Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mamma
« skrivet: 08 maj 2010, 15:49:26 »

Jag köpte min LV06 direkt av trendimport som sa att den skulle ge samma effekt som min "gamla" trasiga
MEN DET GÖR DEN INTE
Och Trendimport tar INGET ansvar alls Deras service firma slänger på telefon luren när jag ringer
Så jag kan bara varna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Köp från någon annan Levrantör
 >:(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2010, 14:48:32 »

Hoppas det inte blev så dyrt för Invest då de inte har något egentligt ansvar för problemen.

Utpressning via forum på nätet är riktigt osmakligt i mina ögon.  >:(
Skrivet av: ris
« skrivet: 25 mars 2010, 13:46:23 »

Hejsan,
Nu har jag , Invest och Fac trading (förr Fast power) enats om en förlikning i ärendet som samtliga parter är nöjda med.

Bra att allt fick ett lyckligt slut.
MVH Rickhard Schröck.
 :D
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 13 mars 2010, 10:38:35 »

Efter ha läst lite om detta ärende på andra ställen så har det vissat sig att vid +10gr ute och en framlednings tempereatur på 38gr har det varit 14grader inne.
Detta tyder på ett enormt värme behov och hög temp element.
Kunden har mao ställt till det själv för sig genom att inte kolla upp förutsätningarna före köpet utan bara köpt en pump via nätet för att den var billig.
Vid ett hembesök från en värmepumps nisse hade både värmebehovet och hög temp elementen uppdagats.
Att i detta läget försöka göra Trendimport som syndabock känns helt fel för dom har inte sålt pumpen till kunden och kan då knappast lastas för att den är för liten och att elementen är av hög temp typ.
Tråkigt för kunden men köper man via telefon eller över nätet måste man som kund läsa på innan så man vet vad man behöver.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 mars 2010, 19:12:12 »


;D du har uppenbarligen inte gått auktorisationskursen "regler för VVS-installatörer", då skulle du veta att du tar över funktionsansvaret för allt installerat material som kunden själv har skaffat om inte kunden skriver på en blankett som tydligt visar att du har avrått kunden att montera produkten pga "okänt ursprung".
Citera



Jag tycker du bara pratar strunt.
Jag är både aktoriserad inom säker vatten och genom gått byggnormer och bygglagar.
bla, bla, bla...
...
Öhhh, jag tror cougar erkände "missen"??
cougar har ju fattat "fel" åt rätt håll åtminstone, dvs till kundens fördel.
Skulle anlita cougar alla dar i veckan om man behövde anlita rörmokare.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 09 mars 2010, 18:58:57 »


[/quote]
;D du har uppenbarligen inte gått auktorisationskursen "regler för VVS-installatörer", då skulle du veta att du tar över funktionsansvaret för allt installerat material som kunden själv har skaffat om inte kunden skriver på en blankett som tydligt visar att du har avrått kunden att montera produkten pga "okänt ursprung".
Citera



Jag tycker du bara pratar strunt.
Jag är både aktoriserad inom säker vatten och genom gått byggnormer och bygglagar.
Jag förpliktar mej inte alls någon funktionsansvar över prod,jag inte sålt,bara om min installation har påverkat produktens funktion.
Ända gångern jag nekar installation är:
Om varan saknar CE märkning
Om varan saknar SITAC märkning
Om varan saknar Installations handlingar/manualer
Ex.vi gjorde vvs:en i en nyproducerad villa.
All vvs utrustning lev.av husfabrikanten,vi monterade det sända matrl:et.
Perfekt tycker du,husfabrikanten har ingen garanti när vi monterat färdigt,utan vi som inte sålt någonting har garantierna på allting.
Personligen tycker jag att ska du nog ta en funderare.
//Thommy
Skrivet av: cougar
« skrivet: 08 mars 2010, 19:10:58 »

Jag har nu mailat den som var cougars kursledare och fick svaret nedan (man får anta att han menar att konsumenttänstlagen gäller för det arbete som installatören gör i det sista exemplet och inte för själva produkten).


Hej!

Du har helt rätt, säljer du en vara till kunden och gör en installation är
det konsumentköplagen som gäller. Vad jag däremot har sagt är att om en
konsument köper en blandare eller wc på ett byggvaruhus och låter en
installatör installera dessa produkter gäller konsumenttjänstlagen.

mvh




Då viker jag mig och sätter mig i skamvrån....
Jag var helt säker på att jag hade rätt men hade tydligen fått det hela om bakfoten.
Hade tänkt maila Staffan själv ikväll, men Ridax hann före...
Skrivet av: rocas
« skrivet: 08 mars 2010, 17:29:25 »

Om en privatperson köper en vara på ett byggvaruhus och sedan köper installationen av en hantverkare, så gäller konsumenttjänstlagen enbart för installationen.

Om varan visar brister efter ex. sex månader, så får privatpersonen själv kontakta inköpsstället och hävda konsumentköplagen.

Så har iaf jag uppfattat lagarna.

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 mars 2010, 16:46:55 »

Jag har nu mailat den som var cougars kursledare och fick svaret nedan (man får anta att han menar att konsumenttänstlagen gäller för det arbete som installatören gör i det sista exemplet och inte för själva produkten).


Hej!

