation ger ökat fukttillskott. Just nu funderar jag på att koppla om den så att fläkten endast går vid avfuktning då jag inte har några luktproblem. Man kan snarare se det som att jag använder den i förebyggande syfte.
När det gäller energiförbrukning sÃ¥ har jag inte riktigt koll. Tror faktist inte att jag förlorat sÃ¥ mycket totalt sett. Tycker att golven blivit varmare under vintern och pÃ¥ den totala förbrukningen tycker jag mig inte se nÃ¥gon större skillnad.  Kan det vara möjligt att det faktum att man stängt igen alla gluggar i grunden gör att golven blir sÃ¥ mycket varmare och att man inte förlorar sÃ¥ mycket pÃ¥ detta lurar jag mig själv av de milda vintrarna?
Om man ser till de avläsningar jag gjort pÃ¥ elmätaren under föregÃ¥ende sommar när avfuktningsbehovet borde varit som störst sÃ¥ ser det ut att vara ca 3-5kwh per dygn som diffar mot föregÃ¥ende Ã¥r. Men en sommar är väl inte den andra lik och dessutom har man gjort förändringar hema i form av platt-tv mm sÃ¥ jag vet inte hur bra man ska lita pÃ¥ dessa siffror.  Har stoppat dit en elmätare nu som jag tänkte läsa av efter sommaren...

« Senast ändrad: 20 maj 2008, 11:52:29 av MangeH »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #23 skrivet: 20 maj 2008, 10:32:25 »
Hej

Jag undrar lite, om man har en luftavfuktare som är väldigt snabb, säg den tar bort all fukt i luften på 1 min hur fort torkar man då ut en krypgrund ?
Vad vill jag då med frågan, jo oavsett hur snabb den är på att avfukta luften så kommer det att ta tid för kvarvarande vatten i grunden att förånga sig så att man kan fortsätta avfukta luften.
Hoppas ni förstår att det är en relativt trög funktion och vore det inte det skulle man ha 100% rf om det fanns vatten i grunden.
Man behöver alltså inte en superavfuktare i grunden.

Sen tänkte jag lite på det där med lukt och undertryck.
Om man tänker sig en låda av spånskivor som avger lukt och ställer den i ett rum.
Sen sätter man en fläkt som skapar ett undertryck i lådan, tror ni då att spånet slutar lämna lukt till rummet för att det är ett lågt tryck inuti lådan ?
För att undertryck skall hindra lukt att komma in i huset måste lukten man talar om befinna sig i krypgrunden och förhindras att spridas genom att luft sugs ner genom springor och därmed hindra att luft för med sig lukt upp i huset.
Men om lukten kommer från konstruktionen som t.ex mögel i isoleringen, då kommer ingen ventilation att ske genom isoleringen bara för att man sänkt trycket i grunden.
Lukten kommer att sprida sig genom diffusion oavsett trycket.
Så golvet måste vara diffusionstätt för det ämne som luktar för att hindra lukt genom golvet.

Så har man mögel under mattan i spångolv så skulle jag byta ut spångolvet och antagligen spika dit ett brädgolv, lite beroende förståss på varför det var mögel där från början.
Spångolv har en förmåga att fungera som svamp.
Ozonbehandling tar nog bara bort befintlig lukt, så om det produceras lukt av möglet så kommer nog lukten tillbaka senare.

Fan det är lika krångligt som som med fukt, det tål mycke tänk sånt här.

MVH
Messer

P.S Körde stavningskontroll, på slutet ville den ändra "messer" och då för att fortsätta måste man trycka på ignorera. Och man vill ju inte bli ignorerad. a:gl
D.S

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #24 skrivet: 20 maj 2008, 13:14:21 »
Hej
Tänkte bara meddela de som är nyfiken på corroventa 300tt att jag fick ett mail av dem idag ang hur mycket ström fläkten tar.
Den tar 170W

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #25 skrivet: 20 maj 2008, 13:21:34 »
Hej
Tänkte bara meddela de som är nyfiken på corroventa 300tt att jag fick ett mail av dem idag ang hur mycket ström fläkten tar.
Den tar 170W

Motsvarande för min acetec ska vara 55 har jag för mig.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #26 skrivet: 20 maj 2008, 14:11:31 »
"Har stoppat dit en elmätare nu som jag tänkte läsa av efter sommaren..."

Det är nog enda möjligheten att veta säkert. Angående varma golv så får man nog samma effekt även utan undertryck om man tätar grunden och avfuktare aktivt. 170W bara för att dra fläkten låter väldigt mycket. Jag har en kanalfläkt på 35W för att skapa undertryck. Har dragit ner dimmern rejält så den går kanske bara på 30% av denna effekt.



Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #27 skrivet: 20 maj 2008, 14:35:28 »
Det är nog enda möjligheten att veta säkert. Angående varma golv så får man nog samma effekt även utan undertryck .



Utan ventilation borde det väl vara ännu bättre?
Jag funderade mest på om energiförbrukningen som avfuktaren har spelar någon roll om man jämför med den totala energiförbrukning huset skulle haft om jag inte satt igen ventilerna och skaffat en avfuktare....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #28 skrivet: 20 maj 2008, 15:31:25 »
Sedan vi köpte vårt hus har energiförbrukningen stigit varje år (utom det året vi satte in värmepumpen), med ett undantag, det året vi installerade avfuktaren, då sjönk vår totala förbrukning från 32 000 kWh till 29500 kWh. OK att fläkten förbrukar 613 kWh/år (ca 70 W) men jag är i alla fall rätt säker på att man spar in det på "varmare golv" då ventilationen minskar. I vart fall gjorde den det i vår krypgrund som var väl ventilerad tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #29 skrivet: 20 maj 2008, 15:40:54 »
Hej
Om man har en svag lukt i huset samt kör avfuktare i grunden så undrar jag en annan sak.
Får man bättre (renare) luft innomhus om jag monterar en luftvärmepump.
Har pratat med några som har påstått att de fått en märkbart bättre luft.

/Proson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #30 skrivet: 20 maj 2008, 15:44:58 »
Näe, jag har väldigt svårt att tro det, i så fall en värmepump typ Toshiba som har sin aktiva Ioniseringsfunktion, jag vet inte säkert men har fått för mig att det i princip är en ozongenerator, i vart fall luktar det lite "åskväder" när man kör ioniseringen.

Värmepumpar med vanliga passiva filter lär absolut inte påverka "jordlukten".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #31 skrivet: 21 maj 2008, 15:48:50 »
Det är nog enda möjligheten att veta säkert. Angående varma golv så får man nog samma effekt även utan undertryck om man tätar grunden och avfuktare aktivt. 170W bara för att dra fläkten låter väldigt mycket. Jag har en kanalfläkt på 35W för att skapa undertryck. Har dragit ner dimmern rejält så den går kanske bara på 30% av denna effekt.

Jag har ingen dimmer till min kanalfläkt som "omsätter" 58 m³ luft/h enligt kartongen. Kan jag strypa denna omsättning genom att t ex tejpa för halva spiroröret med silvertejp? Eller mår fläkten dåligt av detta?

