Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Osäker pÃ¥ om en Värmepump passar mitt system  (läst 4404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad calmridge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Har plötsligt blivit osäker på om en luft/vatten värmepump (har kollat på en CTC Ecoair) lämpar sig till mitt uppvärmningssystem.
Huset har nämligen inga radiatorer/element utan värms upp av ett fläktsystem. Dvs. en vattenslinga värms upp av tex. en vedpanna (ska byta till VP är tanken) och en fläkt blåser sedan upp luften i ventilationstrummor i huset. Varmluften kommer upp i ventiler i rummen.

Frågan är nu om en Värmepump är det effektivaste sättet att värma upp slingan till fläktsystemet. När man har radiatorer är det ju ett helt annat flöde på vattnet förmodar jag.
När man kör en Eco Air 107 ex. ska man ha ett flöde på 1200 L / timme tydligen.
Vad det är i mitt system vet jag inte tyvärr.
Personligen ser jag inget problem i att värma slingan med en VP men när jag frågade CTC fick jag inget bra svar utan de tyckte jag skulle vända mig till närmsta installationsfirma.
Tänkte första höra om det är någon här som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2008, 07:58:27 »
Precis som cocacola skriver.
men kolla även om du har en körning på vattenbatteriet !
är det dimensionerat för te.x 60/40 (temp in/ut) eller ännu högre så får du problem.
det är tyvärr inte alls ovanligt med riktigt höga dimensionerings-temperaturer när anläggningen är tänkt att köras på te.x olja.
du får då byta batteriet till ett så kallat lågtempbatteri alternativt komplettera med ett till batteri för att hålla ner vattentemperaturerna.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tompus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be Sharp!
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2008, 08:39:11 »
Jag har just installerat en Daikin Altherma, på ett vattenluftsystem från 1962. En fläkt som blåser luft från en vattenburen värmeväxlare som tidigare värmts av olja (dyrt). Hittills funkar det klockrent, med jämnare temp än nånsin, (och hur mycket varmvatten som helst.) Har elpatronerna avstängda t v i Altherman, så får vi se hur kallt det räcker. -6 kallast hittills iår no problem. Har dock förstått, att Altherman inte vill värma upp till jättevarmt i radiatorkretsen för bästa verkningsgrad, men min värmeväxlare tycks vara helt tillräckligt effektiv, ser ut som en lastbilskylare med lameller. Så har Du inte tidigare haft brännhett i ditt vatten luftelement, kan det mycket väl fungera utmärkt enligt min ringa erfarenhet. En kunnig installatör kan räkna på ditt paket, men som sagt, har du inte haft jättevarmt när det varit riktigt kallt tidigare i radiatorkretsen, borde det kunna funka.
Installerat Sharp AY XP12-FR Okt 2005. Olja med luftvärme i huset, 150 tot, 105 ca uppvärmt. Byggt 64, mest original isolering.

Utloggad calmridge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2008, 10:33:28 »
Ok, tack för svaren.
Men då ser det ju ut som att det skulle kunna fungera trots allt.
Jag flyttar in i huset först i december men idag eldas systemet upp med ved och när vi var där för några dagar sedan var det varmt och behagligt i huset och luftelementet var då inte speciellt hett. Så antagligen behövs ingen jättevärme till detta.

Ska man använda en ack.tank i detta system? eller körs vattnet till luftfäktsystemet direkt in?

Utloggad tompus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be Sharp!
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2008, 11:51:51 »
Altherman har två burkar, en för varmvatten, på 2 eller 3 hundraliter. Och en mindre som värmer radiatorkretsen, med hjälp av luftpumpen. Shunten står på full rulle, maskinen anpassar temperaturen efter utelufttemp. Eller via inomhusgivare (har inte jag, jag låter min gamla luftluftpump kompensera ev öppna dörrar o fönster eller andra påverkande faktorer, hittills funkar det klockrent...)
Installerat Sharp AY XP12-FR Okt 2005. Olja med luftvärme i huset, 150 tot, 105 ca uppvärmt. Byggt 64, mest original isolering.

