Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga eget fibernät  (läst 2036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Bygga eget fibernät
« skrivet: 14 mars 2019, 17:11:02 »
Hallå!

Har en fastighet som jag tänkte ansluta till fiber. Tänkte kolla om jag kan göra fastighetnätet själv då jag uppskattar den kostnaden som stor i sammanhanget. Egentligen räcker det att jag drar tomma fiberrör som en fibertekniker sedan kan blåsa fiber och ansluta. Jag gissar att det är 95% av jobbet. Men skulle även vara intressant om jag även kan ansluta till mediafördelaren eller vad det kallas, som sitter i lägenheten. Detta då det finns stor risk att vi inte har tillgång till alla lägenheter den dagen fiberteknikern kommer.

Finns det någon bra sida som säljer fiberrör och tillbehör?

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Bygga eget fibernät
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2019, 22:24:35 »
Ahlsell säljer mikrorör som används vid fiberinstallationer https://www.ahlsell.se/10/el-1/tele-data-sakerhet/50-tele-och-fiberoptik/fiberkanalisation-och-tillbehor/mikroror-tjockvaggiga/

När jag installerade fiber till huset så blåstes fibern in genom det befintliga tele VP-röret typ "PM Flex Flexrör 16/TELE" ca 20 meter utan problem.

Jag skulle kontakta en firma som jobbar med tele&fiber installation för tips och råd.
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga eget fibernät
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2019, 19:53:39 »
Fick offert på dragningen på drygt 70 tusen + moms. Då ingår inte dragningen av rören. 14 lägenheter fördelat på tre nära intilliggande huskroppar. Är det vettigt pris?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad corre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga eget fibernät
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2019, 07:12:11 »
Fick offert på dragningen på drygt 70 tusen + moms. Då ingår inte dragningen av rören. 14 lägenheter fördelat på tre nära intilliggande huskroppar. Är det vettigt pris?

Låter spontant högt om kanalisation inte ingår.
Finns det någon kanalisation mellan huskropparna och trapphus som kan användas, eller har de föreslaget kabellister i trapphus och grävning mellan kropparna?

Vad skulle ingå i de 70'? Fiber, termineringsmaterial och arbete för skarvning?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga eget fibernät
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2019, 19:41:36 »
Blåsa fiber i bef. kanalisation som fastighetsägaren bygger, uppsättning av väggskåp, uppsättning av 14st optouttag+MC, skarvning i ODF.

Knappt 20' är material, resten arbete.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga eget fibernät
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2019, 09:39:09 »
Hur stort är huset?
Kan man använda TP-kabel istället för att fördela bredbandet till varje lägenhet?
Själva modemen för fiber placers då centralt på ett ställe i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!