Vilken sida skall jag då tejpa för? Före eller efter fläkten?

Jag kommer också gå en vända på jakt med fogskum efter otätheter för att bättra på undertrycket den vägen, istället för att blåsa ut avfuktad luft ur grunden och på så sätt ge kondensavfuktaren lite ro och mig lite snällare elräkning.

Några tips om var det brukar läcka?

Kan man mäta undertryck på ett enkelt sätt?

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #32 skrivet: 21 maj 2008, 16:31:47 »
Jag kan inget om fläktar men jag antar att de klarar ett visst stryp - bara de inte blir för varma.

Det undertryck du behöver är ju precis så stort att det inte skall läcka in luft i bostaden. Finns ingen anledning att gå över den nivån. Detta är nog svårt att mäta. man kan sätta ett avklippt finger till en gummihandske (typ operationshandske) med en klippt skåra i. Om det är undertryck i röret kommer skåran att dras samman och täta, är det övertryck kommer luften att pressas ut via skåran som därmed öppnas. Det syns ganska tydligt om den är öppen eller ej. Har sett denna princip i andra sammanhang och det borde fungera. Jag skall nog göra detta själv o borra ett hål i inspektionsluckan o dra ner röret där o avpassa fläkten tills jag får precis lagom undertryck.


Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #33 skrivet: 21 maj 2008, 17:01:22 »
Jag kan inget om fläktar men jag antar att de klarar ett visst stryp - bara de inte blir för varma.

Det undertryck du behöver är ju precis så stort att det inte skall läcka in luft i bostaden. Finns ingen anledning att gå över den nivån. Detta är nog svårt att mäta. man kan sätta ett avklippt finger till en gummihandske (typ operationshandske) med en klippt skåra i. Om det är undertryck i röret kommer skåran att dras samman och täta, är det övertryck kommer luften att pressas ut via skåran som därmed öppnas. Det syns ganska tydligt om den är öppen eller ej. Har sett denna princip i andra sammanhang och det borde fungera. Jag skall nog göra detta själv o borra ett hål i inspektionsluckan o dra ner röret där o avpassa fläkten tills jag får precis lagom undertryck.



Smart ide! Men i vilket rör skall man sätta "fingret" pÃ¥?  :-[
« Senast ändrad: 21 maj 2008, 17:28:59 av Dirk Diggler »

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #34 skrivet: 21 maj 2008, 20:31:01 »
Du borrar ett hål genom golvet ner till grundutrymmet. Där sätter du röret. Tutan uppåt. Då ser du hur tryckförhållandet mellan grunden o bostadenb är. Problemet att man inte vill borra hål i golvet hur som helst. Men jag tänker göra detta i inspektionsluckan. Spelar ingen roll att jag har ett hål i den. Och "mätningen" blir bara en tillfällig koll att tryckförhållandena är OK. Röret behöver inte vara där hela tiden.

Förstod inte vilken fläkt du ville strypa. Om det är generationsluften från avfuktaren fungerar det inget vidare att strypa den.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #35 skrivet: 22 maj 2008, 09:24:19 »
Du borrar ett hål genom golvet ner till grundutrymmet. Där sätter du röret. Tutan uppåt. Då ser du hur tryckförhållandet mellan grunden o bostadenb är. Problemet att man inte vill borra hål i golvet hur som helst. Men jag tänker göra detta i inspektionsluckan. Spelar ingen roll att jag har ett hål i den. Och "mätningen" blir bara en tillfällig koll att tryckförhållandena är OK. Röret behöver inte vara där hela tiden.

Förstod inte vilken fläkt du ville strypa. Om det är generationsluften från avfuktaren fungerar det inget vidare att strypa den.

Ok, jag skall funderar på var och om jag vågar borra ett hål.

Fläkten jag överväger att strypa är kanalfläkten jag har satt i ett spirorör i en av ventilerna ut ur grunden. Den fläkt som skall skapa undertryck.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #36 skrivet: 23 maj 2008, 09:14:50 »
Hej Dirk Diggler
Ville bara tipsa om ett lätt sätt att styra din fläkt
Finns på clas ohlsson och enkel att koppla in

Varvtalsregulator.
För manuell inställning av varvtal på fläktar. Ställbart 0-99%. Fläktens lägsta varvtal kan justeras med trimpot. 230V. Min/max belastning 0,05-0,5A. IP-44 vid infällt, IP55 vid utanpåliggande montage, ram medföljer.
Artikelnummer 36-1664 398:-
Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #37 skrivet: 23 maj 2008, 12:36:33 »
Hej Dirk Diggler
Ville bara tipsa om ett lätt sätt att styra din fläkt
Finns på clas ohlsson och enkel att koppla in

Varvtalsregulator.
För manuell inställning av varvtal på fläktar. Ställbart 0-99%. Fläktens lägsta varvtal kan justeras med trimpot. 230V. Min/max belastning 0,05-0,5A. IP-44 vid infällt, IP55 vid utanpåliggande montage, ram medföljer.
Artikelnummer 36-1664 398:-
Mvh Proson
Thumbsup Skall skaffa en sån. Är den svår at installera?
« Senast ändrad: 23 maj 2008, 14:25:35 av Dirk Diggler »

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #38 skrivet: 23 maj 2008, 13:27:48 »
Hej
Man behöver ingen elektriker för det om du bara har lite kunskaper om el.
det följer med en utförlig anvisning.
om du känner att du inte kan så blir det inte dyrt om du lejer det för det tar inte mer än 5 min att koppla in.
/Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #39 skrivet: 26 maj 2008, 18:42:36 »
Var då ute i helgen igen efter att jag kastat ut mattan och efter en veckas ozonsanering.

Jag tror 99,9% av lukten nu är borta. *roflmao*

Vi fick "kämpa" hemma i stan för att hitta lukten i kläderna, men sent på kvällen...jo någon svag diffus lukt finns allt. Men inte mer.

FÃ¥r spÃ¥nskivan "vädras" i nÃ¥gra veckor eller nÃ¥gra mÃ¥nader till kan nog den sista 0.1% försvinna ocksÃ¥.  *roflmao*

Rollo: Jag vill gå vidare med "undertryckstestet" Jag undrar hur tjockt röret bör vara? Och var (och hur) skåran skall sitta på det avklippta fingret som skall träs på röret?

Vore tacksam om du kunde utveckla.
 
« Senast ändrad: 26 maj 2008, 19:06:59 av Dirk Diggler »

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #40 skrivet: 27 maj 2008, 17:15:35 »
Du kan ju göra ett försök med ett elrör (vet inte vad de heter, är väl dryga cm i diameter) och fästa en avlång modell av gummiballong i ändan. Klipp ett litet jack i toppen av gummiballongen. När du suger kommer ballongen att skrynklas ihop vilket visar på undertryck - om du i stället blåser i röret kommer ballongen att "stå" upp och hålet som du klippt glipar vilket visar att det är övertryck.