Du har helt rätt, säljer du en vara till kunden och gör en installation är
det konsumentköplagen som gäller. Vad jag däremot har sagt är att om en
konsument köper en blandare eller wc på ett byggvaruhus och låter en
installatör installera dessa produkter gäller konsumenttjänstlagen.

mvh
xxxxx


> > Hej!
> >
> > Jag har talat med en värmepumpsinstallatör som har gått en kurs hos dig
> > som säger att så fort man fakturerar en tjänst tillsammans med en vara
> > (en värmepump inkl. installation), så går hela försäljningen under
> > konsumenttjänstlagen och inte under konsumentköplagen.
> >
> > Jag hävdar att detta inte är korrekt (med en del undantag möjligtvis).
> > Jag menar att konsumenttjänstlagen §2.2 säger att då man säljer en vara
> > med en installation så lyder detta under konsumentköplagen och inte
> > konsumenttjänstlagen, om inte installationen utgör en övervägande del av
> > hela affären.
> >
> > Detta har även Högsta Domstolen fastslagit i sin dom NJA 2001 s 138
> > https://lagen.nu/dom/nja/2001s138 där det gällde en installation av en
> > värmepanna som av HD bedömdes lyda under konsumentköplagen och inte
> > konsumenttjänstlagen.
> >
> > Jag undrar om det verkligen stämmer att du anser att en affär lyder
> > under konsumenttjänstlagen så fort något som helst arbete har
> > fakturerats i samband med uppdraget?
> >
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 mars 2010, 09:55:10 »

Snälla du... nu får du väl ändå ta en titt till på vad du länkar till.

Med JÄTTESTORA bokstäver i rubriken i dokumentet står det "Stärkt konsumentskydd
vid småhusbyggande" och i de rader du hänvisar till så står det   "Från och med den 1 januari 2005 kommer, enligt regeringens förslag, den konsumenträttsliga regleringen i bl.a. konsumenttjänstlagen alltid att gälla för avtal mellan konsument och näringsidkare som rör uppförande eller om- eller tillbyggnad av småhus."

Det är ju precis det jag har sagt.  Den prop du hänvisar till behandlar entreprenader vid byggande av småhus och dessa ändringar har också införts i konsumenttjänstlagen (vilket står i nästa mening om du fortsätter att läsa).  Det har ABSOLUT INGENTING att göra med om du installerar en panna eller värmepump i ett befintlligt hus.

Det går ju absolut inte av de raderna du hänvisar till komma och påstå, så som du gör, att "konsumenttjänstelagen alltid gäller vid avtal mellan näringsidkare och kund"...  Du har ju ryckt ut några ord ur en mening utan att ta med den för dig tråkiga fortsättningen "...som rör uppförande eller om- eller tillbyggnad av småhus".  Att installera en värmepump eller värmepanna är inte att göra en tillbyggnad av ett småhus, det slog ju Högsta Domstolen redan fast i NJA 2001 s 138.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 08 mars 2010, 07:31:27 »

om du läser de först raderna under rubriken "ett förbättrat avtalsskydd" så framgår det ganska tydligt att komsumenttjänstelagen alltid gäller vid avtal mellan näringsidkare och kund
http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/35/87/f64ec729.pdf

Sedan är det väl fritt för var och en att tolka lagen efter eget förstånd.
 För egen del fortsätter jag att driva verksamheten i enighet med min utbildning eftersom jag tror att kursledaren (byggutbildarna) har bättre koll på detta än de flesta.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 mars 2010, 22:19:42 »

Lagtexter ändras nästan aldrig, eller väldigt sällan iaf. Det man ändrar är förordningen, tolkningen av lagen och dom ändras genom att riksdagen ger en myndighet i uppgift att skriva föreskrifter som ska följas
Just en sådan ändring av tolkningen är prop.2003/04:45.. lagtexten ändras ju inte av det.
Det där stämmer inte alls.  Om du tittat på konsumenttjänstlagen så ser du att den har ändrats massvis med gånger.  Om du tittar på vad som avhandlades i prop 2003/04:45 så handlade det så gott som uteslutande om småhusentreprenad, se http://62.95.69.3/sfsdoc/04/040554.pdf och de ändringarna är införda i lagtexten.

Om du dessutom läser Villaägarnas remiss-svar till justitiedepartementet den 15 juni 2009 angående konsumenttjänster (DS 2009:13) http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/968959.PDF, så kan du klart och tydligt se att Villaägarnas jurister anser det helt klart att förhållandena som gällde för NJA 2001 s 138 fortfarande är de som gäller och pekar just på vad detta innebär för villaägare.

Jag anser det solklart att det inte har ändrats någonting i detta hänseende och jag kan inte se att du har visat något stöd för din synpunkt någonstans.  Det är ju inga problem alls att läsa propositionen ifråga så du kan ju bara peka ut var i propen som det står att man skall bedöma det på något annat sätt...
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 mars 2010, 20:32:46 »


Hade man velat ändra på ett sådant utfall, så skulle man naturligtvis ha ändrat på paragraf 2.2, vilket man inte gjorde och således gäller fortfarande slutsatserna i NJA 2001 s138.

Tror det är dags för dig att inse att din kursledare hade fel...