Utloggad calmridge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2008, 11:59:26 »
Härligt! Precis så vill jag ha det :) Får kolla in denna Altherman. Vilken effekt har pumpen?
Är även inne på att stödelda med en vedpanna om det blir riktigt kallt. Men i och för sig är det inte många dagar nu för tiden som är så pass kalla.

Apropå fläktsystemet med radiatorkrets. Funkar det bra? Värmer det upp alla rum ordentligt? Eftersom du använde en luft/luft-pump också som komplement. Är ju ett ganska ovanligt system men personligen tror jag att det verkar riktigt bra. Antar att du också har ventiler där luften blåses ut igenom i rummen?

Utloggad tompus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be Sharp!
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2008, 14:21:12 »
Jag hade luftpumpen vid intaget till luftsystemet och behövde då bara stötta med oljan och shunta ut ca 5 dar per år, (mild vinter).

När det då var kallt ute, kunde det diffa ca 4 - 5 grader mellan intagsrummet och längst bort belägna rum.

Nu har jag sänkt krämet på luftpumpen, och altherman värmer upp luften så att det blir mycket mer jämnvarmt, kanske 2 graders diff. Kanalerna går under golven, =varma golv, och kommer ut under fönstren, =inga kallras. Rätt häftigt system för att va 1962 tycker jag, och med originalfläkt och växlare. Förbättrat med bättre dammfilter dock... Att jag kompetterade med Altherman var för att oljepannan var antik, och jag ville ha bättre varmvattenkomfort, det har jag nu =kanon. Altherman finns på flera olika storlekar, jag tror jag har den minsta, se deras hemsida, eller via VPGR.
Installerat Sharp AY XP12-FR Okt 2005. Olja med luftvärme i huset, 150 tot, 105 ca uppvärmt. Byggt 64, mest original isolering.

Utloggad calmridge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2008, 14:41:46 »
Håller med om att det är ett riktigt häftigt system. Mitt är från 1979 då huset byggdes. Tror man bytt fläkten en gång.
Eftersom det är ett sutteräng hus vi köpt går kanalerna precis som du säger i golvet (på ovanvåningen) och i väggen/taket på bottenplan. Känns som att det blir bra värme på så vis.

Vad betala du för din pump med vattenberedare etc.? Installerade du själv eller var det en firma som gjorde jobbet? Vad har du haft för elförbrukning ungefär, har du märk någon skillnad?

Utloggad tompus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be Sharp!
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2008, 22:27:06 »
Helt komplett installation kan diffa lite med hur stora grejer man vill ha, 200 eller 300 l varmvatten, betongborr, bortforsling osv,, från ca 90 papp. Och upp till kanske max 110. Då fixar firman allt (borttrp av tank, panna osv, för 110) Det viktigaste är nog att man tycker sig kunna lita på leverantören. Jag kom tillbaka till dem som jag köpte ll pumpen av. Och de gav mig de råd som jag tyckte mig behöva efter besiktning av systemet. Nu har jag bara kört det nya en vecka, men so far so good. VPGR Haninge, Thomas, tycker jag är bra att snacka värmepumpar med. Han kan var brutalt ärlig.

Jag har haft 2,5 kbm olja från början, sjönk till 1,5 kbm med luftluft, hur mycket det nya drar vet jag inte, men hoppas på minst 2,5 i snitt cop på årsbasis...
« Senast ändrad: 31 oktober 2008, 23:30:28 av tompus »
Installerat Sharp AY XP12-FR Okt 2005. Olja med luftvärme i huset, 150 tot, 105 ca uppvärmt. Byggt 64, mest original isolering.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #9 skrivet: 01 november 2008, 00:02:08 »
Hej,
Mycket intressant att höra någon som kör LVVP mot luftburen värme då jag själv funderar att bygga in ett vattenbatteri & köra LVVP. tompus, vad har du för luftflöden & har du recirkulation dvs till / frånluftskanaler i samma rum?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad tompus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be Sharp!
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #10 skrivet: 01 november 2008, 09:56:15 »
Jag har inga mätningar på luftflöden, tyvärr, Fläkten är rätt stor, med utblås på kanske 0.5 m2, ned i kanalsystemet och det susar inte utan drar lite lätt. Luftströmmen är precis så stor att den klarar att stänga en välsmord dörr de sista 7 cm... På returvägen. Luften återcirkkulerar, det finns en friskluftsventil också i paketet, och så är ju huset från 62 inte helt tätt. Cirkulationen på återvägen kommer från olika håll, så det är bara en del av luftströmmen som stänger dörren ovan,..
Installerat Sharp AY XP12-FR Okt 2005. Olja med luftvärme i huset, 150 tot, 105 ca uppvärmt. Byggt 64, mest original isolering.