Du kan även pröva utan att klippa hål. Står ballongen är det övertryck - faller ballongen ihop är det undertryck. Jag tror inte man behöver mäta mer noggrant än så.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #41 skrivet: 27 maj 2008, 17:48:42 »
Hej

Om du tar ett U-format glasrör och fyller det till hälften ungefär med vatten och sen tar du plastslang och trär på rurets ena ände och låter den slangen gå ner i krypgrunden så kommer trycket att visas i glasröret för vid samma tryck ligger ytorna i nivå med varandra.

MVH
Messer

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #42 skrivet: 27 maj 2008, 18:38:34 »
Kanon! Kommer testa någon av dessa metoder. Thumbsup

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #43 skrivet: 09 juni 2008, 14:44:39 »
Hej
Till dirk Diggler
Ska du berätta lite om hur ditt projekt har gått.
Om du har blivigt nöjd eller har vidtagit andra åtgärder.
Mvh/Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #44 skrivet: 09 juni 2008, 14:54:37 »
Hej
Till dirk Diggler
Ska du berätta lite om hur ditt projekt har gått.
Om du har blivigt nöjd eller har vidtagit andra åtgärder.
Mvh/Proson

Självklart!
Jag har naturligtvis tänkt rapportera hur det hela fortlöper. Jag har köpt ett plaströr, sÃ¥nt man drar elkablar i för 14.90 pÃ¥ Biltema som jag tänkt dra genom bjälklaget för att kolla undertrycket.  Diameter: 15 mm. Jag fick annat för mig i helgen dock sÃ¥ exprimentet blev inte av. Jag kommer ut nästa gÃ¥ng först till midsommar. Testar dÃ¥.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #45 skrivet: 09 juni 2008, 15:09:03 »
Var då ute i helgen igen efter att jag kastat ut mattan och efter en veckas ozonsanering.

Jag tror 99,9% av lukten nu är borta. *roflmao*

Vi fick "kämpa" hemma i stan för att hitta lukten i kläderna, men sent på kvällen...jo någon svag diffus lukt finns allt. Men inte mer.

FÃ¥r spÃ¥nskivan "vädras" i nÃ¥gra veckor eller nÃ¥gra mÃ¥nader till kan nog den sista 0.1% försvinna ocksÃ¥.  *roflmao*

Rollo: Jag vill gå vidare med "undertryckstestet" Jag undrar hur tjockt röret bör vara? Och var (och hur) skåran skall sitta på det avklippta fingret som skall träs på röret?

Vore tacksam om du kunde utveckla.
 

Eller om det var detta du menade Proson?

Det har gÃ¥tt ytterligare ngn vecka sedan dess och klimatet i huset är  faktiskt suveränt. Den 0.1 procenten är väl kvar men i jämförelse med tidigare STOR skillnad.

Den 0.1 procenten gissar jag försvinner med tiden. Jag tror att det sitter i den porösa spånskivan och eftersom den nu får "andas" behövs det bara lite (eller mycket) tid. Luktprovet jag tog av isoleringen visade ju att det bara var minimalt med lukt.

Fråga: tar undertrycket i grunden hand om eventuell kontaminerad isolering eller orkar den inte avbryta emmisionen uppåt? Är svaret nej tänker jag vänja mig vid de 0.1% för att byta isoleringen för denna lilla, lilla lukten som är kvar är inte aktuellt för min del.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #46 skrivet: 09 juni 2008, 21:02:57 »
Jag kan tyvärr inte svara på om undertrycket tar reda på lukten i isoleringen men att det inte kommer att tillföras ny lukt är jag relativt säker på.
För att få undertryck ändå upp till golvspånskivan ser åtminstone jag som en omöjlighet.

Varför då? jo om du uppnår säg 10-20 pascal undertryck i grunden så kommer inte det att vara samma under golvspånskivan.Jag själv har 17 pascal mellan boyta och grund men det är inte det mellan boyta och precis under golvspånskivan.
Men det är roligt att du lyckats så bra med ditt hus så du ska vara nöjd när du fått så bra resultat.
Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #47 skrivet: 10 juni 2008, 11:05:29 »
Jag kan tyvärr inte svara på om undertrycket tar reda på lukten i isoleringen men att det inte kommer att tillföras ny lukt är jag relativt säker på.
För att få undertryck ändå upp till golvspånskivan ser åtminstone jag som en omöjlighet.

Varför då? jo om du uppnår säg 10-20 pascal undertryck i grunden så kommer inte det att vara samma under golvspånskivan.Jag själv har 17 pascal mellan boyta och grund men det är inte det mellan boyta och precis under golvspånskivan.
Men det är roligt att du lyckats så bra med ditt hus så du ska vara nöjd när du fått så bra resultat.
Mvh Proson

Nej, det är klart att undertrycket inte klarar av att bryta emissionen frÃ¥n spÃ¥nskivan. Men nu när den gamla plastmattan är borta och det tidigare fanns mögel under plastmattan mot spÃ¥nskivan sÃ¥ hoppas jag att vädringen tar hand om den övre del av spÃ¥nskivan som är kontaminerad med lukt. Förhoppningsvis är det endast det övre skiktet av skivan. Är hela skivan  "drabbad" blir det värre.


Hur har du mätt upp dina 17 pascal?
« Senast ändrad: 10 juni 2008, 11:31:17 av Dirk Diggler »

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #48 skrivet: 10 juni 2008, 11:53:27 »
Proson
Hur mäter du tryckskillnaden mellan grunden o bostaden?

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #49 skrivet: 10 juni 2008, 18:05:59 »

Jag har mätt med ett mätistrument som man har för att mäta undertryck.
En handenhet samt att det går en slang från den som jag har borrat genom golvet ändå ner till krypgrunden.
Alltså handenheten mäter då skillnaden mellan bostad och krypgrund.
Mvh Proson
« Senast ändrad: 10 juni 2008, 18:11:33 av Proson »

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #50 skrivet: 10 juni 2008, 21:03:04 »
Vad har du för installation för att skapa undertrycket? Antar att det också varierar från stund till stund. Hur ventilerar du bostaden? Frånluft? Hur många mm H2O representerar 17 pascal?

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #51 skrivet: 11 juni 2008, 07:57:12 »
Hej
Ska försöka att fatta mig så kort som möjligt men lite bakgrundsfakta behövs nog.
Har ett älvsbyhus med en lukt som finns i huset samt sätter sig i kläder.
Besiktat huset ett antal gånger utan större framgång.
Haft konsulterat pegasus lab för div luktkontroller som säger sig känna en lukt av mera kemisk karaktär.
Har haft avfuktare i grunden funkar kanon mot fukt men lukten kvarstod.
Monterat en ganska kraftig fläkt i grunden monterat tilluftventiler i samtliga rum.
Har frånluft i samtliga våtrum och naturligtvis köket samt ozonbehandlat kryputrymmet samt bostad.
Lukten kom tillbaks.
Jag har testat de mesta som jag kan utan att riva men kommer nog dit.
Sedan så finns det massor av entreprenörer som säljer div prylar till oss drabbade som egentligen bara mildrar problemet och inte tar bort källan till de som ex luktar.
Har haft kontakt med så många olika som påstår sig kunna lösa problemet men resultatet blir desamma varje gång.
Alltså jag har ingen aning vem/vilka som kan hjälpa och säga vad som behöver göras för att få bort problemet.
Tråkigt men sant så tror jag att har luktproblem pågått ett tag så finns 2 alternativ

