Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög elförbrukning - nytt system  (läst 6583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skatan

  • Gäst
Skatan
Hög elförbrukning - nytt system
« skrivet: 23 december 2016, 08:00:21 »
Hej,

Jag har precis fått en 17kW (Bosch Compress 5000 LW 17) pump installerad hemma och tycker att elförbrukningen är väldigt hög efter installation så jag har några (många) frågor.

Jag undrar om det är något jag kan göra för att optimera? Jag begriper inte helt inställningarna, men jag har provat att sänka 1 gång "--" men tycker inte jag märker någon skillnad.
Pumpen har bara kört några dagar men igår då hela dygnet var över 0C så var elförbrukningen 89kWh (inkl hushållsel)! Innan bergvärmen installerades så brukade vi ligga på 23-35kWh med olja + el (oljepannan stod för merparten av förbrukningen).
De första 6h detta dygn ligger förbrukningen redan på 20kWh!
Det ser även ut som att VP startar och stoppar ett stort antal gånger per dag jämfört med oljepannan.

Det finns i menyn även "Tillskott" som konstant växlar mellan "Av" och en nedräkning som börjar på 2h, betyder detta att shunten går på/av hela tiden?

Det finns en inställning för kompressorn som varierar från 10 komfort till 30 ekonomi, vad gör denna?

Jag blev tillsagd att ha alla radiatorer på max och låta pannan jobba fritt, stämmer detta? Så de enda element jag strypt är 2st som sitter i ett garage, är lite onödigt att elda för kråkorna.

Det kan vara min totala brist pÃ¥ kunskap som gör att jag tycker detta lÃ¥ter högt när det inte är smällkallt ute.  dontknow  :)

Huset är byggt på 60-talet och är stort, därav stor VP, 370kvm men vi är mer än bekväma med en inomhus temp på 18-20C.

Momentanavläsning för element:
Värmekurva: 23.0/65.0
T1 framledning: 42C
T1 framledning börvärde:  40.7C
VP1
T6 Hetgas: 75C
T8 Värmebärare ut: 42.6C
T9 Värmebärare in: 35.2C
T10 Köldbärare in: 3.5C
T11 Köldbärare ut: 0.4C

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #1 skrivet: 23 december 2016, 08:12:17 »
Hur många gånger startar kompressorn har dygn? Hur mycket tillskott har använts? Just nu när det är runt noll eller några plusgrader brukar man få flest starter, men det bör inte vara fler än ca 25 per dygn.

Citera
Innan bergvärmen installerades så brukade vi ligga på 23-35kWh med olja + el (oljepannan stod för merparten av förbrukningen).

Hur mycket olja respektive el gjorde ni av med per år?
« Senast ändrad: 23 december 2016, 08:16:14 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #2 skrivet: 23 december 2016, 08:35:16 »
LW saknar varmvattenberedare. Hur har du löst det idag?

En 17kw pump drar enligt specifikation 4,1kWh vid 0/35 och 5kWh vid 0/45. Så om vi leker med tanken att den går 24/7 skulle den idag göra av med närmare 24*5 = 120 kWh i dygnet.

Kom ihåg att du nu inte köper olja mera, utan elektricitet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #3 skrivet: 23 december 2016, 08:36:02 »
Hur många gånger startar kompressorn har dygn? Hur mycket tillskott har använts? Just nu när det är runt noll eller några plusgrader brukar man få flest starter, men det bör inte vara fler än ca 25 per dygn.

Ska kika efter lunch när jag kommer hem från jobbet. Återkommer.

Hur mycket olja respektive el gjorde ni av med per år?

Vi har precis köpt huset för ca 3 veckor sedan, det första vi gjorde var att byta värmekälla. Tidigare ägare gjorde enl uppgift från mäklare av med 84 000kr/år på olja samt 17 000 kWh el, dock så hade de en satt temp på 24-25C inomhus året om.
Elförbrukningen på 17 000kWh hittade vi delvist förklaringen till då ett biutrymme av huset värms med oljefyllda elradiatorer (1600kW /st) ett av dessa var satt på 35C så det körde konstant på full fräs.

