Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högt antal starter?  (läst 7436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Skruvar hellre med bilar än vvs.
Högt antal starter?
« skrivet: 04 oktober 2016, 12:32:45 »
Fick min Daikin bergvärmepump installerad hösten 2015, hade många driftstopp pga flödesproblem första tiden och installatören menade att det berodde på att jag har ettrörssytem. Efter att flödesmätaren byttes har det inte blivit några fler stopp! Jag tycker dock att jag har på tok för många kompressorstarter nu när värmebehovet är relativt litet, har nu under hösten haft ett snitt på ca 70 starter per dygn! Vad kan man anse acceptabelt?
Daikin bergvärme inst Nov 2015

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2016, 14:24:34 »
Det beror naturligtvis på hur stort värme behov du har resp effekten på vp men på en on/off vp brukar man klara sig med runt 20 starter så max 10 skulle jag gissa på en inverter med så låg min effekt som en Daikin har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2016, 14:54:12 »
Det har helt enkelt att göra med vilken tolerans man sätter pÃ¥ framledningen. Ju mindre variation I framledningsvattnet du tillÃ¥ter I avvikelse frÃ¥n beräknat börvärde desto jämnare temperatur I huset och desto mer starter. Och tvärtom, om du tillÃ¥ter en store tolerans I framledningen sÃ¥ kommer du minska antal starter I men fÃ¥ en store variation I rumstemperaturen.  Detta värde kan installatören ställa upp till 4 C I tolerans. 70 starter / dygn för en inverter är ingenting om du är orolig för slitage.

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2016, 14:56:04 »
Anser du 70 starter per dygn ok för on/off vp också ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt antal starter?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2016, 15:15:47 »
Min första fråga är givetvis om du styr värmen med termostaterna eller inställningarna på värmepumpen?
Om du har termostaterna aktiva bör du öppna upp fullt och styra värmen inne med enbart värmepumpen.
Vet du hur många slingor du har och vilken rördimension det är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2016, 15:18:22 »
Anser du 70 starter per dygn ok för on/off vp också ?
Absolut inte.
Du kan ej jämföra dessa 2 kompressortyper. Startströmmar/frekvenser/massaccelerationer är inte I samma galax för on/off samt inverter.
/D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2016, 15:24:29 »
Men i dag har väl de flesta mjukstart som ska ge just en mjukare start.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2016, 16:00:40 »
Men i dag har väl de flesta mjukstart som ska ge just en mjukare start.
Mjukstart ?
Titta på hur många millisekunder mjukstarten bygger upp full spänning på.
Kika gärna I databöckerna på din maskins startströmmar.
 tummenupp
/D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2016, 16:12:40 »
Naturligtvis tar det inte lÃ¥ng tid att starta en on/off vp men startar invertern sÃ¥ lÃ¥ngsamt trodde den startade pÃ¥ min effekten eller drar den igÃ¥ng pÃ¥ ännu lägre varvtal  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2016, 16:25:19 »
Oftast har mindre on/off maskiner kolvkompressorer, en inverter är swing/rotation eller scroll.
Vi startar med frekvenser under 10 Hz.
/D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2016, 16:49:27 »
Hur det än är med hastigheten så är min erfarenhet att grejer ofta går sönder som startas ofta så jag skulle inte köra vidare med 70 starter per dygn finns liksom ingen anledning till att ha så högt antal starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Skruvar hellre med bilar än vvs.
SV: Högt antal starter?
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2016, 17:32:41 »
Min första fråga är givetvis om du styr värmen med termostaterna eller inställningarna på värmepumpen?
Om du har termostaterna aktiva bör du öppna upp fullt och styra värmen inne med enbart värmepumpen.
Vet du hur många slingor du har och vilken rördimension det är?
Termostater fullt öppna, 2 slingor på ca 30m av 15mm rör, + ca 6m framledning av 22mm rör.
« Senast ändrad: 04 oktober 2016, 19:47:45 av PLM »
Daikin bergvärme inst Nov 2015

Utloggad PLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Skruvar hellre med bilar än vvs.
SV: Högt antal starter?
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2016, 17:43:22 »
Det har helt enkelt att göra med vilken tolerans man sätter pÃ¥ framledningen. Ju mindre variation I framledningsvattnet du tillÃ¥ter I avvikelse frÃ¥n beräknat börvärde desto jämnare temperatur I huset och desto mer starter. Och tvärtom, om du tillÃ¥ter en store tolerans I framledningen sÃ¥ kommer du minska antal starter I men fÃ¥ en store variation I rumstemperaturen.  Detta värde kan installatören ställa upp till 4 C I tolerans. 70 starter / dygn för en inverter är ingenting om du är orolig för slitage.

Mvh
Daikin

När jag har så här litet vämebehov tror jag inte variationen i innetemp blir så stor om framledningen varierar, kanske blir värre när det bkir vinter. Jag skulle vilja ha en funktion så man kan välja vilka timmar på dygnet den ska producera värme, med min tidigare elpanna shuntade jag bara ut värme tidig morgon + förmiddag på höst och vår. Borde väl "bara" vara att programera in i mjukvaran?
Daikin bergvärme inst Nov 2015

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2016, 20:19:15 »
Man märker normalt inte av temp skillnad på en on/off vp som ligger runt 20 starter så på en inverter bör det inte vara några problem alls.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Skruvar hellre med bilar än vvs.
SV: Högt antal starter?
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2016, 20:18:14 »
Det har helt enkelt att göra med vilken tolerans man sätter pÃ¥ framledningen. Ju mindre variation I framledningsvattnet du tillÃ¥ter I avvikelse frÃ¥n beräknat börvärde desto jämnare temperatur I huset och desto mer starter. Och tvärtom, om du tillÃ¥ter en store tolerans I framledningen sÃ¥ kommer du minska antal starter I men fÃ¥ en store variation I rumstemperaturen.  Detta värde kan installatören ställa upp till 4 C I tolerans. 70 starter / dygn för en inverter är ingenting om du är orolig för slitage.

