Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar  (läst 7688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« skrivet: 15 september 2015, 12:50:47 »
Hallå!

Jag har bergvärmepumpen carrier(ivt) nqc 9.
Sedan några veckor har jag noterat att värmepumpen värmer på duschvattnet väldigt ofta.
Till temp är satt till 46 grader och stopp till 51,5 grader.
Det är så pass varmt ute nu så att den inte värmer radiatorvattnet alls.

Från att den har kört färdigt tar det ca 15-20 minuter för att varmvattentemperaturen ska sjunka från ca 52grader till 46, förutsatt att ingen tappar vatten.

Har haft en tekniker hemma som kontrollerat att växelventil(?) inte läcker, samt att det inte läcker in kallvatten.
Inga fel på givarna heller.

Han kunde inte komma på vad det var för fel, utan kunde bara konstatera att temperaturen sjönk på tok för fort och att han inte kunde se vart värmen tog vägen.

Tänkte se om några smarta personer där ute har någon teori om vad som kan tänkas vara fel.

MvH
Rikard

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #1 skrivet: 15 september 2015, 13:42:29 »
Jag antar att det är en dubbelmantelberedare. Då är det helt normalt... I grafen här ser du hur det ser ut för mig - Det sjunker snabbt ca 5 grader för att sedan stabilisera sig. Testa att ändra skillnaden mellan till- och frånslag så kommer den iallafall att gå mer sällan. Jag har start på 46 grader och stopp på 56.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #2 skrivet: 15 september 2015, 13:58:16 »
Det där kan skilja mellan tillverkarna, på min nibe startar produktion (mätt långt ned i tanken) på 42 grader, och den stänger av sig på 55 grader (i toppen av tanken (Egentligen stänger den av på tryck inte på temp).
Alltså en diff på 13 grader mellan start och stopp.

På vilket sätt konstaterade teknikern att trevägsventilen inte läckte igenom.
Den behöver inte läcka mycket för att värmen i beredaren skall sjunka lite snabbare än vanligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #3 skrivet: 15 september 2015, 14:04:30 »
Jag antar att det är en dubbelmantelberedare. Då är det helt normalt... I grafen här ser du hur det ser ut för mig - Det sjunker snabbt ca 5 grader för att sedan stabilisera sig. Testa att ändra skillnaden mellan till- och frånslag så kommer den iallafall att gå mer sällan. Jag har start på 46 grader och stopp på 56.

Hej, tack för svar.
Är x-axeln i minuter? Isåfall ser det ut ungefär som hos mig. Att det tar ca 20min mellan körningar. Dock tycker jag min sjunker snabbare ju närmre tillvärdet jag är.

/Rikard

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #4 skrivet: 15 september 2015, 14:07:31 »
Det där kan skilja mellan tillverkarna, på min nibe startar produktion (mätt långt ned i tanken) på 42 grader, och den stänger av sig på 55 grader (i toppen av tanken (Egentligen stänger den av på tryck inte på temp).
Alltså en diff på 13 grader mellan start och stopp.

På vilket sätt konstaterade teknikern att trevägsventilen inte läckte igenom.
Den behöver inte läcka mycket för att värmen i beredaren skall sjunka lite snabbare än vanligt.

Teknikern mätte värmen på röret ett par decimeter från ventilen. Då steg tempen underkörningen, men stabiliserade sig sedan omkring 30grader direkt efter körning. Tyckte han sa att det värmen borde öka där när värmen i tanken minskar.

/Rikard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #5 skrivet: 15 september 2015, 14:07:49 »
Det där är timmar...
För oss blir det runt 4 varmvattenvärmningar/dygn om vi inte tar just nåt varmvatten.
Ostörd bör beredaren hålla tempen i runt 6 timmar alltså, även på en över 10 år gammal maskin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #6 skrivet: 15 september 2015, 14:11:05 »
Teknikern mätte värmen på röret ett par decimeter från ventilen. Då steg tempen underkörningen, men stabiliserade sig sedan omkring 30grader direkt efter körning. Tyckte han sa att det värmen borde öka där när värmen i tanken minskar.

/Rikard

OM han mätt på flödet i radiatorkretsen borde det snabbt gå ned till rumstemp efter avslutad vv-körning - det röret skall rätt omedelbart kylas av returflödet från radiatorerna OM cirkpumpen fortsätter rotera vatten i radiatorkretsen efter att tappvarmvattnet värmts färdigt.

Går det ut 30 grader varmt vatten till radiatorerna så är det där du har problemet.

Du ska alltså mäta tempen på framledningen, tycker jag.
Där kan det komma en omgång varmt vatten just när ventilen växlar mot radiatorkretsen, men som sagt, det skall sedan snabt kylas ned till samma som returtempen.

När vår trevägsventil kärvade hade vi 32 grader varmt inne när jag kom hem en dag....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #7 skrivet: 15 september 2015, 14:40:19 »
OM han mätt på flödet i radiatorkretsen borde det snabbt gå ned till rumstemp efter avslutad vv-körning - det röret skall rätt omedelbart kylas av returflödet från radiatorerna OM cirkpumpen fortsätter rotera vatten i radiatorkretsen efter att tappvarmvattnet värmts färdigt.

Går det ut 30 grader varmt vatten till radiatorerna så är det där du har problemet.

