Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix till garage  (läst 5797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Akarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Coolix till garage
« skrivet: 24 januari 2011, 11:00:35 »
Har byggt ett nytt garage på 60kvm med bra isolering. Använder garaget rätt mycket som mekverkstad och uppskattar därför om man kan få inomhustemperatur i garaget även när det är kallt.

Har kikat på de två Coolix pumparna jula säljer, det finns ju en för 5995 och en för 9995kr.
Om jag köper den större så är de ju troligare att den klarar att ge tillräcklig värme även om det blir kallt ute. Min tanke är att hålla garaget i behaglig temperatur, säg 15-16 grader (vilket som är minsta möjliga? alt frosskyddsvakten på 8) och sedan lagom tid innan det används höja till den högre temperaturen.

Kommer den större vara mer ekonomisk att använda om man kör på samma temperaturer eller kommer de vara likvärdiga? Cop var väl ganska identiska.
Finns det någon annan QC pump som är lämpligare för max 10k? Atlas på rusta såg jag skräcktext om i ett av inläggen på detta forum, annars är den ju trevlig pga att det är en inverterpump.

Utloggad Akarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix till garage
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2011, 11:16:45 »
En lite tilläggsfråga. Om en luftvärmepump inte orkar med när det blir sisådär 20 minus ute, är det då mest ekonomiskt att starta igång två oljefyllda element eller är en byggfläkt lika ekonomisk? Vill helst slippa montera upp element även om jag har dem hemma redan. En byggfläkt är ju lättare att stuva undan de dagar den inte används.

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Coolix till garage
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2011, 15:08:11 »
Trekker du f.eks 5Kw fra nettet så gir det 5 kw varme, enten du bruker oljefylt radiator eller byggflækt, men du kommer jo raskere opp i temp med ei byggflækt.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Coolix till garage
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2011, 15:22:41 »
Jag skulle vid behov använda byggfläkt. Du får bättre omblandning av luften med byggfläkt. Med element blir det ofta varmt vid taket och kyligt vid golvet. Min erfarenhet är att det går åt mindre energi med fläkt, dvs man kan nöja sig med lite lägre inställd temperatur än med element.
Man kan även stå och jobba där varmluften blåses, även om det är kallt i övrigt.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Akarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix till garage
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2011, 16:39:08 »
Lite sådan är min tanke också, effekt är ju effekt minus ev vad fläkten tar att driva vilket max är ett par 100kw. Dvs jag behöver inget fast tillsatsvärme mao, 3-fas och 1-fas kommer finnas gott om i garaget.

Då återstår bara frågan om VP.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Coolix till garage
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2011, 19:02:55 »
För samma pris som en stor Coolix får du två små... ;)

Har du inget vatten indraget i garaget och inte behöver frostskydd funkar det med en byggfläkt. Men om du behöver frostskyddvärme skulle jag ändå rekommendera en fast installation med element för säkerhets skull.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Coolix till garage
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2011, 19:31:07 »
Lite sådan är min tanke också, effekt är ju effekt minus ev vad fläkten tar att driva vilket max är ett par 100kw. Dvs jag behöver inget fast tillsatsvärme mao, 3-fas och 1-fas kommer finnas gott om i garaget.

Då återstår bara frågan om VP.
Det blir en helvetes fläkt, det.  :D
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Akarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix till garage
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2011, 19:51:49 »
Lite sådan är min tanke också, effekt är ju effekt minus ev vad fläkten tar att driva vilket max är ett par 100kw. Dvs jag behöver inget fast tillsatsvärme mao, 3-fas och 1-fas kommer finnas gott om i garaget.

Då återstår bara frågan om VP.
Det blir en helvetes fläkt, det.  :D

Haha ett litet k hit eller dit :)

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Coolix till garage
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2011, 19:58:17 »
Vi hade en byggfläkt pÃ¥ 80kW pÃ¥ mitt förra jobb. Den värmde gott kan man säga... och den borde ha dragit mycket el för den var ofta igÃ¥ng. Men det var ingen som klagade...  ;D
Liten smidig sak, stor som en tvättmaskin, låg på en 120A säkring.
« Senast ändrad: 24 januari 2011, 20:02:20 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Coolix till garage
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2011, 20:18:40 »
Under hylla ovanför verktygsbänk satte jag upp en 100kr strÃ¥lvärmare,  lagom riktad mot porten, resultatet var förvÃ¥nande hÃ¥ller hela änden pÃ¥ garaget varmt och slÃ¥s porten upp trycker varmluften pÃ¥ sÃ¥ man känner inget kallras. Fördel är ljudlöst och varmt pÃ¥ 2 minuter, nackdel mycket brandfarligt bör inte lämnas obevakad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!