Lagtexter ändras nästan aldrig, eller väldigt sällan iaf. Det man ändrar är förordningen, tolkningen av lagen och dom ändras genom att riksdagen ger en myndighet i uppgift att skriva föreskrifter som ska följas
Just en sådan ändring av tolkningen är prop.2003/04:45.. lagtexten ändras ju inte av det.
 
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 07 mars 2010, 16:08:05 »

Ja jag anser att du har helt rätt i den här frågan/ärendet Ridax! Thumbsup Och kursledaren måste alltså ha fel! :-\

Mvh Raffen.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 mars 2010, 15:52:52 »


Se t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/2001s138 (NJA 2001 s 138)

Där framgår det att köp+installation av värmepanna enligt Högsta Domstolen bedömdes sortera under konsumentköplagen samt det framgår att det är helt OK att dela upp ett dyligt uppdrag i två separata delar där en del är ett köp av en produkt och en annan del är installation av en produkt.

Jo, fast den domen var från 2001, dom nya reglerna för stärkt konsumentskydd trädde i laga kraft 1 Jan. 2005.
prop.2003/04:45  däri framgår också en snävare gränsdragning om vad som betecknas som tjänst och köp.
Lagen kom till för att företagare slingrade sig undan ansvar vid sådana tillfällen som du länkar till.
konsumentköp = 2 års ansvar
konsumenttjänst = 10 års ansvar
Det är precis samma lydelse i paragraf 2.2, så det är ingen skillnad i detta hänseende.  Om du ser t.ex. http://www.notisum.se/Rnp/SLS/lag/19850716.htm så ser du tydligt vilka förändringar som gjorts och 2.2 har inte förändrats.  Den prop som du hänvisar till (se http://62.95.69.3/sfsdoc/04/040554.pdf ) har inte med någon förändring av 2.2 som du kan se.

Lagen kom näppeligen till för att ändra på utfallet i det fall som jag länkade till, då lagändringen inte alls berörde just kärnfrågan i NJA 2001 s 138 nämligen om försäljning och  installation av värmepanna skulle hänskjutas till konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen.  Domen i NJA 2001 s 138 vilar ju helt och hållet på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen där det står att konsumenttjänstlagen inte gäller vid installation, montering eller annat arbete som utförs för att fullgöra ett avtal om köp av lösa saker.

Hade man velat ändra på ett sådant utfall, så skulle man naturligtvis ha ändrat på paragraf 2.2, vilket man inte gjorde och således gäller fortfarande slutsatserna i NJA 2001 s138.

Tror det är dags för dig att inse att din kursledare hade fel...
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 mars 2010, 15:43:02 »


Se t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/2001s138 (NJA 2001 s 138)

Där framgår det att köp+installation av värmepanna enligt Högsta Domstolen bedömdes sortera under konsumentköplagen samt det framgår att det är helt OK att dela upp ett dyligt uppdrag i två separata delar där en del är ett köp av en produkt och en annan del är installation av en produkt.

Jo, fast den domen var från 2001, dom nya reglerna för stärkt konsumentskydd trädde i laga kraft 1 Jan. 2005.
prop.2003/04:45  däri framgår också en snävare gränsdragning om vad som betecknas som tjänst och köp.
Lagen kom till för att företagare slingrade sig undan ansvar vid sådana tillfällen som du länkar till.
konsumentköp = 2 års ansvar
konsumenttjänst = 10 års ansvar
Skrivet av: rocas
« skrivet: 07 mars 2010, 15:32:46 »

Värmepump betraktas av försäkringsbolagen som en hushållsmaskin........

Installation av hushållsmaskiner betraktas ej som konsumenttjänst......om jag har förstått saken korrekt.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 mars 2010, 15:00:06 »

Jag tror det är du som får kolla lite mer noga t.ex. på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen.

2§  Lagen gäller inte
2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,


Med "lös sak" menas objekt som är helt färdigställd på annan plats och enbart ställs på plats eller hängs upp etc. skall objektet ändras,samanfogas eller anslutas med rör kabel, undantaget tex stickpropp så är objektet inte att betrakta som "lös sak".

Detta går ju att raljera om i oändlighet, men med kursen i färskt minne så anser jag ha ganska bra på fötterna

Och jag är TOTALT övertygad om att du har fel....  Oavsett din kurs...  händer ju inte så sällan att även kursledare har fel...  Om vi nu utgår ifrån att jag inte accepterar din kurs som något slags facit, så kan du ju tala om var någonstans du har stöd för din tolkning?

Se t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/2001s138 (NJA 2001 s 138)

Där framgår det att köp+installation av värmepanna enligt Högsta Domstolen bedömdes sortera under konsumentköplagen samt det framgår att det är helt OK att dela upp ett dyligt uppdrag i två separata delar där en del är ett köp av en produkt och en annan del är installation av en produkt.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 mars 2010, 13:23:24 »

Jag tror det är du som får kolla lite mer noga t.ex. på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen.

2§  Lagen gäller inte
2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,


Med "lös sak" menas objekt som är helt färdigställd på annan plats och enbart ställs på plats eller hängs upp etc. skall objektet ändras,samanfogas eller anslutas med rör kabel, undantaget tex stickpropp så är objektet inte att betrakta som "lös sak".

