Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med avloppsavluftning  (läst 19553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Problem med avloppsavluftning
« skrivet: 13 september 2012, 09:39:23 »
Hej i stugan. Jag har meckat lite med mitt avlopp i sommar - Ny brunn med infiltration och nya rör fram till huset - Och efter det har jag fått lite problem med lukt i huset.
Det enda jag kan komma på som kan påverka är avluftningens funktion. I det gamla systemet så var det i princip tätt nere vid brunnen, så det var inget luftflöde upp genom systemet (Det sögs bara in luft för att undvika undertryck vid stora spolningar). Med det nya systemet så är det fritt luftflöde från infiltrationen via brunnen och genom huset.

Direkt där avloppsledningen kommer fram till huset så grenar den upp sig i två stammar. Den ena slutar öppet på taket och den andra med en vakuumventil. Jag har problem med båda.

Problem 1:
Den ena stammen går via kök och badrum på bottenvåningen och gjutjärnsröret fortsätter upp genom sovrummet på övervåningen och ut på taket. Jag vet att röret är otätt eftersom det läckte regnvatten från det för några år sedan då locket på taket hade ramlat av (det går horisontellt en bit i mellanbjälklaget och där blev det blött).

Problem 2:
Den andra stammen går via tvättstuga på bottenvåningen till badrumet ovanför och där sitter det en vakuumventil ca en meter över golvet.



Luktproblemet fanns inte från början, utan har kommit mer och mer nu på hösten. Förmodligen på grund av att det är kallare ute så att 'skortenseffekten' som drivs på av den relativt varma brunnen har blivit kraftigare. Det förvärras dessutom när man har spolat mycket varmvatten.

Grundproblemet borde vara att luftflödet skapar ett lätt övertryck i rören som i det första fallet gör att det läcker ut gaser på vägen upp till taket och i det andra fallet gör att vakuumventilen läcker.

Är det nån som har nåt bra tips på nån enkel lösning? Jag har funderat på att sätta en fläkt på röret som går ut genom taket, men det kostar ju en del pengar både initialt och att driva...
Vakuumventilen sitter precis intill ventilationsröret från tvättstugan på våningen under. Vad tror ni händer om man tar bort ventilen och kopplar in röret där?
« Senast ändrad: 13 september 2012, 09:43:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #1 skrivet: 13 september 2012, 09:59:32 »
Alla berörda avlopp har ju vattenlås som gör att inte "lukten" kommer ut i boendemiljön, det måste vara något av dessa som inte fungerar eller har torkat upp ( avlopp som nästan aldrig används )

Att du skulle få in lukt bara för att luften ev vandrar mellan din infiltration och avluftningen på taket, tror inte jag på...denna sammanhängande röruppbyggnad ska ju vara tät i skarvar.
Sedan det där med "skorstenseffekten", kall luft sjunker och varm luft stiger......det brukar ta ut varandra, och vara relativt stilla.......som ett "lock".............äldre eldspisar mm har ju samma problem, den kalla luften i skorstenen vill inte börja stiga förän stigningskraften (värmen ) blir större än kalluftens sjunkkraft.....brukar ju kunna ryka in en stund  :)
Du kan ju pröva att byta ut din vacumventil, d.v.s den innre avluftningen.

Sen låter det vanskligt att ha liggande gamla gjutjärnsrör i bjälklaget.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #2 skrivet: 13 september 2012, 10:05:51 »
Alla berörda avlopp har ju vattenlås som gör att inte "lukten" kommer ut i boendemiljön, det måste vara något av dessa som inte fungerar eller har torkat upp ( avlopp som nästan aldrig används )

Att du skulle få in lukt bara för att luften ev vandrar mellan din infiltration och avluftningen på taket, tror inte jag på...denna sammanhängande röruppbyggnad ska ju vara tät i skarvar.

Lukten är ju i sovrummet ovanför badrummet. Det enda som går igenom där är avluftningsröret.
Med tre ungdomar i huset sÃ¥ finns det dessutom inga avlopp som nästan aldrig används...  ::)

Citera
Sen låter det vanskligt att ha liggande gamla gjutjärnsrör i bjälklaget.

Det var väl så man byggde förr i tiden? Det läckande röret i det här fallet är ju dessutom avluftningen ovanför badrummet, så där skall det aldrig finnas nåt vatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #3 skrivet: 13 september 2012, 10:40:50 »
Om du vet att alla vattenlås är okey, så måste du ju helt enkelt ha ett hål i avluftningens sista metrar d.v.s efter sista avlopps-punkt.
Det finns annars ingen möjlighet för odör att komma in i boendemiljön.

