Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon som har testat infracomfort uppvärmning  (läst 63801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #15 skrivet: 23 augusti 2011, 21:23:36 »
Jag har läst pÃ¥ hemsidan till Infrakomfort och finner ingenstans att dom hävdar att deras system är effektivare än nÃ¥got värmepumpsystem*). Beräkningssidan för dimensionering av storlek och antal IR-paneler använder 32W/m2 med tillägg av 20 eller 30%  beroende av huskonstruktionen (klimatskalet). För badrum tillägg 120%. För att värma ett rum som behöver t.ex 1000W sÃ¥ behövs paneler som levererar den effekten. Som jag förstÃ¥r det sÃ¥ gÃ¥r det ocksÃ¥ Ã¥t minst lika stor effekt el att driva IR-panelerna.
Alltså likvärdigt med elradiatorer. Alla typer av värmepumpar är alltså per definition effektivare.

Tillägg: *) Däremot jämför dom sig med fossila bränslen.....

Inte bättre än än en värmepump men ungefär lika bra enligt säljaren, om vi leker med tanken att mitt gårdshus som är 10x5,5m invändigt så skulle jag behöva 1760w + 30% extra effekt för kanske lite dålig isolering = 2288w totalt för uppvärmning delat på fyra mindre paneler (4 rum) på mellan 180-710w per enhet. Jag vet att det i dag har förbrukats mellan 8000-9000w för bara uppvärmning /år beroende på utetemp under vintern.
Om deras uträkning på förbrukning stämmer så borde den förbrukning som jag får bli ca 6000w lägre än nu.
Mitt problem är just nu att om han pratar sanning så skulle jag få ungefår samma besparing till samma kostnad som med en pump
men jag skulle slippa alla servicekostnader  och underhÃ¥ll som följer med pÃ¥ en pump, och det lÃ¥ter väldigt intressant tycker jag men jag skulle vilja att nÃ¥gon redan har testat detta och kunde säga att det är bra eller bara humbug.
Det finns ingen referens att prata med som har detta system i en boende miljö utan det är bara sållt till företag fram till nu.
Tydligen ska detta system sitta i folkets hus i Umeå och i flera ICA butiker i västerbotten så finns det ingen här som jobbar på något ställe där detta finns monterat?
MvH Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Du skriver att du behöver 8-9000W/år???? Menar du 8-9000 kWh/år eller att du behöver 8-9000W effekt för att värma gårdshuset när det är vinter?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #17 skrivet: 23 augusti 2011, 21:53:56 »
Sorry fel av mig  ::)
Jag menar att förbrukningen för uppvärmning är ca 8-9000kw/år
Sedan tillkommer ca 3000kw/år i hushållström = totalt ca 11-12000kw/år
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #18 skrivet: 23 augusti 2011, 21:56:23 »
Det är bondfångeri.
Men köp gärna och rapportera hur det gÃ¥r om du nu tror att man kan trolla fram värme i ett hus.  ;)

Som sagt, det där tror jag kan funka i länder där man "aldrig" får kallt, där kan dom slå igång infravärmarna ett par timmar när dom skall se på TV, sen stänger dom av värmen och går och lägger sig.
Rumstemperaturen är oviktig i det läget, de vill bara ha den lokala strålingsvärmen under en kortare tid.

Om du tror du kan värma ett  halvtaskigt isolerat hus med 32W/m2 i Sverige till 20-22 grader sÃ¥ tror du fel.
Normalt krävs mellan 50 och 70 W/m2 för att värma ett halvtaskigt isolerat hus till den temperaturen.

När jag semestrade i Australien hade de den där typen av infravärmare (inte i tak utan en flyttbar radiator) som man kunde ställa framför soffan.
Lite som att sitta framför en eld, varmt och skönt i ansiktet, på benen och på magen, men kallt bakom ryggen.
Temperaturen i rummet påverkades knappt märkbart.