Detta går ju att raljera om i oändlighet, men med kursen i färskt minne så anser jag ha ganska bra på fötterna
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 mars 2010, 12:50:54 »

då för du nog kolla lite nogrannare, så fort det finns arbetstid fakturerat så är det en tjänst, det spelar ingen roll hur stor del som är försäljning eller arbete.
Jag tror det är du som får kolla lite mer noga t.ex. på paragraf 2.2 i konsumenttjänstlagen.

2§  Lagen gäller inte
2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 07 mars 2010, 11:59:18 »

Det är mkt att tänka på. Tur att man bara är anställd Thumbsup  Funderar på att starta eget men när man ser sån här skit så börjar man ju dra sig för det.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 mars 2010, 10:25:32 »

Så länge jag installerar en produkt som kunden själv köpt,så kan han aldrig sätta mej för funktionen av produkten.
Bara om han kan påvisa att produkten fungerar sämre eller inte alls p.g.a min installation.

 ;D du har uppenbarligen inte gått auktorisationskursen "regler för VVS-installatörer", då skulle du veta att du tar över funktionsansvaret för allt installerat material som kunden själv har skaffat om inte kunden skriver på en blankett som tydligt visar att du har avrått kunden att montera produkten pga "okänt ursprung".

För övrigt har jag kollat om det är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som skulle vara tillämpbar och jag ser inte varför det är en självklarhet att det skulle vara konsumenttjänstlagen?  TS köpte en VP för 24,000 samt en VVB för x antal tusen samt diverse annat...  Jag tror nog inte installationen var den övervägande delen av detta uppdrag...

då för du nog kolla lite nogrannare, så fort det finns arbetstid fakturerat så är det en tjänst, det spelar ingen roll hur stor del som är försäljning eller arbete.
Tex. köper du ett monteringsfärdigt hus från modulenthus så gäller konsumentköplagen, hjälper dom till att stomresa huset så gäller konsumenttjänstelagen enl. exemplet i §1 konsumenttjänstelagen
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 06 mars 2010, 19:27:23 »

Hallå
Håller med Ridax helt och hållet.
Hur många ggr har jag inte hjälpt kunder som köpt sin anl.via nätet/postorder,och bett mej om hjälp med installationen.
Jag har hjälpt dom,men inte ägnat en sekund åt att dimensionera anl.dom köpt.
Skulle dom sen skylla på mej (kalla mej oseriös om ni vill)men då skulle jag slita ur ryggraden på den kunden och piska honom med den.
Så länge jag installerar en produkt som kunden själv köpt,så kan han aldrig sätta mej för funktionen av produkten.
Bara om han kan påvisa att produkten fungerar sämre eller inte alls p.g.a min installation.
Thommy
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 06 mars 2010, 18:20:17 »

§11 Tjänsten skall anses som felaktig om näringsidkaren underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde känt till och som han insåg skulle vara utav betydelse för konsumenten"
Ja, och?  En underdimensionerad pump är ingen katastrof som betyder att tjänsten blir oduglig.  Förr i tiden underdimensionerade man regelmässigt pumparna.

För övrigt har jag kollat om det är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som skulle vara tillämpbar och jag ser inte varför det är en självklarhet att det skulle vara konsumenttjänstlagen?  TS köpte en VP för 24,000 samt en VVB för x antal tusen samt diverse annat...  Jag tror nog inte installationen var den övervägande delen av detta uppdrag...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 mars 2010, 17:57:35 »

Som installatör av en värmepump som kunden själv köpt på nätet och vill ha installerad tror jag inte att man sätter sig in i vilket energi eller effektbehov kunden har.
Säger man varken det ena eller det andra kan kunden i vart fall inte beskylla dig som installatör för att du borde ha upplyst om bristerna vad gäller dimensioneringen.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 06 mars 2010, 17:54:34 »

Det tror jag inte ett ögonblick på att du har belägg för i konsumenttjänstelagen att man "måste".  Om du köper en luft/luft-pump och ringer en installatör för att installera pumpen, så inte kommer alla att totalvägra med hänvisning till att den inte klarar av hela husets behov och du skall inte få mig att tro att konsumenttjänstelagen säger att installatören måste göra så...  Köper man en väl avgränsad tjänst så är det den tjänsten som täcks av uppdraget.  Precis som i mitt exempel tidigare exempel, så inte kommer en IT-tekniker att fastna i tingsrätten för att han installerar en hårddisk som är för liten när jag har ringt honom och bett honom att installera hårddisken.

§11 Tjänsten skall anses som felaktig om näringsidkaren underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde känt till och som han insåg skulle vara utav betydelse för konsumenten"

Skrivet av: rocas
« skrivet: 06 mars 2010, 15:58:26 »

En installation måste vara fackmannamässigt utförd - det finns inskrivet i Konsumenttjänstlagen.

Huruvida "underdimensionering" av vp-anläggning betraktas som icke fackmässig installtion.....kanske blir en tolkningsfråga.

Min 2025-6 täcker inte mitt värmebehov, men jag gjorde avvägningen att långa driftstider och låg driftskostnad var en fördel.

