Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!  (läst 36233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joppase

  • Gäst
Joppase
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #30 skrivet: 29 september 2019, 21:23:31 »
Smart att kyla via FTX! speciellt om man har borrhål...


Men, en fråga:
Ingen som är orolig över kondens på rören? om luften i rören är 10-12 grader så kan det väll bli kondens och fuktskador som följd?
Vi har precis köpt ett hus med FTX, dock utan kylmöjlighet. Om man kan montera kyla och få ner innetempen på somrarna till behagliga 23grader via tilluftventilerna så vore det kanon! Annars blir det till att montera 2 st AC aggregat...

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #31 skrivet: 29 september 2019, 21:40:21 »
Alla ventkanaler måste kondensisoleras!
Eller iaf dom som leder kyld luft..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Patrik Falk

  • Gäst
Patrik Falk
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #32 skrivet: 14 november 2019, 19:03:53 »
Jag hade inte heller koll på frikyla när vi installerade vår bergvärme och FTX i ett gammalt 60-talshus och det var inget som leverantören nämnde. Jag hade dock hört om höga elräkningar från elpatronen i FTX aggregatet så bad dem att koppla på ett varmvattenbatteri från bergvärmen och det har fungerat kanonbra i 5 år.
Nu till frågan, finns det någon lösning för att ha en "sommarkoppling" och en "vinterkoppling" där jag växlar mellan att cirkulera värme i batteriet på vintern och brinekyla på sommaren?
har endast kondensisolerat friskluftkanalen som tar in uteluften men om man skulle köra typ 16 grader på till-luften så borde väl kondens inte uppstå och kyleffekten ändå märkas?

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #33 skrivet: 15 november 2019, 18:13:26 »
Det du frågar efter har gjorts i b.l.a. den här tråden.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67474.0

Men det kräver ett kylbatteri med avrinning för kondensvatten (Googla på CWK).

Fredrik2323

  • Gäst
Fredrik2323
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #34 skrivet: 19 augusti 2020, 15:46:59 »
Bygger man nytt och lägger ner eller har 2st dräneringsslangar runt grunden/källargrunden man kan komma åt så kan man ta uteluften bakvägen via dem och sin gallerförsedda dräneringsbrunn. Då får man förkyld uteluft på sommaren och förvärmd uteluft på vintern till sin FTX. Jag fixade det i min gamla villa och det har funkat klockrent i 6år nu. Sedan har jag också en kylkonvektor på brinen för sovrummet.

Mvh, Fredrik   

Utloggad Zirconia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #35 skrivet: 09 november 2021, 10:52:30 »
Hej!

Ni som fått frikyla i FTX med kylbatteri att fungera. Kan ni ange hur tjocka era rör/kanaler är?

Vi har från husleverantör fått att rör kommer vara allt mellan 100-160mm med 30mm kondensisolering (strumpa) på tilluftskanalerna om vi ska förbereda för att kunna koppla kylbatteri vid ett senare skede. Husleverantören åtar sig inte det uppdraget då de haft kunder som blivit missnöjda med kylan som FTX erbjöd…

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla i FTX fungerar (i nybyggt hus)!
« Svar #36 skrivet: 09 november 2021, 12:18:44 »
Vi kör frikyla med en HERU 130 S/EC som har 200 mm anslutning till ett centralt kylbatteri från Aircoil med 5 kyl-sektor som kostade runt 8500 kr (ca 10 500 kr ink moms). Vi får en sänkning med ca 5-6 grader vilket är precis lagom.

Köp INTE kylbatterier som finns på lager i diverse FTX-butiker på nätet för de är kraftig underdimensionerade då de bara brukar ha en kylsektion.

Alla tilluftskanaler måste naturligvis vara kondensisolerade, även inomhus. Om ni anlägger på kallvind ska dessa kanaler ha en isolering på min 80 mm.

Sedan kan man lyxa till sig och ansluta separata minde kylbatterier (el kylbafflar) till tex sovrummen om man vill ha ännu kallare.

*** OBS ***
Tänk på att solen värmer med ca 1kW per kvm under sommaren så för att få till en fungerande kyla är det är mycket viktigt att man har ett fungerande solskydd med tex markiser.



« Senast ändrad: 09 november 2021, 14:59:42 av Boilerplate4U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!