1:Riva och byta luktsmittat material
2: Leva kvar i lukten
Mvh Proson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #52 skrivet: 11 juni 2008, 08:50:12 »
Hej
Ska försöka att fatta mig så kort som möjligt men lite bakgrundsfakta behövs nog.
Har ett älvsbyhus med en lukt som finns i huset samt sätter sig i kläder.
Besiktat huset ett antal gånger utan större framgång.
Haft konsulterat pegasus lab för div luktkontroller som säger sig känna en lukt av mera kemisk karaktär.
Har haft avfuktare i grunden funkar kanon mot fukt men lukten kvarstod.
Monterat en ganska kraftig fläkt i grunden monterat tilluftventiler i samtliga rum.
Har frånluft i samtliga våtrum och naturligtvis köket samt ozonbehandlat kryputrymmet samt bostad.
Lukten kom tillbaks.
Jag har testat de mesta som jag kan utan att riva men kommer nog dit.
Sedan så finns det massor av entreprenörer som säljer div prylar till oss drabbade som egentligen bara mildrar problemet och inte tar bort källan till de som ex luktar.
Har haft kontakt med så många olika som påstår sig kunna lösa problemet men resultatet blir desamma varje gång.
Alltså jag har ingen aning vem/vilka som kan hjälpa och säga vad som behöver göras för att få bort problemet.
Tråkigt men sant så tror jag att har luktproblem pågått ett tag så finns 2 alternativ

1:Riva och byta luktsmittat material
2: Leva kvar i lukten
Mvh Proson

Har du tätat all ventilation i grunden i samband med att du satte in fläkten där?
Vilken typ av avfuktare har du?
Har du haft fläkten i krypgrunden innan du ozonsanerade?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #53 skrivet: 11 juni 2008, 09:09:15 »

Jag har mätt med ett mätistrument som man har för att mäta undertryck.
En handenhet samt att det går en slang från den som jag har borrat genom golvet ändå ner till krypgrunden.
Alltså handenheten mäter då skillnaden mellan bostad och krypgrund.
Mvh Proson

Vad kallas instrumentet?

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #54 skrivet: 11 juni 2008, 12:01:11 »
Rickard
Har tätat i grunden på 2 olika sätt
1:plåtar grävt ner på insida av grund runt hela huset samt tätat plåtarna med fogskum.
2:satt cellplast mellan kantbalk och trossbotten samt skummat runt hela huset.
det innebär att tätningen går inte att få bättre.
3:plast på mark

Körde först med coroventa 300tt men det är bara så att fläktkapaciteten på 130 kubik inte räcker när lukten har hunnit sätta sig i bjälklag mm.
Om bara grunden hade luktat så hade den garanterat räckt.

Satte sedan in en större fläkt i stället för att suga hårdare då är det faktiskt bättre.
Jag vet att det kanske inte är optimal lösning men i mitt fall gäller det pest eller kolera.
hade avfuktaren 1,5 år innan ozonbehandlingen .
bytte till fläkten efter ozonbehandlingen.
ändå känner man en lukt vid golvet men svagare än när jag körde avfuktaren.
Mitt problem kvarstår ändå går lukten få bort från bjälklag isolering mm utan att riva.
Har testat så mycket nu så mina ideer är slut och rivning börjar tyvärr närma sig.
Mvh Proson
« Senast ändrad: 11 juni 2008, 12:04:02 av Proson »

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #55 skrivet: 12 juni 2008, 15:59:28 »

Kan det vara en sån här man använder för att mäta undertryck?

www.elit.se/handinstrument.htm 

en bit ner på sidan finns en som heter HM 35. Kostar 2.200:- + moms.

Föredrar nog rörgenomtrossbottenplastfingerpåröret metoden alá Rollo trots allt med tanke på priset.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #56 skrivet: 12 juni 2008, 16:43:21 »
Att mäta 20 pascal verkar inte sÃ¥ lätt. Det motsvarar nämligen en vattenpelare pÃ¥ 2 mm. Jag prövade själv först att mäta undertrycket i grunden med en vattenpelare pÃ¥ ett U-rör, men sÃ¥g ingen tydlig skillnad. Inte sÃ¥ konstigt. Och som sagt jag tror inte att det är undertryckets storlek som betyder ngt. Viktigast att det är undertryck sÃ¥ att luftströmmen gÃ¥r Ã¥t rätt hÃ¥ll.   

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #57 skrivet: 12 juni 2008, 16:53:15 »
Precis!

Hittade denna länk. Liknande Rollometoden:

http://www.camfilfarr.com/cou_sve/industries/care/negative_pressure.cfm

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #58 skrivet: 12 juni 2008, 22:56:24 »
Proson.

Förstår jag dig rätt att du inte använder avfuktare nu? Får intrycket att du har en mycket kraftig ventilation av grunden vilket jag inte tror är så bra. Har tidigare visat att avfuktningsbehovet ökar kraftigt med ökande ventilation. Försöker därför anpassa mitt undertryck till den minsta nivån som krävs. Jämför undertrycket 0.25 Pascal i Dirk Digglers länk.
Den lukt du känner verkar inte komma från grundutrymmet utan kanske från golvet på samma sätt som för Dirk. Då hjälper inte undertrycksventilationen.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #59 skrivet: 13 juni 2008, 12:16:53 »
Rollo
Du har rätt att jag enbart kör fläkt nu.
Att det kan medföra problem vet jag men samtidigt så hjälper den bättre mot lukten än vad avfuktaren gör.
Efter ett antal månader med fläktdrift så testade jag att stänga fläkten och köra igång min coroventa 300 med hygrostaten på 60% och konstigt nog så gick inte avfuktningen igång.
Har anlitat ett riktigt proffs på dessa problem vill ej namnge pesonen.
Han påstår att han känner en liknande doft från golvjälklag samt syll som även fastnar i kläder.
Lukten är liknande oljefärg,inpregnering,asfaboard alltså lite mera åt kemiska hållet.
Men det är ju bara så att har det börjat att lukta så beror det ju på fukt.
Men hur långt det har spridit sig vill jag inte ens tänka på huvuddunk huvuddunk
Är i valet att börja bryta upp golvet innifrån och byta allt utom golvbjälkar och helt enkelt ta bit för bit ex att dela upp husets längd i 3 delar, byta ena delen och sedan direkt fotrsätta tills jag gått igenom hela golvet.

Mvh Proson
« Senast ändrad: 13 juni 2008, 12:27:12 av Proson »

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #60 skrivet: 13 juni 2008, 15:41:33 »
Proson

Hur ligger dina temperatur o RF-värden i krypgrunden med detta arrangemang? Antar att du får ett klimat i krypgrunden som liknar kallvinden på vintern (med hög fuktighet) o krypgrund på sommaren (med hög fuktighet)?

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #61 skrivet: 13 juni 2008, 21:16:32 »
Hej
Ligger 60-66% och ca:9 grader
Men det har inte så stor betydelse just för tillfället.
Om jag beslutar som jag skrev tidigare ang rivning så kommer avfuktaren tillbaks när renoveringen är gjord.