Om jag hade monterat den hos grannen hade det säkert blivit tjafs.........denna vinter.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 06 mars 2010, 15:08:46 »

om en vara säljs över disk ( eller via nätet etc.) så är det konsumentköp, så fort försäljningen omfattar en arbetsinsats som försäljaren tar betalt för så är det en tjänst.
Ja, men hur vet du att inte affären bestod av två delar?  En försäljning av pumpen och sedan en beställning av en installation?

Citera
Man kan som sagt inte bara installera en värmepump som är för liten och säga att "kunden köpte bara installationen" och tro att man har sitt på det torra.

Precis som Ace skriver häruppe, man måste avråda kunden när man ser att det inte kommer att fungera, så fungerar de flesta seriösa firmor och det är därför som det är bra att inte bara kolla på priset när man bestämmer sig för en offert utan att även kolla hur länge firman har funnits tex.
Det tror jag inte ett ögonblick på att du har belägg för i konsumenttjänstelagen att man "måste".  Om du köper en luft/luft-pump och ringer en installatör för att installera pumpen, så inte kommer alla att totalvägra med hänvisning till att den inte klarar av hela husets behov och du skall inte få mig att tro att konsumenttjänstelagen säger att installatören måste göra så...  Köper man en väl avgränsad tjänst så är det den tjänsten som täcks av uppdraget.  Precis som i mitt exempel tidigare exempel, så inte kommer en IT-tekniker att fastna i tingsrätten för att han installerar en hårddisk som är för liten när jag har ringt honom och bett honom att installera hårddisken.


Skrivet av: cougar
« skrivet: 06 mars 2010, 14:59:01 »

Vem är det som bestämmer att det rör sig om en tjänst och vad består tjänsten av?  Om inte tjänsten "dimensionering av värmesystem" köptes utan enbart tjänsten "installation av inköpt värmepump", så har kunden absolut inget att klaga på den utförda tjänsten.

om en vara säljs över disk ( eller via nätet etc.) så är det konsumentköp, så fort försäljningen omfattar en arbetsinsats som försäljaren tar betalt för så är det en tjänst.
Man kan som sagt inte bara installera en värmepump som är för liten och säga att "kunden köpte bara installationen" och tro att man har sitt på det torra.

Precis som Ace skriver häruppe, man måste avråda kunden när man ser att det inte kommer att fungera, så fungerar de flesta seriösa firmor och det är därför som det är bra att inte bara kolla på priset när man bestämmer sig för en offert utan att även kolla hur länge firman har funnits tex.
dom oseriösa har en tendens att bara överleva några år, sedan kommer verkligheten ifatt iom. installationer som den här tråden beskriver...

Helt rätt Hulta, de flesta i branshen försöker få till en så bra anläggning som möjligt för kunden.
Det känns ganska orättvist att dömma ut en hel bransh pga några ruttna ägg.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 06 mars 2010, 14:39:50 »

Jodå det tror jag alldeles säkert, men det finns nog inte särskilt många som du Ace i den här branchen som offererar och säljer pumpar skulle jag tro, utan det är nog mest omsättningen och inkomsterna i verksamheten som räknas. ;) :)

Mvh Raffen.




kvalificerat skitsnack..........hur tror du detta forumet hade sett ut om det var som du säger hur många värmepumpar till vattenburet tror du det säljs per år i Sverige?    man kanske inte ska göra sådana uttalanden när man inte har på fötterna....
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 06 mars 2010, 14:00:22 »

Jodå det tror jag alldeles säkert, men det finns nog inte särskilt många som du Ace i den här branchen som offererar och säljer pumpar skulle jag tro, utan det är nog mest omsättningen och inkomsterna i verksamheten som räknas. ;) :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: ace
« skrivet: 06 mars 2010, 13:18:09 »

Jag har vid en 6 tillfällen bara hittills i år avrått privatkunder från VP-köp.
vid 4 tillfällen avböjde jag om jag inte samtidigt fick byta radiatorer.
Och vid 2 tillfällen förklarade jag att det aldrig skulle gå....för klena rör för att få ner DeltaT oavsett radiatorer.
Vid samtliga utom ett av dessa tillfällen hade kunderna redan offerter..med fina besparingskalkyler mm  fiR:

Den sista kunden fick 2 olika offerter på värmepump efter mitt besök...av två leverantörer som offererade utan att titta på plats...eller fråga om framledningstemperaturer....båda med fina kalkyler.
Den kunden hade 1-rörssystem med 4-5 låga radiatorer på varje 12-rörskrets  knUp
vid mitt besök hade han framledning på ca 65 ºC vid -8 utomhus
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 06 mars 2010, 13:16:09 »

Konsumentköplagen är bara tillämpbar vid köp av en VARA, typ hårddisk i ditt exempel.
Detta rör sig ju om en tjänst, alltså gäller konsumenttjänstelagen.
Vem är det som bestämmer att det rör sig om en tjänst och vad består tjänsten av?  Om inte tjänsten "dimensionering av värmesystem" köptes utan enbart tjänsten "installation av inköpt värmepump", så har kunden absolut inget att klaga på den utförda tjänsten.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 06 mars 2010, 13:12:46 »

För att vara mer säker så ska man ställa skriftliga krav före upphandling, som tex anbudförfarande.

Men tråkigt läge att lägga ut 60' på nåt som inte funkar, annars får man ta ut, och sälja den.

