Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rotormotor trasig?  (läst 2095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dom547

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rotormotor trasig?
« skrivet: 02 februari 2016, 12:39:17 »
Hej,
Jag har en rotormotor som antingen är trasig eller en rotationsvärmeväxlare som går för trögt.
larmet för att värmeväxlaren inte fungerar larmar ofta och när jag öppnar och tittar så har rotormotorn slutat driva. Den står dock och vibrerar som att den inte orkar driva runt. Med lite hjälpstart så börjar den snurra igen för att efter en slumpmässig tid stanna med samma symptom.
Någon som kan ge tips på hur jag tar reda på om motorn blivit svagare (kan den bli det?) eller om rotationsvärmeväxlaren börjat gå trögare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rotormotor trasig?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2016, 13:00:36 »
Är rotorn remdriven? I så fall kan man kränga av remmen och känna om den går lätt eller hakar fast i nåt läge.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Rotormotor trasig?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2016, 21:10:33 »
Har själv ett Fläktwoods RDKR aggregat där rotorn stannat.
Jag köpte ny rem men det visade sig att lagrena i motorn kärvade, kändes när jag snurrade på axeln och remmen avtagen, jag beställde nya SKF-lager för 98kr ink. frakt och nu går den som en dans igen tummenupp

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Rotormotor trasig?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2016, 20:10:26 »
Vilken typ av motor är det?, sitter det en kondensator till motorn?, då kan den vara dålig.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!