Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ LED-detektor för effektmätning pÃ¥ huvudelmätare (Echelon)?  (läst 19284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Jag har sedan bergvärmen installerades i höstas installerat en temperaturlogger och separat elmätare för VP+ventilationen så jag har fått rätt bra koll på hur VP:n och kringgrejorna fungerar och vad dom drar. Tyvärr visade det sig att förbrukningen utöver VP+VV+Vent var mycket högre än väntat, mer än hälften av den totala förbrukningen. Vissa förbrukare i huset har jag kunnat mäta upp med enkel mätare för stickkontakt. Andra (belysningen) genom att summera hustruns alla mys och julbelysningar. Ändå tycker jag att det verkar finnas annat som drar mer än väntat och som inte är så lätt att mäta (golvvärme, värmekabel för vattenrör etc). Jag skulle vilja kunna läsa av det totala effektuttaget när jag kopplar ur olika enheter eller proppar. Det verkar svårt att komma åt de enskilda inkommande faserna för att sätta på sensorer.
Ett alternativ verkar vara att sätta en LED-detektor i skåpet med huvudelmätaren som kopplas till en enhet som visar effekten i realtid eller till en PC-ingång. Jag har långt avstånd mellan elskåpet med inkommande och undercentralen vid pannrummet så det blir till att köra med LAP-top under efterforskningarna, men det är förhoppningsvis en tillfällig övning.

Ett förslag hittade jag på http://techtrade.se/sv/emc-detectors.asp men det kanske finns fler?

Någon som har provat EMC eller annan lösning att rekommendera?
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Kan man inte se den momentana förbrukningen pÃ¥ den elmätaren? Det kan man pÃ¥ min Kamstrup iaf. Bara att trycka ett par gÃ¥nger pÃ¥ knappen....   ;D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Elvärmda golv drar mycket ström, borde va förbjudna tillsammans med värmepump!  >:D
Värmekabel som är kort tar ju inte mycket effekt, men den kanske ligger på hela tiden. Då blir det många timmar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Krafård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Oves sida
Har kopplat in mig direkt pÃ¥ huvudmätaren pÃ¥ so-utgÃ¥ngen använder mig av Techtrades programvara. Nyaste programvaran kan  man se i realtid pÃ¥ nätet, se min förbrukning nu http://85.11.228.86:5566

// Ove
Thermia DUO 12 Jeff styrsystem. Markslingor 2x300m. Roterande solfångare 10m2. Vedpanna med underförbränning och sugande fläkt. FTX-system med Bahco Minimaster. http://kra4rd.se/

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Kan man inte se den momentana förbrukningen pÃ¥ den elmätaren? Det kan man pÃ¥ min Kamstrup iaf. Bara att trycka ett par gÃ¥nger pÃ¥ knappen....   ;D
Jag kollade med EON och man säger där att det inte går på den här mätaren, däremot på deras Kamstrup. Det finns en knapp "Display cycle" bredvid displayen men det blir ingen reaktion om man trycker på den. Nu var det ingen expert på mätaren jag fick tag på. Jag är nästan säker på att effekten finns uträknad i mätaren men att någon "välvillig" person som inte vill göra kunderna förvirrade och har kopplat bort funktionen. Ofta brukar det finnas något sätt att komma in i en servicemeny genom att trycka in viss tid eller kombination av tryckninger. Någon som vet?
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Kan man inte se den momentana förbrukningen pÃ¥ den elmätaren? Det kan man pÃ¥ min Kamstrup iaf. Bara att trycka ett par gÃ¥nger pÃ¥ knappen....   ;D
Jag kollade med EON och man säger där att det inte går på den här mätaren, däremot på deras Kamstrup. Det finns en knapp "Display cycle" bredvid displayen men det blir ingen reaktion om man trycker på den. Nu var det ingen expert på mätaren jag fick tag på. Jag är nästan säker på att effekten finns uträknad i mätaren men att någon "välvillig" person som inte vill göra kunderna förvirrade och har kopplat bort funktionen. Ofta brukar det finnas något sätt att komma in i en servicemeny genom att trycka in viss tid eller kombination av tryckninger. Någon som vet?


Blinkar din mätare? Om jag då går det. Ta reda på hur många blinkningar per kWh. Kolla med Efla de har erfoderliga komponenter.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Jag beställde idag prylarna för läsa av huvudmätarens LED genom www.sparel.se (verkar vara webshop för techtrade). När jag fått leveransen och provat lite återkommer jag med erfarenheter.

/Lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

Blinkar elmätaren med bestämt antal gånger per kWh så funkar det finfint. Problemet som alltdi med S0 eller led-avläsning av denna typ är att man lätt får in brus som påverkar loggningen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Johan Adler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0

Blinkar elmätaren med bestämt antal gånger per kWh så funkar det finfint. Problemet som alltdi med S0 eller led-avläsning av denna typ är att man lätt får in brus som påverkar loggningen.

Isolera området kring fotodiod -> LED mot omgivande ljus, programmera in rimlighetskontroller i din MCU som sköter avläsningen och mäter intervallen mellan pulserna. För att skydda mot ströljus kan du t.ex. sätta svart poröst gummi som tätning mellan mätarhuset och din sensor, med en kanal på ca 5 mm diameter mellan LED och fotodiod, fäst med dubbelhäftande tejp.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

Blinkar elmätaren med bestämt antal gånger per kWh så funkar det finfint. Problemet som alltdi med S0 eller led-avläsning av denna typ är att man lätt får in brus som påverkar loggningen.

Isolera området kring fotodiod -> LED mot omgivande ljus, programmera in rimlighetskontroller i din MCU som sköter avläsningen och mäter intervallen mellan pulserna. För att skydda mot ströljus kan du t.ex. sätta svart poröst gummi som tätning mellan mätarhuset och din sensor, med en kanal på ca 5 mm diameter mellan LED och fotodiod, fäst med dubbelhäftande tejp.

Du kan kanske för klrara hur man isolerar en S0 anslutning ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Annars loggar ju Logger 2020 både tempgivare och två "elmätare" via pulsutgång eller blinkande diod.
Har du redan ett tempgivarnätverk är det väl att gå över ån efter vatten att köpa ytterligare en annan lösning för elmätaravläsningen?
« Senast ändrad: 23 februari 2010, 07:54:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johan Adler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
MGKea: Diskussionen här gäller avläsning av en blinkande lysdiod, och mitt svar hålller sig till ämnet till skillnad från ditt.

Rickard: lindis hade funderingar kring mer tillfällig mätning mer än konstant loggning, så vitt jag kan förstå, för att kunna koppla ur och i olika förbrukare och se vad som förbrukar vad. För en mer långsiktig loggning av värden kanske den där 2020 kan vara ett alternativ.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
MGKea: Diskussionen här gäller avläsning av en blinkande lysdiod, och mitt svar hålller sig till ämnet till skillnad från ditt.


Ursäkta mig, men du citerade och kommenterade det jag skrev.

Det brus jag nämner är det som gör att det blir en differans mellan elmätarens visadevärde och det värde avläses genom att räkna pulser. När du har loggat någon dag ser du differansen.

« Senast ändrad: 24 februari 2010, 09:27:03 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Rickard: lindis hade funderingar kring mer tillfällig mätning mer än konstant loggning, så vitt jag kan förstå, för att kunna koppla ur och i olika förbrukare och se vad som förbrukar vad. För en mer långsiktig loggning av värden kanske den där 2020 kan vara ett alternativ.

Tyvärr finns det nog ingen riktigt bra utrustning för detta ändamål om man inte kommer åt fasledarna för att koppla på mätare av typen OWL, ECO-EYE eller Clas Olssons motsvarande produkt.

Power Concern kanske är mest praktiskt om man inte har för långt mellan elskåpet och de förbrukare man vill kontrollera energiförbrukningen på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johan Adler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Ursäkta mig, men du citerade och kommenterade det jag skrev.

Det brus jag nämner är det som gör att det blir en differans mellan elmätarens visadevärde och det värde avläses genom att räkna pulser. När du har loggat någon dag ser du differansen.

OK, då missförstod jag dig. Jag trodde att du menade optiskt brus, ljus utifrån som kan störa avläsningen av lysdiodens visning av impulserna.

Jag har inte kommit så långt att jag har börjat logga några värden från mätaren. Du menar alltså att impulserna (i mitt fall en impuls per förbrukad Wh, 1000 imp/kWh) inte korrekt uttrycker det som mätaren läser av och registrerar som faktisk förbrukning? Förutsatt att man lyckas få en säker och korrekt avläsning av blinkningarna som uttrycker impulser trodde jag att man skulle kunna få exakt samma siffror som på mätaren. När jag någon gång kommer igång får jag ta och kontrollera det så som du beskriver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!