/A.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 06 mars 2010, 12:51:05 »


Iofs... men när skall man anse att konsumenttjänstelagen är tillämpbar och när gäller konsumentköplagen?  Köpte köparen tjänten att dimensionera anläggningen eller köpte han bara en produkt efter egen dimensionering (som ju hävdas av säljaren) som sedan bara installerades.

Jag köpte just en 1.5Tb hårddisk av Dustin...  om nu den blir full på en vecka och jag egentligen borde ha beställt en 2Tb hårddisk, är det då dataföretaget som hjälpte mig att installera USB-hårddisken som är skyldig?


Konsumentköplagen är bara tillämpbar vid köp av en VARA, typ hårddisk i ditt exempel.
Detta rör sig ju om en tjänst, alltså gäller konsumenttjänstelagen.

Dessutom kommer man inte undan med att säga att säga att "kunden sa att det skulle bli bra" därför att man som säljare har skyldighet att avråda när man inser att det inte kommer att funka.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 06 mars 2010, 12:45:38 »

i konsumenttjänstelagen står det, fritt översatt, att kunden är att betrakta som novis och jag som installatör är att betrakta som proffs, därför ligger det på mitt ansvar att offerera och sälja en anläggning som uppfyller behoven för kunden...
Då kan man inte gömma sig bakom siffror som uppvisar en hög effekt vid säg +15 gr utetemp. därför att kundens behov uppfylls inte av det.
I det här fallet spelar det ju ifs ingen roll därför att installatören gått i konken.....
Iofs... men när skall man anse att konsumenttjänstelagen är tillämpbar och när gäller konsumentköplagen?  Köpte köparen tjänten att dimensionera anläggningen eller köpte han bara en produkt efter egen dimensionering (som ju hävdas av säljaren) som sedan bara installerades.

Jag köpte just en 1.5Tb hårddisk av Dustin...  om nu den blir full på en vecka och jag egentligen borde ha beställt en 2Tb hårddisk, är det då dataföretaget som hjälpte mig att installera USB-hårddisken som är skyldig?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 06 mars 2010, 10:48:59 »

i konsumenttjänstelagen står det, fritt översatt, att kunden är att betrakta som novis och jag som installatör är att betrakta som proffs, därför ligger det på mitt ansvar att offerera och sälja en anläggning som uppfyller behoven för kunden...
Då kan man inte gömma sig bakom siffror som uppvisar en hög effekt vid säg +15 gr utetemp. därför att kundens behov uppfylls inte av det.
I det här fallet spelar det ju ifs ingen roll därför att installatören gått i konken.....
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 05 mars 2010, 22:10:07 »

Uttrycket "i god tro" har tagits bort från lagtexter men när det gäller att köpa värmepump tycks det leva kvar.
I likhet med gods köpt från en hälare är oftast priset så lågt att man BÖR förstå att det antingen handlar om vara av låg kvalité, kopierad vara eller om rent brottsligt förfarande. (märk väl att jag inte påstår att det är några sådana oegentligheter här)
Att gömma sig bakom oförstånd duger till en viss gräns. Tex om man köpt en NIBE, IVT eller likvärdig men dimensioneringen som gjorts varit felaktig. Då har pumpen alla fall kostat en rejäl slant och man har gjort så gott man kunnat som kund.
Men att tro att resultatet ska bli lika bra, eller ens i närheten med en pump för, i vissa fall under halva priset mot en etablerad är orimligt. Man kan inte som kund stå helt hadfallen och överumplad när pumpen bara ger kroppstemperatur vid normalt svenskt vinterväder.

Om man som kund vågar investera i något billigt oprövat utan att söka info själv är det att gömma sej bakom uttrycket "i god tro".

Sedan är det uruselt av säljare att inte ge siffror på avgiven effekt vid temperaturer där den behövs. Men ger pumpen effekt enligt spec. och den jobbar så som den har förutsättning att göra så har säljaren rätten på sin sida oavsett om kunden är nöjd eller inte.

/Raptor
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 05 mars 2010, 13:54:17 »

RAFFEN. Vi är helt överrens att kunskap är bra. Jag tycker bara inte att man ska behöva ha så mkt kunskap utan att riskera att bli lurad.Det borde vara lättare att reklamera grejer om man kan bevisa att man blivit lurad. Då skulle de oseriösa få det svårare och de seriösa lättare att göra affärer. Jag anser mig vara i allafall halvseriös ;D Och jag har torskat många affärer mot (i mina ögon) mindre seriösa aktörer. Pga att jag blir lite dyrare. Sedan får ju folk skylla sig själva lite om de bara går på priset utan att fråga sig varför den och den var så billiga. Eller varför den installatören var dyrast.