Du ska alltså mäta tempen på framledningen, tycker jag.
Där kan det komma en omgång varmt vatten just när ventilen växlar mot radiatorkretsen, men som sagt, det skall sedan snabt kylas ned till samma som returtempen.

När vår trevägsventil kärvade hade vi 32 grader varmt inne när jag kom hem en dag....

Precis som du säger värmdes röret efter växelventilen upp när den slog om.
Teknikern mätte både med cirulationspumpen igång samt att den var avstängd, och kunde då inte se någon mer uppvärming än den som uppkom vid omslaget.

Innetemperaturen håller ca 21grader, vilket jag inte ser som så udda.

/Rikard

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #8 skrivet: 15 september 2015, 14:55:46 »
Hej, tack för svar.
Är x-axeln i minuter? Isåfall ser det ut ungefär som hos mig. Att det tar ca 20min mellan körningar. Dock tycker jag min sjunker snabbare ju närmre tillvärdet jag är.

/Rikard

Nej, det är timmar. Grafen är från i lördags från midnatt till 16-tiden på eftermiddagen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #9 skrivet: 15 september 2015, 15:13:20 »
Nej, det är timmar. Grafen är från i lördags från midnatt till 16-tiden på eftermiddagen.

Misstänkte det. Då läcker det värme nåt brutalt från min pump.
Allt verkar ju peka på växelventilen, men som sagt teknikern menade att det inte var den.

Finns det något enkelt sätt jag själv kan verifiera om det är den?

/Rikard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #10 skrivet: 15 september 2015, 18:33:33 »
Ja, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, se till att cirkpumpen går hela tiden.
Bara någon minut efter att den slutat producera tappvatten, och kompressorn stannar skall det vara exakt samma temp på framledningen (till radiatorerna) som på returledningen (från radiatorerna).
Framledningen skall alltså bli varm just efter tappvattenkörningen är färdig, sedan (på några sekunder) skall den bli samma temp som returledningen.
Är framledningen fortsatt varmare än returen så läcker trevägaren.

Vilket den troligen gör, om du inte har en trasig vv-ledning någonstans.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #11 skrivet: 15 september 2015, 20:20:34 »
Ja, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, se till att cirkpumpen går hela tiden.
Bara någon minut efter att den slutat producera tappvatten, och kompressorn stannar skall det vara exakt samma temp på framledningen (till radiatorerna) som på returledningen (från radiatorerna).
Framledningen skall alltså bli varm just efter tappvattenkörningen är färdig, sedan (på några sekunder) skall den bli samma temp som returledningen.
Är framledningen fortsatt varmare än returen så läcker trevägaren.

Vilket den troligen gör, om du inte har en trasig vv-ledning någonstans.

Ja, precis efter körning blir framledningen ordentligt varm. Sedan kallnar den ganska fort. Om den blir exakt lika varm som returen vet jag inte, då jag bara kan känna med händerna. Men de är i princip lika iallafall.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #12 skrivet: 15 september 2015, 20:48:23 »
En viktig notis.
Teknikern var här i morse, och jag har inte kunnat se hur värmesystemet betett sig under dagen.
Dock så gick inte cirkulationspumpen när jag kom hem(för varmt ute) och temperaturen höll sig då väldigt bra. Den sjönk ca en grad under en timme.

Sedan satte cirkulationspumpen igång och det började sjunka fortare igen.
Men inte lika fort som igår. Nu sjunker den från ca 53grader(blir lite översläng) till 46 på lite drygt en timme istället för 20 minuter.

Det känns trots allt som om detta pekar på att Rickard har rätt och det är trevägsventilen?
Kan det ha blivit bättre när teknikern öppnade och stängde ventilen en massa gånger?

Björne_A

  • Gäst
Björne_A
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #13 skrivet: 15 september 2015, 21:31:08 »
Det känns trots allt som om detta pekar på att Rickard har rätt och det är trevägsventilen?
Kan det ha blivit bättre när teknikern öppnade och stängde ventilen en massa gånger?

Svar ja. Om den har kärvat.
Skulle gissa på att det är ventilen iallafall eftersom det verkar fungera bättre efter att han varit på den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #14 skrivet: 16 september 2015, 06:12:27 »
När jag hade det där problemet sÃ¥ lossade jag ställmotorn, sedan satte jag in (det är nog sista gÃ¥ngen jag sÃ¥g kofoten  dontknow ) min fina sandvik kofot och motionerade piggen nÃ¥gra tiotals gÃ¥nger upp/ned (uppÃ¥t lyfter den själv om den är frisk).
På just min värmepump gick det bra att "bända" med kofoten på undersida elpatronen och rakt ned mot piggen - man ska nog vara lite försiktig så man inte böjer piggen på trevägsventilen.
Innan man gör det kan man med fördel sätta lite smörjmedel på/runt "piggen" så att det inte bara är i tätningen det kärvar.
Cirkpumpen skall gå på högsta effekt.

Att ha lite kraft från en kofot eller annat brytjärn är bra för att få till en snabb öppning av ventilen, det drar med sig rost, metallflgor och annat som kan ha fastnat i sätet och som gör att vatten läcker igenom ÄVEN om ventilen så att säga tätar mot sätet.
Åratal av avlagringar kan delvis ha lossnat och gjort att det läcker igenom i delar av sätet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!