Det blir inte mer värme om man värmer upp ett bord än om man värmer upp en radiator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Sorry fel av mig  ::)
Jag menar att förbrukningen för uppvärmning är ca 8-9000kw/år
Sedan tillkommer ca 3000kw/år i hushållström = totalt ca 11-12000kw/år
OK, du förbrukar 8-9000kWh per år. Med elelement förmodar jag. Med IR- element kommer det att gå åt ungefär lika mycket, enligt deras hemsida så kan du sänka innetemperaturen 2 ºC utan att du känner att det är kallare, det kan spara en del kWh om du tror på det. Men du kommer definitivt inte att sänka energiförbrukningen lika mycket som en Luft/luft eller annan typ av VP gör. Det är heller inte något som hävdas på Infrakomforts hemsida. Varifrån kommer den uppgiften?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #20 skrivet: 23 augusti 2011, 22:59:26 »
2 grader lägre rumstemp skall väl teoretiskt spara runt 10%.
En luftvärmepump i en öppen planlösning sparar runt 50%

Det vettigaste du kan göra är att spara dina gamla elradiatorer och köpa en luftvärmepump med 5 års garanti eller mer, då har du garanterat gjort en större besparing än med infravärmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #21 skrivet: 26 september 2011, 21:22:09 »

Hej alla

Nu är det beställt och monterat sÃ¥ nu fÃ¥r vi se om jag är grundlurad eller inte  >:D
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #22 skrivet: 29 september 2011, 07:07:24 »
Självklart är du lurad.
Men det skall ändå bli intressant att höra hur du upplever det hela.
De vanliga kommentarerna från de som haft takvärme är att det blir kallt på golvytor som inte bestrålas av infravärmarna, och att det är oekonomiskt då man tillför värmen högt i huset istället för lågt.
Enda fördelen jag kan se med just detta system är att de i vart fall inte är inbyggda i taket, vilket vara vanligt i tidigare system, och som kan göra det något mer ekonomiskt än vanliga direktverkande elradiatorer, dock på bekostnad av en något sämre värmekomfort (varmt kring huvudet - kallt kring fötterna)

Sen är det ju med detta som med allt annat, hur nöjd man blir hänger minst lika mycket på vilka förväntningar man har som på hur bra produkten verkligen är.
« Senast ändrad: 29 september 2011, 07:10:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

peter23

  • Gäst
peter23
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #23 skrivet: 17 december 2011, 15:34:15 »
fråga till Minime, hur har det gått med infrapanelen? samt vad betalade du? har fått pris på en panel (60x90 cm) med 650 W för 1900 kr plus frakt.


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #24 skrivet: 18 december 2011, 00:19:05 »
hej...
svärfar har takvärme eller som jag kallar det takkyla....det funkar skitdåligt...har än alldrig vare med om nått sämmre uppvärmnings system.....

tror häller inte på iden eller som vissa skriver behöver huset 6 kw så är det 6 kw å inte 3kw med strålnings värme huset kommer å bli kallt...


Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #25 skrivet: 20 april 2012, 20:02:26 »
Hej
Nu efter 1 vinter så kan jag sammanfatta om någon är intresserad.
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja tack.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Trams!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det någon som har testat infracomfort uppvärmning
« Svar #28 skrivet: 21 april 2012, 09:30:48 »
Hej
Om man ska ta det positiva så blir det varmt i luften och även under möbler och golvet blir varmare än med direktverkande el
om man har kalla golv men man verkar behöver lika många Watt som direktverkande element så det blir nog ingen besparing i pengar.
Om man är ute efter högre komfort då man har kalla golv så kan det vara bra men om man är ute efter besparing så
verkar det inte bli någon mot direkt el.
Så här i efterhand så har det varit fel dimensionerat hos oss så att det kan vara därför vår besparing uteblev men eftersom
vårt hus skulle behöva samma mängd watt med paneler som med el element så kan jag inte hellre se besparingen med full dimensionering.
MvH Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det var ju precis det vi sa  ;) Huset behöver ju inte mindre mängd tillförd energi bara för att värmeavgivningen sker pÃ¥ ett annat sätt...

Men, säljaren garanterade väl att du skulle få samma besparing som med värmepump?
« Senast ändrad: 21 april 2012, 09:35:21 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!