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #4 skrivet: 23 december 2016, 08:38:43 »
LW saknar varmvattenberedare. Hur har du löst det idag?


De installerade även en 300L varmvattenberedare bredvid VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #5 skrivet: 23 december 2016, 08:43:39 »
Värms den av VP'n eller av el?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #6 skrivet: 23 december 2016, 08:46:01 »
Tidigare ägare gjorde enl uppgift från mäklare av med 84 000kr/år på olja samt 17 000 kWh el, dock så hade de en satt temp på 24-25C inomhus året om.


Förtydligande, vi gjorde av med 25-35 kWh /dygn efter att vi ställt ned elradiatorn från 35C till ca 12C. Innan dessa var förbrukningen mycket högre (mäter med IKEA SPARSNÄS).
Innan dess var dygns förbrukningen högre.

Värms den av VP'n eller av el?

Av VP

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #7 skrivet: 23 december 2016, 08:54:00 »

En 17kw pump drar enligt specifikation 4,1kWh vid 0/35 och 5kWh vid 0/45.


Vad menas med 0/35 samt 0/45?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #8 skrivet: 23 december 2016, 09:00:47 »
0/35
0=temperatur från borrhålet
35=temperatur ut från pumpen till huset

Du har idag 3/42
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #9 skrivet: 23 december 2016, 10:19:28 »
0/35
0=temperatur från borrhålet
35=temperatur ut från pumpen till huset

Du har idag 3/42

Då är väl kanske pudelns kärna huruvida det är rimligt med 42.5C ut och 35.2C in från radiatorerna för att uppnå en rumstemp på ca 19C?
För jag anar att det du menar är att det enda jag kan göra för att påverka elförbrukningen är att sänka värmekurvan i.e ut temp till radiatorerna?
Förutom att titta på driftstiden på VPn såklart, men denna kan jag inte påverka? Eller är det som är kompressorinställningen som finns i meny 1.1 Krets 1 värme?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #10 skrivet: 23 december 2016, 10:35:07 »
Det finns i menyn även "Tillskott" som konstant växlar mellan "Av" och en nedräkning som börjar på 2h, betyder detta att shunten går på/av hela tiden?
Nej, det behöver det inte betyda. Om det är så att T1 inte har nått börvärdet efter 2 timmar börjar tillskottet gå in. Har börvärdet nåtts under tiden händer inget. Timern börjar räkna ner från 2 timmar igen när pumpen startar nästa gång.

Citera
Jag blev tillsagd att ha alla radiatorer på max och låta pannan jobba fritt, stämmer detta? Så de enda element jag strypt är 2st som sitter i ett garage, är lite onödigt att elda för kråkorna.
Det stämmer men man måste se till att det inte finns radiatorer som vattnet passerar utan att det hinner kylas av. Det medför att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur och kostar i form av ökad elförbrukning.

Vad var det för temperatur ute när avläsningarna i första inlägget gjordes och var ligger huset? Det är information som behövs för att kunna bedöma om det är rimligt värde på T1.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #11 skrivet: 23 december 2016, 10:47:36 »
Nej, det behöver det inte betyda. Om det är så att T1 inte har nått börvärdet efter 2 timmar börjar tillskottet gå in. Har börvärdet nåtts under tiden händer inget. Timern börjar räkna ner från 2 timmar igen när pumpen startar nästa gång.

Är det rimligt att den växlar på displayen mellan "Av" och nedräkning varje typ 6-10s?

Det stämmer men man måste se till att det inte finns radiatorer som vattnet passerar utan att det hinner kylas av. Det medför att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur och kostar i form av ökad elförbrukning.

Här kan tilläggas att vi kör cirk.pumpen i VP + de två gamla cirk. pumpar som satt runt oljepannan på rören. Vår installatör kopplade in dessa att starta tillsammans med VP cirk.pump, kan det ge för högt flöde i systemet?

Vad var det för temperatur ute när avläsningarna i första inlägget gjordes och var ligger huset?

