Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny billig sorbtionsavfuktare?  (läst 22117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Ny billig sorbtionsavfuktare?
« skrivet: 23 november 2006, 15:49:12 »


Hittade ett inlägg på byggahus.se om en ny billig avfuktare för krypgrunder:
 http://www.ventbutiken.se/?artnr=60005 för knappa 4000kr

Det ser ut som en sorbtionsavfuktare på konstruktionen.

Tänkte jag tar upp en tråd här också, är det någon som har erfarenheter av den?

/Abbe_
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2006, 18:46:43 »
Japp, det är en sorptionsavfuktare. Bra pris och en kapacitet KONSTANT på 8 liter/dygn (iaf ner till o grader C) Finns dock ingen koppling för dräneringsslang vilket borde utesluta att ställa den i torpargrunden. Vem orkar krypa ner och tömma en behållare dagligen?
Vilken miss!  :D  Kanske kommer i nästa version.

http://www.lfs-web.se/sorptionsavfuktare_a.htm 

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2006, 15:33:35 »
Finns dock ingen koppling för dräneringsslang vilket borde utesluta att ställa den i torpargrunden. Vem orkar krypa ner och tömma en behållare dagligen?
Vilken miss!  :D  Kanske kommer i nästa version.
"Önskas slanganslutning för kondensatet anger ni detta särskilt i rutan kommentarer i samband med att ni skickar beställningen", står det...

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2006, 16:35:09 »
correktemundo!!  :D :D :D ....vilken miss....av mig!

Undrar vad proffsen tycker om denna nyhet. En sorptionsavfuktare för under 4.000:- känns som en sensation!
Men drar den onödigt mycket ström?

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2006, 20:25:58 »
Är konstruktion och styrning någorlunda intelligent, borde den dra bra mycket lägre energikonsumtion än de tidigare generationerna av sorptionsavfuktare.

Här skickas då inte fukten ut m.hj.a. övervärmd luft till kråkorna.

Själv förväntar jag mej att den inte drar mer energi än kondensavfuktarna.

Blir intressant att följa utvecklingen för denna sorbtionsvariant.

Vem vet, kanske det blir en vinnare.

Den som behöver undertryck under huset kan antagligen fixa detta billigare och energieffektivare på annat sätt än att blåsa övervärmd luft ut ur grunden.

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2006, 23:27:50 »
Jag är ytterst tveksam till denna avfuktare, gissar att "rotorn" kan var gjord av papper eller liknande då den inte fungerar under 0°C.

Skulle var intressant att få veta mer. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2006, 10:58:06 »
Jag är ytterst tveksam till denna avfuktare, gissar att "rotorn" kan var gjord av papper eller liknande då den inte fungerar under 0°C.
Skulle var intressant att få veta mer. Sc:,h

Tillverkaren...
http://www.amcorgroup.com/english/dehumidifiers/dehumidifiers-DES80.html
"Long-life, zeolite impregnated wheel..."


Missnöjd användare...
http://www.ciao.co.uk/Amcor_DES80ET__Review_5611059
« Senast ändrad: 25 november 2006, 11:04:17 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2006, 14:11:46 »



Enligt Manualen ska man göra rent filtret varannan vecka....  Då diskvalificerar den sig tyvärr i min krypgrund, tyvärr - det verkar annars vara ett bra koncept.

Från en annan tråd:
- Acetec PD-250 kräver underhåll (rengörning av filter och dammsugning) 2 ggr per år,
- Munter Homedry en gång per år.

/Abbe
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2006, 10:45:47 »
Jag är ytterst tveksam till denna avfuktare, gissar att "rotorn" kan var gjord av papper eller liknande då den inte fungerar under 0°C.

Är det rotorn som gör en "normal" sorptionsavfuktare dyr? Vad består den av isåfall? Jag har förstått att materialet är "dränkt" i kiselgel som triggar avfuktingen, men resten?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2006, 10:55:46 »
Jag vet inte vad som är dyrt i en vanlig sorbtionsavfuktare, men med det pris som denna maskin har så förväntar man sig att de tagit någon genväg.
Jag kan ha helt fel, och produkten kan vara en riktig sorbrtionsavfuktare, men om jag hade sålt den skulle jag ha gjort mer reklam för det i så fall.

