Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: val av styrning för golvvärme och bergvärmepump  (läst 1056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, Ska om ca 2 veckor installera golvvärme i mitt renoverade kök på 55kvm. resten av huste består av radiatorer med 1 rörssystem.
Kommer att bli 4st slingor med spårade spånskivor/plåtar och ett mera vattentåligt laminatgolv.
Men nu till frågan, kommer använda mig av en LK minishunt M60 och till den föreslog min vvs gubbe att jag skulle köpa till rumsreglering (rumstermostat,transformator, ställdon och kopplingsplint) men när man läser runt här på forumen så förespråkar ju många att man skippar rumsregleringen och istället ljusterar in flöden/värmen så att Vp får jobba på ett bättre sätt.
Med LK minishunt M60 och minifördelare 4-16 sÃ¥ kommer jag väll bara kunna ljustera in alla 4 slingorna  likadant och inte kunna göra nÃ¥gon inviduell ljustering pÃ¥ slingorna. Men det ska väll inte ha nÃ¥gon betydelse? eftersom alla slinger blir lika lÃ¥nga och dessutom ligger i samma rum.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Skulle du vilja skaffa termostatstyrningar sÃ¥ kan du ju alltid göra det senare sÃ¥ prova lite utan först  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: val av styrning för golvvärme och bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2016, 13:45:04 »
På fördelaren antar jag att det sitter nån typ av möjlighet att strypa de olika slingorna till rätt flöde men blir dom lika långa ska det inte behövas. Jag la in golvvärme i somras i spånskivor och plåtar men fuskade utan shunt och kör ett delflöde av radiator returen till golven med samma cp som till rad och det har funkat kanon var lite rädd att det skulle ge för varmt på golvet men nivån hålls ok. Hur hög framledning har du som mest ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: val av styrning för golvvärme och bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2016, 15:57:36 »
Då blir det att beställa utan så länge :)

Min VP klarar som mest av att få fram 47 grader på framledningen och det är väll runt -13 eller -14 tror jag, vid kallare väder har jag än så länge stödelldat i kamin för att slippa elpatron...
Tanken är ju att försöka optimera mitt radiatorsystem sÃ¥ jag kan sänka värmekurvan framöver  :)
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: val av styrning för golvvärme och bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2016, 19:32:43 »
tycker du ska klara dig utan shunt en separat cp till golven som tar värmen från returen borde funka ca 40 grader på golvet är inga problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!