Hälsn:Proson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #62 skrivet: 14 juni 2008, 09:38:02 »
Normalt byter man underifrån på Älvsbyhus, som jag förstått det brukar det sitta mycket lukt i tjärpappen de har i botten av golvet, i alla fall om ditt hus är byggt före -72.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #63 skrivet: 14 juni 2008, 10:28:20 »

Mitt hus är byggt -78
Tror du att det i mitt fall går att går att få bort lukten.
Jag vet att det rimligtvis sitter mycket lukt i isoleringen men det finns ju även en viss lukt i bjälklag också.
För att all lukt ska försvinna vad gör man då?
Mvh:Proson
« Senast ändrad: 14 juni 2008, 10:34:55 av Proson »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #64 skrivet: 14 juni 2008, 11:41:51 »
Jag har inget svar på det, tror inte att någon vågar garantera en åtgärd till 100%.
Städa ur krypgrunden, täck med plast, avfukta och undertrycksventilera är ju standardlösningen.
Om det inte fungerar så brukar de flesta som trots allt vill fortsätta som du säger byta all isolering och trossbotten.
I de fall jag hört har man ersatt masoniten med frigolit för att inte ha några organiska materiel mot kryputrymmet.

Fungicidbehandling av de frilagda bjälkarna innan isoleringen trycks upp på plats, och frigoliten skruvas upp.
Sedan tätar man uppifrån, alla spingor som finns bakom lister o.s.v.

Men som sagt, jag vågar inte garantera att det fungerar, lukten kan ju ha satt sig i golvspånskivorna och väggarna också...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #65 skrivet: 15 juni 2008, 17:20:39 »

 Sedan tätar man uppifrÃ¥n, alla spingor som finns bakom lister o.s.v.

Vad använder man för att täta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #66 skrivet: 15 juni 2008, 23:13:41 »
Latexfog.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #67 skrivet: 16 juni 2008, 00:21:37 »
Fy vad synd jag tycker om dig Proson,hoppas att det ordnar sig för dig!
Hoppas det fixar sig för dig !
Du verkar ha lagt ner hur mycket jobb som helst...
Dem som har haft/har problem vet hur mentalt jobbigt det är med lukt!

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #68 skrivet: 16 juni 2008, 14:18:29 »
hej
ja det är jättejobbigt.
speciellt när det har gått lång tid och har testat alla standardlösningar besiktat massor med gånger mm mm.
Jag mår såpass dåligt att jag inte vet hur jag ska orka ta tag i problemet nått mer.skulle behöva någon som kan fixa mitt problem så jag inte behöver bry mig mer.
Sen så vet jag ju inte vad jag ska göra för att bli av med problemet.

Mvh Proson
« Senast ändrad: 16 juni 2008, 14:20:39 av Proson »

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #69 skrivet: 16 juni 2008, 14:47:01 »
Riktigt tråkig historia proson. Jag hoppas på det bästa till slut för dig och din familj.

sades det inte något om detta problem i samband med överlåtelsen? Jordabalksbesiktningen? Jag menar också att säljaren lär ha varit medveten om saken?

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #70 skrivet: 16 juni 2008, 15:10:48 »
dirk diggler
jag hyrde huset ca 9 år före köpet men då kände jag inget men fick veta att 2 st andra hade känt en lukt.(1år efter köpet)
vid besikning så kändes lukt i grund men inget i bostaden och då kände jag inte till något av de här problemen.
har fått lära mig allt om de här problemen i efterhand.
har kollat upp möjligheten att sätta dit besikningsmannen resp gamla ägare men det är i princip omöjligt.
ska prova att bryta upp golven inifrån rum för rum och byta allt förutom golvbjälkar.
blir inte de bra så lämnar jag huset för jag mår så dåligt att jag inte orkar med de här nå mer.
de är klart att det sätter sig psykiskt i huvudet bara på tanken att lukten sitter i kläderna när jag är borta hos andra gör mig galen.
får väl inse att jag har gjort bort mig när det gäller husaffär.
Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #71 skrivet: 16 juni 2008, 17:06:30 »
För jävligt helt enkelt. Man får ju förmoda att säljaren (om någon) kände till problemet och borde (enligt lag) ha upplyst om det.
Men att bevisa att han kände till det är en annan sak dessvärre, och hela bevisbördan ligger pÃ¥ köparen.  huvuddunk

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #72 skrivet: 16 juni 2008, 23:43:31 »
De här problemen brukar dyka upp när husen blir runt 20 år, inte helt säkert att tidigare ägaren visste, eller så hade de precis blivit varse problemen och skyndade sig att sälja...
Å andra sidan, om de visste det under uthyrningsperioden borde de väl försökt sälja tidigare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #73 skrivet: 17 juni 2008, 06:30:57 »
hej
tycker ni det är rätt väg att gå genom att bryta upp golven rum för rum alltså golvspånskiva isolering trossbotten eller måste allt tas bort på en gång.
är det möjligt att det blir bra då?
Mvh Proson

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #74 skrivet: 17 juni 2008, 06:36:04 »
Jag skulle inte chansa att låta det nya materialet smittas av lukten från det gamla, jag skulle byta allt underifrån, först bort med allt, sedan fungicidbehandling (och kanske ozon?) sedan i med ny isolering samt organiskt dött material (frigolit/markskiva) som trossbotten, inte nån masonit eller asfaboard.
Men det är jag det, kanske finns nya rön nu som jag inte är uppdaterad på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #75 skrivet: 17 juni 2008, 09:26:32 »
De här problemen brukar dyka upp när husen blir runt 20 år, inte helt säkert att tidigare ägaren visste, eller så hade de precis blivit varse problemen och skyndade sig att sälja...
Å andra sidan, om de visste det under uthyrningsperioden borde de väl försökt sälja tidigare?

Nej, helt säkert är det ju inte att säljaren visste. Men väldigt troligt. Detta är ju inte bekymmer som kommer över natten direkt. Speciellt inte så grava problem som Proson tycks ha.
Det måste ta åratal att utveckla. Någon tidigare hyresgäst hade väl också märkt av detta. Har man problem med det man hyr brukar man ju gå till uthyraren/hyresvärden och klaga för att få det åtgärdat eller reducerat på hyran eller liknande. En av fördelarna med att hyra.

Skulle det vara så att kontamineringen underifrån pågått under en längre tid och precis efter ägarbytet "brutit" igenom golvbjälklaget och smittat bostadsdelen, utan synliga varningsklockor
i grunden eller på andra ställen, skulle det kunna vara ett s.k. dolt fel. För detta kan säljaren bli ansvarig. Troligtvis inte dock i detta fall, för torpargrunder räknas numer (med facit i hand) som riskkonstruktioner, då ställs extra stora krav på köparens undersökningsplikt.

Men min gissning kvarstår: nog visste eller anade säljaren......

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #76 skrivet: 17 juni 2008, 11:10:07 »


Nej, helt säkert är det ju inte att säljaren visste. Men väldigt troligt. Detta är ju inte bekymmer som kommer över natten direkt. Speciellt inte så grava problem som Proson tycks ha.
Det måste ta åratal att utveckla. Någon tidigare hyresgäst hade väl också märkt av detta.
..........