Hej VP ORAKLET!  Jodå kunskap är ju viktigt och helt ovärderligt att ha givetvis, men man kan nog inte förvänta sig att folk i gemen skall ha ingående kunskaper inom de flesta områden vilket i praktiken innebär att man lätt kan bli lurad vid olika situationer och investeringar. Det är därför som jag ibland brukar säga att folk i allmännhet är ju vänliga och snälla människor som kanske tror allt för gott om de här olika försäljarna, deras varor eller tjänster inkl deras resp budskap, detta när de in fakto brukar vara proffs på att både argumentera och kränga iväg sina resp varor eller tjänster som de är tillsatta för att sälja.
Personligen skall jag erkänna att jag litar inte på en enda försäljare oavsett om det handlar om varor eller tjänster alltså. ;)
Nej då anser jag att det är klart mkt lättare isf att försöka lära sig att ha lite annan attityd, dvs att bli mera misstänksam i allmännhet, kritiskt granskande och i högsta grad ifrågasättande.
Att aldrig ha för bråttom med att slå till och göra en affär utan ha is i magen inkl pokerfejs och framförallt inte visa sig allt för intresserad (även om nu verkligen råkar vara det).
En muntlig dialog mellan en köpare och säljare är ju också rätt värdelös egentligen eftersom om det kommer till en dispyt i efterhand om vad som har sagts så kommer detta att ses som att ord står mot ord och ingen kan göra något åt en ev misstolkning av budskap. Är det något som låter tveksamt när det gäller specifikationer eller vad utrustningen skall klara av eller innehålla så be dem skicka en skriftlig informatiom om detta isf och det räcker ju gott med t.ex ett mail. Skulle väl nästan tro att om det kommer till en skriftlig info så lär denna antagligen bli rätt tunnnsådd (men mera sanningsenlig) isf eftersom det som skrivs ned kan ju nämligen komma att användas som bevis i efterhand. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 mars 2010, 13:28:29 »

Trådskaparen har egentligen två problem. Dels så har han blivit rekommenderad en alldeles för klen pump och dels så har leverantören gått i konkurs. Eftersom ÅF/importör inte kan ta ansvar hur leverantörerna säljer prylarna så har han hamnat i ett moment-22 - Anläggningen funkar inte när det är kallt, men eftersom det inte är nåt fel på pumpen så går den inte att reklamera.

Sen är väl roten till det onda att det finns en hel del lycksökare i branchen som bara vill göra snabba klipp, men det är ju inte VP-branchen ensam om...
Skrivet av: maha03
« skrivet: 05 mars 2010, 13:21:52 »

Som nybliven värmepumpsägare... Ja, det mesta som skrivs är helt rätt - Jag tycker inte jag ska ha expertkunskaper - det känns inte helt rätt, men vi är tvungna att se (för vår del) installationen som läropengar (värmepumpsbranchen är en djungel) och vi vänder oss nu till någon vi litar på för att få saker installerade på rätt plats.  :)
Det innebär inte att det är rätt att smutskasta företag - tillverkare/installatörer på forumet - allt riskerar ju då att bli någon form av klagomur = Inte givande.
Eller att det skapas en klagodel på forumet där man får klaga bäst man vill  fiR: så länge man håller sig till reglerna
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 05 mars 2010, 13:04:29 »

Till Ris.

Läs hela mastodont-tråden Energicentrapumpen, där kommer du förutom pumpens tekniska detaljer också att finna hur spelet gått bakom kulisserna med olika importörer där det nu enbart finns 1 officiell importör av nämnda pump. Om du särgranskar hur allt gått till med olika firmor kommer du att finna intressanta saker, sen läser du följande länkar nedan.

http://www.konkurrensverket.se/upload/Filer/Konkurrens/naringsforbud_konsekvensanalys_091126.pdf
http://www.konkurrensverket.se/t/Page____4726.aspx

Du har ett case om du gör på rätt sätt.


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 mars 2010, 12:36:14 »

RAFFEN. Vi är helt överrens att kunskap är bra. Jag tycker bara inte att man ska behöva ha så mkt kunskap utan att riskera att bli lurad.Det borde vara lättare att reklamera grejer om man kan bevisa att man blivit lurad. Då skulle de oseriösa få det svårare och de seriösa lättare att göra affärer. Jag anser mig vara i allafall halvseriös ;D Och jag har torskat många affärer mot (i mina ögon) mindre seriösa aktörer. Pga att jag blir lite dyrare. Sedan får ju folk skylla sig själva lite om de bara går på priset utan att fråga sig varför den och den var så billiga. Eller varför den installatören var dyrast.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 05 mars 2010, 11:42:21 »

Hej VP ORAKLET!  Ja jag håller också med om detta, men å andra sidan så är det väl precis samma sak med all försäljning och alla försäljare inom alla förekommande brancher egentligen, alla vill ju sälja och inget är väl då bättre och mer prisvärt givetvis än de som man man pratar med säljer vid resp tillfälle. Det är just därför som jag brukar påtala hur viktigt det är att man verkligen måste ifrågasätta allting och dessutom ta reda på hur det verkligen ligger till innan man köper argumenten och rusar åstad och gör affär. ;) :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 mars 2010, 11:32:01 »

Jag får nog hålla med C-C här. Folk ska inte behöva kunna massor. jag kan inget om tv apparater och köpte en samsung som säljaren sa,funkar perfekt. Så borde det väl va här med. Åtminstone försöker jag göra så med mina kunder. Man förklarar att det funkar si och så. Kan man fastslå att försäljaren inte gjort det så får han ta tillbaka grejerna.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 05 mars 2010, 10:29:07 »

Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......
Det är detta som är den springande punkten. Den drabbade gjorde inte någon research på pumpar alls, utan blev "övertygad på en mässa" att detta var rätt produkt. Många kunder har ingen kunskap alls om värmepumpar, och har kanske heller inte alla möjligheter att söka info innan man bestämmer sig, kan ju jämföras med dammsugare som en del säljer vid dörr som är en klassiker hos ARN.

