Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slangen djup i marken  (läst 13023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Slangen djup i marken
« skrivet: 29 april 2004, 17:38:43 »
Jaha ja, nu har jag slangen hemma (400 m ska ner) och tankat grävaren, men meningarna går i sär på hur djupt slangen ska ligga.
Jag bor 3 mil norr om sundsvall. Hade tänkt lägga på 90 cm, men har fått tips att här är det bra med 130 cm, hur ska jag göra, ska jag lägga på110 cm så båda blir rätt ???
Nu är jag villrådig

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Slangen djup i marken
« Svar #1 skrivet: 29 april 2004, 18:16:35 »
60-150cm brukar man säga beroende på vilken klimatzon man bor i. 80-100cm verkar vara det vanligaste. Grejen är väl den att man vill ha slangen på frostfritt djup. Det tar nämligen mycket energi att omvandla fukten i marken till is och tills isen når slangdjupet är det varmare där. Ska det frysa så ska det vara av kylan från slangen för omvandlingsenergin vill vi ha till pumpen! ;D Gräver man för djupt tar det onödigt lång tid innan det tinar runt slangen och man kan tillgodogöra sig solvärmen igen. Temperaturen runt slangen stiger inte förrän all is runt den är borta.

Sundsvall, det är klimatzon 4? Sen har vi 5 och 6. 6an kör man nog 150cm i. 130 i 5:an. 100 i 4:an? Vet du hur djupt det fryser på vintern?

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Slangen djup i marken
« Svar #2 skrivet: 29 april 2004, 21:55:08 »
det har frusit till ca. 1 meter, men under senare år har det varit varmare så det inte frusit så djupt, där slangen ska ligga kommer snön att ligga ganska opackad så den isolerar bra. Jag kommer heller knappt att använda värmepumpen sommartid (April-Sept) för då brukar solvärmen räcka. Det är visserligen en ganska sur åkerbit jag ka använda, så det kan hända att det fyser ganska djupt där. Ska lägga ner givare till termometrar för att se hur tempen ändrar sig, men det hjälper ju inte om den ligger på fel djup, bara visar fakta.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Slangen djup i marken
« Svar #3 skrivet: 29 april 2004, 22:51:49 »

Antalet graddagar åren 1991 –2001 var i Sverigegenomsnitt 10 % mindre än normalt undantagandes 1996 som var nästan normalt

Föreslår att Du letat på nätet om Du hittat statistik för Sundsvalltrakten, så att Du inte blir lurad av de sista årens vintrar. Kanske har energibolagen länkar på sin hemsida.

En del klimatologer tror ju att det förblir varmt
Men medeltemperaturern för Uppsala 1700 och nånting till år 2000 (finns på nätet, har inte adressen) kan ge en tankeställare eftersom tempen har gått upp o ned.

Jag har ingen jordvärme, mitt resonemang är bara teori. Redan Göthe sa att all teori är grå. Han var ju jurist, vetenskapare och författare så han borde haft vett - kanske.
« Senast ändrad: 08 maj 2004, 07:32:28 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Slangen djup i marken
« Svar #4 skrivet: 30 april 2004, 04:08:17 »
Slagen skall ligga frostfritt precis som PerF säger.
Vad som är frostfritt djup  beror pÃ¥ vad marken bestÃ¥r av lera,sand,silt osv och om det är snöröjd mark eller inte, samt klimatzon..

Hittat en tabell på nätet...
Sten makadam grus   1,4
Sand osh grus         1,0
Silt                         0,85
Lera och blandjord     0,7
Torv, Bark                0,3

DVS. För ett tjäldjup på 1 meter i Sand motsvarar det 0,3 meter i torv.

Det jag försöker belysa är att jordaten har mycket stor betydelse.

I Sundsvall och Lera kan nog 110cm vara ok?????

Jag bor i Örebro och har siltig lera i marken jag la på 90cm i icke snöröjd mark.
Jag pratade med olika grävare samt hitta på nätet uppgiften om tjälfrittdjup. Sedan la jag slangen precis på det djupet.
 Jag är bara inne pÃ¥ andra Ã¥ret sÃ¥ det är nog för tidigt att säga om det blev rätt. Förra vintern gick tjälen djup(tidigt) och dÃ¥ noterade jag inga problem.

Läs
www.swedgeo.se/publikationer/Varia/pdf/SGI-V511.pdf
Kapitel 8.

Ring till Bengt Rosén pÃ¥ SGI tel: 013-20 18 08 och frÃ¥ga honom. Han eller hans kollegor (Anna Gabrielsson och Gunnel Nilsson) borde vara dom som kan gissa bäst. Se det som en skatteÃ¥terbäring  ;)
OBS! ring ej mellan 0900-0930 för då är det statlig fikatid ;D
« Senast ändrad: 30 april 2004, 04:15:42 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Slangen djup i marken
« Svar #5 skrivet: 30 april 2004, 07:46:13 »
Jag frågar mig egentligen vad som styr djuprekommendationerna ???