Det skiljer väldigt mycket på olika personers förmåga att känna dofter. Det finns publicerade värden på lukttröskeln för ämnen som brukar tillsättas som varningsämnen till gasol, stadsgas och liknande produkter. En artikel jag har refererar en undersökning som omfattade 35 personer. Även för detta begränsade urval skiljde det en faktor 50 mellan lukttröskeln för olika personer. För dimetylsulfid t.ex. varierade lukttröskeln från 0,16 ppb till 9,8 ppb. Det kan mycket väl vara så att ägaren och tidigare hyresgäster inte har märkt något.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #77 skrivet: 17 juni 2008, 14:13:29 »
Jovisst!
 Och som jag sa tidigare. Det är svÃ¥rt att bevisa nÃ¥got sÃ¥dant inte minst med hänvisning till det du skriver.
Man kan ju lugnt påstå att lukt inte är speciellt konkret.

Lägg ut artikeln du refererar till. Det låter intressant och är ju synnerligen passande i just denna tråd.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #78 skrivet: 17 juni 2008, 15:30:56 »
Artikeln finns som bilaga. Tiophane är detsamma som tetrahydrotiophene som kanske är ett mer välbekant namn. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #79 skrivet: 17 juni 2008, 15:45:57 »
Hej alla
Min tanke med alla besikningar jag gjort är att ta reda på :
1:var är problemet
2:Hur utbrett är problemet
3:Åtgärdsplan
Men de har visat sig vara väldigt svårt med de besikningsmän/kvinnor som varigt här.
Får bara veta att vissa konstruktioner kan få de här problemen och då brukar åtgärderna vara på ett visst sätt.
Finns det ingen duktig i norrbottensområdet som jag kan vända mig till vad gäller detta.?
Anticimex har varigt här 4ggr utan att känna något så det har inte varigt lätt.

Mvh proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #80 skrivet: 17 juni 2008, 16:30:42 »
Artikeln finns som bilaga. Tiophane är detsamma som tetrahydrotiophene som kanske är ett mer välbekant namn. 

Danke!  Tyska är verkligen en av mina starka grenar... b00k

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #81 skrivet: 17 juni 2008, 18:54:45 »
Proson
"Jag har testat de mesta som jag kan utan att riva men kommer nog dit."

Mitt tips kom dit snabbare genom att du beslutar dig en gång för alla för att byta ut materialet så fort det bara går.

Spånskivor torkar inte så att lukt försvinner helt. De skall alltså bort. Och ersättas av tex plankor.

Ta hjälp av någon som kan fuktskador / luktskador. Ocab, Antizimex, Försäkringsbolag, Miljökontoret är några.

Be om en odling/provtagning mot svamp, även om det kan vara så att lukten kommer från material typ spånplatta, lim, osv.

Och, skaffa inte en massa prylar som påstås kunna ersätta rivningen/reparationen !!!!!!!!!!!!!

Spill inte energi på att trixa och pilla här och där, ta tag i problemet med en helhetsplan !!!
Dvs budget, arbetskraft, container, verktyg, vem gör vad, vem betalar, vad kostar det, är det lönt jämfört med att riva och bygga nytt,var bor ni under tiden,tidsplan, osv...

Du måste förmodligen riva ur trossbotten helt utom golvbjälkar. Då ökar lukten. Innan det görs ett enda handtag skall det då besiktigas av försäkringbolag och byggsakkunnig samt fuktexpert för att avgöra vad planen vidare är.

Du kan kanske göra allt själv. SÅ gjorde jag, men tro mig, jag anlitade mina släktingar, vänner, ingenjörer hos Munters, Ocab, Antizimex för alla steg i processen som rådgivare.
Sa de byt den brädan gjorde jag det.
Så även om du tänker göra det själv skaffa expertråd, inte vpforumchattråd hur välmenande de än kan vara. Dina rådgivare måste kunna se lukta och ta i ditt fall på plats, för att råden skall vara rätt för just dig.

Jag fäller ingen dom över ditt och många andras tänkande och agerande. Mig tog det tio år innan jag blev trött på doften av mögel/unken jord och köpte en elektrisk motorsåg.
Sedan tog det 14 dagar innan jag var klar med allt utom finishen.
Det blev en container fylld med restprodukter men huset är numera doftfritt, utan hussvamp och har en modern isolering i grunden.
Jag rev ur golv och spånplatta alla bjälkar och gjöt en grund enligt alla konstens regler, med 20cm makadam som bärlager.
Ytterväggarna skalades av och putsades om sedan kläddes allt med asfaboard, isolering stålreglar och gips.

Det är viktigt att du tänker modernt och inte bara byter ut delarna!!!!
Du måste alltså ta kontroll över grundens fukt och ventilation, vad du än gör ovanpå.

Välj kall eller varmgrund och följ planen till punkt och pricka. Kall grund är att föredra med nytt bärlager av makadam ca 20 cm TVÄTTAD MAKADAM.

Väljer du varm eller kall grund så följ beslutet fullt ut. Kall är alltså kall och torr, varm är varm och torr.

Golvet skall isoleras och tätas så bra att du inte värmer grunden alls ovanifrån och inte heller kan få ett golv som blir fuktigt på undersidan!!!!
En kall grund skall luftas väl och här är det mer kylan du inte vill ha upp, men samma regler här annars. Ingen uppvärmning av grunden ovanifrån.

Reparera som om du byggde nytt, med moderna material, och följ alla anvisningar fullt ut.

Problemet är i och för sig att din grund är felaktigt utförd, men orsaken till ditt luktproblem inne är att golvet inte är utfört riktigt. Om du så stod i en sjö skulle en riktig golvkontruktion inte släppa upp dofterna, inte tillåta golvet att fuktas upp.
Så även om det ser ut som om ditt golv bara behöver en ny yta och ny isolering, så skall du se till att grunden blir tät med asfaboard/asfapapp ed. under hela golvet innan första lagret av golvet kommer på underifrån.
Sedan gör du golvet som man skall göra det uppåt.

Har du sedan ventilationsproblem/fuktproblem i grunden så är detta en annan fråga.
Här vill jag att all material byts ut ca 50 cm ned med tvättad makadam.
Packa väl och ta bit för bit vid bärande delar så inte huset rasar samman.

Ingen plast ovanpå grunden!!!!!!!!!!! Det är en fuskvariant som enbart är av tillfällig art.
Du måste se till att fukten inte kan stiga upp och då hjälper makadam minimum 15-20cm.
(DU byter alltså 50 cm för att få bort alla ytliga föroreningar och organiskt material.)

Sedan skall grunden ventileras väl. Det räcker.

Här bör du få hjälp att välja rätt hjälpventilation om inte de urtag/hål du har räcker.

Men du kan alltså inte ventilera bort ett problem med en fuktig grund, som innehåller organiskt material !!!!!!!

Alltså, inga fler prylar som lovar lösa problemen utan byt ut golvet efter att du tagit kontakt med ovannämnda och fått deras råd.

