Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det möjligt att installera frÃ¥nluftsvp när gammalt FTX finns?  (läst 6371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Är helt grön på detta område. Har precis köpt ett insjöhus från 83 på 134+20 kvm bostadsyta men inte fått tillträde än. Det är vattenburet system, dock en elpanna som vi vill byta ut. Det finns även ftx-ventilation (bahco minimaster tror jag). Vi vill renovera köket och därför passar inte direkt den gamla bahcon in ovanför spisen.

Har hört vissa som rekommenderar oss frånluftsvärmepump eftersom det är mekanisk ventilation och sedan dra rören till frånluftsvp och skrota ftx-aggregatet.

Andra säger att vi absolut inte ska ha frånluftsvp då det kommer sabba huset pga för dålig ventilation och att vi ska ha kvar ftx-systemet och byta till luft/vatten vp.

Är tacksam för alla tips!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett alternativ är att värma tilluften med ett tilluftsaggregat om du väljer frånluftsvärmepump.
Budgetvarianten är Nibe 470 som har inbyggd tilluftsmodul.
Ett kraftfullare alternativ är Comfortzone EX50 + T12.
Nibe har modell 750 + SAM 40 (fast jag anser att Nibe har tveksam avfrostningslogik i styrsystemet).
IVT har en modell 840 + 450, IVT:s 840 är troligen rätt lik Comfortzone.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för infon! Jag förstår inte riktigt vad uppvärmningen av tilluften gör för skillnad mot vanlig frånluftsvp men gissar att det liknar ftx då...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Din FTX värmer upp tilluften, om du plockar bord den och ersätter den med en FLVP så måste tilluften värmas på nått annat sätt.
Ett alternativ är att plugga tilluftsventilationen och ta upp en massa spaltventiler i fönstren för att få in tilluft, utan tilluft funkar inte grejerna.

Men eftersom du nu har FTX så är det bättre för inomhusklimatet att värma upp tilluften på samma sätt som en FTX gör om du nu vill plocka bort den.
Värms inte tilluften så kommer det bli lite kallare och dragigare, främst om det är golvvärme.
« Senast ändrad: 10 januari 2014, 20:13:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Antar att du tänkt på att du behöver en annan fläkt över spisen om du tar bort bachon? Man vill ju helst inte flotta ned flvp med matos...
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Förstör inte ditt inomhus genom att ta bort FTX, byt ut aggregatet mot ett modernt FTX-agg istället för att dra in iskall luft genom en massa ventiler i väggar/fönster.

Jag förstår inte riktigt varför det måste bort men om jag förstår rätt sitter det i köket vilket ni inte vill?

Varken FTX/FLVP ska dra ut luften ovanför spisen/i närheten av spisen så där är det ingen skillnad alls om det är problemet är det samma problem. Köksfläkt är något helt annat än ventilation.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förstör inte ditt inomhus genom att ta bort FTX, byt ut aggregatet mot ett modernt FTX-agg istället för att dra in iskall luft genom en massa ventiler i väggar/fönster.

Jag förstår inte riktigt varför det måste bort men om jag förstår rätt sitter det i köket vilket ni inte vill?

Varken FTX/FLVP ska dra ut luften ovanför spisen/i närheten av spisen så där är det ingen skillnad alls om det är problemet är det samma problem. Köksfläkt är något helt annat än ventilation.

Tack för ditt råd. Ja, det är ju det faktum att vi vill renovera köket och då kunna ha "vanlig" köksfläkt. Själva ftx-aggregatet sitter ju ovanför spisfläkten vilket gör det omöjligt att ha en sådan köksfläkt vi vill ha då den sitter i ett skåp. Vad lan vara bästa lösningen om man inte byter ut aggregatet? Måste spisfläkten sitta under aggregatet eller kan man ha tex kolfilterfläkt på annan plats? Då blir ju bara aggregatet bakom ett vanligt skåp. Jag hoppas ni förstår vad jag försöker säga:)

Vi vill ju dessutom ha nytt uppvärmningssystem och det var på grund av kostnaden vi funderade över flvp. Om vi skaffar luft/vatten blir det ju även kostnad för nytt ftx-aggregat om vi vill ha bort det bef från köket.