Mvh
Daikin

Är toleransen på framledningen samma sak som Delta T? Delta T ändrades fram och tillbaka när jag hade problem med flödet!
Daikin bergvärme inst Nov 2015

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2016, 21:06:26 »
Det är inte samma sak.
delta T är skillnaden mellan fram och returledning. Överskjutningstolerans är tillåtet antal grader för varmt i framledning mot beräknat värde.

Mvh
Daikin

Utloggad PLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Skruvar hellre med bilar än vvs.
SV: Högt antal starter?
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2016, 21:37:37 »
OK! Och det måste installatören ändra, det känns ju som man kanske bara vill öka det när värmebehovet är lågt.En annan fråga hur lågt tryck kan man tillåta på köldbäraren?
Daikin bergvärme inst Nov 2015

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2016, 22:04:40 »
OK! Och det måste installatören ändra, det känns ju som man kanske bara vill öka det när värmebehovet är lågt.En annan fråga hur lågt tryck kan man tillåta på köldbäraren?
I praktiken innebär en ändring av detta värde endast en överskjutning av framledningen när husets energibehov är mindre än maskinens minsta effekt. När behovet är större än mineffekten faller överskjutningen tillbaks mot börvärdet. På köldbäraren kan du acceptera ett nolltryck.
Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2016, 22:07:19 »
Det är inte samma sak.
delta T är skillnaden mellan fram och returledning. Överskjutningstolerans är tillåtet antal grader för varmt i framledning mot beräknat värde.

Mvh
Daikin
Vad styr när kompressorn ska starta igen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2016, 06:51:42 »
Vad styr när kompressorn ska starta igen ?
Ärvärdet på värmebäraren.
D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2016, 07:49:47 »
Tas ingen hänsyn till tiden den ligger över under börvärdet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Högt antal starter?
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2016, 09:22:02 »
Jag upptäckte efter många års drift med min IVT Greenline C7 från 2002 att jag hade runt 35 starter per dag när utetemperaturen ligger runt 0 grader ute.

Som standard på IVT är inställt 5 graders temperaturskillnad mellan start och stopp på både elementvattnet och kranvattnet. Som exempel startar då varmvattenproduktionen vid tex 40 grader och stoppar vid 45 grader.

Jag ökade denna temperaturskillnad till 10 grader på båda ställena och nu har jag runt 16-18 starter per dygn utan märkbara komfortnackdelar. Den enda nackdelen (eg en fördel) är att när utetemperaturen närmar sig vad pumpen max klarar av så börjar den gå kontinuerligt tidigare än den gjorde förut. Dvs den orkar inte upp till stopptemperaturen som ju med 10 graders tempdiff ligger 2,5 grader högre än vid 5 graders tempdiff.

Den "fördel" jag ser med detta är att inomhustemperaturen då ökar en aning när det är riktigt kallt ute och då har jag en (liten) marginal som jag utnyttjar när det tillfälligt blir ännu kallare på natten. Denna marginal utnyttjar jag till att koppla in tillskottsvärmen (elpatronen) senare. I praktiken kan jag en normalvinter ha elpatronen helt avstängd hela vintern.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt antal starter?
« Svar #22 skrivet: 06 oktober 2016, 09:30:47 »
Tas ingen hänsyn till tiden den ligger över under börvärdet ?
Nej,
Våra system bygger på att vi ligger PÅ börvärdet. Att styra på över / under är gammal teknologi och felaktig. Den skall endast tillämpas när mineffekt överstiger husets effekt behov.
Ex. om du skall ha 30 grader I framledning så kan du ligga på 50 % av tiden på 40 °C och 50 % av tiden på 20 °C då får du 30 °C I snitt. Du kan även ha 50 % av tiden på 31 °C och 50 % av tiden på 29 °C och du får återigen 30 °C I snitt men du kommer få betydligt mer start / stopp I det läget.
I bÃ¥da fallen har du 30  °C I framledning men helt olika slutresultat vad gäller komfort för användaren. Eller sÃ¥ kan du ligga pÃ¥ 30 °C jämt och ha en bra komfort.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt antal starter?
« Svar #23 skrivet: 06 oktober 2016, 10:35:09 »
klart man ska ligga på börvärdet men det funkar ju inte alltid så. Hur funkar det vid lågt värme behov och låg framledning om ingen hänsyn tas till tiden om börvärdet är tex 24 grader och vp stoppar vid 26 ska den då starta vid 22 graders framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt antal starter?
« Svar #24 skrivet: 06 oktober 2016, 10:57:42 »
Styrningen borde räkna graminuter och justera hastigheten efter den.
Vid on/off-drift skulle det göra att man kunde ange en max avikkelse från börvärdet på kanske 5, 6 eller 7 grader utan att hamna i en krissituation där värmepumpen aldrig startar igen efter att ha stannat (som det kan bli om man bara tittar på tempdiffen, utan att ta hänsyn till tiden).
Skulle vara intressant att få veta hur Daikin löst detta om det inte är en affärshemlighet.

Går man enbart på avvikelse från börvärde för att styra frekvens samt start och stopp så måste man ligga med liten hyteres för att det inta skall bli kallt inne när värmepumpen går i on/off-mode.
Om man inte reglerar på returtemp som IVT tidigare gjorde.
« Senast ändrad: 06 oktober 2016, 10:59:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!