Du undrar var problemet är och hur utbrett det är...

Mitt bud är att det gäller hela grunden alltså hela govytan ovanför.
Jag skulle alltså inte byta ett golv i ett rum utan ta allt i ett svep, låt vara att du kanske kan ta ett rum i taget.

Men lova dig själv att göra det ordentligt med en gång.

Jag har haft tre fina plankgolv innan jag tog problemet på allvar och rev ur rubbet.

Dvs nytt golv var tredje år eller ett som legat 10 år och fungerar fortfarande?

Om du vill visa någon hur det luktar så ta med en ylletröja till en neutral miljö. Det brukar hänga kvar länge i en sådan.
På plats så försvinner doftsinnet så fort att vissa inte märker lukten efter få minuter, de märker däremot ofta på sina egna kläder då de lämnat platsen att det hänger kvar.

Och du... lycka till.

Tänk på att den psykiska och fysiska belastningen som du haft i flera år kan försvinna så fort att det är färdigt. Det gav i alla fall mig energi att sätta fart.

Och,... du vet vad som är rätt redan nu... eller hur? Fast det är ju så besvärligt så kanske en ozon eller proxon eller mixonpryl kan lösa det i stället?? Så tänker vi alla.
Men ett bra försäkringsbolag och en tillfällig bostad löser det problem man har som familj. Kanske sex månader av besvär jämfört med ett konstant helvete, med risk för allvarliga sjukdommar som resultat.

Lätt val eller hur?
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #82 skrivet: 18 juni 2008, 08:54:31 »
Ord och inga visor...

Vad kan det kosta: 250-300 000?

Ingen plast och ingen avfuktning?

« Senast ändrad: 18 juni 2008, 10:34:34 av Dirk Diggler »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #83 skrivet: 18 juni 2008, 21:40:28 »
Plast finns väl i alla konstruktioner vad jag vet, ser gärna länk till exempel utan plast om sådana finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #84 skrivet: 19 juni 2008, 07:42:50 »
"Sedan skall grunden ventileras väl. Det räcker."

Detta är en förenkling av problemet. Vi vet ju att fukten kommer via luften i många fall och fälls ut på grund av den kalla grunden. Även hus som står på plintar kan drabbas av mögeldoft.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #85 skrivet: 19 juni 2008, 17:06:01 »
DD;
Frågan är om det räcker. För snart 15 år sedan kostade 100m2 ca 400-500 000 för hela golvbyten inkl allt.
Men det är bättre att vänta med spekulationerna tills man vet vad problemet är i just detta fall.
Det kanske räcker med en tiondel vid GDS och mindre problem. Frågan är om det är svamp som doftar, om man kan komma åt att åtgärda ordentligt och framförallt om ägaren har egna resurser att utföra arbetet.
Det finns hus som har så stora skador fast de inte synts att rivning är ett bra val, och andra där doften försvinner för små pengar om man bara gör rätt från början.

Mitt kostade inte så mycket mer än kanske 20 000, men jag har av kontakter för material transporter mm. Skulle allt skett på löpande räkning av annan så kanske 50 000.
---
Plast eller ej?
Råden från sakkunniga varierar, men själva basen är "sann". Ett bärlager som skall förhindra fuktvandring uppåt skall ha en viss sammansättning och en viss tjocklek.
Det skall vara rent, dvs tvättad makadam och inte dåligt grus från backen bredvid eller värre gammalt skräp med matjord inblandat.

Tvättad makadam kan alltså inte lukta mögel om inget mögel vill växa på det. Därför skall stenen vara helt ren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Om man nu tar låt säga 30cm sten och ovanför har en isolerad yta som är tät, så är grunden "ute", dvs den är torr för det regnar inte in, och fukten nerifrån kan inte häva sig upp.

Jag har krupit under hus med torpargrund, på plintar, källareliknande konstruktioner som varit torra året om, helt luktfria.
Jag har krupit under nybyggen som var ideella för svamp och mögel med byggspill, fel val av bottenlager, fel storlek på stenen, drypande fuktspärrar, med fritt vatten osv.

Ingen rätt utförd grund har varit fuktig.

Golvet måste !!!!! vara välisolerat!!!! och tätt så inte huset "suger" upp dofter och fukt.

Det är alltså viktigt att huset är en kropp som skild från yttermiljön.

Man kan använda marktäckare, om man vill, men det skall fortfarande vara en välgjord grund under. Då kan jag tänka mig att man vill förhindra organiskt material att ta sig in och försämra kanalerna mellan stenarna.

Valet av byggplats spelar förstås in. Men fuktvandringen uppåt skall förhindras av ett lager makadam inte av täckande plast.

Plasten fungerar snarare som en kondensor som gör om ånga till vatten, som sedan skall ta vägen någonstans. Utan plasten hade vattnet i ångfas kunnat ventileras ut.

Likväl så utgår nog några från sina egna hus och inte från hur det fungerar. Stinker grunden, kanske det känns bra att täcka den. Jippie, så får svampen ännu bättre livsmiljö under plasten och stinker ännu mer... ett lager till, kanske nästa gång...?

Nej, håll fukten i stenlagret och ventilera bort det som eventuellt tar sig upp/in i grunden. Vätskefasen skall dräneras bort så klart.

Om detta nu är "rätt" för idealfallet, kan man då göra så här om man renoverar?

Sällan. Men det är en fördel att förstå var lösningen ligger om man tex har en våt yta under golvet. Dvs ingen avfuktare utan se till att det inte bildas ånga i grunden, att det inte kan kappilärdras uppåt, att det inte kan rinna in, att de inte kan genomtränga golvnivån, varken som ånga, vätska eller doft.

Betrakta ditt hus som en husbåt som flyter på grundkonstruktionen. Så skilda åt borde de vara.

Inte har man väl en plastduk under båten för att förhindra att vattnet tränger in?

Man har väl en bÃ¥t som är tät och lever fint med att vattnet är vÃ¥tt, sÃ¥ länge det finns pÃ¥ utsidan.  :)
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #86 skrivet: 19 juni 2008, 17:49:10 »
elvikingo
Rivningen är en sak men att sedan avgöra skadorna blir betydligt svårare.
Anticimex har trots allt varigt här 4ggr utan att känna lukt.
Efter det så har det varigt 2st andra besikningsmän.
Problemet blir att svaren från dessa varierar kraftigt.
Så det jag har tänkt att göra är att riva ut kök samt närliggande tvättstuga och då river jag hela golvet samt ytterväggarna i det området.
Mitt beslut att göra så är för att bilda mig en uppfattning om hur det ser ut/luktar i golv/vägg.
Om jag då finner att det luktar i golv så kör jag vidare.
Det tråkiga i detta är att jag står ensam med mitt jobb så tiden för detta känns hemskt.
Skulle du vilja läsa tråden som jag har startat (luktproblem i älvsbyhus) så får du veta mera om besikningar bilder på krypgrunden mm
Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #87 skrivet: 07 juli 2008, 10:36:17 »
Jag var för snabb!

Det har varit väldigt fuktigt väder med åska tidvis de senaste veckorna. Jag har då känt den gamla vanliga lukten igen. Inte så stark som tidigare, men tillräckligt för att anse att problematiken inte är löst.