Jag förstår att man naturligtvis inte skall lägga den så grunt att man lägger slangen där risk för tjäle finns, men att det skulle göra något negativt att lägga den lite för djupt är rent nonsens, framförallt som insuinsu inte har något direkt värmebehov under sommaren tack vare sin solvärme.

Att lägga slangen på 110-130 cm tror jag blir en bra lösning för dig, du kommer då att vara helt säker på att tjälen inte når slangen samtidigt som du bör ha en något större energireserv att ta ifrån under vintern tack vare att du lägger den lite djupare än normalt.
Topptemperaturen under högsommaren och tidiga hösten lär bli något lägre än om du hade lagt den lite grundare, men eftersom du har solvärmen har det en ytterst marginell betydelse.

Själv bor jag i södra norrbotten, och jag la min slang på ca 1 m djup, har väldigt fint sandmaterial där jag bor (inga ras från dikets väggar vid grävning) lägsta inkommande temp har i vinter varit -2 grader.

Har en Nibe 1210-7 kW, som i mitt installationsfall ger ca 8 kW i uteffekt vid normal drift. Ytjordvärmeslinga 500 meter. (en slinga)

Jag tror det är viktigare att du inte lägger slangen för tätt, själv har jag ca 120-130 cm (på en kortare stäcka ligger de bara 80 cm från vartannat, i ett dike - förbi grannen)mellan slangarna - vilket jag tror är lite för lite. Om du har plats, försök få 1.5 meter mellan slangarna - det är mitt tips!

Det ständiga "tjafset" om grävdjup tror jag beror på att kostnaden normalt blir högre i takt med att grävdjupet ökar, och att "man" inte vill lägga ut onödigt mycket pengar på grävmaskinskostnaden...
I ditt fall uppfattar jag att du har grävaren att tillgå och därmed har en större frihet att gräva djupare utan att det kostar nämnvärt mer. Är så fallet så kan jag inte se några hinder till att du lägger den "extra" djupt.

Ingen expert dock :-[

/Rickard

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Slangen djup i marken
« Svar #6 skrivet: 30 april 2004, 10:12:08 »
Jag frågar mig egentligen vad som styr djuprekommendationerna ???

Frostfritt djup då man vill tillgodogöra sig omvandlingsenergin. Alltså när det fryser pga kylan från slangen. Men det finns inga vinster att göra genom att gräva ner slangen för djupt, snarare risker, se nedan.

Citera
Jag förstår att man naturligtvis inte skall lägga den så grunt att man lägger slangen där risk för tjäle finns, men att det skulle göra något negativt att lägga den lite för djupt är rent nonsens,

Nonsens eller inte men det problem man kan fÃ¥ om man lägger slangen mycket för djupt är att det kan bildas permafrost runt slangen. Detta pga att det inte hinner tina under sommaren. Hur mycket för djupt är har jag ingen aning om. Men absolut mer än 150 cm om man inte tar ut sÃ¥ mycket energi sÃ¥ man tillverkar sin egen tundra!  ;D

Själv bor jag i odlingszon 1 på Gotland och har mina två 300 meters slingor nergrävda ca 80 cm i en blöt åker. 150 meter ut och 150 meter tillbaka, så inget snirklande. Som mest var marktemperturen 18 grader under juli, men föll ganska snabbt när det blev kallare ute. Antar att blötan i marken gör att värmen transporteras lätt. Haft som lägst 2 grader in under vintern så jag antar att det inte har frusit. Åtminstonde inte hela vägen runt.

Precis som Rickard skriver så är nog 110-130 ett bra djup. Att det fryser runt slangen är inget negativt om det inte är tjälen som gör det. Eftersom övergången till is från vatten är en sk omvandlingsfas så åtgår det mycket kyla och det går att ta ut mycket energi ur marken när den fryser. Men, isen måste tina under sommaren så att man nästa vinter kan ta ut full energi igen. Men som sagt, slangen ska nog ligga väldigt djupt för att isen inte ska tina.

Läs gärna kapitel 8 i dokumentet som Alexander hänvisar till. Helt klart värdefull information för den vetgirige!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Slangen djup i marken
« Svar #7 skrivet: 30 april 2004, 10:25:03 »
Jag har bra utrymme, 1,5 meter mellan slangen är inget problem, gör nog 2m emellan i stället för.
Grävkostnaden är i mitt fall bara diesel och kaffe  ;D( samt eventuella vanliga smÃ¥fel"ta i trä") har egen gammal grävare.
Lägger nog på 130 cm ändå.
Jag vet en som lade på ca. 2 m för flera år sedan och han fick ständig tjäle där (permafrost) (10 mil in i landet)så han lade ut ny slang till slut. :'( :'(

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Slangen djup i marken
« Svar #8 skrivet: 30 april 2004, 10:32:00 »
Grävkostnaden är i mitt fall bara diesel och kaffe  ;D( samt eventuella vanliga smÃ¥fel"ta i trä") har egen gammal grävare.

Se bara till sÃ¥ att du inte häller kaffet i grävaren och dieseln i maskinisten!  ;D ;D

F*n vad avis jag blir. Önskar att jag hade ett grävaggregat pÃ¥ min traktor. Det är en hel del som behöver grävas pÃ¥ en gammal gÃ¥rd.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!