Funkar den så spelar det väl iofs ingen större roll hur den är konstruerad men som jag tidiagre skrivit så tycker jag att man bör kunna fördela luftflödet under huset via slangar/rör, man bör kunna köra fläkten kontinuerligt om man vill. (vet inte hur denna fungerar)

Just denna modell ser jag mer som ett alternativ till Woods kondensavfuktare, inte som alternativ till en riktig krypgrundsavfuktare.
Men det är ju jag det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2006, 10:57:14 »
är Zeolite en sorts sten? Är den i såfall absorberande i sig? Någon som kan utveckla?  b00k

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2006, 14:34:28 »
Detta verkar vara en konstig maskin - en sorbtionsavfuktare kombinerad med kondensavfuktare! Frågan är vad man vill vinna med det? Visst - kondensavfuktaren kanske blir effektivare när den kan jobba vid en högre temperatur, men det krävs nog en väldigt finstämd temperatur/luftmängd i regenerationsluften för att man skall hamna rätt så att det blir någon avfuktning i kondensavfuktaren överhuvud taget. Risken är att det bara blir ett värmeelement. Av den klagande konsumenten att döma verkar den alstra ganska mycket värme ändå varför den sannolikt inte är särskilt energieffektiv för avfuktning. Man kanske kan bygga om den till en sedvanlig tekni där regenerationsluften leds ut o då blir det en annan femma - eller man använder bara kondensavfuktaren.....

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #12 skrivet: 27 november 2006, 00:04:49 »
Jag håller med dig Rollo, denna maskin ter sig ytterligt konstig jämfört med de sorbtionsavfuktare som tidigare satt normen.

Tycker ändå det är lite väl tidigt att avfärda. De som tillverkar maskinen bör få chansen att visa att deras koncept håller måttet. Bör t.o.m. enl. min mening även få chansen att vidareutveckla om första generationen inte visar sig hålla måttet. Sånt kan inte bara förbehållas  bil och dataindustrin.

Tycker att vi kan ta en avvaktande attityd. Vi behöver inte svälja budskapet okritiskt? Men varför ändå  inte ge upphovsmännen en chans att möta upp till bevis. Det är så teknik utvecklas.

Gissar att det låga priset resulterar i att vi rätt snart får resensioner av maskiner ute i drift,

Själv tycker jag att det är mer intresssant att ta del av vad som kommer ut av praktisk drift än att  positionera mej själv så att jag så småning kanske skulle kunna skörda poäng genom att säga ”vad var det jag sa”.

Maskinen kanske är skit, men vem vet, kanske det är nåt nytt som platsar.

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #13 skrivet: 27 november 2006, 07:30:41 »
Detta verkar vara en konstig maskin - en sorbtionsavfuktare kombinerad med kondensavfuktare! Frågan är vad man vill vinna med det? Visst - kondensavfuktaren kanske blir effektivare när den kan jobba vid en högre temperatur, men det krävs nog en väldigt finstämd temperatur/luftmängd i regenerationsluften för att man skall hamna rätt så att det blir någon avfuktning i kondensavfuktaren överhuvud taget. Risken är att det bara blir ett värmeelement. Av den klagande konsumenten att döma verkar den alstra ganska mycket värme ändå varför den sannolikt inte är särskilt energieffektiv för avfuktning. Man kanske kan bygga om den till en sedvanlig tekni där regenerationsluften leds ut o då blir det en annan femma - eller man använder bara kondensavfuktaren.....

Vad får dig att tro att det finns en kondensavfuktare OCKSÅ inuti den, jag har inte kunnat läsa något om den som tyder på det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2006, 07:57:26 »
Tror nog jag slår till på en sådan här för garaget där jag har ca 2grader.
(Utöver Woodsen i tvättstugan, ÖB-varianten i källaren och den dag jag lyckas ta mig in i grunden så blir det nog en riktig sorbtion där också.)
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #15 skrivet: 27 november 2006, 18:28:08 »
Vad får dig att tro att det finns en kondensavfuktare OCKSÅ inuti den, jag har inte kunnat läsa något om den som tyder på det?

Bilden visar att den uppvärmda regenerationsluften passerar en "kondensor" där fukten kondenseras. Vad denna kondensor utgörs av framgår inte, men det måste var en yta som är så kall att daggpunkten uppnås. Det krävs ganska finstämda förhållanden för att detta skall ske. I alla fall på ett optimalt sätt. Regenerationsluften får inte vara för varm, måste hålla skapligt hög RF, och ytan måste vara tillräckligt kall. Skulle vara intressant att få mer information kring hur det fungerar, effektförbrukning etc.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #16 skrivet: 27 november 2006, 18:40:28 »
är Zeolite en sorts sten? Är den i såfall absorberande i sig? Någon som kan utveckla?  b00k

Hittade lite själv. Förvisso i ett annat sammanhang, men ändå.