Min tolkning (och förhoppning) är att det inte är tillräckligt tätt i bjälklaget ner mot grunden, och att grunden inte är tillräckligt tät överhuvudtaget för att skapa ett undertryck. Jag har inte utfört Rollos undertryckstest med rörgenombjälklagochplasthandskemetoden än, då vi har haft gäster i princip hela tiden jag varit ute.

Men är inte detta en vettig slutledning? Kondensaren har dessutom haft det ganska jobbigt: RH ligger runt 65-68% istället för som tidigare strax under 60% Den (relativt) fuktiga luften frigör gamla lukter som tar sig upp genom bjälklaget? Undertryck saknas!?

har tänkt gå en runda med polyuretanskum i grunden nu till helgen. En fråga där förresten: lägger man en "remsa" skum precis vid syllen i skarven mot grundmuren? Eller på ovansidan av syllen mot trossbotten?

Andra reflektioner?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #88 skrivet: 08 juli 2008, 00:53:14 »
Jag fyllde med fogskum tills jag inte såg dagsljus sippra in någonstans.
Det gäller att fylla igen alla insläpp.

Alltså, mörkt och sedan kika överallt, täta alla ljusinsläpp, när det är mörkt är det tätt.
Tror jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #89 skrivet: 10 juli 2008, 09:49:51 »
Latexfog.

Jag har ingen värme på under vintern. Skall jag ha någon speciell sort? Eller är latexfog och latexfog samma sak?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #90 skrivet: 10 juli 2008, 09:53:37 »
I ärlighetens namn är jag osäker på om man skall använda latexfog, jag har gjort det, men vågar inte lova att det är "rätt" material att använda, kanske är antimögelbehandlat silikon bättre.
FrÃ¥ga nÃ¥n som vet, beijer byggmateriel t.ex.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #91 skrivet: 10 juli 2008, 14:53:50 »
I ärlighetens namn är jag osäker på om man skall använda latexfog, jag har gjort det, men vågar inte lova att det är "rätt" material att använda, kanske är antimögelbehandlat silikon bättre.
FrÃ¥ga nÃ¥n som vet, beijer byggmateriel t.ex.  ;)

okidoki, jag skall göra det. Vem vet, det kanske står något vettigt på förpackningen.
« Senast ändrad: 10 juli 2008, 16:01:07 av Dirk Diggler »

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #92 skrivet: 14 februari 2009, 06:34:48 »
Hej,

Varken makadam eller sand etc. hindrar fukt att leta sig upp från marken. Marken håller oftast ett högre ångtryck än luften i utrymmet och fukt tenderar starkt att vandra från områden med högre tryck till områden med lägre tryck. Byggplast anser jag därför nödvändigt. Man kan aldrig få tätt mellan makadam-stenarna och sanden transporterar fukt kapillärt. Det ser man om det har gått hål på plast med överliggande sand. Sanden blir då fläckvis blöt och kan transportera upp avsevärda mängder fukt över tid.

Att behålla uteluftsventilationen utan någon annan åtgärd är ofta dömt att misslyckas om man vill undvika mögelpåväxt etc. Det finns från stora företag statistik och avhandling om detta.

Jag river mig lite i huvvet  Sc:,h och undrar hur makadam ska kunna binda fukten, som nÃ¥gon tidigare skrev??

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #93 skrivet: 14 februari 2009, 18:07:56 »
Hej
Självklart binder inte makadamet fukt men eftersom singel/makadam är oorganiskt så kan det inte lukta illa från marken+att lagret högst upp mot plasten blir kapilärbrytande.
sedan kan det även disskuteras hur tjockt lager av singel som bör läggas.
om man fyller på med ex singel och sedan plast på det så har man en krypgrund som den bör vara.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #94 skrivet: 14 februari 2009, 21:31:56 »
Problemet med singel i krypgrunden är ju att plasten går sönder när man kryper runt där nere...
Jag håller lika mycket på tvättad sand, huruvida det är rätt eller ej vet jag inte, men det känns bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #95 skrivet: 14 februari 2009, 23:51:15 »
Finns inte risk för ytligt uppträngande vatten i marken så behöver man inte lägga in makadam. Det blir då bara en onödig kostnad.
Samtidigt måste man också skydda byggplasten med en tåligare geotextil om makadam läggs in.

Så tänker jag om det..

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #96 skrivet: 15 februari 2009, 13:46:43 »
Om man tittar vad olika material har för förmåga att suga fukt/vatten kapilärt så så ser man tydligt att ju finkornigare material dessto sämre förmåga att dränera undan vatten.om det är blandning av sand pimmo jord osv som det ofta är så räknas kapilärkraften utifrån det finaste materialet och fin sand och pimmoblandning kan suga fukt från flera meters djup.
Ta ett enkelt ex om man spiller vatten på en sandstrand så åker vattnet undan hyfsat bra men den blöta fläcken blir kvar ganska länge.
Varför då? jo sand binder nämligen fukt därför är det bäst med singel då rinner fukten undan snabbast.
geotextil behöver endast läggas in om man sugit ut befintlig massa till ett bestämt djup.
Då läggs duken för att binda gamla massan och sedan på med singel och sedan läggs åldringsbeständig byggplast.
Det bör vara den bästa lösningen både vad gäller dräneringsförmåga samt även kapilärkraften.
« Senast ändrad: 15 februari 2009, 13:51:10 av Proson »

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #97 skrivet: 15 februari 2009, 21:10:38 »
I kryputrymmen så talar man ofta om markånga, d.v.s. vatten i ångfas som letar upp från marken till luften i utrymmet. Då ångtrycket i luften är lägre än det i marken så kommer fukten att utjämna sig uppåt oavsett vilket material man har lagt på marken.

NÃ¥gon cm. ner i marken har man oftast upp till motsvarande till 98%RF.

Vid motsvarande 85%RF så dammar sanden som finns i vissa kryputrymmen. Därför tror många att de har snustorrt även om det inte är det.

Har man avfuktare utan att ha lagt byggplast så kommer ångtrycket att vara mycket lägre i luften och mer fukt kommer då formligen att dras ut marken. Avfuktaren får då jobba avsevärt/onödigt mycket mer.

Om man lägger in makadam så behöver man för att följa alla konstens regeler ett lager geotextil mot marken för att hindra makadamen att sjunka ner/blanda sig mad markmaterialet. Sedan läggs geotextil mot makadamen för att skydda byggplasten som läggs sedan. Utan geotextil mellan plast och makadam så kommer plasten att gå sönder när man kryper eller går i utrymmet.

Plast är ett måste om man vill hindra merdelen av markångan att komma upp i utrymmet.

En kombination av markånga och fuktigt uteluft är det som "knäcker" många kryputrymmen. Därför är steg 1. att lägga in byggplast och sedan kontrollera klimatet noga över kritisk säsong med pålitlig hygrometer. Det brukar allt för ofta inte hjälpa fullt ut med att endast lägga byggplast, ofta behövs också någon form av avfuktningslösning eller isoleringsvariant mot mark och/eller grundmur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!