I detta specifika fall vet jag vad firman gick för då jag också var på denna mässa och såg nämnda produkt både 2008 då den presenterades samt 2009, broschyrerna visar klart att man hela tiden legat på gränsen, dessutom stod dom "vägg i vägg" vid båda mässorna vilket knappast var en tillfällighet. Huvudimportören har ju själva angivit högre effekter med "egen mätning" än vad fabriken har angivit och vi har ju bilder på EC-tråden hur huvudimportören instruerat folk med felaktiga inkopplingar i värmesystemen typ klippa returen etc. Har någon sett någon text om att kyltekniker behövs eller nämner vilka lagar som gäller idag ?

Natruligtvis ska inte forumet bli en slags hämndsida, men tråden bör vara kvar i redigerad form som avskräckande exempel.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 mars 2010, 09:46:16 »

Jag håller med om att det var rätt att stryka inlägget. Även om pumpen inte var bra ska man inte köpa något för tiotusentals kronor utan att ta reda på vad det handlar om. Självbevarelsedriften borde se till att frågar flera tänkbara leverantörer och försöker lära sig något om det man köper. Köper man av första bästa bara för att det verkar billigt måste man ta på sig en del av skulden själv för att det går snett. Man får nog betrakta Ris inlägg som en form av primalskriksterapi. Förhoppningsvis har det hjälpt något. Ris skrev för övrigt att han hade betalat 60 000 kr men jag får 24 000 + 26 000 till 50 000.

Det verkar som om det förekommer alldeles för höga förväntningar på L/L eller L/V-värmepumpar, att de skall fungera som frikostigt dimensionerade bergvärmepumpar och hålla huset varmt trots att det är -15 ute. För några dagar sedan var det signaturen Yllwa (om jag minns rätt) som hade en, som det verkade, alldeles utmärkt fungerande värmepump men som hade förväntat sig att 2,5 kw från pumpen skulle klara värmen i ett hus som vid den utetemperaturen drog runt 6 kW.   
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 05 mars 2010, 08:41:50 »

Helt klart rätt att det inte ska va smutskastning.....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 mars 2010, 08:35:45 »

vänta nu Rickard.

Jag håller med om att det är olyckligt med en eventeuell smutskastning av företag m-m

Men att en kund ska förvänta sig att produkten den köper inte fungerar för att den är billig det förstår jag inte.
Då ska det framgå i reklamen när den säljs .
Du har nu köpt en värme pump med kappilär rör som reglering  "Billigt"  fungerar endast vid beräknad förångningstemp.

Hushållen i sverige ska väl ändå inte behöva utbilda sig till kyltekniker/konstruktörer innan dom köper en värmepump,
 I sverige har vi några riktigt duktiga konstruktörer Hans ljung Idesta  Henrik Berglund Qvantum ,´Mats Carlsson Ecozon. med flera . Ingen av dom skulle ens komma på tanken att stoppa dit ett kapprör som reglering för att spara 300 kr i oem ledet .
tror inte BMW skulle byta sin insprutning mot ett fast rör där soppan rinner in i toppen och i reklamen vid 5800 varv går den bra annars fär du putta eländet .
Det förväntar sig ingen bilägare
c-c

Jag har ingen annan uppfattning än dig i sakfrågan, det jag vänder mig emot är att folk missbrukar olika sajter på nätet för att smutskasta och utöva utpressning mot företag som trots allt följt de lagar som finns i detta land.
Att pumpen ifråga inte har rosat marknaden är en helt annan sak.

Det hade varit en helt annan sak om inlägget skrivits av en "riktig" medlem i forumet, och inte bara av en kille som hittat forumet och gör allt som står i hans makt för att förstöra för företaget ifråga, som dessutom just i detta fall inte kan hållas ansvariga för försäljningen som sådan, utan får plocka upp skiten efter ett konkursat installatörsföretag som gjort en oseriös bedömning av kundens behov, och värmepumpens förmåga att bidra med den energi som krävs.

Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......

Mmm, men förhoppningsvis har han väl lärt sig nåt.



Att det finns en del i denna bransch som inte bryr sig om kunderna är helt klart, likväl som inom stora delar av hantverkarskrået i stort, men i detta forum vill jag att vi skall diskutera sakfrågor, prestanda och i vilken situation olika värmepumpar kan tänkas göra ett bra jobb.

Det finns snart dussintals "betygssajter" där man har som affärside att låta folk smutskasta olika företag och produkter, och jag vill allvarligt talat inte ha den typen av skitsnack i detta forum.

När det gäller funktionen på produkten så antar jag att Importören har konstaterat att den fungerar så bra som den kan förväntas göra, och där upphör ju deras juridiska ansvar, att det sen kanske finns brister i prestandan även på fullt fungerande maskiner är liksom en annan sak, och nåt som jag inte vänder mig mot att man diskuterar - för de som är intresserade av prestandan så är det bara att läsa igenom "Energicentrapumpen-tråden".
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 05 mars 2010, 08:35:02 »

Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!