Zeolite

Zeolite är ett naturligt mineral som finns i stort sett i hela världen förutom i Skandinavien. När vätska kommer in i zeolite absorberar och binder den vissa molekyler i sina hålrum (s k katjonbyteskapacitet). Bland annat absorberas och binds ammonium (en form av kväve) i en vätska (läs urin) på detta sätt i zeolite. Zeolite som absorberat och bundit ammoniumjoner från urin är särskilt intressant för jordbruket eftersom det eftertraktar kväve. Andra som använder sig av "zeolitetekniken" är NASA: s astronauter där zeolite laddas upp med ammonium. Zeolite kan absorbera 75-90 % ammonium och behöver bara en tiondel av vätskans (läs urinets) volymmassa för att binda samma mängd ammonium. Denna faktor (10) är särskilt viktig med tanke på lagring, transport och spridning av ammonium. Tillsammans med struvite kan zeolite absorbera och binda upp till 95 % ammonium. Dessutom utgör zeolite tillsammans med struvite ett utmärkt gödsel. Enligt Zsofia Ganrot kompletterar struvitefällning och zeolitadsorption varandra väl i en enkel, billig och robust metod för att greppa näringen från humanurin och för att leverera ett komplext och långsamtsläppande fast gödselmedel.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #17 skrivet: 27 november 2006, 19:04:18 »
Vad får dig att tro att det finns en kondensavfuktare OCKSÅ inuti den, jag har inte kunnat läsa något om den som tyder på det?

Bilden visar att den uppvärmda regenerationsluften passerar en "kondensor" där fukten kondenseras. Vad denna kondensor utgörs av framgår inte, men det måste var en yta som är så kall att daggpunkten uppnås. Det krävs ganska finstämda förhållanden för att detta skall ske. I alla fall på ett optimalt sätt. Regenerationsluften får inte vara för varm, måste hålla skapligt hög RF, och ytan måste vara tillräckligt kall. Skulle vara intressant att få mer information kring hur det fungerar, effektförbrukning etc.

Jag gissar att kondensorn är någon sorts värmeväxlare som "kyls" av den ännu ej avfuktade luften, den är med garanti kallare än den av värmeelementet uppvärmda luften som passerat rotorn vid alla förehållanden.
Ungefär som i en torktumlare av kondenstyp där fukten fälls ut i en värmeväxlare kyld av rumsluften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #18 skrivet: 31 maj 2007, 12:52:45 »
Det finns ytterligare en ny adsorptions avfuktare som liknar den här och den heter "Ruby dry". Intressant teknik där värme återförs inne i rummet istället av ute.
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #19 skrivet: 31 maj 2007, 23:31:18 »
Det finns ytterligare en ny adsorptions avfuktare som liknar den här och den heter "Ruby dry". Intressant teknik där värme återförs inne i rummet istället av ute.
Raj.

Har du nån info och länk?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #20 skrivet: 01 juni 2007, 08:11:09 »
Det finns ytterligare en ny adsorptions avfuktare som liknar den här och den heter "Ruby dry". Intressant teknik där värme återförs inne i rummet istället av ute.
Raj.

Har du nån info och länk?
För att inte göra reklam, söker du på Google så är en av första träffarna en länk med både info och pris.
Stämmer bara hälften av vad som skrivs i reklamen så verkar den väldigt intressant för min del.
<edit> Fanns ju en uppenbar länk som bara länkar till produkten www.rubydry.se</edit>
« Senast ändrad: 01 juni 2007, 08:22:13 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #21 skrivet: 01 juni 2007, 09:13:20 »
Här har du länken till en Engelsk sida med lite mer information och framförallt "customer reviews" ang. ruby-dry.
http://www.dry-it-out.com/index.php?main_page=product_info&products_id=17
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #22 skrivet: 23 juli 2007, 19:50:52 »
Jag har just köpt en Ruby-Dry.

Första tanken har givit följande resultat:
5,3 l
16,4 kwh
dvs ca 3 kwh/l
Mvh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #23 skrivet: 24 juli 2007, 07:45:01 »
Jag har just köpt en Ruby-Dry.