Men hur mycket jobb blir det om man investerar i nytt aggregat som placeras på annan plats, tex vind eller tvättstuga? Är det jättekrångligt med tanke på att bef installation är över spisen? Ni får ursäkta min okunnighet inom detta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hur går ventrören i dag kommer dom ner från vinden ? i så fall går det ju placera nytt agg där uppe fast det bör ju gå enkelt att komma dit för tex filterbyten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja de kommer från vinden och det går helt ok att ta sig fram dit. Låter ju som en plan.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Kör själv ett FTX Minimaster sedan 1980. Suveränt system. Rengöring var 6:e mÃ¥nad av fläktar (isopropanol och borste) och växlare (duschen med hÃ¥rschampo), sÃ¥ gÃ¥r det som tÃ¥get.  "Man vill ju helst inte flotta ned flvp med matos..." VaddÃ¥ steker du fläsk varje dag?
Min temperaturverkningsgrad ligger på 75-80%.

Det finns goda själ att inte blanda ihop värme och ventilation. Båda är tillräckligt komplexa var för sig.

Framförallt, stressa inte.

Din gamla elpanna har kanske ett tillräckligt bra styrsystem för att docka in en ganska ointelligent VVP. Själv har jag styrningenen från min 30 år gamla autotermpanna. Kör 2 seriekopplade 2KW markvärmepumpar sedan -95.

P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja de kommer från vinden och det går helt ok att ta sig fram dit. Låter ju som en plan.
Om det funkar så är du ju fri att välja värmekälla senare tex bergvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Du kan ju flytta ditt befintliga aggregat och skaffa en separat fläkt för spisen. Då behöver du bara dra om rören lite.

Jag skulle inte byta bort ftx mot fråluft om du inte skaffar ett med tilluftsmodul.

När det gäller uppvärmningskällan så kanske det är bättre att ni bor in er och ser hur mycket energi ni gör av med. Det kan ju skilja mycket beroende på vilka vanor man har. När ni vet er förbrukning så kan ni få bra råd här.

Poan, sällan fläsk  men fett pÃ¥ värmeväxlaren försämrar ju verkningsgraden och även oxfilén flottar ner om man steker i smör ;). Nya FTX har ofta en separat kanal för matos om de är sÃ¥na som ska sitta i kök.
« Senast ändrad: 11 januari 2014, 22:20:00 av Bingoberra »
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Har en FLVP med ett batteri för uppvärmning av tilluften och funderar på att konvertera till FTX + LVVP. Jag har vridit och vänt en del men det billigaste i vårt fall lär vara att försöka hålla liv i vårt nuvarande system som den är, just nu åtminstone. Rätt kostsamma grejer det här med FLVP samt att vissa säger att man inte sparar nånting i slutändan med såna jämfört med elpanna, ibland går nåt sönder i de och efter kanske 10-20 år måste man byta ut den. LLVP ger en ekonomisk besparing beroende på att de är rätt billiga i inköp är min erfarenhet. Gissar att bergvärme betalar sig i långa loppet. LVVP vet jag inte. Hoppas jag inte trampar på andras tår här nu. Beror vad man jämför med hela tiden. Eran FTX kanske är grymt bra på att ta tillvara på värmen i luften som ventileras ut. Mitt tips är som andra sagt att vänta ett tag så ni ser hur mycket ni gör av med. Här på forumet finns en hel massa bra skrivet.

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Återigen tackar jag så mycket för alla era svar. Vi gör nog så att vi flyttar in och ser hur mycket vi gör av med innan vi bestämmer oss för någonting. Vi ska se till att göra en översyn av bef ftx så den fungerar som den ska.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!