Det var i morse klockan 7, i södra Dalarna, med en utomhustemp pÃ¥ ca 2C om jag minns rätt. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #12 skrivet: 23 december 2016, 12:06:56 »
Börvärdet på framledningstemperaturen verkar lite högt med tanke på utetemperatur och belägenhet. 36-37 grader hade känts rimligare då det förmodligen är ett 55/45 radiatorsystem (55 grader framledningstemperatur när det är som kallast ute, -20 eller lite lägre för södra Dalarna).

Totalflödet verkar inte för högt då temperaturskillnaden in/ut är 7,4 grader som är ett helt normalt värde. Jag rekommenderar att kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorernas in- och utlopp (5 grader eller mer) när pumpen har gått en kvart. Börja med små radiatorer som sitter nära pumpen. Skaffa helst en IR-termometer, det är väldigt enkelt att mäta då. IR-termometern har varit ett av de mest lönsamma inköp jag har gjort.

Vet inte vad som är rimlig vad gäller displayen, har en annan variant av reglersystem.

Inställningen komfort/ekonomi gissar jag är kortaste stilleståndsperioden efter stopp av kompressorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #13 skrivet: 23 december 2016, 13:52:26 »
Hur många gånger startar kompressorn har dygn? Hur mycket tillskott har använts? Just nu när det är runt noll eller några plusgrader brukar man få flest starter, men det bör inte vara fler än ca 25 per dygn.

Jag kikade precis, VP har startat och stannat 31 gånger förra dygnet och 17gånger hitills idag. Så betydligt fler än 25 gånger.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #14 skrivet: 23 december 2016, 14:00:59 »
Då är väl kanske pudelns kärna huruvida det är rimligt med 42.5C ut och 35.2C in från radiatorerna för att uppnå en rumstemp på ca 19C?
För jag anar att det du menar är att det enda jag kan göra för att påverka elförbrukningen är att sänka värmekurvan i.e ut temp till radiatorerna?
Förutom att titta på driftstiden på VPn såklart, men denna kan jag inte påverka? Eller är det som är kompressorinställningen som finns i meny 1.1 Krets 1 värme?
Du vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt ut från pumpen till elementen, men du vill ju ändå ha bra rumskomfort (har du 10 grader inne så drar ju pumpen betydligt mindre el än om du har 20). Ju högre temperatur, desto mera ström förbrukar den.

Nu vet jag inte vad villaolja kostar i sverige, men gissar på 11000 kr /m3 så skulle tidigare ägaren värmt huset med motsvarande 60000 kWh el med 80 % verkningsgrad på pannan.

Angående starerna finns det väl nån inställning när pumpen skall starta? I bla nibe heter det gradminuter och brukar vara ställt på -60. Kan inget om bosch, men jag såg att det kanske finns energimätare i din pump?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #15 skrivet: 24 december 2016, 00:27:13 »
IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

I övrigt tycker jag att du skall följa de råd du fått.
Sänk kurvan så mycket som möjligt utan att det blir för kallt inne.
Se till att du inte har radiatorer med för låg deltaT över sig, och om det finns, stryp flödet så att det blir ungefär 6-8 graders deltaT över alla radiatorer när värmepumpen går kontinuerligt. (Eller i vart fall så lika som möjligt över alla radiatorer)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Skatan

  • Gäst
Skatan
SV: Hög elförbrukning - nytt system
« Svar #16 skrivet: 25 december 2016, 14:44:37 »
Tusen tack för alla  tips och rÃ¥d!  tummenupp  tOOmten
Kommer inhandla en termometer när julen är över och gå genom alla element.
Ã…terkommer med vad jag hittar.

Jag har redan sänkt värmekurvan sakta men säkert ned till 19.4/65 utan att det blivit för kallt.
Kan dock inte säga hur mycket det gjort i elförbrukning än pga julstök och en spis & ugn som gått nonstop.

Har hittat energimätning menyn i VP (dag 6):
Värme : 791 kWh
VV : 54kWh
Eltillskott:
Värme 9kWh, VV 9kWh

Så tillskottet verkar inte vara igång konstant iaf. Phew!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!