Första tanken har givit följande resultat:
5,3 l
16,4 kwh
dvs ca 3 kwh/l
Mvh

Vad är det för temperatur och luftfuktighet?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #24 skrivet: 24 juli 2007, 12:59:50 »
18-19 grader och en luftfuktighet mellan 60 och 70%

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #25 skrivet: 28 juli 2007, 17:09:01 »
Hur många dagar?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #26 skrivet: 28 juli 2007, 23:22:14 »
...följande resultat:
5,3 l
16,4 kwh
dvs ca 3 kwh/l
Mvh
Wow :o 3kwh/liter !? låter väääldigt ineffektivt. Kanske den funkar förhållandevis effektivare när det är kallare.
Nu har jag inte mätt upp exakt, men min kondenserande tork drar (vad jag minns) ca 0,25kW. Den går nästan för hela tiden så här års.
Den fyller en 10L balja på 3 dagar ungefär 50-52% relativ fuktighet vid ca 19C.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #27 skrivet: 02 augusti 2007, 09:49:38 »
Nu har jag inte mätt upp exakt, men min kondenserande tork drar (vad jag minns) ca 0,25kW.
Var köper man sådana?

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #29 skrivet: 02 augusti 2007, 11:25:09 »
...följande resultat:
5,3 l
16,4 kwh
dvs ca 3 kwh/l
Mvh
Wow :o 3kwh/liter !? låter väääldigt ineffektivt. Kanske den funkar förhållandevis effektivare när det är kallare.
Nu har jag inte mätt upp exakt, men min kondenserande tork drar (vad jag minns) ca 0,25kW. Den går nästan för hela tiden så här års.
Den fyller en 10L balja på 3 dagar ungefär 50-52% relativ fuktighet vid ca 19C.
Mina båda kondens gör väl ungefär samma, 3-4 liter om dagen just nu på en effekt av runt 0,3 kW och dom går inte hela tiden heller,fuktigheten är runt 65-70% och tempen kring 17-18, men framåt hösten/vintern när det är 10 i källaren och strax över 0 i garaget producerar dom i princip inget. Då skulle nog Rubyn vara bra, speciellt om mycket av energin blir värme.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #30 skrivet: 02 augusti 2007, 12:46:29 »
Jag undrar om det är någon tillverkare som har börjat använda peltierelement för avfuktning?
Tekniken finns ju runt om oss idag, så varför används inte detta inom avfuktning ?
Dom används bl.a i kylboxar och i livsmedelsaffärer för att hålla matvaror kalla och har även en varm sida, själv har jag ett litet kylskåp som funkar till 100% med denna teknik, så praktiskt borde man kunna ersätta en kompressor med denna teknik, som dessutom kan komma upp i högre temperaturer = ännu bättre avfuktning.

Ta en titt på länken nedan hur tekniken funkar samt diverse data, och återkom med era synpunkter.

http://www.elfa.se/pdf/75/07566102.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #31 skrivet: 02 augusti 2007, 17:08:28 »
Jag skall skaffa ytterligare en avfuktare till en anna källare. I den andra källaren blir det inte lägre temperatur än 15 grader. Till den tänkta jag köpa en Woods MDE 12. Den drar "enligt reklamen" max 220 W/tim och avfuktar 8 l/dygn vid 20C och 70%rf vilket torde ge 1,5 l/kWh

Har nån koll på varför råd och rön och energimyndigheten redovisar mätvärden vid en förhållandevis hög luftfuktighet? Om de nu bara skall visa värden vid en luftfuktighet vid +5C så vore det väl mer relevant att redovisa mätvärden vid 60 eller 70 %rf än den nu valda nivån 90%rf.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #32 skrivet: 06 augusti 2007, 03:19:52 »
Nu har jag inte mätt upp exakt, men min kondenserande tork drar (vad jag minns) ca 0,25kW.
Var köper man sådana?
Hmm.. vet faktiskt inte, min "Woods 15" följde med "huset".
Följer du länken till Råd&Röns tester så finns länk till Woods importör, därifrån borde du kunna nå lämplig försäljningställe

Min Woods är väldigt fyrkantig och primitiv, en ställbar hygrostat slår av/på avfuktningen. Finns vred för låg eller hög fläktfart.
Torken drar 0,24kW med fläkten på hög.
Den drar 0,21kW med fläkten på låg (vilket jag använder) och jag har hygrostaten inställd på ca 51% rf i källaren.
Skall logga mängd/effekt ett par dagar.

Worst case så drar min Woods ca 1,44 kWh/liter så här års (19C, 50-52% rf). Tror utfallet blir bättre för den går inte exakt 100% men nära på.

... men framåt hösten/vintern när det är 10 i källaren och strax över 0 i garaget producerar dom i princip inget...
Men? Har du fuktproblem även på vintern? Jag har avfuktaren på på vintern åxå, men den går nästan aldrig för det kommer knappt någon fukt på vintern till min källare. Då hålls fuktnivån låg "på egen hand".
Har ca 13C i källaren på vintern.
När jag hänger tvätt så kommer det naturligtvis fukt :) och då kickar den igång.