Utloggad calmridge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #11 skrivet: 01 november 2008, 10:16:31 »
I vårt system låter motorn till fläkten en hel del men den sitter ju i pannrummet i källaren så det är inte hela världen. Enligt förre ägaren hörs det inget från den i övriga huset. Tilläggas bör att även vårt system är nästan 30 år, så det finns säkert moderna grejer.

Det jag går och funderar på nu är ju som nämnts tidigare i denna tråd själva uppvärmningen till vattenbatteriet i fläkten.
Daikin Ahlterman(tips från tompus) låter som en bra idé, samtidigt har jag kollat på CTC-värmepumpen Ecoair och jag tror inte den heller är så dum men då måste det till en varmvattenberedare/ackumulatortank om det ska gå vägen har jag förstått.
Jag vill helst ha ett så smidigt system som möjligt :)
Dock kan jag tänka mig att stödelda med ved i värsta fall de kalla dagarna.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #12 skrivet: 01 november 2008, 18:20:09 »
tompus, du har mao inte cirkuationsluftskanaler (som gÃ¥r tillbaka till aggregatet & blandas med tilluften) i varje rum, eller är dessa endast i vissa rum sÃ¥ som kök tex? LÃ¥ter hur som hellst som du har ganska stora flöden om dörrar kan stängas  Sc:,h.
Skulle vara kul att se om du har någon bild aggregatet & även tilluftsdonen. Hur stor tvärsnittsarea uppskattar du tilluftsdonen har?

Calmridge, byt lager i elmotorn till fläkten så ska det nog göra "susen" med oljudet?

Vad har ni för diameter på fläkthjulen föresten till dessa värstingsystem?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad tompus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be Sharp!
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #13 skrivet: 01 november 2008, 19:50:58 »
Luften ut till rummen går i kanaler under golvet, som även bidrar till varma golv, kommer ut i slitsar efter ytterväggar under fönster, slitsarna är ca 2x 7 mm, och som längst efter en yttervägg på ca 5 m. På någon plats har jag själv fixat modifierade socklar med hemmagjorda slitsar... Returluften går genom rummen. Det finns öppningar över dörrarna för att släppa igenom vid stängd dörr, men då blir det långsamt kallare i det rummet. Fläkthjulen sitter monterade på var sin sida om en motor med axlar på bägge sidor, fläkthjulen kanske är typ 35 cm eller så. Motorn är en gammal ASEA, går tyst, aldrig bytt, men smort lager.
Installerat Sharp AY XP12-FR Okt 2005. Olja med luftvärme i huset, 150 tot, 105 ca uppvärmt. Byggt 64, mest original isolering.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Osäker på om en Värmepump passar mitt system
« Svar #14 skrivet: 01 november 2008, 20:24:26 »
Ok, dÃ¥ är jag med. Fasen jag blir riktigt sugen att testa detta med. I mitt system har jag ingen cirkulationsluft utan endast frÃ¥nluft frÃ¥n kök, badrum & tvättstuga. Fick dÃ¥ tipset att installera cirkulationsluft för att pÃ¥ sÃ¥ vis öka luftvolymen i omlopp. Detta kanske inte behövs dÃ¥ enligt ditt system sÃ¥ länge jag ökar varvtalet pÃ¥ fläkten & kör med öppna dörrar.  :)
Intressant att höra att du är nöjd med altherman då jag har tittat på den med.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!