Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inkoppling/styrning Ecodan med Radiatorer, golvvärme samt pool  (läst 991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Larsson

  • Gäst
Fredrik Larsson
Inkoppling/styrning Ecodan med Radiatorer, golvvärme samt pool
« skrivet: 18 december 2022, 23:00:01 »
Hej forumet,

Behöver lite support med någon som har god erfarenhet av LVVP installationer generellt och av Mitsubishi i synnerhet.
Jag ska inom kort ersätta min Wieshaubt gaspanna mot en Mitshubishi Ecodan (EHPT 20X-YM9D + PUZ-WM112YAA) med 2-zonskit PAC-TZ02-E

Nuvarande installation (enl bild):
-   Golvvärme entréplan samt ovanvåning
-   Radiatorer i källare
Framledningstemp ställs på kurva i gaspannan samt shuntas (UVEAB M90+ EVR) till golvvärmefördelara.
Shunten står idag i manuellt läge och golvvärmeslingorna öppnar/stänger på rumsgivare (gaspannan är ju okänslig för flöde så det funkar att göra så nu). EVR enheten är nog helt off i kalibrering men har inte lagt jobb på det pga. att det ska bort.

Kommande installation:
Här blir jag lite konfunderad då jag ska komplettera med poolvärmeväxlare, dvs i praktiken blir det 3 zoner. Jag vill gärna ha möjligheten att köra lite värme i huset samtidigt som jag värmer poolen (vår och höst)
Enl. datablad för 2-zonskittet ”PAC-TZ02-E 2-zon 9814” är zon 1 för radiatorer och zon 2 för golvvärme (zon 2 shuntad=lägre framledningstemp)
Enl. “Guideline PAC-TC Pool” ska man köra zon 1 på huset och zon 2 för poolen.

Så, vad är bästa sättet att koppla och styra detta?
Jag vill såklart utnyttja maskinens styrning så mycket det är möjligt, men det får ju bli en kompromiss någonstans då det inte finns 3 zoner.

Här är mina tankar om för och nackdelar för olika alternativ, kanske är helt fel på det men ni får gärna bidra med era erfarenheter.

Alternativ 1:
Zon 1: Radiatorer + Pool (manuella ventiler för omslag mellan Radiatorer/pool)
Zon 2: Golvvärme

Plus: Mitt föredragna alternativ, kan köra golvvärme samt pool vår/höst
Minus: För liten systemvolym på zon 1 när man kör pool

Frågor:
-   Klarar man sig med mindre volym på zon 1 (används till avfrostning vintertid, gör den även det vår/höst?)
Enl. guideline
o   Zon 1 skall användas för husuppvärmning och zon 2 för pool p.g.a. att avfrostning görs mot zon 1 vintertid.
o   Zon 1 skall innehålla tillräcklig volym beroende på utomhusdelens storlek enligt tabell. Gäller för Ecodan.

Alternativ 2:
Zon 1: Radiatorer
Zon 2: Golvvärme + Pool (manuella ventiler för omslag mellan GV/pool)

Plus: Blir det närmsta rekommendationen jag hittar i databladen, volym för avfrostning vintertid blir inga problem
Minus: Kan inte kombinera pool och golvvärme (vår/höst)

Frågor
-   Kan man köra högre uttemp på zon2 än zon1 ? (gäller egentligen alternativ 2, 3 och 4)
-   Kan man köra endast Zon 2 (circ. Pump stilla zon 1)?

Alternativ 3:
Zon 1: Radiatorer+golvvärme (samma framledningstemp)
Zon 2: Pool

Plus: systemet uppdelat i 2 zoner, låg framledningstemp zon1, inga omslag med ventiler
Minus: För kalla radiatorer i källaren vintertid?

Alternativ 4:
Zon 1: Radiatorer+golvvärme (extra shunt for GV)
Zon 2: Pool

Plus: systemet uppdelat i 2 zoner, inga omslag med ventiler
Minus: måste ha en extra shunt för GV (befintlig är från hedenhös), Ecodan kan ej styra denna shunt

Utloggad Fredrik Larsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsamatör här för att lära mig mer
Nuvarande installation:
« Senast ändrad: 18 december 2022, 23:20:53 av Fredrik Larsson »

Utloggad Fredrik Larsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsamatör här för att lära mig mer
Alternativ 1

Utloggad Fredrik Larsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsamatör här för att lära mig mer
Installations guidelines 2-zon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!