Jag undrar om det är någon tillverkare som har börjat använda peltierelement för avfuktning?
...
Dessvärre är peltierelement (även kallad TEC eller TEM) ineffektiva.
Dom alstrar väldigt mycket överskottsvärme jmfrt med kylan.
Dom kräver ren fint glättad likström.
Varje modul är oftast på relativt låga effekter om 80-320W st.
Svårt att "sprida" värmen och kylan eftersom den alstras på så pass liten flat yta (ca 5x5 cm), väldigt nära varann endast 2-3mm som separerar kallt/varmt -antingen måste man ha övergång till annat media(typ vatten med pumpar et.c) eller dyra kylflänsar i komplicerade luftkanaler.
Peltiermodulerna är optimerade på att jobba med temperaturer runt +50C på varma sidan, ju mer du aviker från det desto mer ineffektivt jobbar den (desto mer "restvärme" kommer ut på varma sidan).

Ett abel/grundregel med peltierelemet är att kalla sidans temperatur följer med varma sidans temp.
Ifall man inte kyler varma sidan tillräckligt så blir kalla sidan varmare.
Ökar omgivningstemperaturen med ex.vis 3 grader (den luft som kyler varma sidan) så blir kalla sidan 3 grader varmare åxå.

Peltierelement fungerar på samma sätt som en kompressor ungefär, fast den är ineffektiv.
En L/L värmepump kan enkelt skyffla ca 3kW värme innefrån (+20C) och ut till omgivningen(+30C) med bara ca 1kW ineffekt.

En peltier skulle förmodligen dra 4-5kW för att göra samma jobb !!!!
Den alstrar således ungefär 100-200% spillvärme, enbart vissa unika tillfällen har den "COP" över 1.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #33 skrivet: 06 augusti 2007, 07:41:03 »
... men framåt hösten/vintern när det är 10 i källaren och strax över 0 i garaget producerar dom i princip inget...
Men? Har du fuktproblem även på vintern? Jag har avfuktaren på på vintern åxå, men den går nästan aldrig för det kommer knappt någon fukt på vintern till min källare. Då hålls fuktnivån låg "på egen hand".
Har ca 13C i källaren på vintern.
När jag hänger tvätt så kommer det naturligtvis fukt :) och då kickar den igång.

Kanske inte i  källaren men i det ouppvärmda garaget där en blöt/snöig bil körs in varje dag kan det vara rejält fuktigt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #34 skrivet: 06 augusti 2007, 10:46:23 »
Paxmax: tack för en utmärkt lektion i hur Peltier-elementen fungerar, alltså går denna idé rakt ner i "runda arkivet"...... ;)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Ny billig sorbtionsavfuktare?
« Svar #35 skrivet: 08 augusti 2007, 17:38:19 »
Paxmax: tack för en utmärkt lektion i hur Peltier-elementen fungerar, alltså går denna idé rakt ner i "runda arkivet"...... ;)
Peltierelement är hur kul som helst. Själv så har jag problem med att det kalla vattnet i kranarna är ljummet och det varma vattnet är åxå ljummet... visst vore det fräckt med en liten reservoar under handfatet/diskbänken som hela tiden försåg att man lokalt har kallt å varmt vatten tillverkat av peltiern.

Inga mer dricksglas fyllda med ljummet blä vatten och man får varmt vatten när man tvättar händer/ansikte eller bara vill blötlägga nå't med varmvatten. Eftersom det går åt mer varm än kallvatten så har ju peltiern sin givna roll där.
Rent effektivitetsmässigt kan man säga att man "direktvärmer" varmvattnet med COP1 och får kallt vatten på köpet.


Annat:
Ifall intresseklubben vill anteckna nå't nytt så har jag loggat min primitiva avfuktare Woods 15.
Jag startade avfuktaren kl. 01:50 den 6 aug.
Tills idag kl 17:00 8:e aug. Totalt ca 2dgr och 15 timmar.
På den tiden har den dragit 10,47kWh och producerat 7,4L vatten.
Det blev således ca 1,41.. kW per liter vatten
Den har hållt källaren på en fuktnivå runt 49% och tempen har legat runt 19ºC, jag har inte tvättat heller, det är bara fuktläckade via grunden och vanlig fuktig "sommarluft".
Hade jag kört 1-2 maskiner så hade "bägaren runnit över".

Wow, räknar man på halva året på denna "hårda drift" och andra halvan på lite lägre drift så kör jag nog upp en ca 700-800kr/året i avfuktningskostnad :o  eh... har inte riktigt räknat på det förrens nu.
"att mäta är att veta... på gott å ont"
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!