Ett mycket osannolikt senario, är att ditt yttertak inte är tät......så att unken luft som sipprar ur din avluftning kyls av och sjunker och kan leta sig tillbaks in i huset......
Men då borde du också ha en vattenskada.

Byt vacumventil till att börja med, om inte det hjälper kanske du kan trycksätta avloppet något om du kan plugga den som går till infiltrationen vid inloppsmyningen samt den på taket.
Då kan du ju skapa ett litet/svagt övertryck, och gå runt och lyssna och lukta.

Det är ju inte gjort i en handvändning kanske, men bra mycket billigare än att ta dit en kamera och skicka ut i rören.

Lider med dig, avloppslukt i sovrummet !!!!!, fan då blir det inge rultande i sänghalmen.

Mvh Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #4 skrivet: 13 september 2012, 11:04:21 »
Jo, huvudtesen är att det sipprar ut odörer ur avluftningsröret nånstans mellan badrummet på BV och taket. Problemet är att röret är inbyggt i väggen både i badrummet och sovrummet ovanför och dessutom går det horisontellt en dryg meter i sovrumsgolvet. Om det hade gått rakt upp så hade man kunnat köra ner ett rör i röret...

Den andra stammen med vakuumventilen grenar av sig redan under källarnivån, så jag tror inte dom påverkar varandra så mycket. Lösningen där är förmodligen att byta ventilen, men det kanske är bättre att koppla på sig på tvättstugans frånluft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #5 skrivet: 13 september 2012, 12:59:04 »
I röret som går upp på taket är det med största sannolikhet så att skarvarna är otäta

Jag skulle fundera på om man inte kunde få bukt med problemet genom lining
billigare än att riva golv och väggar.
Byte av vaccumventil är som skrivits innan en bra rekomendation.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #6 skrivet: 13 september 2012, 14:39:45 »
Ja, förmodligen har man inte tätat alls eftersom man från början bara har tänkt att det skall vara luftintag för att förhindra 'baksug' i avloppet. Till saken hör att vinden var oinredd fram till för ett par år sedan, så för 48 år sen när man drog rören så brydde man sig kanske inte så mycket om eventuell risk för lukt där uppe...

Lining är ju inte direkt kostnadsfritt... 3-4000:- per meter + ställkostnader fick jag uppgift om när jag funderade på att relina stammarna från husväggen till badrummen. Det är ~50 år gamla gjutjärnsrör som bitvis är ingjutna i källarvägen och nergrävda i krypgrunden, så nånting antar jag att jag måste göra åt dom inom de närmsta åren...



Är det ingen som tror på alternativet att strunta i vakuumventilen på stam 2 och koppla den till den vanliga ventilationen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #7 skrivet: 16 september 2012, 01:31:28 »
Re-lining är i mina ögon alltid en dålig kompromiss, som ändå kostar fläsk men knappt lämnar garantier.

Kan du komma åt avlopps stammen som går i väg i badrum samt sovrum utifrån ?.
D.v.s om du kan ta bort en del av ytterpanelen utifrån, försiktigt avlägsna isolering, svartpapp och ev andra saker emellan, sedan ev prova att kapa av och plugga avluftningen du har problem med.

Och om då luktproblemet försvinner, kan du välja att plugga den helt och bara köra på den andra avluftningen, eller att sätta en vacumventil också där, och att bygga typ inspections-lucka snyggt med ytterpanel så att den knappt syns.

Försöker "brain-storma" lite här så du i alla fall får några alternitiv.
Personligen tror jag det skulle fungera enbart med 1 avluftning.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #8 skrivet: 16 september 2012, 06:21:36 »
Gamla gjutjärnsrör har den "trevliga" egenskapen att de spricker på längden :-\
Och då hjälper inget annat än nya rör
Visst kan de sätta in en "strumpa" men jag antar att kostnaden blir högre än att dra nya rör?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #9 skrivet: 16 september 2012, 07:25:43 »
Tyvärr går det inte at ät komma åt röret utifrån. På bottenvåningen går det mellan badrummet, trappan och skorstenen. Enklast där är i så fall att riva väggen i badrummet. Uppe är det möjligen lite enklare, men för att komma åt röret så måste jag riva upp det 3" tjocka sovrumsgolvet.

Jag tror inte rören är trasiga, utan det är nog helt enkelt så att man inte har tätat det så bra eftersom det aldrig var tänkt att det skulle fungera som ventilation.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med avloppsavluftning
« Svar #10 skrivet: 16 september 2012, 07:44:03 »
Relining är med rätt metod (rätt firma som utför arbetet) och på rätt ställe ett bra allternativ.
så där tycker vi olika Jawen ,, Relining kan vara en 100% lösning,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!